Autor Wątek: Jak rozmieścić samochody ???  (Przeczytany 9129 razy)

Offline maszerano

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 42
Jak rozmieścić samochody ???
« dnia: Grudzień 16, 2008, 20:18:02 »
Witam
Chciałbym poznać waszą opinie na temat :
Jaki (jakie ) samochody zostawić przy pożarze jak je ustawić i itd.
Pożar magazyn Q=2500 l/min wymagane do pożaru ,dwa hydranty jeden 60 m drugi 200m i zbiornik o poj. 1000 m3 odległość 500m
Przyjeżdżamy GBA 2/25, GCBA 5/32, GCBA 8/48

[załącznik usunięty przez administratora]

Offline Dzumsi

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 457
Odp: Jak rozmieścić samochody ???
« Odpowiedź #1 dnia: Grudzień 16, 2008, 22:09:54 »
Ja obstawiam GCBA 8/48 przy hydrancie oddalonym o 200m,  GCBA 5/32 przy hydrancie oddalonym o 60m i GBA niech sobie po malutku ciągnie ze zbiornika.

Offline robn

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 2.349
Odp: Jak rozmieścić samochody ???
« Odpowiedź #2 dnia: Grudzień 16, 2008, 22:35:45 »
wg mnie to trzeba wiecej informacji:
ile jest węży na gcba 8/48? i jakie ma nasady?
to samo o pozostałe samochody?
jaka jest obsada samochodów,
czy planowane są dodatkowe posiłki czy w założeniu ma brać tylko taka ilość samochodów i ludzi.....
czy jest możliwość podesłania samochodu z dodatkową ilością węży?
przez jaki czas ma być utrzymany wymagany wydatek?
pozdr

EGO = 1 / wiedza

Offline maszerano

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 42
Odp: Jak rozmieścić samochody ???
« Odpowiedź #3 dnia: Grudzień 16, 2008, 23:51:33 »
węży tyle co standardowe wyposażenie
         52          75         110
2/25   10           10          -
5/32   10           10           -
8/48    10           10         10
 co do nasad to jest standardowe 8/48
  ma 3 x 1100 ssawne
  zasilajace 2x110 2x75
  tłoczne     4x 75  2x 110
Obsada pełna
 6   + 6 ( może 4 ) + 2
na miejscu mamy I rzut cos przyjedzie w II i II rzucie
Co do czasu to taki pozar magazynu zakładamy przez godzinę
pozdrawiam
Mówimy tu o Polskich realiach brak wyposażenia na samochodach ( węży np.zwijadeł, kasetonów), DWP, sprzetu burzacego, butli do Aparatów itd)

Offline MIKO

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 4.300
Odp: Jak rozmieścić samochody ???
« Odpowiedź #4 dnia: Grudzień 17, 2008, 01:30:23 »
Podchodząc do tematu matematycznie , bo praktycznie zależy to  od wielu czynników, a niechęcę snuć  hipotez  .

Prawidłowa wydajność  hydrantów to  1200 l/min. przy 0,5 bar jak dobrze pamiętam .  czyli 2400 l/min  w sumie . Jeśli w/w hydranty mają prawdziwą wydajność , a co z tym związane jest właściwa sieć wodociągowa to GBA zasilamy z najbliższego  hydrantu ,  GCBA 8/48 staje również  w  pobliżu budynku  zasila  GBA ( uzupełnia ewentualne braki  w  wydajności  Hydrantu )   i można od niego  rozwinąć drugą linie główną – GCBA 8/48 będzie bilansować nam wodę na miejscu akcji . GCBA 5/24 staje w połowie drogi pomiędzy GCBA 8/48 a drugim Hydrantem i na bazie jego sprzętu budowana jest linia zasilająca najpierw do GCBA 8/48 potem w stronę Hydrantu .
Zbiornik wody bym sobie na razie odpuścił dla II rzutu – nie mamy wystarczających SIS w obecnym momencie by go wykorzystać .

Jak wspomniałem jest to wyłącznie rozważanie matematyczne – tak jak to czy przetłaczać czy przepompowywać wodę przez GCBA 5/24

Pozdrawiam MIKO
« Ostatnia zmiana: Grudzień 17, 2008, 09:18:41 wysłana przez MIKO »

Offline salfk

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 418
Odp: Jak rozmieścić samochody ???
« Odpowiedź #5 dnia: Grudzień 17, 2008, 09:36:05 »
Domyślam się, że jest to zadanie z działań gaśniczych w SGSP. Tam lubią dawać coś takiego. Miałem podobne zadanie, więc spróbuję go rozwiązać analogicznie. GCBA 8/48 ustawiamy przy zbiorniku i robimy z niego punkt czerpania wody. Podaje on 10 odcinkami W-110 a następnie rozdzielaczem (odwrócony zbieracz) do 2 linii W-75. W pobliżu ognia (około 150 m) ustawiamy GCBA 5/32. Od niego kawałek W-75, a dalej już 6 W-52. Jak ktoś przeliczył trzeba nam co najmniej 26 odcinków W-75. 20 łącznie mamy na GCBA (obu), a brakujące węże bierzemy z GBA. W ten sposób mamy dostarczane około 2000l/min. Brakujące 500 bierzemy przy pomocy GBA z bliższego hydrantu. Tam można już sobie pokombinować z tego co na aucie zostało, a w najgorszym wypadku to 20-40 m woda z działka poleci. Jest to chyba jedyny sposób osiągnięcia wymaganego wydatku. Rok temu byłoby to dobre rozwiązanie na zajęciach wyżej opisanych. (szkoda, że w Polsce nierealne do osiągnięcia w normalnym życiu).

Offline MIKO

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 4.300
Odp: Jak rozmieścić samochody ???
« Odpowiedź #6 dnia: Grudzień 17, 2008, 09:47:39 »
Heeeeeeee

Bardzo szanuje kolegów wykładowców z SGSP , ale jak tak rozpatrujemy sytuację dla I rzutu , to jaj już wiem czemu tyle hal ulega całkowitemu spaleniu w naszym kraju .

Rozwiniecie jest dla długo trwałego  dogaszania , a nie pierwszej fazy pożaru .  Do czasu realizacji celu ( rozwinięcia ) nie zapewnimy skuteczności  podawania wody , a co z tym związane pozwolimy pożarowi spokojnie się rozwijać . Jak już ustawienie samochodów powinno być wręcz odwrotne. Największy przy pożarze , najmniejszy przy punkcie czerpania wody .

Pozdrawiam MIKO 

Offline zero-11

  • Search & Rescue
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 2.525
  • 84810
Odp: Jak rozmieścić samochody ???
« Odpowiedź #7 dnia: Grudzień 17, 2008, 09:59:32 »
Domyślam się, że jest to zadanie z działań gaśniczych w SGSP. Tam lubią dawać coś takiego. Miałem podobne zadanie, więc spróbuję go rozwiązać analogicznie. GCBA 8/48 ustawiamy przy zbiorniku i robimy z niego punkt czerpania wody. Podaje on 10 odcinkami W-110 a następnie rozdzielaczem (odwrócony zbieracz) do 2 linii W-75. W pobliżu ognia (około 150 m) ustawiamy GCBA 5/32. Od niego kawałek W-75, a dalej już 6 W-52. Jak ktoś przeliczył trzeba nam co najmniej 26 odcinków W-75. 20 łącznie mamy na GCBA (obu), a brakujące węże bierzemy z GBA. W ten sposób mamy dostarczane około 2000l/min. Brakujące 500 bierzemy przy pomocy GBA z bliższego hydrantu. Tam można już sobie pokombinować z tego co na aucie zostało, a w najgorszym wypadku to 20-40 m woda z działka poleci. Jest to chyba jedyny sposób osiągnięcia wymaganego wydatku. Rok temu byłoby to dobre rozwiązanie na zajęciach wyżej opisanych. (szkoda, że w Polsce nierealne do osiągnięcia w normalnym życiu).

Chyba jednak nie jest to jedyne rozwiązanie.
Zgadzam się z MIKO, że najważniejsze to rozstawienie wozów i jak najszybsze podanie wody. Wywalamy 2500 l/min, mając stałe zasilenie 2x1200 l/min. Zapas wody na samochodach starcza na 150!! min. stałego podawania wymaganej wydajności. Nie bawimy się w rozwinięcie od zbiornika. po co???
ważne są wymiary magazynu, sposób prowadzenia linii gaśniczych (ich długość). Okazać się może, że przy sposobie rozwinięcia linii zaprezentowanym przez @salfka może nam nie starczyć odcinków na linie główne.
Matematycznie to wystarczyłoby podawać wodę z działka np. GCBA 5/32 zasilając go z z hydrantów i drugiego GCBA. A te nieszczęsne braki po określonym czasie z łatwością zapewniałby GBA dowożąc wodę ze zbiornika.

Jednak podejście taktyczne to nie matematyka. Trudno byłoby nam wywalać wodę z GBA z wydajnością 1200 l/min. (bez użycia działka) - jedna linia główna. Ustawmy przy jednym hydrancie GCBA 5/32 - niech sobie samodzielnie działa na 2 linie główne i wywala swoje pewne 1200 l/min.
Drugi hydrant zasila GCBA 8/48, ten podaje wodę na pożar z podobną wydajnością 1200 - 1300 l/min. Może zasilać również GBA, podającego 1 prąd gaśniczy - ok. 300 l/min. Ewentualne braki uzupełnia sam GBA, np. przez dowożenie - 500m, gotowa linia ssawna (tankowanie moment) - obskoczy w nie więcej niż 3-4min.

pozdr.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 17, 2008, 10:10:14 wysłana przez zero-11 »

IT'S NOT SOMETHING YOU DO. IT'S SOMETHING YOU ARE!

Offline bartek

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 18
  • więcej potu na ćwiczeniach mniej krwi w walce
Odp: Jak rozmieścić samochody ???
« Odpowiedź #8 dnia: Grudzień 17, 2008, 10:39:06 »
Ewentualne braki uzupełnia sam GBA, np. przez dowożenie - 500m, gotowa linia ssawna (tankowanie moment) - obskoczy w nie więcej niż 3-4min.
pozdr.


 
jak Szanowny kolega myśli napełnić zbiornik GBA przez linię ssawną przecież tam jest cienka rurka do napełniania zbiornika ja oceniam ja na 50 mm, podczas ćwiczeń wyszło mi że zasysając mogę napełnić własny zbiornik  z wydajnością około 650 l/min, by to zwiększyć muszę połączyć nasadę tłoczną autopompy z nasadą zasilającą zbiornik i wtedy uzyskam około 2000 l/min
a gdzie czas dojazdu w obie strony
a gdzie czas manewrowania
a gdzie czas oddawania wody
a jaki czas przejazdu uwzględnić ( statystycznie to 500 m/min, to nie F1)

PS.: na KOZIELSKIEJ TEŻ DOWOŻONO (TRWAŁO TO MOMENT?)

na wspomnianych ćwiczeniach były podawane różne wartości wydajności hydrantów 300, 500, 600, 900, 1500 l/min i dla danego wariantu trzeba inaczej ustawić samochody

bardzo ważna rzecz to informacja że hydranty które uwzględniam w rozwinięciu bojowym mają po 1200 l/min wydajności - większość dowódców chciałaby mieć do dyspozycji takie hydranty ale rzeczywistość jest inna lokalne pompownie nie są w stanie zapewnić takiego wydatku no i norma mówi o 5, 10  i 15 l/s a to jest odpowiednio 300 600 l/min i 900 l/min

należy rozpatrzeć do jakich magistrali mogę się podłączyć
 w Warszawie mogą być to magistrale 80,100,150,200, 250 mm i pobór wody jest inny (większy) ale my, w większości, do dyspozycji mamy po jednym stojaku hydrantowym na wozie
podnieść ciśnienie od minimalnego 0,2 MPa można - ale po jakim czasie to musimy przewidzieć przed pożarem


Nie umieszczaj posty jeden po drugim. Używaj funkcji modyfikuj.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 17, 2008, 14:26:13 wysłana przez firewife »

Offline zero-11

  • Search & Rescue
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 2.525
  • 84810
Odp: Jak rozmieścić samochody ???
« Odpowiedź #9 dnia: Grudzień 17, 2008, 12:18:42 »
jak Szanowny kolega myśli napełnić zbiornik GBA przez linię ssawną przecież tam jest cienka rurka do napełniania zbiornika ja oceniam ja na 50 mm, podczas ćwiczeń wyszło mi że zasysając mogę napełnić własny zbiornik  z wydajnością około 650 l/min, by to zwiększyć muszę połączyć nasadę tłoczną autopompy z nasadą zasilającą zbiornik i wtedy uzyskam około 2000 l/min
a gdzie czas dojazdu w obie strony
a gdzie czas manewrowania
a gdzie czas oddawania wody
a jaki czas przejazdu uwzględnić ( statystycznie to 500 m/min, to nie F1)

PS.: na KOZIELSKIEJ TEŻ DOWOŻONO (TRWAŁO TO MOMENT?)

No więc trzeba jednak wytłumaczyć....
nie chcę się spierać o wydajność zasilania samochodu przy tankowaniu geodezyjnym. Załóżmy jednak twoje 650 l/min. Czas dojazdu (te 500m.) w obie strony - niech będzie po twojemu - 2min. Manewrowanie?? Raczej przepisy wymagają placu manewrowego 20x20 przy zbiorniku ppoż. Więc jakie manewrowanie?
linię raz zrobioną mamy już wykonaną. Więc średnio 5-6 min. cała operacja, z powrotem. Jak już napisałem GBA podaje jeden prąd ok. 300 l/min. Ponadto jest dopełniany przez GCBA 8/48. Ponieważ GCBA podaje nieco więcej wody, niż dostaje z hydrantu istnieje konieczność by co jakiś czas GBA jeździł na to krótkie tankowanie.
np. by zapewnić podawanie wody na pożar z wydajnością 2500 l/min.
GCBA 5/32 podaje 1200 l/min. i pobiera z hydrantu również 1200 l/min. mamy go z głowy.
GCBA 8/48 podaje 1000 l/min. i pobiera z hydrantu 1200 l/min. Nadwyżkę 200 l/min podaje na zasilenie GBA.
GBA podaje 300 l/min (więc w sumie mamy wymagane 2500 l/min. podawane na pożar) i jest zasilany delikatnie z GCBA - 200 l/min.
Przy rezerwie w zbiorniku 2000 litrów GBA może podawać nieprzerwanie wodę przez 20 min.!!!
Po tym czasie jedzie na tankowanie, które trwa jak wyliczyliśmy 6min. A niech trwa nawet i 10!
W momencie, gdy GBA się tankuje GCBA 8/48 zwiększa wydajność podawanej wody do 1300 l/min (by utrzymać wymagane 2500). Ma przecież zapas 8 ton w zbiorniku, więc może śmiało działać przez kolejne 80 min. - ale oczywiście nie będzie musiał, ponieważ po 6-10 min. powróci GBA i znów GCBA 8/48 ograniczy zużycie wody do 1000 l/min (na kolejne 20 min.).

Łatwo obliczyć, że działania takie starczą na 4 godz. trwania akcji. Czy to mało??
Mieliśmy gasić jedynie 1 godz. a możemy 4-krotnie dłużej i to bez sił II i III rzutu.

Mam nadzieję, że się wyjaśniło.

ps. A z tą kozielską to nienajlepszy przykład kolega se wybrał  ^_^

pozdr.

IT'S NOT SOMETHING YOU DO. IT'S SOMETHING YOU ARE!

Offline bartek

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 18
  • więcej potu na ćwiczeniach mniej krwi w walce
Odp: Jak rozmieścić samochody ???
« Odpowiedź #10 dnia: Grudzień 17, 2008, 12:27:36 »
jak Szanowny kolega myśli napełnić zbiornik GBA przez linię ssawną przecież tam jest cienka rurka do napełniania zbiornika ja oceniam ja na 50 mm, podczas ćwiczeń wyszło mi że zasysając mogę napełnić własny zbiornik  z wydajnością około 650 l/min, by to zwiększyć muszę połączyć nasadę tłoczną autopompy z nasadą zasilającą zbiornik i wtedy uzyskam około 2000 l/min
a gdzie czas dojazdu w obie strony
a gdzie czas manewrowania
a gdzie czas oddawania wody
a jaki czas przejazdu uwzględnić ( statystycznie to 500 m/min, to nie F1)

PS.: na KOZIELSKIEJ TEŻ DOWOŻONO (TRWAŁO TO MOMENT?)

No więc trzeba jednak wytłumaczyć....
nie chcę się spierać o wydajność zasilania samochodu przy tankowaniu geodezyjnym. Załóżmy jednak twoje 650 l/min. Czas dojazdu (te 500m.) w obie strony - niech będzie po twojemu - 2min. Manewrowanie?? Raczej przepisy wymagają placu manewrowego 20x20 przy zbiorniku ppoż. Więc jakie manewrowanie?
linię raz zrobioną mamy już wykonaną. Więc średnio 5-6 min. cała operacja, z powrotem. Jak już napisałem GBA podaje jeden prąd ok. 300 l/min. Ponadto jest dopełniany przez GCBA 8/48. Ponieważ GCBA podaje nieco więcej wody, niż dostaje z hydrantu istnieje konieczność by co jakiś czas GBA jeździł na to krótkie tankowanie.
np. by zapewnić podawanie wody na pożar z wydajnością 2500 l/min.
GCBA 5/32 podaje 1200 l/min. i pobiera z hydrantu również 1200 l/min. mamy go z głowy.
GCBA 8/48 podaje 1000 l/min. i pobiera z hydrantu 1200 l/min. Nadwyżkę 200 l/min podaje na zasilenie GBA.
GBA podaje 300 l/min (więc w sumie mamy wymagane 2500 l/min. podawane na pożar) i jest zasilany delikatnie z GCBA - 200 l/min.
Przy rezerwie w zbiorniku 2000 litrów GBA może podawać nieprzerwanie wodę przez 20 min.!!!
Po tym czasie jedzie na tankowanie, które trwa jak wyliczyliśmy 6min. A niech trwa nawet i 10!
W momencie, gdy GBA się tankuje GCBA 8/48 zwiększa wydajność podawanej wody do 1300 l/min (by utrzymać wymagane 2500). Ma przecież zapas 8 ton w zbiorniku, więc może śmiało działać przez kolejne 80 min. - ale oczywiście nie będzie musiał, ponieważ po 6-10 min. powróci GBA i znów GCBA 8/48 ograniczy zużycie wody do 1000 l/min (na kolejne 20 min.).

Łatwo obliczyć, że działania takie starczą na 4 godz. trwania akcji. Czy to mało??
Mieliśmy gasić jedynie 1 godz. a możemy 4-krotnie dłużej i to bez sił II i III rzutu.

Mam nadzieję, że się wyjaśniło.

ps. A z tą kozielską to nienajlepszy przykład kolega se wybrał  ^_^

pozdr.

Domyślam się, że jest to zadanie z działań gaśniczych w SGSP. Tam lubią dawać coś takiego. Miałem podobne zadanie, więc spróbuję go rozwiązać analogicznie. GCBA 8/48 ustawiamy przy zbiorniku i robimy z niego punkt czerpania wody. Podaje on 10 odcinkami W-110 a następnie rozdzielaczem (odwrócony zbieracz) do 2 linii W-75. W pobliżu ognia (około 150 m) ustawiamy GCBA 5/32. Od niego kawałek W-75, a dalej już 6 W-52. Jak ktoś przeliczył trzeba nam co najmniej 26 odcinków W-75. 20 łącznie mamy na GCBA (obu), a brakujące węże bierzemy z GBA. W ten sposób mamy dostarczane około 2000l/min. Brakujące 500 bierzemy przy pomocy GBA z bliższego hydrantu. Tam można już sobie pokombinować z tego co na aucie zostało, a w najgorszym wypadku to 20-40 m woda z działka poleci. Jest to chyba jedyny sposób osiągnięcia wymaganego wydatku. Rok temu byłoby to dobre rozwiązanie na zajęciach wyżej opisanych. (szkoda, że w Polsce nierealne do osiągnięcia w normalnym życiu).

zadano proste pytanie

czy to jest zadanie w sgsp czy akcja rzeczywista to trzeba rozwiązać problem
każdy samochód ma inne parametry taktyczno-techniczne proszę choć zwrócić uwagę (szczególną ) na ilość nasad tłocznych, zasilających zbiornik naszych samochodów czy nasad ssawnych by skorzystać z maksymalnych parametrów autopompy np. GBA 2/25 (SGSP) posiada dwie nasady tłoczne ale tylko jedną zasilająca jak to pogodzić z opisywanymi "i się podłączam i zasilam"
to co wylewam do pożaru musi być zbilansowane z tym co mogę dać na zasilanie. jeżeli występują różnice (na niekorzyść zasilania) to w większości analizowanych pożarów straty w obiektach były znaczne bo pożar NIE CZEKA NA WODĘ TYLKO ZWIĘKSZA SWOJE PARAMETRY - MOC, POWIERZCHNIĘ, SZYBKOŚĆ ROZPRZESTRZENIANIA

GDZIE SĄ TAKIE HYDRANTY 1200 l/min

 kolega który pyta o rozwiązanie problemu nie zanotował wszystkich danych z tablicy hydranty miały wydajność 600 l/min
 
jeszcze jedno rozwinięcie linii zasilającej na 200 m nie trwa tyle ile o tym się mówi tylko około 8 -10 min dla dwóch ratowników

Offline salfk

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 418
Odp: Jak rozmieścić samochody ???
« Odpowiedź #11 dnia: Grudzień 17, 2008, 12:43:10 »
Ja napisałem rozwiązanie jak dla zadania w SGSP. Wiem, że w rzeczywistości, tak się nie robi, ale na studiach miałem podobne zadanie i właśnie o takie rozwiązanie chodziło. Zasada w tych zadaniach jest podać wymaganą ilość wody choćby z małym opóźnieniem. GCBA 8/48 przy pkt. czerpania wody, bo to jest najlepsza pompa i w razie potrzeby zwiększenia wydajności jest nam potrzebny tylko 1 samochód który musi przywieźć tylko kilka węży. A jeśli nam nadal mało, mamy jeszcze jeden hydrant dostępny. We wszystkich zadaniach z taktyki w SGSP jako hydrant przyjmowało się źródło wody o wydajności 10l/s, chyba, że był opis że jest to DN 100 to 15l/s (rozporządzenie tyle zakłada). Stąd stwierdziłem, że takie rozwiązanie jest jedynym chyba akceptowalnym przez Pana kpt. Życie niestety z teorią tutaj się dość mocno rozmywa.

Offline zero-11

  • Search & Rescue
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 2.525
  • 84810
Odp: Jak rozmieścić samochody ???
« Odpowiedź #12 dnia: Grudzień 17, 2008, 12:47:04 »
zadano proste pytanie

czy to jest zadanie w sgsp czy akcja rzeczywista to trzeba rozwiązać problem
każdy samochód ma inne parametry taktyczno-techniczne proszę choć zwrócić uwagę (szczególną ) na ilość nasad tłocznych, zasilających zbiornik naszych samochodów czy nasad ssawnych by skorzystać z maksymalnych parametrów autopompy np. GBA 2/25 (SGSP) posiada dwie nasady tłoczne ale tylko jedną zasilająca jak to pogodzić z opisywanymi "i się podłączam i zasilam"
to co wylewam do pożaru musi być zbilansowane z tym co mogę dać na zasilanie. jeżeli występują różnice (na niekorzyść zasilania) to w większości analizowanych pożarów straty w obiektach były znaczne bo pożar NIE CZEKA NA WODĘ TYLKO ZWIĘKSZA SWOJE PARAMETRY - MOC, POWIERZCHNIĘ, SZYBKOŚĆ ROZPRZESTRZENIANIA

GDZIE SĄ TAKIE HYDRANTY 1200 l/min

 kolega który pyta o rozwiązanie problemu nie zanotował wszystkich danych z tablicy hydranty miały wydajność 600 l/min
 
jeszcze jedno rozwinięcie linii zasilającej na 200 m nie trwa tyle ile o tym się mówi tylko około 8 -10 min dla dwóch ratowników


"jeszcze jedno rozwinięcie linii zasilającej na 200 m nie trwa tyle ile o tym się mówi tylko około 8 -10 min dla dwóch ratowników" - i właśnie dlatego na wozach gaśniczych w zbiornikach znajduje się zapas wody  ^_^
co do GBA 2/25 - jak już wspomniałem podaje 1 prąd wody, zasilany jest jedną linią z GCBA - myślę, że nasad jednak starczy.
kwestia wydajności hydrantów nie była omówiona - po prostu ktoś założył te 1200 l/min.  Podobnie jak nie było powiedziane, po jakim czasie dojadą siły II i III rzutu.

Niestety, ale bazowanie na podaniu jednego prądu z działka o wydajności 2500 l/min. to jest może rozwiązanie matematyczne, ale z taktyką nie ma za wiele wspólnego.

pozdr.

IT'S NOT SOMETHING YOU DO. IT'S SOMETHING YOU ARE!

Offline bartek

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 18
  • więcej potu na ćwiczeniach mniej krwi w walce
Odp: Jak rozmieścić samochody ???
« Odpowiedź #13 dnia: Grudzień 17, 2008, 12:55:21 »
Ja napisałem rozwiązanie jak dla zadania w SGSP. Wiem, że w rzeczywistości, tak się nie robi, ale na studiach miałem podobne zadanie i właśnie o takie rozwiązanie chodziło. Zasada w tych zadaniach jest podać wymaganą ilość wody choćby z małym opóźnieniem. GCBA 8/48 przy pkt. czerpania wody, bo to jest najlepsza pompa i w razie potrzeby zwiększenia wydajności jest nam potrzebny tylko 1 samochód który musi przywieźć tylko kilka węży. A jeśli nam nadal mało, mamy jeszcze jeden hydrant dostępny. We wszystkich zadaniach z taktyki w SGSP jako hydrant przyjmowało się źródło wody o wydajności 10l/s, chyba, że był opis że jest to DN 100 to 15l/s (rozporządzenie tyle zakłada). Stąd stwierdziłem, że takie rozwiązanie jest jedynym chyba akceptowalnym przez Pana kpt. Życie niestety z teorią tutaj się dość mocno rozmywa.

no właśnie rozporządzenie a co życie?
realia dnia codziennego są inne, więc  to ja proszę do mojej teorii podać przykłady rzeczywiste
pozdrawiam

zadano proste pytanie

czy to jest zadanie w sgsp czy akcja rzeczywista to trzeba rozwiązać problem
każdy samochód ma inne parametry taktyczno-techniczne proszę choć zwrócić uwagę (szczególną ) na ilość nasad tłocznych, zasilających zbiornik naszych samochodów czy nasad ssawnych by skorzystać z maksymalnych parametrów autopompy np. GBA 2/25 (SGSP) posiada dwie nasady tłoczne ale tylko jedną zasilająca jak to pogodzić z opisywanymi "i się podłączam i zasilam"
to co wylewam do pożaru musi być zbilansowane z tym co mogę dać na zasilanie. jeżeli występują różnice (na niekorzyść zasilania) to w większości analizowanych pożarów straty w obiektach były znaczne bo pożar NIE CZEKA NA WODĘ TYLKO ZWIĘKSZA SWOJE PARAMETRY - MOC, POWIERZCHNIĘ, SZYBKOŚĆ ROZPRZESTRZENIANIA

GDZIE SĄ TAKIE HYDRANTY 1200 l/min

 kolega który pyta o rozwiązanie problemu nie zanotował wszystkich danych z tablicy hydranty miały wydajność 600 l/min
 
jeszcze jedno rozwinięcie linii zasilającej na 200 m nie trwa tyle ile o tym się mówi tylko około 8 -10 min dla dwóch ratowników


"jeszcze jedno rozwinięcie linii zasilającej na 200 m nie trwa tyle ile o tym się mówi tylko około 8 -10 min dla dwóch ratowników" - i właśnie dlatego na wozach gaśniczych w zbiornikach znajduje się zapas wody  ^_^
co do GBA 2/25 - jak już wspomniałem podaje 1 prąd wody, zasilany jest jedną linią z GCBA - myślę, że nasad jednak starczy.
kwestia wydajności hydrantów nie była omówiona - po prostu ktoś założył te 1200 l/min.  Podobnie jak nie było powiedziane, po jakim czasie dojadą siły II i III rzutu.

Niestety, ale bazowanie na podaniu jednego prądu z działka o wydajności 2500 l/min. to jest może rozwiązanie matematyczne, ale z taktyką nie ma za wiele wspólnego.

pozdr.


jeżeli pożar wymaga od nas podania 2500 l/min to dlaczego mamy nie podać takiej wydajności od razu na co będzie my czekać, aż pożar będzie poza zasięgiem SIS w dyspozycji KDR
jeżeli nasze rozwiązanie "teoretyczne" nie daje oczekiwanego rozwiązania to należny wybrać (szukać) inny wariant taktyczny 
nim skorzystam z działka 2500 mogę skorzystać z innych rozwiązań (nie teoretycznych) tzn stanowiska o mniejszej wydajności np.;l 800 l/min; 1600 l/min (lub ich wielokrotność)
analizowanie w ten sposób przypadków teoretycznych daje wiele nowych spojrzeń na działanie praktyczne
im więcej ćwiczysz tym jesteś lepszy

Jeżeli mamy podać 2500 l/min to musimy wiedzieć jak i jaką techniką
np.: możemy te 2500l podawać "łyżeczkami do herbaty, kubkami, wiaderkami lub wrzucić od razu w całość" do pożaru za każdym razem będzie inny efekt gaśniczy (a co za tym idzie ugasimy więcej lub mniej)


Nie umieszczaj posty jeden po drugim. Używaj funkcji modyfikuj.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 17, 2008, 13:33:00 wysłana przez firewife »

Offline zero-11

  • Search & Rescue
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 2.525
  • 84810
Odp: Jak rozmieścić samochody ???
« Odpowiedź #14 dnia: Grudzień 17, 2008, 13:50:02 »
jeżeli pożar wymaga od nas podania 2500 l/min to dlaczego mamy nie podać takiej wydajności od razu na co będzie my czekać, aż pożar będzie poza zasięgiem SIS w dyspozycji KDR
jeżeli nasze rozwiązanie "teoretyczne" nie daje oczekiwanego rozwiązania to należny wybrać (szukać) inny wariant taktyczny 
nim skorzystam z działka 2500 mogę skorzystać z innych rozwiązań (nie teoretycznych) tzn stanowiska o mniejszej wydajności np.;l 800 l/min; 1600 l/min (lub ich wielokrotność)
analizowanie w ten sposób przypadków teoretycznych daje wiele nowych spojrzeń na działanie praktyczne
im więcej ćwiczysz tym jesteś lepszy
Jeżeli mamy podać 2500 l/min to musimy wiedzieć jak i jaką techniką
np.: możemy te 2500l podawać "łyżeczkami do herbaty, kubkami, wiaderkami lub wrzucić od razu w całość" do pożaru za każdym razem będzie inny efekt gaśniczy (a co za tym idzie ugasimy więcej lub mniej)

Otóż to, przy przedstawionym przez Ciebie rozwiązaniu nie da się podać 2500 l/min ot tak. Rozwninięcie linii złożonej z 10 x W110 + 26 x W75 nieco potrwa. Zakładam, że jakieś min. 15 min. I co robić??

Poza tym jeśli mamy bawić się w rozważania czysto teoretyczne, to pamiętam, że za moich czasów ci sami wykładowcy taktyki twierdzili, że wydajność W52 to 200 l/min, W75 - 800 l/min, W110 - 1600 l/min. (oczywiście to bzdura, gdyż wydajność zależy od ciśnienia, długości linii - czyli strat) - nadal tak twierdzą?
Załóżmy jednak, że mieli rację. Wykonując więc ich rozwinięcie mamy linię zasilającą ze 110-tek, czyli 1600 l/min i możliwość skorzystania z jednego hydrantu 600 l/min. (na drugi niestety brakuje nam i nasad i węży  ^_^ )
Możemy więc jedynie podawać 2200 l/min na pożar i ani litra więcej.... oczywiście czysto teoretycznie :rofl:

pozdr.

IT'S NOT SOMETHING YOU DO. IT'S SOMETHING YOU ARE!

Offline rafal.bula

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.953
    • JRG SGSP
Odp: Jak rozmieścić samochody ???
« Odpowiedź #15 dnia: Grudzień 17, 2008, 14:07:27 »
Wczuwając się w temetykę zajęć z działań gaśniczych: czy mamy do dyspozycji zbiorniki składane?
To znacznie uprościłoby pewne istotne kwestie

Offline bartek

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 18
  • więcej potu na ćwiczeniach mniej krwi w walce
Odp: Jak rozmieścić samochody ???
« Odpowiedź #16 dnia: Grudzień 17, 2008, 16:43:54 »
jeżeli pożar wymaga od nas podania 2500 l/min to dlaczego mamy nie podać takiej wydajności od razu na co będzie my czekać, aż pożar będzie poza zasięgiem SIS w dyspozycji KDR
jeżeli nasze rozwiązanie "teoretyczne" nie daje oczekiwanego rozwiązania to należny wybrać (szukać) inny wariant taktyczny 
nim skorzystam z działka 2500 mogę skorzystać z innych rozwiązań (nie teoretycznych) tzn stanowiska o mniejszej wydajności np.;l 800 l/min; 1600 l/min (lub ich wielokrotność)
analizowanie w ten sposób przypadków teoretycznych daje wiele nowych spojrzeń na działanie praktyczne
im więcej ćwiczysz tym jesteś lepszy
Jeżeli mamy podać 2500 l/min to musimy wiedzieć jak i jaką techniką
np.: możemy te 2500l podawać "łyżeczkami do herbaty, kubkami, wiaderkami lub wrzucić od razu w całość" do pożaru za każdym razem będzie inny efekt gaśniczy (a co za tym idzie ugasimy więcej lub mniej)

Otóż to, przy przedstawionym przez Ciebie rozwiązaniu nie da się podać 2500 l/min ot tak. Rozwninięcie linii złożonej z 10 x W110 + 26 x W75 nieco potrwa. Zakładam, że jakieś min. 15 min. I co robić??

Poza tym jeśli mamy bawić się w rozważania czysto teoretyczne, to pamiętam, że za moich czasów ci sami wykładowcy taktyki twierdzili, że wydajność W52 to 200 l/min, W75 - 800 l/min, W110 - 1600 l/min. (oczywiście to bzdura, gdyż wydajność zależy od ciśnienia, długości linii - czyli strat) - nadal tak twierdzą?
Załóżmy jednak, że mieli rację. Wykonując więc ich rozwinięcie mamy linię zasilającą ze 110-tek, czyli 1600 l/min i możliwość skorzystania z jednego hydrantu 600 l/min. (na drugi niestety brakuje nam i nasad i węży  ^_^ )
Możemy więc jedynie podawać 2200 l/min na pożar i ani litra więcej.... oczywiście czysto teoretycznie :rofl:

pozdr.


Możemy się przepychać argumentami

nie odbiegajmy od tematu pytanie było jak ustawić samochody, na ile sposobów można to zrobić i jaki osiągnie się efekt gaśniczy w tym samym czasie
jeżeli chodzi o odbiór wody z kilku hydrantów to czy nie można tej wody skierować bezpośrednio na autopompę tzn. przez zbieracz na nasadę ssawną wtedy nie ma problemu że brakuje nam nasad zasilających zbiornik

do rafal.bula
to ze zbiornikiem mam odebrać jako żart czy jako kolejne rozwiązanie, w rejonie gdzie pracuje się wyłącznie na sieci hydrantowej (duże miasto) nikt ich nie użyje - szybciej zastanowi się nad ich wykorzystaniem w terenie, przecież to jest jedno z lepszych rozwiązań - w rzeczywistości mało kto z nich korzysta i je przewozi - mowa tu o zbiornikach Z -2500 (tych wiekowych), znane są na świecie inne rozwiązania konstrukcyjne zbiorników większych 5m3, 8m3, 15 m3 itd, szybciej sprawianych, wygodniejszych w użyciu


ps. to najczęściej teoretycy proponują nowe rozwiązania a rolą praktyków jest choć raz tego spróbować i wyrazić swoją opinię -
pozdrawiam
« Ostatnia zmiana: Grudzień 17, 2008, 17:12:29 wysłana przez bartek »

Offline maszerano

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 42
Odp: Jak rozmieścić samochody ???
« Odpowiedź #17 dnia: Grudzień 17, 2008, 18:43:37 »
witam
co do hydrantu to te 1200 l/min to przesada
może W-110 jak by sie podczepił to by to osiągnął
mówimy o realiach 600 l/min to max moze coś wiecej ja dwa króciaki i na ssawną i do pozaru

Nawet jak jest to zadanie z SGSP to ono ma czemuś służyć. Przy dobrym rozpoznaniu operacyjnym wiemy na co nas stać jakie mamy hydranty i zbiorniki. Wariantów ustawień jest duża ja tylko zadałem pytanie gdzie który i co robi. Jest to forma ankiety - jak wy to zrobicie
pozdrawiam

Offline MIKO

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 4.300
Odp: Jak rozmieścić samochody ???
« Odpowiedź #18 dnia: Grudzień 18, 2008, 00:04:38 »
 PS. Powinno być na końcu ale! Panowie o jakich wydatkach wody  mówicie ? Dla jakiego ciśnienia ? Bo chyba niedowierzacie w własny sprzęt i nigdy tego tak naprawdę nie policzyliście , a przede wszystkim nie sprawdziliście . Ja ostatnio GBA 1.6/32 z 1 Hydrantu , jednym W75 (140 m ) zasilania i (60 m) linii głównej zasilałem przez 5 godzin działko SH53 Bronto i jakoś wody mi starczało , a według waszych wyliczeń poległ bym w przedbiegach bo uzyskiwałem min. 1400-1600 l/min. 

Nie wiem na jakiej sieci pracujecie , ale u mnie 80-90%  hydrantów  w mieście i 70% na wsi  trzyma te parametry – 1200 l/min przy 0,5 atm , zresztą wykonujemy pomiary urządzeniami elektronicznymi .  Często nawet z dwóch sąsiednich jednocześnie bo mamy dostęp do  dwóch przyrządów . Mam na przykład  hydrant który z 1 nasady  75 na róże 2 calowej  utrzymuje wydajność przy tankowaniu  wozów bojowych na poziomie 2000 l/min tyle , że  jest w nim ciśnienie 10-12 atm. i jest zamontowany na róże 1600 mm . Mam również hydrant na placu za jednostką zwykły tzw. DINowski  na róże 100mm którym ostatnio zasilałem GCBA 5/24 na Scani , które miałem na testach . Podając wodę z działka przy 8 atm , przelewał mi jeszcze zbiornik .

Wiec  spokojnie  nie teoretyzuje – akurat  na  organizacji zaopatrzenia wodnego zjadłem w ostatnich 20 latach zęby w praktyce – od praktycznych zastosowań SW 3000 w akcji i na ćwiczeniach z pompą 4800 l/min po dowodzenie odcinkiem zaopatrzenia wodnego przy dużych akcjach i ćwiczeniach gdzie koordynowałem pracę 15-20 GCBA .

Doświadczenie nauczyło mnie jednego – z węży i hydrantów idzie wycisnąć znacznie więcej niż mówią parametry – z jednym zastrzeżeniem – musi być płasko .  Na wzniesieniach mam jeszcze więcej doświadczeń – a próbowałem do 100-150 m w górę w różnych konfiguracjach bo taki mam teren i możliwości – np.  zabytkowy szpital  78 m od lustra punktu czerpania wody gdzie  potrzebuje 5000  l/min – bez drogi dojazdu i możliwości ustawienia pomp pośrednich , tylko punkt czerpania wody i miejsce akcji , reszta puszcza- ścisły rezerwat przyrody .

Uznaje jednak zasadę , że zaopatrzenie wodne jest ważnym elementem akcji , jednak musi mieć jakieś racjonalne uzasadnienie. W pierwszej fazie akcji przeniesienie ciężaru SIS I rzutu na budowę stałego ujęcia wody w odległości 500m jest utopią nawet teoretyczną .  Pomijam że znam scenariusz praktyczny w 80% rozwinięć jakie miały by miejsce . GBA z najbliższego H , reszta woda wylana i kierunek najbliższy Hydrant  w terenie. Mało który dowódca pokusił by się nawet o próbę wykorzystania drugiego Hydrantu . Oczywiście rozwiązanie takie to strata na skuteczności  prowadzonych działań bo żadna forma dowożenia na tym etapie nie będzie porównywalna z sztywnym zasilaniem .

Pozdrawiam MIKO 

Offline bartek

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 18
  • więcej potu na ćwiczeniach mniej krwi w walce
Odp: Jak rozmieścić samochody ???
« Odpowiedź #19 dnia: Grudzień 18, 2008, 09:17:12 »
do miko

czyli jednym słowem ma Kolega rozpoznany teren i wie co mogą jego hydranty

nikt nie zmusza by SIS I rzutu korzystały z najdalej położonego źródła

pozdrawiam

Offline MIKO

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 4.300
Odp: Jak rozmieścić samochody ???
« Odpowiedź #20 dnia: Grudzień 18, 2008, 11:01:14 »
Owszem mam bardzo dobrą sieć H i z uwagi że nie były podane parametry  wybrałem rozwiązanie optymalne dla mojej sytuacji . Choć zdaje sobie sprawę  że nie wszędzie w Polsce jest taka możliwość . Choć  często liczymy zbyt ostrożnie .  Ale u mnie również bierze się  takie elementy pod uwagę – dlatego staramy się bilansować w każdym miejscu wodę . Minimum przyspiesza to akcję .

Dla przykładu gdy działamy w trudnym terenie  - gdzie mogą poruszać się tylko średnie wozy z napędami 4x4  przy Hydrantach stawiamy GCBA,  które w sposób ciągły są zasilane i one tankują  podjeżdżające wozy – w dużych akcjach w lesie gdzie jeździ kilkanaście GBA  daje to znaczące przyspieszenie systemu dowożenia .

W drogą stronę podobnie , na miejscu akcji również  jak jest taka możliwość stawiamy GCBA dla bilansowania wody .
Zawsze staram się dążyć do maksymalnego wykorzystania  tego co mamy by nie mnożyć  SIS  w nieskończoność .

Jednak każde takie rozważania są dużą hipotezą .

Pozdrawiam MIKO

Offline maszerano

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 42
Odp: Jak rozmieścić samochody ???
« Odpowiedź #21 dnia: Grudzień 18, 2008, 14:16:50 »
tak nie były podane parametry hydrantu moj błąd
sam bym chciał mieć takie hydranty
pozdrawiam

Offline MIKO

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 4.300
Odp: Jak rozmieścić samochody ???
« Odpowiedź #22 dnia: Grudzień 18, 2008, 14:41:10 »
Ale nie chciał byś wiedzieć ile to kosztuje – kasy – heeeeeeeeee

Mogę to kiedyś opisać,  jak to jest zorganizowane i za ile , ale naprawdę kwoty są bardzo duże .

Pozdrawiam

Offline zero-11

  • Search & Rescue
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 2.525
  • 84810
Odp: Jak rozmieścić samochody ???
« Odpowiedź #23 dnia: Grudzień 18, 2008, 18:30:31 »
nie odbiegajmy od tematu pytanie było jak ustawić samochody, na ile sposobów można to zrobić i jaki osiągnie się efekt gaśniczy w tym samym czasie
jeżeli chodzi o odbiór wody z kilku hydrantów to czy nie można tej wody skierować bezpośrednio na autopompę tzn. przez zbieracz na nasadę ssawną wtedy nie ma problemu że brakuje nam nasad zasilających zbiornik
pozdrawiam

I otóż to. Jeśli potrzebuje stałego zasialania, z dobrą wydajnością to zasialam GCBA dwiema liniami W75 na nasady zasilające, lub GBA 2 liniami na nasadę ssawną. Zazwyczaj z jednego stojaka hydrantowego wykorzystanego w ten sposób mam niezłą wydajność. Jeśli hydranty jak piszesz są słabiutkie, to robię to samo tylko każda linia z innego hydrantu. Ale do tego potrzeba odcinków (w omawianym przypadku ok. 9-10 W75). Jednak tych odcinków nie ma, bo zużyłeś je na budowę linii od zbiornika (26 szt.). A co dopiero z budową ewentualnych linii gaśniczych??

pozdr.

IT'S NOT SOMETHING YOU DO. IT'S SOMETHING YOU ARE!

Offline bartek

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 18
  • więcej potu na ćwiczeniach mniej krwi w walce
Odp: Jak rozmieścić samochody ???
« Odpowiedź #24 dnia: Grudzień 18, 2008, 20:07:57 »
i o to chodzi zaczynamy rozwiązywać postawiony problem, kolejny ból czy Kolegom nie brakuje czasem odcinków do zasilania mówię o najpopularniejszych W 75, spotkałem się z różnymi ich ilościami w przedziale od 120 m do 280 m; jeden z dowódców któremu raz zabrakło 40 m wygospodarował w samochodzie gaśniczym miejsce na dodatkowe 10 odcinków czyli razem wozi obecnie 400 m - to odpowiada na warunki w jego rejonie operacyjnym i jak powiedział poprawiło to parametry taktyczne jego samochodów nie o 10 % ale 200 % (choć ciężko było przekonać przełożonych)

każdy pracuje w swoim rejonie, zna go najlepiej i wie czego mu potrzeba - zmiana wyposażenia choćby o jeden element (tu węże w innym przypadku np. działko przenośne) skutkuje możliwością zmiany rozwiązań taktycznych

pozdrawiam
« Ostatnia zmiana: Grudzień 18, 2008, 20:39:11 wysłana przez bartek »