strazak.pl Ratowniczy Bank Wiedzy
Pożarnictwo => Sprzęt => Wątek zaczęty przez: aniolstroz w Październik 28, 2003, 08:23:48
-
Udało mi się zaobserwować pewien problem w oznaczeniu samochodów pożarniczych - każdy stosuje inną symbolikę. A mianowicie chodzi mi głównie o samochody ratownictwa technicznego wyposażone w zbiornik wodny - jakie powinno być oznaczenie takiego samochodu? - np. GBARt 2/20 , SRtBA 2/20 czy może SRt 2/20 ? A tak wogóle to kiedy samochód jest traktowany jako samochód ratownictwa drogowego? Przecież na większości samochodów gaśniczych (GBA, GCBA) jest sprzęt do ratwonictwa drogowego i dlaczego ten samochód nie ma symbolu SRdr
Podobnie sprawa przedstwia się z samochodem drabiną wyposażonym w zbiornik i autopompę - jak go oznaczamy? SCDBA 30/1/20 , GCDBA 30/1/20 czy może GCBAD 1/20/30 ?
Czy ktoś potrafi wytyłumaczć jak to wszystko powinno być poprawnie?
-
Zaobserwowałeś problem bo przepisy trochę nie nadążają za obecną sytuacją w straży. To jest pytanie, na które nikt Ci dziś poprawnie nie odpowie. Ci którzy będą tego próbować zrobią to w sprzeczności z prawem!!!, bo nie wiedzą, że norma która dotychczas regulowała oznaczenia samochodów tj. PN-79/M-51300 przestała obowiązywać już w 2000r.!!!. W 2000 roku zastąpiła ją nowa norma europejska tj. PN-EN 1846-1 Samochody pożarnicze. Podział i oznaczenie.
Nowa norma nic nie mówi natomiast o oznaczeniach typu GBA, SD itd. Stosowanie polskich norm jest dobrowolne, chyba że ich obowiązek stosowania został wprowadzony w drodze rozporzadzeń ministrów, a tego z kolei nie ma. Mamy zatem mały bałagan prawny.
Poza tym nie powinno być czegoś takiego jak ratownictwo drogowe. Ustawa o ochronie ppoż. mówi jasno z jakiego zakresu straż prowadzi działania. Wymienia natomiast ratownictwo techniczne i stąd się wzięły samochody ratownictwa technicznego. Pozdrawiam.
-
no zgadzam sie z toba ze nie powinno byc SRd ale Twoja agumentacja jest nie tego , bo ustawa nie wymienia kwatermistrzostwa jako zadania PSP a samochody kwatermistrzowskie sa :)
nowa norma jest pomigana moim zdaniem!
-
Czy ktoś zna nr ustawy o nowych oznakowaniach samochodów
-
chodzi ci o oznaczenie samochodow pozarniczych? o oznaczenie typu?
jesli tak to jest artykul w pazdziernikowym przegladzie towrzystki tfu pozarniczym, jest opis normy PN-EN 1846-1
jesli o numery operacyjne to reguluje to rozkaz KG PSP nr 14 w sprawie wprowadzenia instrukcji jednolitego oznakowania.... z 2002 roku
-
Oznakowanie samochodów gaśniczych znajdziesz na tej stronce http://www.fireman.xo.pl/ (http://www.fireman.xo.pl/) B)
-
Oznakowanie samochodów gaśniczych znajdziesz na tej stronce http://www.fireman.xo.pl/ (http://www.fireman.xo.pl/)
Zgadza się, znajdują się tam oznaczenia samochodów, ale tematem jest całkiem inny problem! SONY przeczytaj wszystko od początku, a zwłaszcza pierwszy post! Tutaj chodzi o całkiem co innego!
-
Przeczytałem i poradziłem ;)
-
pojazdy przeznaczone dla straży pożarnej powinny mikeć jasne symbole ale np.. gba czy gcba to dośc popularne pojazdy ale również w oznaczeniach wymienia się np. GBART taki pojazd mamy w OSP Pawłowice
to jest star 244 gba 2,5/16 ale posiada sprzęt typowo ratowniczy tzn..z lewej strony w szafkach jest armatura wodna i sprzęt gaśniczy a zaś z prawej strony pojazdu jest tylko sprzęt ratowniczy ,,i jak tu teraz nazwać takiego typu pojazdy ?? może samochód ratowniczo-gaśniczy,,ale w obecnych jelczach 010 czy 011 jest też przecież sprzet ratowniczy i nazwa to GCBA 5/32 I NIC WIECEJ ...KOLEDZY SAMI TO OCEŃCIE I WYPOWIEDZCIE SIĘ NA TEN TEMAT
-
Mam do was kilka pytań.
1. Gdy ustala sie oznaczenie samochodu trzeba uwzględnić pojemność zbiornika na środek pianotwórczy? Bo spotkałem się z oznaczeniem samochodu renault kerax GCBA 14/50 (10000l wody i 4000l środka pianotwórczego) a inne było takie GCBA 10/50, które jest prawidłowe?
2. Gdy np. mamy SLRT z zbiornikiem o pojemnośći 1000l i autopompą 1000l/min to oznaczenie powinno wyglądać tak SLRT czy tak SLRT 1/1.
3. Np. mamy samochód gaśniczy z dużą ilośćią sprzętu ratowniczego (np. technicznego) to jego oznaczenie będzie GBA 2/24 lub SRT bo według mnie to GBA 2/24 bo to samochód gaśniczy a nie typowy SRT.
4. Gdy mamy SCREkol to może tez nosić oznaczenie SCRChem.
I ostatnie pytanie to czy oznaczenia samochódów pożarniczych odnoszą sie do straży w całym kraju czy tylko JRG i KM mogą wprowadzać swoje oznaczenia.
Bo mnie to denerwuje gdy na jednej stronie samochód ma inne oznaczenia niż na innej.
POZDRO
-
witam
pewnie wiesz o tym ze po wejsciu do Unito oznaczenie nie powinno byc juz stosowane ale taksie nauczyliśmyijaknarazie to tak zostalo
Gdy ustala sie oznaczenie samochodu trzeba uwzględnić pojemność zbiornika na środek pianotwórczy? Bo spotkałem się z oznaczeniem samochodu renault kerax GCBA 14/50 (10000l wody i 4000l środka pianotwórczego) a inne było takie GCBA 10/50, które jest prawidłowe?
kiedys bylo tak przyjete ze pojemnosc zbiornika na srodek pianotworczy wynosila 10% pojemnosci zbiornika na wode.Wedlug mnie poprawne oznaczenie tego auta to GCBA 10/50
Gdy np. mamy SLRT z zbiornikiem o pojemnośći 1000l i autopompą 1000l/min to oznaczenie powinno wyglądać tak SLRT czy tak SLRT 1/1.
oznaczenie powinnobyc SLRT 1/10 ( poniewaz pojemnosc zbiornika podaje sie w m3<1000 l to 1 m3> a wydajnosc pompy podaje sie w hektolitrach na minute <hl/min> i 1000l to 10 hl
Np. mamy samochód gaśniczy z dużą ilośćią sprzętu ratowniczego (np. technicznego) to jego oznaczenie będzie GBA 2/24 lub SRT bo według mnie to GBA 2/24 bo to samochód gaśniczy a nie typowy SRT.
mysle ze powinien zostac na GBA choc spotkalem sie tez z nazwa GBASRt ( taka polaczona :) )
Gdy mamy SCREkol to może tez nosić oznaczenie SCRChem.
tutaj nie jestem pewnien ale wydaje mi sie ze moze nosic nazwe SCRChem
czy oznaczenia samochódów pożarniczych odnoszą sie do straży w całym kraju czy tylko JRG i KM mogą wprowadzać swoje oznaczenia.
nazewnictwo samochodow jest ustalone przez KG PSP odpowiednimi ustawami wiec powinny byc takie same w calym kraju
pozdrawiam
-
http://www.lukasz-telus.com/index.php?str=sp_oznaczenia (http://www.lukasz-telus.com/index.php?str=sp_oznaczenia)
moze to rozjasni niektore kwestie
-
Dzięki zeusss.
POZDRO
-
Z chwilą wejścia do Uni Europejskiej zaczęła obowiązywac nowa norma dotycząca oznakowania pojazdów pożarniczych. Oczywiście stara, dotychczasowa norma z podziałem aut na G (gaśnicze) i S (specjalne) nadal obowiązuje. Obie te normy są normami "wahadłowymi". Co to znaczy? Ano to że stosujemy albo pierwszą (starą), albo drugą (nową) normę. Nigdy obydwu naraz. Musimy zadeklarowa na początku, którą będziemy stosowac.
W nowej normie problem oznakowania jest calkiem inaczej rozwiązany. Oznakowanie jest duuuużo dłuższe.
-
Tak naprawdę jest troszkę inaczej. Stara norma przestała obowiązywać w 2000r - jest w nowej normie taki zapis. Pojawiła się ona zatem 4 lata przed wejściem do UE. Nie ma czegoś takiego jak stosowanie wahadłowe. Sytuacja prawna jest jasna. Na pytanie kierowane do najwyższych instytucji w PSP, że jest bałagan, odpowiadają że trzeba sobie jakoś radzić. Bez komentarza.
-
Jeśli możecie to napiszczie jak są oznakowania w tej nowej normie (jak chcecie to i jescze w starej normie).
-
Backdraft mylisz się odnośnie norm wahadłowych. Zawsze jest tak że jak wchodzi nowa norma to zastępuje ona poprzednią starszą. Tak jest zawsze, i w każdej nowej normie, rozporządzeniu, ustawie jest zapis że zastępuje ona starą. I taki też jest zapis w nowej normie która jest oznaczona PN-EN 1846. Jednakże wprowadzenie nowej normy spowodowałoby maleńki :lol: burdel toteż zdedydowano się zastosowa tzw. wariant wahadłowy tj. możliwośc stosowania albo starej albo nowej normy, ale nigdy obu jednocześnie!!! W praktyce stosuje się stary system oznakowania ponieważ taki wszedł nam już w "w krew". A nowe oznakowanie? jest trochę dłuższe i dla nowicjuszy jest lekko :P skomplikowane.
Tak więc stara norma to: PN-79/M-51300,
nowa norma to: PN-EN 1846-1:2000 Samochody pożarnicze. Podział i oznaczenie
Norma ta jest oficjalnym tłumaczeniem normy europejskiej EN 1846-1:1998.
Norma europejska EN 1846-1:1998 została przyjęta przez Europejski Komitet Normalizacyjny (Comite Europeen de Normalisation) dnia 11 grudnia 1997r. Zgodnie z wewnętrznymi przepisami CEN/CENELEC członkowie CEN są zobowiązani do nadania normie europejskiej statusu normy krajowej, bez wprowadzania jakichkolwiek zmian[/I
Tak w dużym skrócie to nowa norma dzieli pojazdy pożarnicze na:
a) w zależności od masy rzeczywistej całkowitej pojazdu (MMR) (tzn.
- lekkie (L) 2t <MMR<= 7,5t
- średnie (M) 7,5t <MMR <=14t
- ciężkie (S) 14t<MMR
I tu pojawia się pytanie co zrobi jeśli mamy samochód operacyjny który waży (razem z kierowcą, ponieważ do MMR pojazdów dodajemy również wagę kierowcy (75kg)) 1900kg? Odpowiedz jest prosta. Wrzucamy do auta 4 worki cementu (po 25kg każdy) i już mamy pojazd lekki!!!
B) w zależności od zdolności do poruszania się na odpowiednich nawierzchniach:
- drogowe (miejskie),
- uterenowione,
- terenowe.
To co podałem wyżej to jest duży skrót.
Dla przykładu podam że:
cysterna czyli GCBAM 18/8 będzie miec oznaczenie wg nowej normy PN -EN 1846-1 S-1-2-18000-8,
Typowy jelcz GCBA 5/24 może mie takie oznaczenie PN-EN 1846-1 S-1-6-5000-8/2400-0
IVECO MAGIRUS DLK-37 Vario CC
Na podwoziu IVECO Euro Cargo 150E27 czyli popularne SD 37 bedzie tak miało PN-EN-1846-1 M-1-3-37/17-0-1
a RENAULT KERAX 370.19 dCi rok prod. 2003 czyli GCBA 4,5/32 tak PN-EN 1846-1 S-2-6-4500-8
-
Do pagon:
To ciekawe co mówisz ale wahać to się możesz ... ale nie w straży. Skąd to wziąłeś? Pierwsze słyszę o jakichś wahadłach. To bzdura.
Nowa norma zastąpiła starą i koniec kropka. Nic tam nie ma o stosowaniu wahadłowym.
Do Twojej wiadomości - nowa norma została stworzona pod kątem zakupów nowych samochodów, tak żeby taki europejczyk wiedział co chcesz od niego kupić. Do celów operacyjnych nijak się nie ma. Nadajac nazwę nowemu samochodowi nie możesz się powoływać na starą normę.
-
Nowa norma zastąpiła starą i koniec kropka. Nic tam nie ma o stosowaniu wahadłowym.
To w takim razie dlaczego w SWD używamy oznaczenia samochodów według starej normy? Aktualizacja SWD była całkiem niedawno i tam nadal stosuje się starą normę. Czyli obowiązują dwie?
-
To ciekawe co mówisz ale wahać to się możesz ... ale nie w straży. Skąd to wziąłeś? Pierwsze słyszę o jakichś wahadłach.
Backdraft teraz "wiesz, że nic nie wiesz". Człowiek uczy się całe życie (ale chyba nie Ty).
Tu nie chodzi tylko o SWD ale wystarczy zerknąc na stronę KM PSP z Piotrkowa Trybunalskiego tutaj (http://www.straz-poz.om.pl/jrg.html) czy do biuletynu zamówień publicznych tutaj (http://www.uzp.gov.pl/biulety/2005/64/64_14526.html) gdzie są podane obie nazwy.
Do Twojej wiadomości - nowa norma została stworzona pod kątem zakupów nowych samochodów, tak żeby taki europejczyk wiedział co chcesz od niego kupićNorma jest normą i nie można jej stosowac tylko do jakiegos okreslonego wycinka, jeśli tak nie jest wyraznie określone. PN-EN 1846-1:2000 Samochody pożarnicze. Podział i oznaczenie. dotyczy wszystkiego co jest związane z samochodami pożarniczymi, a więc nie tylko odnośnie zakupów ale także oznakowania w PSP.
Aktualizacja SWD była całkiem niedawno i tam nadal stosuje się starą normę. Czyli obowiązują dwie?Ważne są obie, ale na początku musimy się zdeklarowa którą stosujemy. W SWD stosują starą (bo tak się zdeklarowali a konkretniej takie dostali zamówienie z "góry" na ten program.)
-
Kurde, jak się wstawia te cytaty bo nie umię.
-
Nie chcę nikogo urażać to po pierwsze.
Powtarzam stara norma przestała obowiazywać i koniec. Sami to przytaczacie.
Stare nazwy się stosuje, bo nowa ni jak nie daje sie wykorzystać do celów operacyjnych. Wszyscy próbujemy sobie jakoś radzić ale prawnie jest pieprznik. Przydały by się jakieś wytyczne ze strony KG lub CNBOP (napewno czytają nasze posty) przeznaczone do celów operacyjnych. Koniec gawiedzi. Więcej się nie udzielam. Nadal jednak uważam, że nie ma jakichś stosowań wahadłowych. Bzdura totalna. Nie odsyłajcie mnie do innych stron www czy biuletynów bo to nie jest podstawa prawna. I nie próbujcie mnie przekonać siłą ani chocby było was 1000 osób. Pokażcie mi podstawe prawną. cześć.
-
wszystko to jest bez sensu
-
Kurde, jak się wstawia te cytaty bo nie umię.
na poczatek cytatu piszesz [ QUOTE ] a na koniec [ /QUOTE ] i dziala :rolleyes:
wszystko to jest bez sensu
co takiego jest bez sensu ?? :unsure:
pozdrawiam
-
Mógłby ktoś mi wytłumaczyć różnicę. Czy to czasem nie są takie same auta? Czy to tylko różne nazewnictwo?
GLBA http://www.ratownictwo.org.pl/details.php?image_id=16704&mode=search - u nas jest to SLRt
SLRt http://www.ratownictwo.org.pl/details.php?image_id=16642&mode=search
-
GLBA najprawdopodobniej nie posiada sprzętu RT, a drugi powinien mieć symbol SLRTBA
wszystko zależy od tego co znajduje się na wyposażeniu danego pojazdu. I jego wykorzystania w danej jednostce.
pozdrawiam
-
Trzeba by zajrzeć do normy – GLBA , SLRd czy GLBAt , GLBARt , GLBARd
U nas tego typu samochody funkcjonują na terenie jednej KM i jako GLBA XXX-21,22 i SLRd XXX-40 jest kilka sztuk , zależy to raczej od przeznaczenia . Nawet nie wyposażenia , choć czy te drugie oznaczenie jest poprawne nie jestem przekonany .
PZDR
-
Mógłby ktoś mi wytłumaczyć różnicę. Czy to czasem nie są takie same auta? Czy to tylko różne nazewnictwo?
GLBA http://www.ratownictwo.org.pl/details.php?image_id=16704&mode=search - u nas jest to SLRt
SLRt http://www.ratownictwo.org.pl/details.php?image_id=16642&mode=search
Obydwa to GLBARt.
Pozdrawiam!