Autor Wątek: Kierowca pojazdu uprzywilejowanego OSP  (Przeczytany 204737 razy)

Offline Radhezz

  • Audaces fortuna iuvat
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.713
  • Getting too old for this shit
Odp: Kierowca pojazdu uprzywilejowanego OSP
« Odpowiedź #175 dnia: Listopad 01, 2010, 14:59:50 »
Fajnie, ale ja się pytam o podstawę prawną - czyt. paragraf :kwit:

Wiem co co chodzi - na JRG zapewne wszyscy mają stosowne dokumenty, ale na poziomie KP/KM/KW, a zapewne nawet KG, nikt żadnych papierków dodatkowych przy jeździe niealarmowej nie wymaga - sam coś nawet o tym wiem, a swoich kolegów zajmujących odpowiednie stanowiska o głupotę czy niedouczenie bym nie podejrzewał :rolleyes:

Może i tak nie powinno być, ale jak dla mnie to i tak głupota, i tak. Ale jestem całkiem pewny swego, gdyż temat już kiedyś przerabiałem z moim kochanym urzędem gminy - jednym pismem podważającym ich opinię prawną (napisaną przez nie-prawnika, a ledwie szeregowego urzędnika, choć takiego który powinien znać się na przepisach w których operuje), w raz z prośbą o wyjaśnienie zaistniałej sytuacji-wskazania błędu w rozumowaniu. Fakt, że rozpętała się z tego taka burza, że aż musieli ściągnąć do UG radcę prawnego, który po kilku godzinach poddał się na tym polu... Udowadniając że szukanie kruczków w literówkach i sformułowaniach w przepisach ma w Polsce długą tradycję i świetlaną przyszłość :rofl:
Powyższy post wyraża opinię autora w dniu dzisiejszym. Autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podania przyczyny.
Oświetlenie i nagłośnienie ostrzegawcze - montaż, naprawa, modyfikacje => OGŁOSZENIE

Offline rafal.bula

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.956
    • JRG SGSP
Odp: Kierowca pojazdu uprzywilejowanego OSP
« Odpowiedź #176 dnia: Listopad 01, 2010, 15:51:27 »
Proszę bardzo:
Proszę bardzo:
1. Kategoria prawa jazdy: Ustawa prawo o ruchu drogowym,
Cytuj
Art. 88. 1. Dokumentem stwierdzającym uprawnienie do kierowania pojazdem silnikowym jest prawo jazdy określonej kategorii.
2. Upowaznienie: ZARZĄDZENIE Nr 8 KOMENDANTA GŁÓWNEGO PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ
z dnia 10 kwietnia 2008 r. w sprawie gospodarki transportowej w jednostkach organizacyjnych
Państwowej Straży Pożarnej
Cytuj
§ 13.
1. Pojazdy nieuprzywilejowane w ruchu mogą być kierowane również przez osoby pełniące
służbę lub zatrudnione w jednostkach PSP na stanowiskach innych niż stanowisko kierowcy.
2. Osoby, o których mowa w ust. 1, są obowiązane posiadać zezwolenie na prowadzenie
pojazdów służbowych, którego wzór stanowi załącznik nr 4 do zarządzenia.
3.badania lekarskie:
Ustawa Kodeks Pracy:
Cytuj
Art. 229.§ 1. Wstępnym badaniom lekarskim podlegają:
1) osoby przyjmowane do pracy,
2) pracownicy młodociani przenoszeni na inne stanowiska pracy i inni pracownicy przenoszeni na stanowiska pracy, na których występują czynniki szkodliwe dla zdrowia lub warunki uciążliwe.
oraz
Rozporządzenie Ministra  Zdrowia i Opieki Społecznej  z dnia 30 maja  1996 w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów w Kodeksie pracy ( Dz.U. Nr 69, poz. 332, z późn. zm.)

Cytuj
Załącznik 1. V.2: Prace wymagające pełnej sprawności psychoruchowej:   ogólne; okulistyczne; neurologiczne;   testy sprawności psychoruchowej;   ogólne; w zależności od wskazań - okulistyczne, neurologiczne   w zależności od wskazań - testy sprawności psychoruchowej;   co 3-4 lata; powyżej 50 roku życia - co 2 lata   ogólne   w zależności od wskazań   
który wg interpretacji Krajowego Konsultanta Medycyny Pracy dotyczy także osób które nie są zatrudnione jako kierowcy ale prowadzą pojazdy służbowe. (wytyczne KKMP 10 /08 Łódź dn. 07. 03 2008r.)

Offline lang

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 2.460
Odp: Kierowca pojazdu uprzywilejowanego OSP
« Odpowiedź #177 dnia: Listopad 01, 2010, 16:23:17 »
wszystko pięknie, ale funkcjonariusz nie jest pracownikiem - nijak wymagania określone w zacytowanym przez Ciebie Rozporządzeniu Ministra  Zdrowia i Opieki Społecznej znajdują zastosowanie do strażaków
„Najpierw Cię ignorują. Potem śmieją się z Ciebie. Później z Tobą walczą. Później wygrywasz” Mahatma Gandhi

próby zamiany zastygłego betonu w szarą masę zdolną do absorpcji są z góry skazane na niepowodzenie

Offline Radhezz

  • Audaces fortuna iuvat
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.713
  • Getting too old for this shit
Odp: Kierowca pojazdu uprzywilejowanego OSP
« Odpowiedź #178 dnia: Listopad 01, 2010, 16:37:08 »
@Lang - o tym to się nie wypowiadam, bo wiem tylko, że są różnice między zwykłym pracownikiem cywilnym a funkcjonariuszem, ale jakie to już nie bardzo.

Ale, czy
Cytuj
testy sprawności psychoruchowej
to to samo co badania psychotechniczne dla kierowców? Nie jestem tego w stanie stwierdzić, bo lekarzem nie jestem. Ale jeżeli tak, to pojawia się tutaj jakaś niesamowita prawna paranoja (co nie jest takie nadzwyczajne w naszym pięknym kraju)... Tylko że coś mi się wydaje, że jednak nie - bo ilu znasz kierowców (mowa o kat. B ) w firmach prywatnych z badaniami psychotechnicznymi? Albo generalnie wszyscy leją ciepłym moczem na KKMP :P

No i tutaj docieramy do ciekawostki - mowa tu o prowadzeniu pojazdu służbowego - na podstawie badań wymaganych w okoliczności zaistnienia stosunku pracy, czyli takie jakie wszyscy przechodzą przyjmując się np. jako sklepowa w mięsnym... I takie badania pracownicy PSP przechodzą.

Ale do prowadzenia poj. uprzywilejowanych potrzebne są inne badania - pod względem przeprowadzania niemal identyczne z tymi dla kierowców zawodowych (kat. C, C+E, D), ale inaczej "zatytułowane" - stąd badania kierowcy zawodowego są nieważne w zakresie prowadzenia poj. uprzywilejowanych i na odwrót.

P.S.
Zrobiło się ciekawie, bo umknęło mi, że u mnie na komendzie były dwa typy pozwolenia - jedno o którym pisze @rafal.bula (do prowadzenia pojazdów służbowych), i drugie upoważniające do jazdy alarmowej
Powyższy post wyraża opinię autora w dniu dzisiejszym. Autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podania przyczyny.
Oświetlenie i nagłośnienie ostrzegawcze - montaż, naprawa, modyfikacje => OGŁOSZENIE

Offline rafal.bula

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.956
    • JRG SGSP
Odp: Kierowca pojazdu uprzywilejowanego OSP
« Odpowiedź #179 dnia: Listopad 01, 2010, 16:50:40 »
Radhezz, jest właśnie tak jak piszesz. Nie wiem jak jest z wprowadzaniem wytycznych w życie bo są stosunkowo świeże, natomiast na pewno zmieniły one sytuację. Może w innych miastach jest inaczej, natomiast w Warszawie Medycyna Pracy MSWiA przy wydawaniu orzeczenia osobie, która ma wpisane w zakres obowiązków "prowadzenie pojazdów służbowych" obowiązkowo wymaga testów sprawności psychoruchowej = badań psychotechnicznych.

A to że funkcjonariusz to nie pracownik (znany temat) niewiele tutaj zmienia, ponieważ "nasze rozporządzenie" (Dziennik Ustaw z 2005 r. Nr 261 poz. 2191) mówi, że lekarz medycyny pracy może zlecić wykonanie dodatkowych badań, w tym badań psychologicznych. A wytyczne KKMP dotyczą wszystkich prowadzących pojazdy służbowe, niezależnie od tego czy są pracownikami czy nie w związku z tym lekarze MP od 2 lat wymagają psychotechniki.

Fireman88

  • Gość
Odp: Kierowca pojazdu uprzywilejowanego OSP
« Odpowiedź #180 dnia: Listopad 01, 2010, 22:53:50 »
Radhezz

Pozwolenie na prowadzenie pojazdu służbowego powinien mieć każdy kto taki pojazd prowadzi, niezależnie od tego czy jest strażakiem czy przedstawicielem handlowym. W KM PSP w moim mieście strażacy mają je w formie legitymacji na której jest podpis i pieczątka Komendanta i krótka formułka w stylu "Zezwalam na prowadzenie pojazdów służbowych należacych do KM PSP ....."

Badanie psychotechniczne jest nazwą równoznaczną z badaniem psychoruchowym i również powinien posiadać je każdy "prowadzący białe auto z kratką".

Jeśli chodzi o badania psychotechniczne to osobiście robiłem w je w tym roku 4 razy( strażak+praca na wysokości, kierowca samochodu uprzywilejowanego, prawo jazdy kat. C+E, Obługa HDS), mimo, iż wszystkie były identyczne, aczkolwiek poprzednie nie były akceptowane przez osoby które wymagały kolejnego na dane stanowisko.

Polskie prawo jest wciąż niedoskonałe na wielu płaszczyznach i jeśli tylko ktoś potrafi odpowiednio je "zinterpretować" na swoją korzyść, służy głównie nabijaniu pieniędzy.... (skierowania opłacane z publicznych pieniędzy są zawsze do wskazanego ośrodka, lekarza, itp.).


Offline Radhezz

  • Audaces fortuna iuvat
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.713
  • Getting too old for this shit
Odp: Kierowca pojazdu uprzywilejowanego OSP
« Odpowiedź #181 dnia: Listopad 02, 2010, 18:40:43 »
No to panowie, wreszcie doszliśmy do jakichś wniosków - w sensie jak to powinno według aktualnie obowiązujących przepisów wyglądać w PSP, chociaż to się nie może podobać. Bo jaki to ma sens żeby robić jedne badania na pozwolenie, a potem drugi raz te same na uprzywilejowane?

Cóż, była mowa o wpisaniu w zakres obowiązków "prowadzenia pojazdów służbowych" - jak się to omija w prywatnych firmach wszyscy wiemy, ale jak ugryźć temat w PSP to nie za bardzo wiem. Chyba żeby przyjąć wprost - jak nie ma sankcji prawnych braku takowego pozwolenia (choć tego akurat nie powiem na 100%) to problemu właściwie nie ma... Tzn. aż nie dojdzie do wypadku - co jednak wówczas również nie oznacza winy orzekanej na miejscu, lecz wówczas gdy do sprawy dobiorą się "gadziny sądowe".

Coraz mniej mi się w tym kraju podoba jak patrzę co Ci rządzący idioci robią z prawem, z roku na rok uchwalając coraz to nowsze przepisy dot. bezpieczeństwa i ekologii, a w rzeczywistości służących wyłudzaniu kasy... Bo tak prawdę mówiąc - gdyby te badania były tańsze, lub chociaż honorowane przez cały okres ich trwania wszędzie tam gdzie są wymagane, to nikt by nie próbował tego nawet omijać - zrobić raz i święty spokój.

Z innej bajki - ciekawe, że w innych krajach posiadanie prawa jazdy odpowiedniej kategorii wraz aktualnymi podstawowymi badaniami lekarskimi, daje prawo prowadzenia pojazdu zarówno prywatnie, jak i zawodowo... U nas wychodzi na to, że jadąc prywatnie według ustawodawcy mogę "zabijać ludzi" do woli bo przecież mogę być jakimś paralitykiem, ślepym, głuchym, bez wyczucia odległości, kierunku ani refleksu... A jak chcę na tym zarobić, robiąc właściwie to samo co na co dzień prywatnie, to ktoś czegoś ciągle ode mnie chce (KW/psychotesty, i co tam jeszcze wymyślą) :rolleyes:

Anyway, jak myślicie, co te wnioski zmieniają dla kierowców w OSP?
Powyższy post wyraża opinię autora w dniu dzisiejszym. Autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podania przyczyny.
Oświetlenie i nagłośnienie ostrzegawcze - montaż, naprawa, modyfikacje => OGŁOSZENIE

Offline Marcin1986

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 486
Odp: Kierowca pojazdu uprzywilejowanego OSP
« Odpowiedź #182 dnia: Listopad 02, 2010, 21:06:27 »
No własnie pozostaje kwestia głowna..czy kierowca z np. ,,C'' majacy wszytskie szkolenia jakie potrzebuje ratownik OSP moze prowadzic taki pojazd strazy jadac niealarmowo nie posiadajac badan na kierowania pojazdami uprzywilejowanaymi?czy wystarczy na to pozwolenie z gminy by prowadził taki pojazd( niealarmowo) ? na zwykły rozum taki jak moj powinno nie byc to problemem, moze jechac np na festy, na obchody takim pojazdem, dowozic ludzi itd ciagle poruszajac sie niealarmowo..a moze wogole takie pozwolenie z gminy nie jest potrzebne(  w co watpie, lecz czy beda strazakiem danej OSP nie mamy automatycznie  uprawnien do korzystania ze sprzetu nalezacego do OSP/gminy...piła, pompy, agregaty itd a cp mozna by wliczyc takze samochod) strazsnie zagmatwana sprawa ale zeszlismy tu juz bardziej na temat PSP a musimy sie bardziej skupic na ochotnikach...

Offline Radhezz

  • Audaces fortuna iuvat
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.713
  • Getting too old for this shit
Odp: Kierowca pojazdu uprzywilejowanego OSP
« Odpowiedź #183 dnia: Listopad 03, 2010, 22:36:55 »
W rzeczy samej Marcinie ^_^

Pozwolenia z gminy na prowadzenie pojazdu niealarmowo nikt Ci nie wyda, bo niby na jakiej podstawie? Nie jesteś pracownikiem, więc te badania o których mowa w przypadku zatrudnienia Ciebie nie dotyczą. To raz, a dwa, że oni jakby mieli coś takiego wystawić, to będą chcieli mieć kwit (badania), a wtedy to już sensu nie ma.

Z innej bajki - wydaje mi się, że jeżeli za całość sprzętu odpowiada naczelnik, i to on teoretycznie może wydać takie pozwolenie. Pytanie tylko po co, skro dalej definicja pojazdu uprzywilejowanego zawarta w kodeksie drogowym.

Ale o czym my tutaj w ogóle gadamy i się sprzeczamy przytaczając kolejne teorie i opinie?... Właśnie znalezione, to co od dawna forsowałem na forum:

Cytuj
(...)
Pojazdem uprzywilejowanym w myśl Ustawy Prawo o ruchu drogowym z 20.06.1997r. (Dz. U. z 2003r. nr 58, poz. 515 - tekst jednolity z późniejszymi zmianami) nie nazywamy pojazdu, który ma zainstalowane urządzenia do wysyłania niebieskich sygnałów świetlnych i modulowanego sygnału dźwiękowego, ale taki, który w danym momencie używa tych urządzeń. W momencie wyłączenia któregokolwiek z nich przestaje być pojazdem uprzywilejowanym.

W związku z tym, pojazdem z wyłączonymi lub zakrytymi urządzeniami sygnalizacyjnymi, o których mowa w definicji pojazdu uprzywilejowanego może kierować kierowca, posiadający prawo jazdy kategorii właściwej dla warunków technicznych danego pojazdu.
Źródło: http://www.v10.pl/prawo/Kierowanie,pojazdem,uprzywilejowanym,z,zakrytym,sygnalem,swietlnym,3394.html

Dziękuję, w zasadzie dla mnie to koniec tematu "czy wolno z samym prawkiem" ^_^
Powyższy post wyraża opinię autora w dniu dzisiejszym. Autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podania przyczyny.
Oświetlenie i nagłośnienie ostrzegawcze - montaż, naprawa, modyfikacje => OGŁOSZENIE

Offline Ren

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 206
Odp: Kierowca pojazdu uprzywilejowanego OSP
« Odpowiedź #184 dnia: Listopad 03, 2010, 23:52:43 »
@Radhezz tylko samochód pożarniczy bez sygnałów jest samochodem służbowym (czytaj takim samym jak seicento z kratką), a na takowe są wymagane uprawnienia (czytaj badania) niemal identyczne z tymi na uprzywilejowany. Więc jeśli ktoś w OSP ma "C" to czy nie prościej, aby wyrobił na uprzywilejowane i po krzyku?

Offline Marcin1986

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 486
Odp: Kierowca pojazdu uprzywilejowanego OSP
« Odpowiedź #185 dnia: Listopad 04, 2010, 02:21:01 »
Ren oczywiscie ale sa różne sytuacje w ktorych sam nie raz sie znalazłem...definicja  przytoczona przez Radhezza jasno mowi co i jak..dwa jak też słusznie zauwazył UG nie da ,,kwitu" jak to ma sie w przypadku firm czy np PSP.. OSP niestety albo i stety ma swoje prawa...

Offline Tiger

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 303
    • PeeM
Odp: Kierowca pojazdu uprzywilejowanego OSP
« Odpowiedź #186 dnia: Listopad 04, 2010, 09:06:33 »
Akurat na ten temat opinii szukam od kilkunastu lat - od kiedy mam prawo jazdy. Na samym początku wypytywałem różnych policjantów, każdy z nich miał inne na ten temat zdanie, generalnie kończyło się na " a k..wa przecież was i tak nie zatrzymujemy". Kiedy sytuacja przymusza - jeździłem, jeżdżę i pewno będę jeździć GLMem, teraz już rzadziej, bo więcej mamy kierowców z papierami - dziesięć lat temu był jeden i w dodatku pracował za granicą. Co do cytowanej przez Radhezza opinii - obawiam się, że jest to tylko jedna z interpretacji, jak to u nas. Rozmawiałem niedawno ze znajomym policjantem z drogówki - u nich do niedawna też jeździli niealarmowo bez badań psychojakichśtam, ale mając pozwolenie komendanta, teraz jednak każdy wysyłany jest na badania.

Offline lang

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 2.460
Odp: Kierowca pojazdu uprzywilejowanego OSP
« Odpowiedź #187 dnia: Listopad 04, 2010, 19:50:33 »
Cytuj
Zwracam się z prośbą o odpowiedź na pytanie, czy osoba wykonująca pracę na innych stanowiskach, lecz kierująca
w ramach obowiązków zawodowych samochodem służbowym musi poddać się badaniom psychologicznym w ramach
badań profilaktycznych? Jeśli tak, to proszę podać podstawę prawną.
Lek. Arkadiusz Piechota
Gorzów Wielkopolski
Odpowiada dr Jacek A. Piątkiewicz, Centrum Naukowe Medycyny Kolejowej w Warszawie
Art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie
drogowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2088
z późn. zm.) wyłącza ze stosowania przepisów ustawy
przewóz drogowy wykonywany pojazdami samochodowymi
przeznaczonymi do przewozu nie więcej niż 9 osób
łącznie z kierowcą w niezarobkowym przewozie osób.
Takimi pojazdami są służbowe samochody osobowe.
W związku z tym do osób kierujących tymi pojazdami
nie stosuje się przepisów ustawy o transporcie drogowym
dotyczących badania kierowców wykonujących transport
drogowy.
Do badań pracowników, w których prowadzenie samochodu
służbowego wchodzi w zakres obowiązków służbowych,
stosuje się przepisy o profilaktycznych badaniach
pracowników wydane na podstawie art. 229 § 8
Kodeksu pracy.

Przepisy te nie zawierają wyodrębnionego zakresu badań
pracowników wykonujących pracę kierowcy samochodu
służbowego, a zakres badań lekarskich wynika z rodzaju
czynników ekspozycji zawodowej. W związku z tym należy
stwierdzić, że w przypadku tych pracowników nie ma
obowiązku przeprowadzania badania psychologicznego.
Lekarz wykonujący badanie profilaktyczne takiego pracownika
może zlecić dodatkowo badanie psychologiczne,
jeśli istnieją wskazania do przeprowadzenia takiego badania.
Wskazania te wraz z wystawieniem skierowania
na badanie psychologiczne powinny być odnotowane
w dokumentacji medycznej.
„Lekarz Medycyny Pracy”, Nr 6/2009


Jasno i czytelnie wyjaśnione. To tyle odnośnie PRACOWNIKÓW (również przedstawicieli handlowych). Jeżeli chodzi o funkcjonariuszy PSP, to wymóg badań psychotechnicznych dla kierujących pojazdami służbowymi (nie uprzywilejowanymi) nie wynika z żadnych przepisów – kierowanie na takie badanie to nadgorliwość granicząca z rozrzutnością. Jeżeli chodzi o członków OSP, wystarczy pierwsza część zacytowanego wyjaśnienia.
EOT
„Najpierw Cię ignorują. Potem śmieją się z Ciebie. Później z Tobą walczą. Później wygrywasz” Mahatma Gandhi

próby zamiany zastygłego betonu w szarą masę zdolną do absorpcji są z góry skazane na niepowodzenie

Offline rafal.bula

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.956
    • JRG SGSP
Odp: Kierowca pojazdu uprzywilejowanego OSP
« Odpowiedź #188 dnia: Listopad 04, 2010, 21:16:31 »
Cytuj
Jeżeli chodzi o funkcjonariuszy PSP, to wymóg badań psychotechnicznych dla kierujących pojazdami służbowymi (nie uprzywilejowanymi) nie wynika z żadnych przepisów – kierowanie na takie badanie to nadgorliwość granicząca z rozrzutnością.
Lekarze nie mają obowiązku kierowania na takie badanie (wynikającego z przepisów) ale mają taką możliwość i od jakiegoś czasu bardzo często z niej korzystają. Nie wiem na ile wynika to z wytycznych KKMP a na ile z solidarnego nabijania kasy psychologom, niemniej tak właśnie jest.

Offline Sylwek

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 2.394
Odp: Kierowca pojazdu uprzywilejowanego OSP
« Odpowiedź #189 dnia: Luty 14, 2011, 15:33:16 »
Kolega na forum związkowym napisał, że pojawiła się nowa ustawa odnośnie prowadzenia pojazdów uprzywilejowanych.
http://www.zosprp.pl/forum/viewtopic.php?f=15&t=3448

Link do ustawy: http://dokumenty.rcl.gov.pl/D2011030015101.pdf

Cytuj
Art. 106. 1. Kierować pojazdem uprzywilejowanym może osoba, która:
1) ukończyła 21 lat;
2) posiada prawo jazdy odpowiedniej do rodzaju pojazdu kategorii;
3) uzyskała orzeczenie:
a) lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem uprzywilejowanym,
b) psychologiczne o braku przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdem uprzywilejowanym;
4) ukończyła kurs dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi;
5) posiada zezwolenie na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym w zakresie określonej kategorii prawa jazdy.
2. Przepisu ust. 1 pkt 1 nie stosuje się do funkcjonariuszy, o których mowa w art. 8 ust. 3.
Art. 107. 1. Kursy dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi prowadzi ośrodek doskonalenia techniki jazdy, o którym mowa w art. 112 ust. 1 pkt 2 lit. c.
2. Kurs dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi jest prowadzony w zakresie kierowania pojazdami określonymi w prawie jazdy kategorii:
1) A1, A2 i A;
2) B1, B i B+E;
3) C1, C1+E, C, C+E;
4) D1, D1+E, D i D+E.
3. W przypadku rozszerzania zakresu posiadanego zezwolenia zainteresowana osoba uczestniczy jedynie w odpowiednim kursie uzupełniającym.
4. Kurs dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi obejmuje:
1) zajęcia teoretyczne w zakresie:
a) nauki podstaw techniki jazdy i taktyki jazdy w warunkach specjalnych,
b) przepisów ruchu drogowego,
c) problematyki:
— wypadków drogowych,
— psychologii transportu
— prowadzone w formie wykładów i ćwiczeń przez osoby posiadające specjalistyczną wiedzę w tym zakresie;
2) zajęcia praktyczne z techniki i taktyki jazdy w warunkach specjalnych;
3) kontrolne sprawdzenie poziomu osiągniętej wiedzy i umiejętności w formie egzaminu.
5. Kurs uzupełniający dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi obejmuje:
1) zajęcia teoretyczne i praktyczne uzupełniające wiedzę i umiejętności, o których mowa w ust. 4 pkt 1 i 2, w zakresie właściwym dla danej kategorii prawa jazdy;
2) kontrolne sprawdzenie poziomu osiągniętej wiedzy i umiejętności w formie egzaminu.
6. Ośrodek doskonalenia techniki jazdy wydaje zaświadczenie o ukończeniu odpowiedniego kursu dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi osobie, która:
1) uczestniczyła we wszystkich przewidzianych w programie zajęciach;
2) złożyła z pozytywnym wynikiem egzamin, o którym mowa w ust. 4 pkt 3 lub ust. 5 pkt 2.
7. Koszty kursów dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi ochotniczych straży pożarnych są finansowane z budżetu gminy.
Art. 108. 1. Zezwolenie na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym uprawnia do kierowania pojazdem uprzywilejowanym określonym w prawie jazdy kategorii:
1) A1, A2 i A;
2) B1, B i B+E;
3) C1, C1+E, C, C+E;
4) D1, D1+E, D i D+E.
2. Kierujący pojazdem uprzywilejowanym jest obowiązany posiadać zezwolenie na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym i okazywać je na żądanie uprawnionego podmiotu.
Art. 109. 1. Starosta wydaje zezwolenie na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym, w drodze decyzji administracyjnej, za opłatą oraz po uiszczeniu opłaty ewidencyjnej, osobie, która spełnia wymagania określone w art. 106 ust. 1 pkt 1—4, potwierdzone przedstawionym:
1) orzeczeniem lekarskim o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem uprzywilejowanym;
2) orzeczeniem psychologicznym o braku przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdem uprzywilejowanym;
3) zaświadczeniem o ukończeniu kursu dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi.
2. Starosta wydaje zezwolenie na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym, określając:
1) zakres zezwolenia, o którym mowa w art. 108 ust. 1, odpowiadający rodzajowi ukończonego kursu oraz zakresowi badań lekarskich i psychologicznych;
2) ważność zezwolenia na okres 5 lat, nie dłużej jednak niż na okres wynikający z terminu ważności orzeczenia lekarskiego i psychologicznego, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2.
3. Starosta przedłuża ważność zezwolenia na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym, w drodze decyzji administracyjnej, za opłatą, o której mowa w ust. 1, oraz po uiszczeniu opłaty ewidencyjnej, na okres, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, po przedstawieniu orzeczenia lekarskiego i orzeczenia psychologicznego wydanych na podstawie badań, o których mowa w art. 75 ust. 1 pkt 6 oraz art. 82 ust. 1 pkt 6.
4. Starosta rozszerza zakres zezwolenia na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym, w drodze decyzji, za opłatą, o której mowa w ust. 1, oraz po uiszczeniu opłaty ewidencyjnej, odpowiednio do przedstawionego zaświadczenia o ukończeniu kursu uzupełniającego dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi.
5. Żołnierzom Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, funkcjonariuszom oraz pracownikom: Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Biura Ochrony Rządu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Inspekcji Transportu Drogowego, Służby Więziennej, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celnej i organów kontroli skarbowej, a także pracownikom wojska zezwolenie na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym wydaje nieodpłatnie odpowiedni organ jednostki, w której osoby te pełnią służbę lub są zatrudnione. Przepisy ust. 1—4 stosuje się odpowiednio.
6. Koszty zezwoleń na kierowanie pojazdami uprzywilejowanymi ochotniczych straży pożarnych są finansowane z budżetu gminy.
7. Opłata, o której mowa w ust. 1, z wyjątkiem opłaty ewidencyjnej, stanowi dochód powiatu.

Jak myślicie taki kursik to tysiak czy może dwa?

tak sobie czytam dalej
Cytuj
Art. 13. 1. Prawo jazdy kategorii:
1) AM, A1, A2, A, B1, B, B+E lub T wydaje się na okres 15 lat, z tym że:
a) okres ten może być krótszy, o ile wynika to z orzeczenia lekarskiego, o którym mowa w art. 11 ust. 1 pkt 2 lit. a,
b) prawo jazdy kategorii B uzyskane po raz pierwszy wydaje się na okres, o którym mowa w art. 91 ust. 1, z zastrzeżeniem art. 92 ust. 1;
2) C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D lub D+E wydaje się na okres 5 lat, nie dłużej jednak niż na okres wynikający z orzeczenia lekarskiego i  rzeczenia psychologicznego, o których mowa w art. 11 ust. 1 pkt 2, z zastrzeżeniem art. 15.
[...]
3. Okres ważności prawa jazdy kategorii C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D oraz D+E jest przedłużany przez starostę po przedłożeniu:
1) orzeczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem i orzeczenia psychologicznego o braku przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdem wydanych na podstawie badań, o których mowa w art. 75 ust. 1 pkt 2 oraz art. 82 ust. 1 pkt 2, albo
2) orzeczenia stwierdzającego brak przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy i orzeczenia psychologicznego stwierdzającego brak przeciwwskazań psychologicznych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy, o których mowa w rozdziale 7a ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym.
[...]
6. Okres ważności prawa jazdy określonej kategorii jest przedłużany, na wniosek osoby zainteresowanej, za opłatą, o której mowa w art. 10 ust. 1, oraz po uiszczeniu opłaty ewidencyjnej, w formie wymiany prawa jazdy. Do wymiany prawa jazdy stosuje się przepisy ust. 1, 4 i 5 oraz art. 12 ust. 1—3.
« Ostatnia zmiana: Luty 14, 2011, 15:53:31 wysłana przez Sylwek »

Offline Radhezz

  • Audaces fortuna iuvat
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.713
  • Getting too old for this shit
Odp: Kierowca pojazdu uprzywilejowanego OSP
« Odpowiedź #190 dnia: Luty 15, 2011, 10:25:13 »
WTF? :gwiazdki:

Jak czytam tą ustawę, to mam wrażenie, że kogoś solidnie poje*ało :wall:

Znowu tylko i wyłącznie skok na kasę, bo inaczej nazwać tego nie można.. W tym kraju to już chyba dobrze nigdy nie będzie, jak tacy ludzie uchwalający takie głupoty będą nami rządzić...

Cytat: offtopic mały
Może się będę powtarzać, ale takim samym skokiem na kasę było wprowadzenie tzw. Kwalifikacji Wstępnej dla kierowców kat. C, C+E, D. Przez lata obowiązywał zwykły kurs na przewóz osób/rzeczy za 300-800zł w zależności od regionu, i jakoś problemów z niczym nie było, a od 2008 roku mamy KW za grube tysiące, efektem czego jest poważny brak kierowców zawodowych. Sytuacja się stale pogarsza, bo nowi nie robią tych uprawnień bo ich nie stać, a starzy się systematycznie wykruszają... To zrobili "promocję" - KW przyspieszona - połowa godzin i materiału za połowę ceny, tylko trzeba mieć odpowiedni wiek :kwit:  Fajnie, ja się bardzo cieszę czytając coś takiego - to, że mam skończone 21 lub 24 lata automatycznie oznacza, że połowę informacji z Bardzo Ważnego Kursu mnie nie obowiązuje, choćbym wcześniej w życiu auta na oczy nie widział :gwiazdki:
System jest chory, bo się płaci gigantyczne pieniądze nie wiadomo za co, nie wiadomo jaki jest szczegółowy plan szkolenia, czy pytania, na jakich zasadach działają ośrodki szkolące i egzaminacyjne... A ponoć żyjemy w państwie prawa :wall:

A teraz ten kurs... No śmieszne po prostu, bo to znowu nie będzie tanie, a czego oni tam mogą uczyć? Będą uczulać na zachowanie szczególnej ostrożności w trakcie jazdy alarmowej, czy jak? To co musi wiedzieć taki kierowca w stosunku do "zwykłego" mieści się w kilku przepisach których omówienie zajmuje 30min do godziny czasu. Ćwiczenia praktyczne? Ciekawe kurna jak - chyba, że znowu będą w ramach kursu wysyłać na autodrom do Warszawy (przy kat C, D; patrz KW)? Ciekawe jak mogą "na sucho" nauczyć przewidywania zachowania innych, często nawet dla wieloletnich praktyków nieprzewidywalnych zachowań kierowców? Kto ich nauczy w ten sposób jak jeździć na sygnale po mieście? Czy to ma w ogóle jakiś sens zatem?

Idiotyczny tym samym wydaje się również zapis rozgraniczający uprawnienia na różne kategorie...

No i to co nas najbardziej zawsze boli - czyli koszty. We wszystkich agencjach i służbach trzeba chłopakom zrobić przeszkolenie... Nawet jeśli procedura by była uproszczona, to jak na to patrzę to się nóż w kieszeni otwiera... tzw. "tanie państwo" :wall:

O OSP to już w ogóle nie ma co gadać... Koszty ogromne, a przerzucone bezpośrednio na samorządy lokalne... Samorządy zaś koszty przeszkolenia kierowców przerzucą bezpośrednio na jednostki, tnąc im budżety "bo przecież przeszkoliliśmy wam kierowców". Wiem jak to działa - tak samo było przy nowych zasadach odnośnie badań lekarskich dla członków OSP. W ogóle sobie tego nie wyobrażam, żeby teraz jakieś OSP, przy zakładanych kosztach wyrobienia uprawnień zwiększających się zapewne około 10-krotnie było stać na wysłanie na taki kurs więcej niż 1-2 kierowców... A to są ludzie którzy w OSP przecież najczęściej nie pracują, albo mają inną pracę i nie zawsze są na miejscu żeby wyjechać... I co, mamy jeździć "na czarno"?

Jakoś nie wierzę żeby z tego wynikło coś dobrego - wiem że do tej pory w mojej gminie, z kasy UG finansowanie uprawnień (badań) na poj. uprzywilejowane było ograniczone do jednej osoby na jednostkę, ze względu na koszty... Reszta sobie robiła prywatnie, na własny koszt... Więc na dzień dzisiejszy sobie po prostu nie wyobrażam więc wejścia tych przepisów w życie...
Powyższy post wyraża opinię autora w dniu dzisiejszym. Autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podania przyczyny.
Oświetlenie i nagłośnienie ostrzegawcze - montaż, naprawa, modyfikacje => OGŁOSZENIE

Offline MIKO

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 4.300
Odp: Kierowca pojazdu uprzywilejowanego OSP
« Odpowiedź #191 dnia: Luty 15, 2011, 11:13:31 »
Jakoś jeszcze zapomnieli dopisać że strażak OSP za taki kurs nie dostanie ekwiwalentu , w urlopie bezpłatnym nie pójdzie bo w imię czego , pracodawca charytatywnie nie zwolni , więc dla Pana ministra pozostanie do dyspozycji kilka tysięcy pojazdów uprzywilejowanych bez kierowców .  :gwiazdki:

Offline grzela

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 6.184
  • I smile like an angel, a heart like the devil.
Odp: Kierowca pojazdu uprzywilejowanego OSP
« Odpowiedź #192 dnia: Luty 15, 2011, 11:34:22 »
Cytuj
Art. 139. Ustawa wchodzi w życie po upływie roku od dnia ogłoszenia,

Cytuj
Art. 131. 1. Osobę, która w ramach stosunku pracy, wykonywanej działalności gospodarczej, pełnionej służby lub wykonywanej funkcji uprawniona była do kierowania pojazdem uprzywilejowanym w dniu wejścia
w życie ustawy, uznaje się za spełniającą wymagania, o których mowa w:
1) art. 106 ust. 1 pkt 3 — do końca okresu ważności orzeczenia lekarskiego i orzeczenia psychologicznego
wydanych na podstawie badań, o których mowa w art. 122 ust. 2 i art. 124 ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. — Prawo o ruchu drogowym;
2) art. 106 ust. 1 pkt 4 — jeżeli przed dniem wejścia w życie ustawy uzyskała uprawnienia do kierowania
pojazdami uprzywilejowanymi w trybie art. 95a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. — Prawo o ruchu drogowym.
2. Osoba, o której mowa w ust. 1, jest obowiązana:
1) posiadać zaświadczenie wydane w trybie określonym w art. 95a ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy z dnia
20 czerwca 1997 r. — Prawo o ruchu drogowym, przez okres 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy i okazywać je na żądanie uprawnionych organów;
2) w okresie, o którym mowa w pkt 1, wymienić posiadane zaświadczenie na zezwolenie, o którym
mowa w art. 106 ust. 1 pkt 5.


Cytuj
Tak więc do lutego 2012 roku trzeba powysyłać przyszłych kierowców na odpowiednie badania by Wójt/Burmistrz mógł wydać zaświadczenie na pojazdy uprzywilejowane (wg jeszcze "starych" obowiązujących zasad). Pozwoli to odwlec w czasie konieczność przeprowadzenia takiego kursu bo na dzień dzisiejszy nie wiadomo jeszcze gdzie takie kursy się będą odbywać i ile będą kosztować (a pewnie na początku nie mało bo nieliczne ośrodki szkolenia będą mogły je przeprowadzać).

http://www.zosprp.pl/forum/viewtopic.php?f=15&t=3448#p14741



Offline Radhezz

  • Audaces fortuna iuvat
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.713
  • Getting too old for this shit
Odp: Kierowca pojazdu uprzywilejowanego OSP
« Odpowiedź #193 dnia: Luty 15, 2011, 11:55:21 »
No to nie pozostaje nic innego jak szkolić/wyrabiać papiery... Byleby zdążyć przed wejściem w życie durnych przepisów... W moim wypadku mało realne, bo muszę jeszcze zrobić kat. C, a do października spłacam "mały" kredyt, a właśnie wywalili mnie z roboty :wall:

BTW:
Jednostka może finansować bezpośrednio takie szkolenia / badania z kasy UG, jeżeli mamy powiedziane, że przysługuje tylko 1 kierowca na jednostkę?
Powyższy post wyraża opinię autora w dniu dzisiejszym. Autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podania przyczyny.
Oświetlenie i nagłośnienie ostrzegawcze - montaż, naprawa, modyfikacje => OGŁOSZENIE

Offline Marcin1986

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 486
Odp: Kierowca pojazdu uprzywilejowanego OSP
« Odpowiedź #194 dnia: Luty 15, 2011, 13:12:26 »
Radhezz ja tak samo chce teraz robic ,,C '' ale to pod koniec roku raczej... nie wiem czy dobrze wszytsko interpretuje ale oznacza ze wszyscy kierowcy beda musili przejsc kurs? obecnie i nowi czy dot tylko bedzie nowych ktorzy beda sie starali po lutym 2012?

Offline Smyku

  • Pokaż mi swoje zabawki, a powiem ci kim jesteś!
  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 201
  • Zawsze gotowy!
Odp: Kierowca pojazdu uprzywilejowanego OSP
« Odpowiedź #195 dnia: Luty 15, 2011, 14:06:00 »
nie wiem czy wy także macie takie odczucia jakie się po tych paru powyższych watkach nasuwają ale czy to aby nie kroki w kierunku uszczuplenia tak potężnej organizacji jaką jest OSP w skali kraju? najpierw badania teraz kierowcy za niedługo będzie finansowanie z własnych źródeł, która OSP to wytrzyma w dobie ciągłych cięć i braku pieniędzy na wszystko, czy to już czas by uczyć się nuty pogrzebowej? Boże w jakim my kraju żyjemy, masakra....  :o
Dwie rzeczy nie mają granic: wszechświat i ludzka głupota.

Offline piotrg

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 42
Odp: Kierowca pojazdu uprzywilejowanego OSP
« Odpowiedź #196 dnia: Luty 15, 2011, 15:44:00 »
Radhezz ja tak samo chce teraz robic ,,C '' ale to pod koniec roku raczej... nie wiem czy dobrze wszytsko interpretuje ale oznacza ze wszyscy kierowcy beda musili przejsc kurs? obecnie i nowi czy dot tylko bedzie nowych ktorzy beda sie starali po lutym 2012?

Wg mnie to ci którzy będa mieli w dniu wejścia w życie ustawy o kierujących pojazdami (11 luty 2012 rok) ważne zaświadczenie uprawniające do kierowania pojazdami uprzywilejowanymi nie będą musieli kończyć takiego kursu, tylko w ciągu 6 miesięcy będą musieli w starostwie zmienić zaświadczenie na zezwolenie (oczywiście też w terminie badań lekarskich).
Pozdrawiam

Offline Lachu

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 70
Odp: Kierowca pojazdu uprzywilejowanego OSP
« Odpowiedź #197 dnia: Luty 16, 2011, 17:58:10 »
Witam,
mam pytanie, a zarazem prośbę. Jednak najpierw naświetlę sprawę. Po ostatniej kontroli gotowości w mojej jednostce, jako nowy naczelnik dostałem pismo z KP PSP o nieprawidłowościach. I tak: w mojej OSP jest obecnie jeden kierowca - będący na etacie w UG. W piśmie otrzymanym z KP zarzucono mi, że jako naczelnik mam obowiązek podjęcia czynności związanych z zapewnieniem minimum dwóch kierowców z odpowiednimi uprawnieniami. No i tu jest po części problem. Mam chłopaka, który jest w OSP, ma prawo jazdy kat. C. ogólnie doświadczony kierowca, nie ma jednak badań psychotechnicznych uprawniających do kierowania pojazdem uprzywilejowanym. Mam zamiar wystosować pismo go UG w tej sprawie, tzn. pokrycia kosztów badań. Jak to stosownie umotywować (odpowiednie przepisy), żeby sprawa została rozwiązana? Jakie są wasze doświadczenia w sprawie finansowania badań, albo w jaki inny sposób to rozwiązać? Czy gmina musi trudnić takiego kierowcę na etacie czy może on sprawować swoją funkcję np. społecznie, nieodpłatnie?

Z góry dziękuję za odpowiedzi i pomoc.
Pozdrawiam!

Offline grzela

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 6.184
  • I smile like an angel, a heart like the devil.
Odp: Kierowca pojazdu uprzywilejowanego OSP
« Odpowiedź #198 dnia: Luty 16, 2011, 18:36:26 »
Wszystko zależy od podejścia UG do sprawy.
Jedni płacą, drudzy nie.

A przepisy mówią:
Prawo o ruchu drogowym:

Cytuj
Art. 122. 1. Badaniu lekarskiemu przeprowadzanemu w celu stwierdzenia istnienia lub braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem podlega:
2. Kierowca pojazdu uprzywilejowanego, instruktor, egzaminator oraz kierujący tramwajem podlegają kontrolnym badaniom lekarskim:
  1)   w wieku do 55 lat - co 5 lat;
  2)   w wieku od 55 lat do 65 - co 2 lata;
  3)   powyżej 65. roku życia - corocznie.
7. Badanie lekarskie, o którym mowa w ust. 2, jest przeprowadzane na koszt podmiotu zatrudniającego lub osoby badanej, gdy nie pozostaje w stosunku pracy lub służby.

Art. 124. 1. Badaniu psychologicznemu przeprowadzanemu w celu orzeczenia o predyspozycjach psychicznych do kierowania pojazdem podlega osoba:
 2. Instruktor, egzaminator, kierowca pojazdu uprzywilejowanego oraz kierujący tramwajem podlegają kontrolnym badaniom psychologicznym co 5 lat do ukończenia 65. roku życia i następnie corocznie.
5. Badanie psychologiczne jest wykonywane na koszt osoby badanej, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej.

http://lex.pl/serwis/du/2005/0908.htm

Temat był już poruszany:

http://www.strazak.pl/forum/index.php/topic,1017.0.html
« Ostatnia zmiana: Luty 16, 2011, 22:32:45 wysłana przez grzela »

Offline Marcin1986

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 486
Odp: Kierowca pojazdu uprzywilejowanego OSP
« Odpowiedź #199 dnia: Luty 17, 2011, 00:23:00 »
Ja bym dodał jeszcze  na ew. potwierdzenie kopie listu który otrzymałeś ( chyba ze treść nie koniecznie w całości powinna być dla nich) , drugie bardziej w temacie to czy osobiście pojawiasz się w UG z pismem ( bynajmniej u mnie jest to najlepsza droga i najszybsza) czy tez pisemka pocztą ślesz.. poza tym badanie które potrzebuje kierowca nie jest jakieś specjalnie drogie i często robią je ,,za swoje" sami kierowcy ( nie chce walnąć gafy ale chyba było to coś kolo 70zł) ew z kasy OSP, nie dużo a masz spokój :straz: