"a może w tych „wyróżnionych” KP średnia ilość nadgodzin przypadających na jeden etat odbiegała od średniej dla województwa i zostało to uwzględnione przy podziale środków? nie zapominaj też, że zapłata nie jest obligatoryjna i istnieje alternatywa w postaci możliwości oddania „w naturze” w następnym okresie rozliczeniowym, tak że nikt nie powinien być stratny;
"Może", zagwozdka w tym, że nikt w terenie nie wie, co było "kryterium", czyli cały problem w braku informacji.
Z tego co wiem, to te większe niż "średnia" nadgodziny powstały nie dlatego, że ci Komendanci trzymali wakaty czy stosowali inne sztuczki. W naszym województwie (od 1.01.2011) w większości Komend zwiększono stany osobowe, np: u mnie przy stanie JRG 36 strażaków zwiększono minimalny stan zmiany z 6 na 7-iu strażaków. Samo to musiało wygenerować nadgodziny. A oddać tym ludziom te nadgodziny w sytuacji kiedy powstają już nowe będzie szalenie trudno. Poza tym potrzeba skierowania na KKS aż trzech strażaków w tym okresie rozliczeniowym, też zrobiła swoje.
Czyli winy niczyjej nie ma.
Załączam roboczą wersję pisma jaką zamierzamy skierować do KW, ona pełniej rozwinie temat:
"W związku z otrzymanym pismem z dnia 6.09. br., znak xxxx w sprawie rozdziału środków przeznaczonych na rekompensatę pieniężna za ponadnormatywny czas służby w pierwszym półroczu 2011 roku, Zarządy nasze przekazują poniżej swoje stanowisko w tej sprawie.
1. Wyrażamy duże zaskoczenie faktem, że kwoty środków przyznanych niektórym komendom różnią się znacząco od kwot przewidzianych do wypłaty, ujętych w sporządzonym przez komendę wojewódzką zestawieniu w lipcu br. Zwracamy uwagę, że o ile gro komend powiatowych otrzymało środki zgodnie z planowaniem, to komendom takim jak: KM xxxxx (zmniejszenie o około 30%), KP xxxxx (zmniejszenie o około 20%, KP xxxxx (zmniejszenie o około 10 %), KM xxxxx (zmniejszenie o około 6%), znacząco zmniejszono środki na wypłaty rekompensat za nadgodziny. Dzieje się tak, kiedy pozostałe 17 komend uzyskują środki na wypłaty rekompensat w kwotach identycznych z zaplanowanymi w lipcu (lub nieznacznie, o 1-2% zmienionymi). Z naszego punktu widzenia jest to rażącą niesprawiedliwością i wprowadzaniem niejasnych zasad podziału pomiędzy Komendami. Zwracamy uwagę, że zmiana stanowiska Podkarpackiego Komendanta Wojewódzkiego w tym temacie nie była konsultowana ani z Komendantami Powiatowymi, ani ze związkami zawodowymi. Wobec powyższego uznajemy to za naruszenie zasad dialogu społecznego i lekceważenie organizacji związkowych w procesie kształtowania właściwych warunków służby strażaków naszego województwa.
2. Prosimy o udzielenie wyjaśnienia, jakim kryteriami (o ile takowe istnieją), kierował się Podkarpacki Komendant Wojewódzki dokonując obecnego podziału środków. Mamy nadzieję, że ”kryteriami” tymi nie będą działania jakie podejmowali Komendanci zgodne z ustawą i swoimi kompetencjami. Ze swojej strony zauważamy, że nadgodziny są generowane szczególnie w tych komendach, które nadal ponoszą konsekwencję stworzonej przez PKW „listy rankingowej” i kierowania kandydatów do służby w odległych od ich miejsca zamieszkania Komendach, a następnie ich przenoszeniem do jednostek właściwych dla ich miejscach zamieszkania. Jak również powstanie zwiększonej liczby nadgodzin wynika ze zwiększenia minimalnej obsady etatowej na zmianach JRG.
3. Prosimy o udzielenie odpowiedzi na pytanie: Czy PKW występował do Komendanta Głównego PSP o zwiększenie środków na wypłatę rekompensat? Czy PKW podejmował jakiekolwiek inne działania w celu rozwiązania powstałego problemu? Podnosimy, że rozliczenie pierwszego półrocza (z którego wynikło, że do wypłaty pełnej rekompensaty brakuje w skali województwa kwoty około 200 tyś. złotych) znane było już w połowie lipca. Zwracamy uwagę, że obecnie przyjęte rozwiązanie, to rozwiązanie „siłowe” wprowadzone prawem kaduka, krzywdzące przede wszystkim strażaków systemu zmianowego.
4. Wyrażamy stanowczy protest wobec takiej formy prowadzenia „współpracy” z organizacjami związkowymi, która świadczy dobitnie o jakości „dialogu społecznego” prowadzonego przez PKW (którego obowiązki pełnił wówczas xxxxxx). Wyrażamy również dezaprobatę w stosunku do sposobu podchodzenia do tych spraw przez Podkarpackiego Komendanta Wojewódzkiego, który nie uznał za stosowne powiadomić swoich podwładnych o kryteriach jakimi się kierował zmniejszając czterem ww. Komendom tak drastycznie środki na wypłatę rekompensat za nadgodziny. W naszej ocenie świadczy to dobitnie lekceważeniu swoich podwładnych – w tym przypadku Komendantów Powiatowych.