Szanowny Panie Komendancie Główny, drodzy Koleżanki i Koledzy strażacy chciałbym poruszyć na forum publicznym pewien temat, który nurtuje mnie od niedawna tj. od sierpnia 2006 roku kiedy to weszło w życie nowe rozporządzenie MSWiA w sprawie określenia stanowisk służbowych w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej, maksymalnych stopni przypisanych do poszczególnych stanowisk oraz dodatkowych wymagań kwalifikacyjnych, jakim powinni odpowiadać strażacy na określonych stanowiskach służbowych.
Zwróciłem uwagę na sporo podniesione progi odnośnie stażu służby (czasookres po jakim można być mianowanym na dane stanowisko) na poszczególnych stanowiskach służbowych. Otóż czasookres po jakim można otrzymać dane stanowisko służbowe wzrósł dwukrotnie np. Dowódca Jednostki: „stare” rozporządzenie – 4 lata służby, „nowe” rozporządzenie – 8 lat służby, Z-ca Dowódcy Jednostki: „stare” rozporządzenie – 3 lata służby, „nowe” rozporządzenie – 6 lat służby itd. Oczywiście w staż służby nie wlicza się okresu służby kandydackiej. Obecnie obowiązujące rozporządzenie stawia w nieciekawej (moim zdaniem gorszej) sytuacji absolwentów dziennych studiów mundurowych inżynierskich/magisterskich SGSP, ponieważ ich okres służby kandydackiej trwa aż 4/5 lat a co za tym idzie najlepszy absolwent SGSP (prymus), aby zostać np. Dowódcą Jednostki musi odsłużyć aż 13 lat!!!!! (5 lat SGSP + 8 lat służby). Dla porównania dodam, że absolwent Szkoły Aspirantów, który kończy zaocznie SGSP może takie stanowisko otrzymać już po 10 latach (2 lata SAP + 8 lat służby). Czy uważa Pan Komendant i Wy drodzy Koledzy strażacy, że oficer, który kończy SAP a następnie zaocznie SGSP ma większe kwalifikacje zawodowe (wiedzę, doświadczenie itd.) niż absolwent dziennych studiów mundurowych SGSP, dlatego może objąć szybciej dane stanowisko? I drugie pytanie, czy nie można by było zaliczyć okresu służby kandydackiej do stażu służby absolwentom dziennych studiów mundurowych SGSP?