Autor Wątek: Sygnały Pneumatyczne  (Przeczytany 43077 razy)

Offline bulson

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 171
  • OSP i PSP
Sygnały Pneumatyczne
« dnia: Wrzesień 29, 2007, 20:26:40 »
Mamy u siebie 3 trąbki ze zwykłych ciężarówek i chcemy je połączyć ze sobą i uzyskać efekt jak sygnały pneumatyczne. Możecie mi powiedzieć jak one są zbudowane takie sygnały, jak działają??

może ma ktoś coś takiego zrobionego u siebie i powie w jaki sposób to zrobić samemu takie sygnały??


Offline MIKO

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 4.300
Odp: Sygnały Pneumatyczne
« Odpowiedź #1 dnia: Wrzesień 30, 2007, 02:27:21 »
Jest specjalna pompka która kolejno podaje powietrze w określonym czasie na poszczególne trąbki .
PZDR

Offline Artur Kom.

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 382
    • OSP STARY BRUS
Odp: Sygnały Pneumatyczne
« Odpowiedź #2 dnia: Wrzesień 30, 2007, 06:19:56 »
Witam!
Zobacz jak to wygląda http://www.horn-elektronik.com/. Ja zamontowałem sygnały pneumatyczne jako dodatkowy sygnał dźwiękowy uruchomiany przez d-cę pojazdu, zawór otwierający dopływ powietrza do trąbek jest w podłodze i podłączone wszystko jest pod układ powietrzny samochodu.
Pozdrawiam
Komendant Gminny
Sekretarz Zarządu Oddziału Powiatowego ZOSP RP
Zapraszam do odwiedzenia naszej strony: http://www.stary-brus.osp.org.pl/
oraz bloga http://osp-starybrus.blog.onet.pl/

Offline bulson

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 171
  • OSP i PSP
Odp: Sygnały Pneumatyczne
« Odpowiedź #3 dnia: Wrzesień 30, 2007, 09:04:43 »
Artur Kom.

Mi tez chodzi o taki efekt włączyć na skrzyżowaniu albo w razie jakiego korku na drodze (dodatkowe sygnały).

Byłem w dwóch sklepach pytałem się o taki elektrozawór i nie ma go nigdzie. Normie takie sygnały kosztują ponad 700zł. Są na allegro po 100zł ale wygrywają melodie La Cucaracha :) do straży raczej to nie pasuje :). Ja chciałbym uzyskać taki efekt jak piszecie raz na jedną raz na drugą ale nie mogę dostać nigdzie takich zaworów do kierowania powietrzem.

Offline fireman90

  • Jajakobyły...
  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 355
Odp: Sygnały Pneumatyczne
« Odpowiedź #4 dnia: Wrzesień 30, 2007, 09:15:24 »
Mamy u siebie 3 trąbki ze zwykłych ciężarówek i chcemy je połączyć ze sobą i uzyskać efekt jak sygnały pneumatyczne.

może ma ktoś coś takiego zrobionego u siebie i powie w jaki sposób to zrobić samemu takie sygnały??


Witam!
Skoro są to zwykłe??? trąbki to najprostszym i chyba najtańszym rozwiązaniem będzie wykorzystanie przemiennika od sygnałów elektrycznych i dwóch elektrozaworów (takie jak sterują np. wywrotem w starze lub Jelczu). Musisz znaleźć w instalacji pneumat. wozu trójnik z którego dasz dopływ powietrza na elektrozawory najlepiej przewodem tekelan (czy jakoś tak) i tzw. szybkozłączkami. Z wyjścia elektrozaworu również giętkimi przewodami podłączasz trąbki i ... niech grają. Musisz tylko dobrać tony trąbek, żeby był wysoki i niski , ew. potrzebny będzie jakiś wyłącznik tego przemiennika (jeśli nie jest podłączony fabrycznie). W razie zainteresowania pytaj o szczegóły- co mogę, doradzę.
Elektrozawory kupisz na szrocie z ciężarowymi ew. pogadaj ze znajomym mechanikiem który "grzebie" w cieżarówkach.(nowe oczywiście w sklepie np. star, jelcz)
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 30, 2007, 09:22:35 wysłana przez fireman91 »

Offline bulson

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 171
  • OSP i PSP
Odp: Sygnały Pneumatyczne
« Odpowiedź #5 dnia: Wrzesień 30, 2007, 09:49:20 »
fireman91

dzięki za rade na pewno się z tobą skontaktuje na priv. musze tylko powiedzieć kierowcy to co mi powiedziałeś bo z nim to będę zakładał

Offline MIKO

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 4.300
Odp: Sygnały Pneumatyczne
« Odpowiedź #6 dnia: Wrzesień 30, 2007, 13:09:57 »
To nie są MĄDRE POMYSŁY , przed wielu laty , zginęła przez taką przeróbkę kobieta w palącym się budynku . Zawór zimą zamarzł i zeszło powietrze z układu hamulcowego pojazdu . Nie polecam , zresztą takie przeróbki są zabronione . Do napędu trąbek , fanfar itd. służą osobne elektryczne pompki , szczególnie w pojazdach ratowniczych, które muszą być niezawodne . Nie życzę wam spotkania z Prokuratorem . 

Pompki można kupić na wielu aukcjach .   

PZDR     

Offline fireman90

  • Jajakobyły...
  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 355
Odp: Sygnały Pneumatyczne
« Odpowiedź #7 dnia: Wrzesień 30, 2007, 13:33:17 »
Zależy gdzie zawory umieścimy. Rozumiem,że w podanym przez Ciebie przypadku trąba "wyła" dopóki nie zeszło powietrze ?. Jesli układ pneumatyczny jest sprawny (nie ma np. w nim wody), to raczej elektrozawór nie powinien zimą zamarznąć. Zresztą dla bezpieczeństwa można zrobić odcięcie dopływu powietrza na el.-zawory np. jakimś najmniejszym kulowym, takim jak od gazu.Nb.w Starze równie dobrze mógłby zamarznąć elektrozawór od gaszenia silnika z bocznej tablicy ale chyba nikomu się to jeszcze nie przytrafiło. Rzecz jasna nie namawiam nikogo do przeróbek. U nas działa to kilka lat bez zarzutu (no może z wyjątkiem brzmienia trąbek- niestety narazie od Autosanka).

Offline MGNACZUS

  • Banita FM
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.469
  • Odwaga jest najpiękniejszą formą szaleństwa.
Odp: Sygnały Pneumatyczne
« Odpowiedź #8 dnia: Wrzesień 30, 2007, 13:54:42 »
Co do dźwięku sygnałów – pewnie chodzi wam o ten z amerykańskich wozów? Sam nie raz zastanawiałem się, która firma dostarcza trąbki o tym specyficznym brzmieniu. Może Wy wiecie?

Co do podłączania trąbek do układu samochodu. Samodzielnie to chyba nie najlepszy pomysł, aczkolwiek nowe auta udostępniają możliwość podłączenia – wpięcia czegoś do układu. Nie wiem czy wszystkie – kumpel ma w Volvo takie łącze.
„Wiesz jak rozpoznać strażaka w tłumie panicznie uciekających ludzi??
Zawsze będzie biegł w przeciwną stronę niż wszyscy inni…”

Offline Kielonsky

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 84
    • Zygry zobacz
Odp: Sygnały Pneumatyczne
« Odpowiedź #9 dnia: Wrzesień 30, 2007, 15:12:35 »
MGNACZUS też szukałem i bez skutku. znalazłem tylko syrenę którą amerykańskie bojówki mają na zderzaku. Link http://www.federal.pl/475-44326cf663852.htm?catid=446adbfbaaf12. Niestety nie wiem jaka cena. Pisałem mejle i niestety nie dostałe odpowiedzi. Może Federal tez produkuje te trąby. Jak się coś dowiesz to daj znać.

Offline ballack-fajerman

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 14
  • KOOOOOKS
Odp: Sygnały Pneumatyczne
« Odpowiedź #10 dnia: Wrzesień 30, 2007, 19:27:41 »
My mamy na Starze GBA na dachu zamontowane  4 tuby wykręcone z TIR-a (dwie po lewej i dwie po prawej),do tego na każde dwie tuby (mniejszą i większą) przychodzi jeden elektrozawór,czyli ogólnie potrzebne są dwa.Dodatkowo  pod zderzakiem zamontowany jest sygnał z pociągu także pod pneumatykę do którego idzie jeden elektrozawór,sygnał  ten ustawiony jest na połowę swej mocy,bo jak był ustwiony na max to  po włączeniu wszystkiego spręzarka nie wyrabiała pompować ^_^ Koszt jednego elektrozaworu to około 150-200 zł,do sygnałow pneumatycznych potrzebny jest taki sam elektrozawór jaki jest przy  włączaniu przedniego napędu w Starze 244  -_-
Gdy obowiązek wezwie mnie tam wszędzie, gdzie się pali,
Ty mi, o Panie siłę daj bym życie ludzkie ocalił.
Pozwól niech dziecko póki czas z płomieni cało wyniosę.
Przerażonego starca daj ustrzec przed strasznym losem.  Daj Panie, czujność abym mógł najsłabszy słyszeć krzyk  Daj sprawność i przytomność bym ugasił pożar w mig.  Swe powołanie pełnić chcę i wszystko z siebie dać. A jeśli taka wola Twa bym życie dał w ofierze.  Ty bliskich mych w opiece miej, o to Cię proszę szczerze.

Offline Sylwek

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 2.394
Odp: Sygnały Pneumatyczne
« Odpowiedź #11 dnia: Październik 01, 2007, 05:49:11 »
Trochę pomieszaliście w tym wątku - sygnały Hi-Lo (wysokie-niskie) używane w Europie jako sygnał uprzywilejowania w ruchu z sygnałami "poganiacza" - czyli sygnał jednotonowy pneumatyczny no i jeszcze ktoś dorzucił syrenę elektromechaniczną Q2B ale postaram się napisać co wiem.

Sygnały Hi-Lo to u nas głównie włoska firma FIAMM http://www.fiamm.com/ ma je w Polsce to Adampol  http://www.adampol.com.pl/. Najpopularniejsze dlatego, że powszechnie stosowane w samochodach w Niemczech i Holandii, których u nas ostatnio sporo. Szczęśliwi użytkownicy - pamiętajcie o smarowaniu sprężarki - strzykawka oleju w otworek na sprężarce od czasu do czasu się należy. Sygnału tego typu produkuje większość włoskich firm (Marco, BEAM, )
Przemiennik sygnałów znajduje się bezpośrednio w sprężarce i nie trzeba się martwić. Inne rozwiązanie to przemiennik sygnałów sterowany elektronicznie, np takie coś: http://www.enatruck.pl/produkt.php?id=29,28.
Dobre elektrozawory są dość drogie (od ok 100 zł), no i chyba nie są przeznaczone do pracy w warunkach ciągłego kłapanie- nie wiem czy nie wystąpią z nimi kłopoty. Dostępne są bardzo tanie elektrozawory do sygnałów produkcji Chińskiej ale z tymi to już całkiem nie wiem jak sie sprawują (sam wybrałem jednak elektrozawór BEAM) ma je np. http://www.martex-rybnik.pl/go/_info/?id=781 tylko, że one chyba są przeznaczone do wkręcania do ich trąbek - pewnie trzeba by się pobawić, żeby zamontować do innych.

Co do sygnałów do "czyszczenia skrzyżowań" to u nas częto instaluje się sygnały pneumatyczne jak
w TIRach (zamontowałem sygnał MARCO, ze względu na cenę (ok 100 zł) - daje radę) albo w lokomotywach - w większości sklepów mają przynajmniej kilka sygnałów czasem w przypadku Chińskich z elektrozaworami - nie wiem jak one się sprawdzają.

Jeśli chodzi o ratownicze sygnały amerykańskie (Emergency Air Horn, albo Stutter Tone)

Co do dźwięku sygnałów – pewnie chodzi wam o ten z amerykańskich wozów? Sam nie raz zastanawiałem się, która firma dostarcza trąbki o tym specyficznym brzmieniu. Może Wy wiecie?

to prekursor w USA to Grover: http://www.airhorns.com/ http://www.sandiegoairhorns.com/Catalog.html firma oferuje cale układy do montażu z dodatkowymi sprężarkami i zbiornikami.
Ostatnio podobno lepszy Stuttertone air horn robi Hadley http://www.hadley-products.com/ - jw pełna oferta z układami montażowymi, przedstawiciel w Polsce ENA Truck (obecnie nie mają sygnałów "Emergency", ale mają mieć w najbliższym czasie) http://www.enatruck.pl/

Firma ENA ma też ofertę sygnałów włoskich BEAM. http://www.beam.it/index.asp gdzie znajdziecie trąbi, przemienniki, zawory i elektrozawory, sprężarki i całe układy montażowe. 

Cena za jedną trąbkę Grover albo Hadly to ok 150 $. Tak na marginesie - ton Emergency jest zarezerwowany i żadna szanująca się firma nie sprzeda takiej trąbki nikomu, poza producentem samochodów uprzywilejowanych lub firmą zajmującą się naprawami albo samym jednostkom do naprawy - dzięki temu ton ten jest w USA jednoznacznie kojarzony z sygnałem pojazdu jadącego w celu ratowania.

Trafiłem na gościa w Texasie, który sprzedaje coś takiego na Ebayu w niskich cenach  ok 80$ - (jakieś podróby ma czy coś?): http://www.airhornsoftexas.com/.

Dźwięk Emergency Air Horn został zaaplikowany do sygnałów elektronicznych Federal Signal http://www.federalsignal.com/home_2.asp (właściwie  do większości elektronicznych w USA przedstawiciel w Polsce Federala to http://www.federal.pl/ cena za najtańszy zestaw - sygnał oczywiście z sygnałami elektronicznymi Pies i Wilk to ponad 2000 PLN.
Tak przy okazji, zauważyłem, że syreny i głośniki w USA standardowo mają moc 200W czasem mają nawet 400!!! gdzie u nas standard to 100W.
Ostatnio, jako nowość sygnał imitujący Emergency Air Horn ma też nasza rodzima ZURA w najwyższej wersji ale panwie z Elfira nie przyłożyli sie - żeby go użyć trzeba przycisnąć przycisk Syrena R. tak z 2 sekundy, po zwolnieniu wyłączają się "normalne sygnały" które trzeba włączać - takie rozwiązanie "żeby ludzie nie mówili, że nie mamy tego co konkurencja", bardzo wk... w użyciu - wiem bo używam. Cena kompletu ok 1600 zł.

MGNACZUS też szukałem i bez skutku. znalazłem tylko syrenę którą amerykańskie bojówki mają na zderzaku. Link http://www.federal.pl/475-44326cf663852.htm?catid=446adbfbaaf12. Niestety nie wiem jaka cena. Pisałem mejle i niestety nie dostałe odpowiedzi. Może Federal tez produkuje te trąby. Jak się coś dowiesz to daj znać.

Syrena elektromechaniczna Q2B działa na takiej same zasadzie jak syreny na dachach naszych remiz. Federal nie produkuje sygnałów pneumatycznych z wyjątkiem tych udających zaaplikowanych w ich syrenach elektronicznych. Co do ceny Q2B to jest tak pod 1500 $ (!!!) do tego potrafi szarpnąć z instalacji 100A (!!!). Podłącza się ja tak jak rozrusznik albo wyciągarkę (chodzi mi tu o przekrój przewodu). W amerykańskich "potworach" potrafią one spowodować taki spadek napięcia, że radiostacje i inna elektronika się wyłączają więc u nas to raczej nie do zastosowania.

Co do allegro - chyba 99% sygnałów tam sprzedawanych to sygnały z Chin - do zabawy po komentarzach widać, że się sprawdzają ale jeśli chodzi o profesjonalne zastosowanie to osobiście trochę bym się bał ryzykować.

Sylwek
« Ostatnia zmiana: Październik 01, 2007, 05:52:27 wysłana przez Sylwek »

Offline Rafaello-OSP

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 52
Odp: Sygnały Pneumatyczne
« Odpowiedź #12 dnia: Lipiec 08, 2008, 17:18:05 »
Witam -_- , mam do was pytanko, jakie sygnały pneumatyczne polecacie? jakie firmy, nie mowie tu o jakichś dziadostwach , tylko poważne sygnały pneumatyczne takie jak na niemieckich wozach bojowych o zmiennym tonie, i o stalym tonie czyli tzw. Trąba lub fanfara. Jak macie to rozwiązane w jednostkach kto wam to zakładał ( chodzi o wozy nowe, na gwarancji) każde info jest cenne... dzięki

Offline miggru

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 961
Odp: Sygnały Pneumatyczne
« Odpowiedź #13 dnia: Lipiec 09, 2008, 09:37:57 »
my sami sobie zakładaliśmy. Kupiliśmy w sklepie chyba za 200 zł. Jak się włączy to sygnał bardzo mocny i wszyscy się zatrzymują. Na pewno głośniejszy od koguta.

PS: jak masz kogoś na kolei to może uda Ci się załatwić kolejowy za flaszkę, bo te są chyba najmocniejsze :D i nie chciał bym się z nimi spotkać na swojej drodze

Offline Sylwek

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 2.394
Odp: Sygnały Pneumatyczne
« Odpowiedź #14 dnia: Lipiec 09, 2008, 10:14:50 »
Jak niemieckie to chyba to: http://www.maxbmartin.de/start.html
jest też trochę włoskich: BEAM http://www.beam.it/ (przedstawiciel  w Polsce http://www.enatruck.pl/)
FIAM http://www.fiamm.it/ (do kupienia w Adampolu http://www.adampol.pl/index.php?act=ng&kind=nag%C5%82o%C5%9Bnienie).
i Stebel http://www.stebel.it/stebel/index2008.htm

Jeśli chodzi o sygnały zza oceanu i sygnał do przeganiania z drogi czyli coś co np tu słychać: http://www.youtube.com/watch?v=xC69ogsT-Zk&feature=related to znam dwie firmy Grover http://www.airhorns.com/ z klasycznym sygnałem http://www.airhorns.com/products.aspx?category=emergency i HADLEY  http://www.hadley-products.com/ z sygnałem http://www.hadley-products.com/catalog/Catalog.aspx?cmd=cat&div=4&cat=157


Przy instalowaniu sygnałów pneumatycznych przemiennych (HI-Lo) warto kupić specjalną sprężarkę, żeby nie ingerować w instalację pneumatyczną samochodu.
Wszelkie zabiegi trzeba robić bardzo rozważnie, bo w końcu wiadomo, że bez powietrza samochód nie wyjedzie nam z garażu. Ważna jest szczególnie jakość zaworów czy elektrozaworów i szczelność przewodów. Generalnie zasada jest taka, że zawór powinien być jak najbliżej sygnału... ale ja bym się trochę bał umieszczać go na zewnątrz samochodu - żeby w zimie nie zamarzła w nim skroplona w układzie powietrznym woda i nie zablokowała nam zaworu a w efekcie całego samochodu.

Offline miggru

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 961
Odp: Sygnały Pneumatyczne
« Odpowiedź #15 dnia: Lipiec 09, 2008, 15:09:30 »
można zrobić dodatkowy zawór w przypadku zablokowania elektrozaworu. ZMy robiliśmy tak przynajmniej i raz już go używaliśmy.

Offline Rafaello-OSP

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 52
Odp: Sygnały Pneumatyczne
« Odpowiedź #16 dnia: Lipiec 09, 2008, 15:16:31 »
Dzięki panowie... a jak sie to ma do wozów nowych?? na gwarancji??

Offline malina998

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 280
  • Szef wszystkich szefów :)
« Ostatnia zmiana: Lipiec 09, 2008, 18:15:03 wysłana przez malina998 »

Offline Kielonsky

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 84
    • Zygry zobacz
Odp: Sygnały Pneumatyczne
« Odpowiedź #18 dnia: Lipiec 09, 2008, 19:27:17 »
Gdzie dokładnie i jak można zakupić taki sygnał http://www.airhorns.com/products.aspx?category=emergency
Bo wydaje mi się że są dostępne tylko w USA??

Offline Rafaello-OSP

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 52
Odp: Sygnały Pneumatyczne
« Odpowiedź #19 dnia: Lipiec 09, 2008, 20:05:09 »
to Cie zdziwie... Nie mamy na wozie od Stolarczyka..

Offline malina998

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 280
  • Szef wszystkich szefów :)
Odp: Sygnały Pneumatyczne
« Odpowiedź #20 dnia: Lipiec 09, 2008, 20:10:58 »
Nie macie??  Ołłł... no to nie wiem :) Ale jak pisałem nie na każdym są te trąbeczki..  u nas na Manie są :)  A na staro-manie nie ma :(

Kielonsky
Słuchaj no moze identycznych nie kupisz ale pełno tego jest w necie i różnych sklepach :)
« Ostatnia zmiana: Lipiec 09, 2008, 20:13:49 wysłana przez malina998 »

Offline Rafaello-OSP

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 52
Odp: Sygnały Pneumatyczne
« Odpowiedź #21 dnia: Lipiec 09, 2008, 21:03:00 »
na jakim MAN-ie? TGM??

Offline malina998

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 280
  • Szef wszystkich szefów :)
Odp: Sygnały Pneumatyczne
« Odpowiedź #22 dnia: Lipiec 09, 2008, 21:14:32 »
MAN 18.280
http://kppspkoluszki.pl/news.php 
powinien gdzieś tu u nas być na stronie :)

Offline Siedemsetter

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 656
Odp: Sygnały Pneumatyczne
« Odpowiedź #23 dnia: Lipiec 09, 2008, 21:33:29 »
my sami sobie zakładaliśmy. Kupiliśmy w sklepie chyba za 200 zł. Jak się włączy to sygnał bardzo mocny i wszyscy się zatrzymują. Na pewno głośniejszy od koguta.
i jak to działa? normalnie jako "trąba" czy może macie modulowany dźwięk na przykład zsynchronizowany z "gwizdkami"?
"Cóż może być piękniejszego nad człowieka rycerskiego?..."

Offline Qwazar

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 37
Odp: Sygnały Pneumatyczne
« Odpowiedź #24 dnia: Lipiec 09, 2008, 23:34:45 »
Sygnały akustyczne trudno jest modulować z uwagi na dwa czynniki:
1/ działają tylko przy odpowiednio dużym ciśnieniu, w związku z czym praktycznie tylko w systemie 0-1, co wyklucza ich pracę w różnych tonach
2/ duże sygnały mają stosunkowo wysoki pobór powietrza ( na tyle duży, że w pracy ciągłej przy jednoczesnym używaniu hamulców może się zdarzyć spadek w instalacji powodujacy zablokowanie hamulca ręcznego)
Z tych właśnie przyczyn sygnały powietrzne dużej mocy wykorzystywane są przeważnie na krótki okres czasu. Testowaliśmy różne wersje dostępne w sklepach,  zdecydowalismy się finalnie na kolejowe. Na GBA mamy jeden, na SKOCie - dwa. Efekt jest tak porażający , że trzeba uważać z zastosowaniem. Tym niemniej, żaden kierowca, nawet słuchający głośno radia nie pozostanie obojętny ...  sprawdzone. :mellow: