Autor Wątek: Numer Alarmowy 112  (Przeczytany 220186 razy)

Offline WitoldM

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 31
Odp: Numer Alarmowy 112
« Odpowiedź #225 dnia: Wrzesień 18, 2013, 17:15:30 »
Raport niestety szczerze obnaża działania wielu wokół numeru alarmowego 112, systemu powiadamiania ratunkowego, krajowego systemu ratowniczo - gaśniczego czy tzw. ochrony ludności.

http://pl.scribd.com/doc/168496795/Nik-12-006-Zarzadzanie-Kryzysowe

Nie widzę pod tym linkiem kompletu dokumentów. Znajdują się one na stronie NIK (2 PDF):
http://www.nik.gov.pl/aktualnosci/nik-o-zarzadzaniu-kryzysowym-2013.html

Offline remfire

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.049
Odp: Numer Alarmowy 112
« Odpowiedź #226 dnia: Wrzesień 18, 2013, 17:24:39 »
Cytuj
Ustawa o ochronie przeciwpożarowej przewiduje, że system powiadamiania ma być budowany na szczeblu powiatowym i wojewódzkim. W większości województw jest budowany tylko na szczeblu wojewódzkim, w dodatku bez wymaganego ustawą wspólnego stanowiska kierowania komendanta wojewódzkiego PSP i lekarza koordynatora ratownictwa medycznego.
Czyli uchwalanie prawa to jedna sprawa, a życie w naszym kraju to cos zupełnie innego ....

Offline grzela

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 6.184
  • I smile like an angel, a heart like the devil.
Odp: Numer Alarmowy 112
« Odpowiedź #227 dnia: Listopad 06, 2013, 19:20:06 »
Rządowy projekt ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego.

http://www.sejm.gov.pl/Sejm7.nsf/druk.xsp?documentId=765BC7A0CEFBF895C1257C1B00487F3F

Offline kamo001

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 250
  • Dyżurny Operacyjny- EMERYT
Odp: Numer Alarmowy 112
« Odpowiedź #228 dnia: Listopad 07, 2013, 13:57:03 »
To znaczy że  nr 998 będzie odbierany tylko w WCPR ????
Pozdrawiam

Offline GK_Jano

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 15
Odp: Numer Alarmowy 112
« Odpowiedź #229 dnia: Listopad 07, 2013, 21:46:55 »
To znaczy że  nr 998 będzie odbierany tylko w WCPR ????
Pozdrawiam

Cytuj
Ogólnoeuropejski numer alarmowy „112" został powołany do życia uchwałą Rady Europy z dnia 29 lipca 1991 roku, a obowiązek ten usankcjonowano postanowieniami Dyrektywy 2002/22/WE Parlamentu Europejskiego z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników (dyrektywa o usłudze powszechnej).Kierowanie połączeń na numer alarmowy „112" jest bezpłatne. Ponadto numer „112" można wybrać w telefonie nie posiadającym karty SIM. Wszystkie zgłoszenia kierowane na numer „112" oraz docelowo wszystkie „dziewiątki"  tj. 999, 998, 997 będą przyjmowane przez operatorów wojewódzkich centrów powiadamia ratunkowego WCPR.

Cytat ze strony www.wojewodalubuski.pl
http://www.lubuskie.uw.gov.pl/aktualnosci/wydarzenia/WCPR_dziala_wideo/idn:10166.html

Offline Zbrodniarz

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 363
Odp: Numer Alarmowy 112
« Odpowiedź #230 dnia: Listopad 09, 2013, 00:05:28 »
Czyli wychodzi na to, że docelowo nasze Stanowiska Kierowania zostaną zdegradowane do roli punktów alarmowych, które będą otrzymywać dyspozycje z WCPRów. Ciekawe co się stanie z grupami ? :D

Offline kamo001

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 250
  • Dyżurny Operacyjny- EMERYT
Odp: Numer Alarmowy 112
« Odpowiedź #231 dnia: Listopad 09, 2013, 15:49:04 »
Ja myślę że to chory pomysł . Dostaniemy tzw formatkę na komputer w SWDa reszty trzeba będzie się domyśleć. Dysponowanie zastępów będzie na bazie informacji zawartych w formatce. Ciekawe czy wszystkie informacje z punktu widzenia PSP będą w niej zawarte i na tej podstawie będziesz dysponował zastępy. Czy osoba cywilna bez przeszkolenia pożarniczego wypyta osobę zgłaszającą o wszystkie informacje nas interesujące . Wątpię w to . Pożyjemy zobaczymy(jeszcze 3 lata i cywil). A co do grup. Zawsze w straży jest na odwrót : będziemy mniej mieli pracy(telefony) to nam grupy podniosą !!!!
Pozdrawiam

Offline joker26

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 410
Odp: Numer Alarmowy 112
« Odpowiedź #232 dnia: Listopad 09, 2013, 23:51:01 »
Nie tak do przodu :)
Najpierw 112 - tu i tak się wysypią.
Miałem tą przyjemność obserwować pracę ludzi przyjmujących zgłoszenia na WCPR-e a nawet zadać parę pytań.
Do degradacji stanowisk kierowania i przeniesienia numerów 998 daleka droga.
Macie pojęcie jak teraz będzie przebiegała procedura przyjmowania zgłoszenia?
Jakie formatki :)? Żadnych na tą chwile nie będzie.
SWD kompatybilne nie jest z ich oprogramowaniem.
Panowie oni nawet porządnej lokalizacji nie mają, a rozmowa będzie powtarzana dwa razy (pierwszy operator wypyta potem przekieruje do właściwej służby :). Pod warunkiem że prawidłowo znajdzie adresata zgłoszenia :).
Do lokalizacji służy im ..... wujek google.
Ten system wcześniej czy później się wysypie.

Offline azirafal

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 449
Odp: Numer Alarmowy 112
« Odpowiedź #233 dnia: Listopad 12, 2013, 11:30:24 »
Powoli zbliża się termin kiedy od nas zabierają z SK 112. Ufff w końcu po kilku latach męczenia się z tym totalnym niewypałem.

Jak to będzie wyglądać z przyjmowaniem przez CPR wojewódzki, a no tak jak wspominali już koledzy, czyli typowo po polsku tzw. partyzantka ...
Odbierze tam osoba po kilkutygodniowym przeszkoleniu, wypyta już zirytowanego rozmówcę o to i tamto, wypyta jeszcze raz jaki to powiat albo i gmina i przełączy na SK. Tam dyżurny znów wypyta o to samo, tyle że już będzie znał swój rejon i jeśli się okaże że CPR dobrze przełączył to przyjmie zgłoszenie, jeśli nie to rozmowa znów przełączona dalej ... a czas sobie nieubłaganie leci.
Słyszałem już o przypadku przyjęcia zgłoszenia o wypadku i wysłaniu tam kilku zastępów ratowniczych ... po czym się okazało że nazwy miejscowości były zbieżne i faktycznie miejsce zdarzenia leżało 40km dalej po drugiej stronie dużego miasta ... wynik - pierwsze zastępy ratownicze dotarły do miejsca wypadku ... późno  :wall:
O zabraniu do CPR'ów naszych 998, 999 i chyba 997 słyszałem od kogoś z operacyjnej z KW ale jak to będzie ... nie wiadomo.

Myślę że system CPR wojewódzkiego polegnie przy pierwszej lepszej bardzo dużej akcji lub zdarzeniach związanych z pogodą czyli podtopienia, powódź czy wiatrołomy.
Ciekawe kiedy będzie korekta i zmiana sposobu funkcjonowania CPR i oddawanie z powrotem 112 do powiatów  :fiuu:
"Ktoś musi być ukarany za każde przestępstwo. Jeśli to sprawca, jest to szczęśliwy przypadek".
Lord Vetinari, Patrycjusz Ankh-Morpork

Offline grzela

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 6.184
  • I smile like an angel, a heart like the devil.
Odp: Numer Alarmowy 112
« Odpowiedź #234 dnia: Listopad 12, 2013, 23:14:47 »
Przypadkiem, przeglądając :komp: natknąłem się na ciekawy artykuł  :kwit:

Cytuj
NA STRAŻAKA W KANALE LICZYĆ NIE MOŻESZ!

http://www.navicula.org.pl/159-na-straaka-w-kanale-liczy-nie-moesz


Offline azirafal

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 449
Odp: Numer Alarmowy 112
« Odpowiedź #235 dnia: Listopad 13, 2013, 11:48:15 »
Hmm to co przytoczył Grzela pokazuje tylko to jak bardzo na "partyzanta" działamy.

To jest konsekwencja braku jasnych przepisów i tego kto za co odpowiada. Trudno nie przyznać tu częściowej racji osobie zgłaszającej ale pytanie też czym dysponowała Straż i czy byli by w stanie coś tam na tym kanale zrobić.
Pierwsze pytanie jakie mi się nasunęło to to dlaczego sprawa nie została przekierowana do WOPR a drugie to to że w zasadzie jako Strażacy to chyba odpowiadamy już za wszystko bo każda inna służba jakoś się od swojej roboty potrafi wykręcić a winni są ci do których się można dodzwonić.
Trudno tu też odmówić logiki dla kolejnych pism, bo skoro bierzemy na klatę sprzątanie dróg z różnych powodów i to jest w świetle przepisów dobre to i tory wodne też powinniśmy udrażniać bo ...

Ba ostatnio w lokalnej naszej gazecie czytałem artykuł o tym że nie można dodzwonić się na Policję. Oczywiście rzecznik Policji odpowiedział na te zarzuty: mianowicie, dużo zgłoszeń, mało ludzi no i trwa remont budynku więc czasem 997 wyłączą. No ale to nie problem bo można zadzwonić na 112 (odbieramy my Strażacy) lub na 998, tam na pewno odbiorą i nam przekażą ...
Czyli złe funkcjonowanie 997 nie stanowi problemu bo problem przerzucono dalej i na kogo innego.
Skoro ludzie otrzymali taką informację w mediach to tak będą robić.

Kolejna sprawa na którą nikt jakoś nie chce zwrócić uwagi: 99% tel. na nr 112 to bzdury, bo nigdzie indziej się nie można dodzwonić lub tylko tam można zadzwonić anonimowo z tel. bez karty sim. To powoduje że ludzie odbierający ten feralny numer są przemęczeni i nie chcą z tymi sprawami się męczyć więc najzwyklej w świecie chcą się danego rozmówcy pozbyć i przekazać sprawę dalej. Byle by się już nie musieć męczyć z kolejnym, "nie swoim/nie dla Straży" problemem.
"Ktoś musi być ukarany za każde przestępstwo. Jeśli to sprawca, jest to szczęśliwy przypadek".
Lord Vetinari, Patrycjusz Ankh-Morpork

Offline GK_Jano

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 15
Odp: Numer Alarmowy 112
« Odpowiedź #236 dnia: Listopad 14, 2013, 10:48:34 »
Cytuj
http://sejm.gov.pl/Sejm7.nsf/transmisje_arch.xsp?unid=79CA32D2D6385EDAC1257C14004C0812

Wypowiedź ministra: 16:59:07 - 17:00:04

Komisja Spraw Wewnętrznych
sala 22/bud. G

Informacja Ministra Administracji i Cyfryzacji oraz Ministra Spraw Wewnętrznych o stanie prac nad funkcjonowaniem numeru alarmowego 112.

Przekierowanie nr tzw. "9" odbędzie się wyłącznie za zgodą ministra SW, kiedy będzie miał 100% pewność, że WCPR sobie z tym poradzą.
Czyli jeszcze daleka droga, a zatem nie pozostaje nam, jak tylko promować nasz nr alarmowy 998.

Na komisji padło również stwierdzenie, że w maju 2014 r. będzie już moduł mapowy z dokładną lokalizacja zgłaszającego a do końca 2014 r. będą już w pełni funkcjonowały formatki - znaczy mają być kompatybilne z oprogramowaniem służb.
Jeżeli nie, przepadną pieniążki z Unii  :wacko:

Offline azirafal

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 449
Odp: Numer Alarmowy 112
« Odpowiedź #237 dnia: Grudzień 03, 2013, 09:23:20 »
Takich drobnych kilka uwag do działania WCPR:

Bardzo dobrze że filtrują wszystkie bzdurne telefony, żarty, przypadkowe połączenia "z kieszeni" itd. itd. bo w końcu Dyżurni wszystkich służb mogą się zająć tym czym mają a nie robieniem za centralkę. Jest dużo ciszej i spokojniej na SK i można w pełni skupić się na swoich zadaniach.

Niestety nie jest jednak tak dobrze jak sobie ktoś to wymyślił. Trafiają się błędne przekierowania, nie ma systemu przekazywania numeru osoby zgłaszającej, wyświetla się nr WCPR a nie osoby zgłaszającej bo ktoś na poziomie Kraju zapomniał lub nawet nie pomyślał że można tak centrale (zwłaszcza miejskie) pokonfigurować aby właściwy Dyspozytor miał u siebie wyświetlony odpowiedni numer telefonu.
Kolejna sprawa to wręcz lakoniczne informacje jakie się otrzymuje z WCPR, bo dość często się zdarza że po przyjęciu tam zgłoszenia rozmowa nie jest już dalej łączona. Więc i tak trzeba oddzwaniać i wypytywać o to co jest istotne. Kolejna sprawa, nikt tam nie zaznacza w systemie że informacja o jakimś zdarzeniu już została przekazana więc nawet po 10 czy 15 min trafia się telefon z WCPR z pytaniem czy odpowiednie służby są już przy zdarzeniu ...
Brak systemu lokalizacji powoduje mylne przyjmowanie zdarzeń (w końcu to całe województwo a nazwy miejscowości się powtarzają) i wzrasta ilość fałszywych wezwań czy jeżdżenia i szukania zdarzenia. Najwięcej takich zgłoszeń trafia się Pogotowiu, zresztą Panie z PR są załamane tym systemem.
Oczywiście nie ma w tej chwili kompatybilności z naszym SWD więc są tylko telefony, tylko patrząc na tą organizację aż się boję co będzie jak zaczną przesyłać tylko formatki w programie ...

Miało być pięknie a wyszło jak zwykle ... ciekawe kiedy to w tej formie padnie i znów pójdzie kupa kasy na reorganizację.
Pomysł z WCPR i filtrowaniem zgłoszeń nie jest zły tylko jak zwykle w Polsce wykonanie wyszło do ...
"Ktoś musi być ukarany za każde przestępstwo. Jeśli to sprawca, jest to szczęśliwy przypadek".
Lord Vetinari, Patrycjusz Ankh-Morpork

Offline sheldon

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 2.658
PYTAJ! ĆWICZ! KORZYSTAJ Z DOŚWIADCZEŃ KOLEGÓW!

Offline azirafal

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 449
Odp: Numer Alarmowy 112
« Odpowiedź #239 dnia: Grudzień 07, 2013, 11:12:26 »
Czy ktoś ma jakieś wieści, uwagi, przecieki jak w te 2 dni radziły sobie WCPR  :pyt:
"Ktoś musi być ukarany za każde przestępstwo. Jeśli to sprawca, jest to szczęśliwy przypadek".
Lord Vetinari, Patrycjusz Ankh-Morpork

Offline Ajax

  • Pokój to tylko brak wojny.
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 2.310
  • Cały świat gra komedię!
    • http://
Odp: Numer Alarmowy 112
« Odpowiedź #240 dnia: Grudzień 28, 2013, 00:24:58 »
Witam!
Niestety nawet na emce wciąż doświadczam braku.... Nie wiem już sam akceptacji, koordynacji, chęci urealnienia nr 112. Jakieś głupie tłumaczenia po... Normalnie do mnie nie docierają - chyba podobnie jak większości ludzi. Tyle lat już to się wałkuje w rządzie,  MSWiA, znów w MSW itd. Końca nie widać  :wall:!  Sam nie tak dawno próbowałem bezskutecznie przez 5 min. przy wypadku drogowym dodzwonić się do Pogotowia, Straży, Policji. W końcu sieć komórkowa /Plus/ przekierowała mnie do zupełnie innego miasta /10 km/ , a byłem 150m od Komendy Policji w miejscu zdarzenia. Dyżurny, co prawda szybko poinformował kolegę i inne służby, ale czas.... Dobrze, że człek jeszcze coś pamięta i inni pomogli.  :straz:
Nie jeden brak wiedzy nadrabia wazeliną.

Offline Sylwek

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 2.394
Odp: Numer Alarmowy 112
« Odpowiedź #241 dnia: Styczeń 11, 2014, 15:16:24 »
W lubelskim strażacy chyba odetchnęli - od nowego roku 112 obsługuje CPR http://www.dziennikwschodni.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20140111/LUBLIN/140119954

Offline JON SNOW

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 370
Odp: Numer Alarmowy 112
« Odpowiedź #242 dnia: Styczeń 11, 2014, 20:41:43 »
I informacja podana pod artykułem podanym przez Sylwka:

Cytuj
Kiedy dzwonić na "112”?

• pożary
• wypadki drogowe
• kradzieże
• włamania
• przypadki użycia przemocy
• nagłe omdlenia i utrata świadomości
• poważne uszkodzenia ciała i silne krwawienie
• przypadki porażenia prądem
• rozpoznanie osoby poszukiwanej przez policję
• inna nagła sytuacja zagrażająca zdrowiu, życiu lub bezpieczeństwu i porządkowi publicznemu.
Źródło: www.112.gov.pl

Po co dzwonić na 9XX skoro można wydłużyć zgłoszenie dzwoniąc na 112  :wall:
Żyję w kraju w którym wszyscy chcą mnie zrobić w ... :)

Offline sheldon

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 2.658
Odp: Numer Alarmowy 112
« Odpowiedź #243 dnia: Styczeń 11, 2014, 21:11:13 »
W niektórych powiatach lokalne media wrzucają wywiady z pracownikami wydziałów operacyjnych PSP i dyspozytorów pogotowia, którzy wprost mówią, żeby nie korzystać ze 112 i przypominają trzy-dziewiątkowe numery. Wszystko podparte rzeczywistymi sytuacjami, w których 112 lokalnie wydłużało czas alarmowania. Taki mały pozytyw w tym wszystkim, że oficjalnie ktoś jest po naszej, forumowej stronie. I jednocześnie dowód na nieudolność tego systemu.
PYTAJ! ĆWICZ! KORZYSTAJ Z DOŚWIADCZEŃ KOLEGÓW!

Offline grzela

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 6.184
  • I smile like an angel, a heart like the devil.
Odp: Numer Alarmowy 112
« Odpowiedź #244 dnia: Styczeń 17, 2014, 08:46:40 »

Offline Sylwek

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 2.394
Odp: Numer Alarmowy 112
« Odpowiedź #245 dnia: Styczeń 17, 2014, 11:31:06 »
Ponad 70 proc. połączeń na 112 - bezzasadne.

http://www.tvn24.pl/bo-zahacze-to-lusterko-bo-skonczyla-sie-polisa-ponad-70-proc-polaczen-na-112-bezzasadne,388394,s.html

Drugi akapit i już widać, że ktoś nie do końca się  orientuje
Cytuj
najwięcej fałszywych alarmów to tzw. "kieszenie", czyli niezablokowany telefon, który łączy się ze 112 przez przypadek
Tak się składa, że wybranie 112 nie wymaga odblokowania klawiatury. Sprawdźcie na swoich telefonach.

Czasem dyspozytorzy się denerwują na niewinne osoby.

Offline fotostrażak

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 137
Odp: Numer Alarmowy 112
« Odpowiedź #246 dnia: Styczeń 17, 2014, 13:38:59 »

Offline superfire

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 365
Odp: Numer Alarmowy 112
« Odpowiedź #247 dnia: Styczeń 21, 2014, 22:30:46 »
Ratunkowe "call center" w Gdańsku. Nowa siedziba Wojewódzkiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego
http://trojmiasto.gazeta.pl/trojmiasto/1,35636,15311407.html
Cytuj
Zespół 46 operatorów pracuje na nowoczesnym sprzęcie komputerowym, który automatycznie namierza lokalizację osoby dzwoniącej.
  :fiuu:  zna ktoś szczegóły ???? lokalizacja z dokładnością do.... ? ? ? wiemy coś więcej w temacie ? ? ?

Offline grzela

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 6.184
  • I smile like an angel, a heart like the devil.
Odp: Numer Alarmowy 112
« Odpowiedź #248 dnia: Styczeń 27, 2014, 13:57:55 »
Cytuj
Interpelacja nr 22173 do prezesa Rady Ministrów
w sprawie raportu Najwyższej Izby Kontroli dotyczącego funkcjonowania systemu powiadamiania ratunkowego (telefonu alarmowego 112)

   Raport z kontroli NIK w zakresie: ˝Przygotowanie systemu ochrony ludności przed klęskami żywiołowymi oraz sytuacjami kryzysowymi˝ został przedstawiony w czerwcu bieżącego roku. Jego daleko idące negatywne wnioski muszą budzić zaniepokojenie oraz wymagają natychmiastowych działań naprawczych. Telefon alarmowy 112 jest jednolitym numerem alarmowym obowiązującym na terenie wszystkich krajów Unii Europejskiej. W sytuacji zagrożenia zdrowia, życia lub mienia osoby przebywające na terenie całej Unii Europejskiej, wybierając numer 112, mają gwarancję połączenia się ze służbami ratowniczymi powołanymi do niesienia pomocy.

   Najwyższa Izba Kontroli w raporcie dotyczącym sytuacji kryzysowych przyjrzała się również funkcjonowaniu systemu powiadamiania ratunkowego - numeru alarmowego 112. W ocenie NIK system powiadamiania ratunkowego jest wprowadzany w sposób niezgodny z przyjętymi prawem założeniami:
   - centra powiadamiania ratunkowego pełnią rolę jedynie centrów telefonicznych - zatrudniono w nich operatorów numerów alarmowych, którzy przyjmują zgłoszenia i przekazują je dalej do właściwych służb, natomiast nie przyjęły one funkcji dyspozytorskich (dysponowanie siłami i kierowanie akcjami ratowniczymi), mimo że właśnie to było podwaliną reformy;
   - wciąż występują trudności z elektroniczną integracją formularzy dotyczących zdarzenia wypełnianych przez operatorów z formularzami dyspozytorów poszczególnych służb; w efekcie powoduje to konieczność ponownego zbierania danych o zdarzeniu przez dyspozytora;
   - ustawa o ochronie przeciwpożarowej przewiduje, że system powiadamiania ma być budowany na szczeblu powiatowym i wojewódzkim; w większości województw jest budowany tylko na szczeblu wojewódzkim, w dodatku bez wymaganego ustawą wspólnego stanowiska kierowania komendanta wojewódzkiego PSP i lekarza koordynatora ratownictwa medycznego;
   - wciąż opóźnia się wdrożenie rozwiązań teleinformatycznych, które umożliwiłyby odpowiednim służbom otrzymywanie natychmiastowych informacji o lokalizacji osób dzwoniących na numer 112.

   W związku z powyższym proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:

   1. Czy, kiedy oraz jakie działania zostały podjęte do doprowadzenia do spójności realizowanej koncepcji powiadamiania ratunkowego z regulacjami ustawowymi?
   2. Czy i w jaki sposób obecnie tworzone centra powiadamiania ratunkowego oparte na modelu operatorskim zapewniają maksymalne zabezpieczenie przed błędnymi decyzjami w zakresie uruchamiania służb ratowniczych w celu ratowania zdrowia i życia ludzkiego?
   3. Czy i kiedy centra powiadamiania ratunkowego przestaną pełnić rolę jedynie centrów telefonicznych i przejmą funkcje dyspozytorskie?
   4. Czy i jakie działania zostały podjęte w celu wdrożenia rozwiązań informatycznych i teleinformatycznych zapewniających służbom ratunkowym automatyczne, natychmiastowe i wiarygodne informacje dotyczące zdarzenia oraz lokalizacji osoby dzwoniącej pod numer 112, zgodnie z dyrektywą 2002/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników (Dz. U. E. L. 2002.108.51) oraz rezolucją Parlamentu Europejskiego z dnia 5 lipca 2001 r. w sprawie usługi powszechnej i numeru alarmowego 112 (2010/2274(INI)?
   5. Czy i kiedy zostaną usunięte trudności z elektroniczną integracją formularzy dotyczących zdarzenia, wypełnianych przez operatorów z formularzami dyspozytorów poszczególnych służb?
   6. Ustawa o ochronie przeciwpożarowej przewiduje, że system powiadamiania ma być budowany na szczeblu powiatowym i wojewódzkim. W większości województw jest budowany tylko na szczeblu wojewódzkim. W jakich województwach taka sytuacja występuje, w jakich poszczególnych powiatach system powiadamiania nie został utworzony?
   7. W jakich województwach, zgodnie z wymogami ustawy, nie utworzono wspólnego stanowiska kierowania komendanta wojewódzkiego PSP i lekarza koordynatora ratownictwa medycznego?
   8. Wobec powyższego czy Pan Premier gwarantuje zapewnienie pełnej funkcjonalności organizowanych centrów powiadamiania ratunkowego do końca 2013 r., zgodnie z ustawą z dnia 5 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o ochronie przeciwpożarowej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2009 r. Nr 11 poz. 59, ze zm.), w której pozwala się na przejściowy sposób funkcjonowania tego systemu, ale nie dłużej niż do 31 grudnia 2013 r.?
   Z poważaniem
   Poseł Beata Mazurek
   Chełm, dnia 24 października 2013 r.

Cytuj
Szanowna Pani Marszałek! W odpowiedzi na przesłaną przez pana Adama Jassera, sekretarza stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, przy piśmie z dnia 14 listopada 2013 r. (sygn. DSPA-4810-9054-(1)/13) interpelację poseł na Sejm RP pani Beaty Mazurek w sprawie raportu Najwyższej Izby Kontroli dotyczącego funkcjonowania systemu powiadamiania ratunkowego (telefonu alarmowego 112), SPS-023-22173/13, uprzejmie informuję, co następuje.
Na wstępie należy zaznaczyć, że informacje zawarte w przedmiotowym raporcie NIK odnoszą się do prac podejmowanych w zakresie budowy systemu powiadamiania ratunkowego w Polsce, a zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380, z późn. zm.) w brzmieniu sprzed zmian dokonanych ustawą z dnia 13 lipca 2012 r. o zmianie ustawy o działach administracji rządowej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2012 r. poz. 908) nadzór nad tworzeniem i organizacją systemu powiadamiania ratunkowego pełnił minister właściwy do spraw wewnętrznych.
Od dnia 8 września 2012 r. na mocy przepisów ustawy o zmianie ustawy o działach administracji rządowej oraz niektórych innych ustaw sprawy związane z wdrażaniem systemu powiadamiania ratunkowego, jak i nadzór nad funkcjonowaniem ww. systemu należą do zadań ministra właściwego do spraw administracji publicznej, tj. ministra administracji i cyfryzacji. Natomiast minister spraw wewnętrznych w powyższym obszarze sprawuje nadzór nad realizacją działań Policji i Państwowej Straży Pożarnej.
Spośród najważniejszych działań podjętych przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji w zakresie budowy systemu powiadamiania ratunkowego, o których nie wspomina przedmiotowy raport, a które są fundamentalne dla przyszłości tego systemu, należy wskazać:
— dokonanie przeglądu stanu dotychczasowych prac z zakresu budowy systemu powiadamiania ratunkowego, identyfikacji ewentualnych trudności oraz analizy rozwiązań przyjętych w tej dziedzinie przez inne państwa UE,
—   przygotowanie koncepcji budowy systemu powiadamiania ratunkowego w Polsce przyjętej przez Komitet Rady Ministrów do Spraw Cyfryzacji i podpisanej przez ministra administracji, która określa główne kierunki rozwoju tego systemu, w tym w sferze teleinformatycznej,
—   przeprowadzenie analizy ruchu telefonicznego na numery alarmowe, co pozwoliło dokładnie oszacować potrzeby systemu i zaplanować niezbędne zmiany w dotychczasowej organizacji centrów powiadamiania ratunkowego,
—   opracowanie projektu ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego, który został przyjęty przez Radę Ministrów 29 października 2013 r., a przez Sejm w dniu 22 listopada 2013 r.
Wejście w życie proponowanych w ww. projekcie ustawy uregulowań uznać należy za kluczowe i priorytetowe dla dalszego rozwoju systemu powiadamiania ratunkowego w Polsce. Projekt ten w kompleksowy sposób porządkuje kwestie związane z budową i funkcjonowaniem systemu. Obejmuje on swoim zakresem nowelizację szeregu aktów prawnych z tej dziedziny oraz wprowadza nowe regulacje, które przyczynią się do szybkiej i sprawnej obsługi zgłoszeń na numery alarmowe na terenie całego kraju. Jest spójny z zapisami opracowanej w MAC koncepcji budowy systemu powiadamiania ratunkowego w Polsce przyjętej przez Komitet Rady Ministrów do Spraw Cyfryzacji w styczniu 2013 r. Koncepcja ta uwzględnia dotychczasowe prace podejmowane w tym zakresie w Polsce (w szczególności przez byłe Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji), doświadczenia państw członkowskich z obsługi zgłoszeń alarmowych oraz niezbędne wymagania techniczne. Potrzeby systemu powiadamiania ratunkowego zidentyfikowane zostały w toku przeprowadzonej przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji analizy ruchu telefonicznego na numery alarmowe. Zapisy przedmiotowej koncepcji, uzupełnione o ustalenia uzyskane w toku konsultacji międzyresortowych i społecznych, były podstawą uregulowań przyjętych w projekcie ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego.
Projekt ten w kompleksowy sposób reguluje kwestie związane z budową i funkcjonowaniem systemu powiadamiania ratunkowego w Polsce, w tym porządkuje i ujednolica regulacje prawne w tym zakresie, a także zawiera regulacje szeregu zagadnień w drodze aktów wykonawczych (których projekty załączone zostały do projektu ustawy). Poza tym projekt określa rodzaje działań (wraz z ich kosztami) niezbędnych do prawidłowego uruchomienia i utrzymania systemu w latach 2014–2023.
W świetle powyższego uznać należy, że projekt ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego, będący rezultatem całokształtu wymienionych działań podejmowanych w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji w tym zakresie, w kompleksowy sposób realizuje aktualną koncepcję budowy i funkcjonowania systemu powiadamiania ratunkowego w Polsce oraz obejmuje swoim zakresem uporządkowanie regulacji prawnych w tej dziedzinie.
Zgodnie z koncepcją budowy systemu powiadamiania ratunkowego w Polsce w projekcie ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego przyjęto model operatorski obsługi zgłoszeń alarmowych. Stanowi to rezultat analiz najlepszych rozwiązań i praktyk przyjmowanych w tym zakresie w innych państwach członkowskich. Należy przy tym zaznaczyć, że w Unii Europejskiej nie przyjęto jednolitego sposobu obsługi zgłoszeń alarmowych – może się on odbywać według modelu dyspozytorskiego (przyjmowanie zgłoszeń odbywa się bezpośrednio przez służby ratunkowe), modelu operatorsko-dyspozytorskiego (przyjmowanie zgłoszeń odbywa się przez operatorów, którzy wstępnie kwalifikują zgłoszenie i przekazują je do dyspozytorów znajdujących się w ramach tej samej struktury) bądź modelu operatorskiego (przyjmowanie i obsługa zgłoszeń w wyspecjalizowanych centrach powiadamiania ratunkowego, pełna kwalifikacja zgłoszenia i przekazanie służbom pełnego obrazu sytuacji). Przyjęcie w Polsce modelu operatorskiego, polegającego na oddzieleniu funkcji odbioru zgłoszeń alarmowych od funkcji dysponowania zasobami ratowniczymi, stanowi odzwierciedlenie zauważalnej w państwach UE tendencji do zmniejszania liczby centrów powiadamiania ratunkowego na rzecz wyposażania tych centrów w profesjonalne narzędzia teleinformatyczne umożliwiające szybką i fachową obsługę zgłoszeń alarmowych. Przyjęty model umożliwia służbom ratunkowym dostosowanie działań do rodzaju zdarzenia i zadysponowanie właściwych zasobów w oparciu o kompleksowe informacje uzyskane z centrów powiadamiania ratunkowego. Jest to najbardziej optymalne rozwiązanie zapewniające sprawną, szybką i fachową obsługę zgłoszeń alarmowych.
Podkreślenia wymaga również fakt, że wdrożenie tego modelu obsługi zgłoszeń alarmowych pozwoli wyeliminować kierowanie do służb ustawowo powołanych do niesienia pomocy zgłoszeń fałszywych lub złośliwych, które obecnie stanowią aż 80% wszystkich połączeń na numer 112. Dzięki temu numer alarmowy nie będzie w przyszłości blokowany, co w praktyce oznacza, że łatwiej będzie można uzyskać z nim połączenie, a do służb ratunkowych docierać będą wyłącznie zgłoszenia od osób, które naprawdę potrzebują pomocy.
Zgodnie z przyjętą koncepcją oraz projektem ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego przekazywanie kompletnych informacji nt. zgłoszonych zdarzeń alarmowych uzyskanych w centrach powiadamiania ratunkowego do służb ratunkowych umożliwią współpracujące ze sobą systemy teleinformatyczne, co przyczyni się do wyraźnego skrócenia czasu reakcji na zdarzenie, zapewniając jednocześnie właściwym służbom możliwość zadysponowania odpowiednich do danego zdarzenia zasobów ratowniczych. W przyszłości centra powiadamiania ratunkowego będą obsługiwały w ten sposób także zgłoszenia kierowane za pośrednictwem nowych sposobów komunikacji, np. za pośrednictwem SMS lub eCall (samochodowy system informujący o wypadkach).
Stopień skomplikowania wdrażanych rozwiązań teleinformatycznych nie pozwala na szybkie wprowadzenie ich pełnej planowanej funkcjonalności, czyli przekazywania zgłoszeń alarmowych z centrów powiadamiania ratunkowego do służb ratunkowych wyłącznie drogą elektroniczną. Trwają intensywne prace nad połączeniem systemu teleinformatycznego centrów z systemami, które zostały wybudowane przez służby ratownicze. Projekt zakłada, że docelowo przekazywanie informacji o zgłoszeniach alarmowych odbywać się ma drogą elektroniczną, a jednoczesne przełączenie rozmowy do dyspozytora właściwej służby ma być dokonywane w wyjątkowych przypadkach, np. w razie potrzeby przeprowadzenia wywiadu medycznego. Do czasu osiągnięcia pełnej funkcjonalności systemu tymczasowo zgłoszenia przekazywane będą w formie połączenia telefonicznego.
Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji dąży do jak najszybszego wdrożenia pełnej funkcjonalności systemu powiadamiania ratunkowego. Trwają zaawansowane prace nad dostosowaniem systemów teleinformatycznych do wymiany alarmowych danych elektronicznych, tzw. formatek. W ramach projektu SIPR (system informatyczny powiadamiania ratunkowego) ogłoszony został przetarg na rozbudowę interfejsu komunikacyjnego oraz przygotowywane jest zamówienie na zwiększenie wydajności systemu teleinformatycznego wykorzystywanego w centrach powiadamiania ratunkowego.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że w celu zapewnienia służbom ratunkowym informacji dotyczącej lokalizacji osoby dzwoniącej pod numer 112, zgodnie z dyrektywą 2002/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników (Dz. U. UE L 108 z 24 kwietnia 2002 r.) oraz rezolucją Parlamentu Europejskiego z dnia 5 lipca 2011 r. w sprawie usługi powszechnej i numeru alarmowego 112 (2010/2274(INI) (Dz. U. UE C z 5 lutego 2013 r.), podjęte zostały następujące działania.
1. W 2011 r. zawarto z operatorami telekomunikacyjnymi porozumienia, na podstawie których Policja i Państwowa Straż Pożarna uzyskuje informacje o lokalizacji abonentów kierujących wywołania na numery alarmowe. W tym celu wykorzystywane jest oprogramowanie aplikacyjne, za pośrednictwem którego upoważnieni przedstawiciele służb uzyskują bezpośredni dostęp do informacji o lokalizacji abonentów zarejestrowanych w sieciach poszczególnych operatorów telekomunikacyjnych.
Został również zapewniony serwis ww. rozwiązania oraz sprawowany jest bieżący nadzór nad jego funkcjonowaniem.
2.   Uzgodniono z Urzędem Komunikacji Elektronicznej sposób realizacji i zasady funkcjonowania bezpośredniego dostępu do platformy lokalizacyjno- informacyjnej z centralną bazą danych (PLI CBD) oraz opracowano instrukcję obsługi dla użytkowników ww. rozwiązania. W efekcie powyższego na przełomie 2012 i 2013 r. jednostki Policji i Państwowej Straży Pożarnej podłączone do sieci OST 112 uzyskały dostęp do pełnych danych i informacji zawartych w PLI CBD.
3.   Równolegle trwają prace zmierzające do produkcyjnego wdrożenia rozwiązania docelowego, w którym dane o abonentach kierujących wywołania na numery alarmowe i informacje o ich lokalizacji będą pozyskiwane z platformy lokalizacyjno-informacyjnej z centralną bazą danych (PLI CBD) zlokalizowanej w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej i udostępniane właściwym terytorialnie jednostkom służb ustawowo powołanych do niesienia pomocy za pośrednictwem centralnego punktu systemu centrów powiadamiania ratunkowego (CP SCPR), który jest określony w rozporządzeniu ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 24 marca 2011 r. w sprawie centralnego punktu systemu centrów powiadamiania ratunkowego oraz punktów centralnych służb (Dz. U. Nr 75, poz. 404).
Obecnie CP SCPR jest realizowany przez Centrum Projektów Informatycznych Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.
Projekt ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego wprowadza zmiany w sposobie tworzenia centrów powiadamiania ratunkowego, m.in. poprzez nowelizację ustawy o ochronie przeciwpożarowej. Projekt tej ustawy wskazuje, że centra powiadamiania ratunkowego tworzą wojewodowie, którzy określają ich lokalizację i szczegółową organizację. Projekt ten określa także, że mając na uwadze zapewnienie sprawności działania systemu powiadamiania ratunkowego, wojewoda może podjąć decyzję o zlokalizowaniu centrum w więcej niż jednej siedzibie i utworzeniu oddziałów centrum. W projekcie zaproponowano także, aby wojewoda miał możliwość powierzenia organizowania i prowadzenia centrum powiadamiania ratunkowego staroście lub prezydentowi miasta na prawach powiatu, służbie, inspekcji lub straży wchodzącej w skład zespolonej administracji wojewódzkiej.
Wdrażanie systemu powiadamiania ratunkowego, w tym uruchamianie kolejnych centrów powiadamiania ratunkowego, jest na bieżąco monitorowane przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji. Z informacji uzyskanych od wojewodów wynika, że do końca 2013 r. uruchomione zostaną wszystkie centra powiadamiania ratunkowego – ostatnie w Warszawie, jeszcze w tym miesiącu. W rezultacie do końca bieżącego roku obsługę zgłoszeń alarmowych kierowanych na numer 112 przejmie 16 centrów powiadamiania ratunkowego, obejmując swoim zasięgiem cały kraj. System zgodnie z koncepcją nie obejmuje tworzenia centrów w poszczególnych powiatach, lecz objęcie ich zasięgiem poszczególnych centrów.
Warto zwrócić uwagę, że w efekcie uruchamiania kolejnych centrów powiadamiania ratunkowego nastąpił olbrzymi wzrost zasięgu działania systemu powiadamiania ratunkowego – rok temu zaledwie 8% Polaków miało w miejscu swojego zamieszkania możliwość dodzwonienia się do centrum, a większość połączeń obsługiwana była w jednostkach Policji i Państwowej Straży Pożarnej. Ponadto dzięki zaproponowanym mechanizmom pracy centrów odnotowane zostało skrócenie średniego czasu oczekiwania na odebranie zgłoszenia (z 28 do 10 sekund).
Koncepcja budowy systemu powiadamiania ratunkowego i przygotowany projekt ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego nie obejmują tworzenia wspólnych stanowisk kierowania, o które pyta w swojej interpelacji pani poseł. Jak już wspomniano, zgodnie z zaproponowanymi regulacjami przyjęto model operatorski obsługi zgłoszeń alarmowych. Kompletne informacje dotyczące zgłoszenia alarmowego, zbierane przez odpowiednio wyszkolonych operatorów numerów alarmowych, przekazywane będą do służb ustawowo powołanych do niesienia pomocy, które dysponować będą właściwe dla danego rodzaju zdarzenia zasoby ratownicze. Pozwoli to na sprawną, szybką i fachową obsługę zgłoszeń alarmowych przy jednoczesnej eliminacji zgłoszeń fałszywych lub złośliwych.
Na podstawie informacji przekazywanych przez wojewodów na temat uruchamiania centrów powiadamiania ratunkowego oraz mając na względzie kompleksowość rozwiązań zaproponowanych w projekcie ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego, pragnę zapewnić, że od przyszłego roku wszystkie zgłoszenia alarmowe kierowane na numer alarmowy 112 obsługiwane będą przez profesjonalne centra powiadamiania ratunkowego. Według stanu na dzień 22 listopada zgłoszenia na numer 112 obsługiwane są przez centra powiadamiania ratunkowego na obszarze zamieszkanym przez 71,5% mieszkańców Polski. Przygotowana w MAC ustawa określa działania niezbędne do dalszej rozbudowy systemu powiadamiania ratunkowego oraz środki przeznaczone na ten cel do 2023 r. włącznie. Proponowane regulacje prawne i organizacyjne oraz wdrażane rozwiązania techniczne niewątpliwie przyczynią się do szybszej i sprawniejszej obsługi zgłoszeń alarmowych w Polsce.
Z poważaniem
« Ostatnia zmiana: Styczeń 27, 2014, 14:10:05 wysłana przez grzela »

Offline nowynick

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 46
Odp: Numer Alarmowy 112
« Odpowiedź #249 dnia: Luty 26, 2014, 13:19:58 »
Witam. Czy prawdą jest, że numery alarmowe 9xx zostaną przeniesione do CPR-ów??.