Zbieranie i przechowywanie odpadów chemicznych po akcjach ratowniczo gaśniczych. Proszę o informację o podstawach prawnych w tym temacie. Dziękuję za wcześniejsze i nformacje i kometarze.
W przypadku odpadów podstawą wszelkich analiz jest oczywiście
ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach Dz.U.07.39.251
Od 13.10.2005 r. do tej ustawy wprowadzono pojęcie odpadów z wypadków i o takich powinno się mówić w straży. Wprowadzane tu na forum odpady medyczne, chemiczne nijak się mają do rzeczywistości.
Sposób postępowania z odpadami, ich unieszkodliwianie to niestety jedna wielka patologia jeśli chodzi o PSP.
Kilka pojęć za ustawą:
Z art. 3
odpadach z wypadków - rozumie się przez to odpady powstające podczas prowadzenia akcji ratowniczej lub gaśniczej, z wyłączeniem odpadów powstałych w wyniku poważnej awarii lub poważnej awarii przemysłowej;
zbieraniu odpadów - rozumie się przez to każde działanie, w szczególności umieszczanie w pojemnikach, segregowanie i magazynowanie odpadów, które ma na celu przygotowanie ich do transportu do miejsc odzysku lub unieszkodliwiania.
składowisku odpadów - rozumie się przez to obiekt budowlany przeznaczony do składowania odpadów;
odpadach medycznych - rozumie się przez to odpady powstające w związku z udzielaniem świadczeń zdrowotnych oraz prowadzeniem badań i doświadczeń naukowych w zakresie medycyny;
magazynowaniu odpadów - rozumie się przez to czasowe przetrzymywanie lub gromadzenie odpadów przed ich transportem, odzyskiem lub unieszkodliwianiem;
Art. 17b
Art. 17b. 1. Jeżeli wymagają tego względy ochrony życia lub zdrowia ludzi lub względy ochrony środowiska, starosta właściwy ze względu na miejsce powstania odpadów z wypadków, w drodze decyzji wydanej z urzędu, może nałożyć na wytwórcę tych odpadów obowiązki dotyczące gospodarowania odpadami z wypadków, w tym obowiązek przekazania ich wskazanemu posiadaczowi odpadów, z tym że za wytwórcę odpadów z wypadków uważa się sprawcę wypadku; w przypadku odpadów z wypadków powodujących zanieczyszczenie morza - wytwórcą odpadów jest armator statku, który spowodował powstanie odpadu, o ile statek jest znany.
2. Decyzji, o której mowa w ust. 1, może być nadany rygor natychmiastowej wykonalności.
3. W sprawach odpadów z wypadków powodujących zanieczyszczenie morza decyzję, o której mowa w ust. 1, wydaje właściwy ze względu na miejsce wypadku dyrektor urzędu morskiego.
4. Starosta dokonuje gospodarowania odpadami z wypadków, jeżeli:
1) nie można wszcząć postępowania egzekucyjnego dotyczącego obowiązku zagospodarowania odpadów z wypadków albo egzekucja okazała się bezskuteczna lub
2) jest konieczne natychmiastowe zagospodarowanie tych odpadów ze względu na zagrożenie życia lub zdrowia ludzi lub możliwość zaistnienia nieodwracalnych szkód w środowisku.
5. W przypadku braku możliwości ustalenia sprawcy albo bezskuteczności egzekucji wobec sprawcy koszty gospodarowania odpadami z wypadków, z wyjątkiem odpadów z wypadków powodujących zanieczyszczenie morza, są pokrywane ze środków finansowych wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej na wniosek starosty.
I jeszcze komentarz
Komentarz do art. 17(b) ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz.U.01.62.628), [w:] W. Radecki, Ustawa o odpadach. Komentarz, Dom Wydawniczy ABC, 2006.
1. Odpady z wypadków.
Przedmiotem regulacji art. 17b ustawy o odpadach jest postępowanie z odpadami z wypadków zdefiniowanymi w art. 3 ust. 3 pkt 8a tej ustawy jako odpady powstające przy prowadzeniu akcji ratowniczej lub gaśniczej, z wyłączeniem odpadów powstałych w wyniku poważnej awarii lub poważnej awarii przemysłowej.
2. Rodzaje wypadków.
Analiza art. 17b ustawy o odpadach pozwala wyróżnić wypadki dwojakiego rodzaju:
1) wypadki powodujące zanieczyszczenie morza,
2) inne wypadki.
Różnica polega na odmiennym oznaczeniu wytwórcy odpadów, organów właściwych do podjęcia działań i sposobu pokrycia kosztów.
3. Wypadki drogowe i kolejowe.
Jeśli chodzi o wypadki inne niż powodujące zanieczyszczenie morza, a więc przede wszystkim o np. wypadki drogowe lub kolejowe, to ustawodawca przyjmuje następujące rozwiązania:
- za wytwórcę odpadów uważa się sprawcę wypadku,
- organem właściwym do podejmowania działań jest starosta właściwy ze względu na miejsce powstania odpadów,
- obowiązek podjęcia działań i pokrycia kosztów gospodarowania odpadami z wypadków obciąża sprawcę wypadku,
- wyjątkowo takie działania podejmuje starosta, a ich koszty na wniosek starosty pokrywa wojewódzki fundusz ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
4. Obowiązek gospodarki odpadami.
W razie zajścia wypadku (innego niż powodującego zanieczyszczenie morza) i powstania w wyniku akcji ratowniczej lub gaśniczej odpadów z wypadku starosta może - jeżeli wymagają tego względy ochrony życia lub zdrowia ludzi lub środowiska - wydać z urzędu decyzję administracyjną, której adresatem jest sprawca wypadku (uznawany za wytwórcę odpadów), a której przedmiotem jest nałożenie na niego obowiązków dotyczących gospodarowania odpadami z wypadków, w tym obowiązku przekazania ich wskazanemu posiadaczowi odpadów. Pojęcie gospodarowania należy rozumieć tak jak nakazuje art. 3 ust. 3 pkt 1 ustawy o odpadach, co w tym kontekście oznacza zebranie i przetransportowanie odpadów do odzysku lub unieszkodliwienia. Takiej decyzji może (nie musi) być nadany rygor natychmiastowej wykonalności, co będzie oznaczać, że decyzja będzie wykonywana przed uzyskaniem przez nią cechy ostateczności ( art. 130 § 3 pkt 1 k.p.a.). Zasadą jest, że jeżeli sprawca wypadku nie wykona decyzji, starosta przystępuje do egzekucji według przepisów ustawy egzekucyjnej o egzekucji obowiązków o charakterze niepieniężnym. Od zasady, że obowiązek ciąży na sprawcy wypadku, art. 17b ust. 4 przewiduje wyjątki - przejście obowiązku gospodarki odpadami z wypadków na starostę, jeżeli:
1) wszczęcie egzekucji jest niemożliwe lub egzekucja okazała się bezskuteczna,
2) zagrożenie życia lub zdrowia ludzi albo poważne zagrożenie środowiska wymaga natychmiastowego działania.
5. Wypadki morskie.
Odmiennie zostało uregulowane postępowanie z odpadami z wypadków powodujących zanieczyszczenie morza. W takiej sytuacji:
* za wytwórcę odpadów uznaje się nie sprawę wypadku, lecz armatora statku, który spowodował wypadek, o ile statek jest znany ( art. 17b ust. 1),
* do wydania decyzji administracyjnej nakładającej obowiązki na wytwórcę odpadów kompetentny jest dyrektor urzędu morskiego właściwego ze względu na miejsce wypadku (art. 17b ust. 3).
Przedmiotem decyzji są obowiązki wskazane w art. 17b ust. 2, decyzji tej może być nadany rygor natych