Projekt nowelizacji rozp. MSWiA rozwiązuje problem rozpoznawania zagrożeń podczas kontroli
§ 6. 1. Właściciele, zarządcy lub użytkownicy obiektów bądź ich części stanowiących
odrębne strefy pożarowe, przeznaczonych do wykonywania funkcji użyteczności publicznej,
zamieszkania zbiorowego, produkcyjnych, magazynowych oraz inwentarskich, powinni
zapewnić i wdrożyć instrukcję bezpieczeństwa pożarowego zawierającą:
1) warunki ochrony przeciwpożarowej, wynikające z przeznaczenia, sposobu użytkowania,
prowadzonego procesu technologicznego, magazynowania (składowania) i warunków
technicznych obiektu, w tym zagrożenia wybuchem;
2) wyposażenie w wymagane urządzenia przeciwpożarowe i gaśnice oraz sposoby poddawania
przeglądom technicznym i czynnościom konserwacyjnym stosowanych w obiekcie urządzeń
przeciwpożarowych i gaśnic;
3) sposoby postępowania na wypadek pożaru i innego zagrożenia;
4) sposoby zabezpieczenia prac niebezpiecznych pod względem pożarowym, jeżeli takie prace
są przewidywane;
5) warunki i organizację ewakuacji ludzi oraz praktyczne sposoby ich sprawdzania;
6) sposoby zapoznania użytkowników obiektu, w tym zatrudnionych pracowników,
z przepisami przeciwpożarowymi oraz treścią przedmiotowej instrukcji;
7) plany obiektów obejmujące także ich usytuowanie oraz terenów przyległych, z
uwzględnieniem graficznych danych, dotyczących w szczególności:
a) powierzchni, wysokości i liczby kondygnacji budynku;
b) odległości od obiektów sąsiadujących;
c) parametrów pożarowych występujących substancji palnych;
d) występującej gęstości obciążenia ogniowego w strefie pożarowej (lub w strefach
pożarowych);
e) kategorii zagrożenia ludzi, przewidywanej liczby osób na każdej kondygnacji
i w poszczególnych pomieszczeniach;
f) lokalizacji pomieszczeń i przestrzeni zewnętrznych zaklasyfikowanych jako strefy
zagrożenia wybuchem;
g) podziału obiektu na strefy pożarowe;
h) warunków ewakuacji ze wskazaniem kierunków i wyjść ewakuacyjnych;
i) miejsc usytuowania urządzeń przeciwpożarowych i gaśnic;
j) usytuowania elementów sterujących urządzeniami przeciwpożarowymi, gaśnic,
przeciwpożarowych wyłączników prądu, kurków głównych instalacji gazowej oraz
materiałów niebezpiecznych pożarowo;
k) wskazania dojść do dźwigów dla ekip ratowniczych;
l) hydrantów zewnętrznych oraz innych źródeł wody do celów przeciwpożarowych;
m) dróg pożarowych i innych dróg dojazdowych z zaznaczeniem wjazdów na teren
ogrodzony.
wskazanie osób lub podmiotów opracowujących instrukcję.
2. Plany , o których mowa w ust. 1 pkt 7, powinny być przedstawione w sposób czytelny na
rzutach poszczególnych kondygnacji budynku lub na planie zagospodarowania terenu.
3. Warunki ochrony przeciwpożarowej, o których mowa w ust. 1 pkt 1 oraz plany, o których
mowa w ust. 1 pkt 7, w stosunku do obiektów i terenów wymienionych w § 28 ust. 1, powinny
być przekazane do właściwego miejscowo komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej
Straży Pożarnej w celu ich wykorzystania na potrzeby planowania, organizacji i prowadzenia
działań ratowniczych.4. Sposób przechowywania dokumentów, o których mowa w ust. 3, powinien zapewnić
możliwość ich natychmiastowego wykorzystania na potrzeby prowadzenia działań ratowniczych.
5. Komendant powiatowy (miejski) Państwowej Straży Pożarnej może zwolnić właściciela,
zarządcę lub użytkownika obiektu z przekazania dokumentów, o których mowa w ust. 3, jeżeli
zapewni to spełnienie wymagań, o których mowa w ust. 4, oraz żądać ich uzupełnienia w
uzasadnionych przypadkach.
6. Dopuszcza się przekazanie dokumentów, o których mowa w ust. 3, w formie elektronicznej.
7. Dopuszcza się, aby instrukcja, o której mowa w ust. 1, stanowiła w obiektach
produkcyjnych, magazynowych i inwentarskich część instrukcji technologiczno-ruchowej, a w
obiektach znajdujących się na terenach zamkniętych, służących obronności państwa - część planu
ochrony przeciwpożarowej i działań ratowniczych.
8. Instrukcja bezpieczeństwa pożarowego powinna być poddawana okresowej aktualizacji,
co najmniej raz na dwa lata, a także po takich zmianach sposobu użytkowania obiektu lub
procesu technologicznego, które wpływają na zmianę warunków ochrony przeciwpożarowej.