Dodatek motywacyjny ustalony w stawce miesięcznej jest dodatkiem o charakterze stałym. Wypłata tego dodatku powinna więc nastąpić z góry, z pierwszym dniem miesiąca, począwszy od daty, od której obowiązuje. Jeśli dodatek motywacyjny został przyznany np. 1 lipca, w tej dacie powinna nastąpić wypłata. W przypadku zmiany wysokości dodatku po rozpatrzeniu ewentualnego odwołania należy natomiast wypłacić strażakowi wyrównanie.
Przepisy ustawy o Państwowej Straży Pożarnej oraz rozporządzenia w sprawie uposażenia strażaków Państwowej Straży Pożarnej przewidują możliwość przyznania strażakowi dodatku motywacyjnego w wysokości do 30% najniższego uposażenia. Dodatek ten jest przyznawany przez przełożonego, który jest uprawniony do mianowania lub powołania. Zgodnie z przepisami wskazanego rozporządzenia dodatek motywacyjny jest ustalany w stawce miesięcznej i jako taki podlega ogólnym zasadom wypłaty, zgodnie z którymi uposażenie zasadnicze i stałe dodatki do uposażenia o charakterze stałym płatne są miesięcznie, z góry. Wypłaty należy dokonywać w pierwszym dniu miesiąca, za który przysługuje uposażenie.
Ponieważ dodatek motywacyjny jest przyznawany na czas określony, w przypadku spełnienia przez strażaka określonych warunków wskazanych w rozporządzeniu, a związanych z wykonywaniem dodatkowych zadań, i należy do wyłącznych uprawnień przełożonego posiadającego kompetencje pracodawcy (mianowania lub powoływania), dodatek motywacyjny po rozpatrzeniu odwołania, prawdopodobnie, może zostać przyznany na okres dłuższy niż w pierwotnej decyzji lub w wyższej kwocie.