Hmmm.. chyba trzeba tu rozgraniczyć dysponowanie od kosztów udziału w akcji.
Co do dysponowania, to oczywiście nie ulega wątpliwości że to sprawa PSP, więc do Komendantów należy podpisywanie odpowiednich porozumień itp.
Jednak wszyscy wiedza że u nas koszty funkcjonowania jednostek ochrony przeciwpożarowej nie są pokrywane z tego samego źródła. I dlatego określono definicję " terenu własnego działania" dla różnych typów jednostek.
Jeśli jednostka jest dysponowana na własny teren działania, to nie ma problemu. Jeśli jednak jest zadysponowana poza własny teren, to organ który ją utrzymuje może wystąpić do organu PSP który zadysponował ową jednostkę o zwrot kosztów - przedstawiając stosowne wyliczenie ( paliwo, ekwiwalenty, środki gaśnicze, naprawy itp). Wiem że ten przepis nie jest powszechnie stosowany, ale jednak istnieje
Jeśli więc porozumienie pomiędzy gminami zostało zawarte to jest znaczne ułatwienie pracy - jeśli nie zostało zawarte to w skrajnych przypadkach ( długotrwałe akcje , zniszczony sprzęt znacznej wartości itp) mogą wystąpić problemy z rozliczeniami kosztów prowadzenia akcji. Gmina raczej nie będzie robiła problemu z niewielkiej kwoty , ale jeśli kosztu będą znaczne to kto wie czy nie znajdzie się ktoś kto zapyta wójta/burmistrza dlaczego nie domaga się zwrotu ?