strazak.pl Ratowniczy Bank Wiedzy

Służba => Gorące dyskusje strażaków => Wątek zaczęty przez: es7 w Listopad 08, 2010, 07:22:47

Tytuł: Zderzenie pociągów w Białymstoku-eksplozja i pożar
Wiadomość wysłana przez: es7 w Listopad 08, 2010, 07:22:47
http://www.tvn24.pl/0,1681367,0,1,wiadomosc.html
Tytuł: Odp: Zderzenie pociągów w Białymstoku-eksplozja i pożar
Wiadomość wysłana przez: Pablito1990 w Listopad 08, 2010, 07:58:59
Aktualnie w akcji udział bierze 30 zastępów straży pożarnej, w drodze są kolejne jednostki z ościennych województw głównie wozy z działkami. Płoną 2 lokomotywy i 7 cystern. I jak zwykle nasze kochane pkp, skąd jedzie lokomotywa że jej czas dojazdu to prawie 4 godziny? Czy w tak dużym mieście nie ma żadnej lokomotywy? Strażacy oszczędzają wodę bo boją się co może stać się później... Czy to nie w białymstoku jest "super cysterna" mogąca zabrać 28tys litrów wody?
Tytuł: Odp: Zderzenie pociągów w Białymstoku-eksplozja i pożar
Wiadomość wysłana przez: suchini w Listopad 08, 2010, 09:06:51
obok stoi skład z cysternami każda z 60 ton gazu propan-butan
Tytuł: Odp: Zderzenie pociągów w Białymstoku-eksplozja i pożar
Wiadomość wysłana przez: azirafal w Listopad 08, 2010, 09:08:34
Akcja akcją i nie ulega wątpliwości że jest to bardzo, bardzo trudne zadanie, PKP swoją drogą ....  :gwiazdki:

Ale jak rano włączyłem Tv to po chwili od razu wyłączyłem, dziennikarze biją wszystkich na łeb na szyję swoją fachowością i p.......... bzdur. :wall:
A najbardziej mnie dobija jak od razu leci się do jakiejś jednostki i tam przeprowadza wywiad z jakimś Strażakiem i co by było gdyby to się stało u nas w mieście, a jak byście działali, a przecież u nas to jest lepsze zabezpieczenie, a bla bla bla byle by tylko coś pitolić na antenie. Nie wspomne o ściąganiu do studia telewizyjnego całej masy pseudo ekspertów, tylko skąd oni są to też nie wiem bo czasem gadają jeszcze większe bzdury jak dziennikarze.

Wg mnie to Komendant takiej jednostki powinien na zbity ryj wywalić tych pseudo fachowców z TV i nie dawać robić ze swoich ludzi idiotów.
A komentować akcję to można po jej zakończeniu we własnym gronie i tam doszukiwać się co było dobrze a co źle zrobione.
Dla mediów powinna być krótka informacja, jest tam tyle i tyle zastępów, robimy to i to i dziękuję wiecej czasu dla was nie mam bo tam czeka na nas robota.
Tytuł: Odp: Zderzenie pociągów w Białymstoku-eksplozja i pożar
Wiadomość wysłana przez: adrian.pilchowice@vp.pl w Listopad 08, 2010, 09:16:46
http://wiadomosci.onet.pl/fotoreportaze/Kraj/zderzenie-pociagow-plona-cysterny-z-paliwem,3775390,7863598,fotoreportaz-duzy.html#photo7863598
Tytuł: Odp: Zderzenie pociągów w Białymstoku-eksplozja i pożar
Wiadomość wysłana przez: Łukasz Telus w Listopad 08, 2010, 09:20:45
Ja bym wprowadził całkowitą blokadę Białegostoku dla mediów, na antenach zakazał informowania o wypdku. Nikt by nie mówił o katastrofie i pożarze. Polacy nic by nie wiedzieli. Strażacy nie siedzieliby przed telewizorami obserwując akcję w Białymstoku, albo w internecie szukając i wrzucając na forum linki ze zdjęciami z katastrofy, od nierzetelnych, niedualonych i rządnych sensacji dziennikarzy.

Życie byłoby o wiele lepsze, gdyby nie było dziennikarzy i ich sensacyjnych przekazów o tym co się dzieje na świecie.
Tytuł: Odp: Zderzenie pociągów w Białymstoku-eksplozja i pożar
Wiadomość wysłana przez: dr.Kudłaty w Listopad 08, 2010, 09:25:19
Wystarczy pozostawić robotę rzecznikowi KP/KM KW i KG !
moje złote zdanie- /Przepraszam bardzo ale nie jestem upoważniony przez komendanta do udzielania wywiadu/ wszystko załatwia  :rofl:
Tytuł: Odp: Zderzenie pociągów w Białymstoku-eksplozja i pożar
Wiadomość wysłana przez: deejayslonio w Listopad 08, 2010, 09:28:22
Życie byłoby o wiele lepsze, gdyby nie było dziennikarzy i ich sensacyjnych przekazów o tym co się dzieje na świecie.

A z tym zdaniem to się akurat zgadzam! Przynajmniej gdyby nie większość dziennikarzy i pęd do zdobycia jakiejkolwiek informacji!
Tytuł: Odp: Zderzenie pociągów w Białymstoku-eksplozja i pożar
Wiadomość wysłana przez: azirafal w Listopad 08, 2010, 09:40:12
Wierze w to że są dziennikarze i dziennikarze tylko jak narazie z mojego doświadczenia to wynika że większość tych dziennikarzy to hieny szukające jak najbardziej drastycznego tematu do pokazania na antenie. Czego się nie dowiedzą to zmyślą i potem widzi się różne ciekawe kwiatki w tv lub gazetach.
Podziwiam chociażby Niemców za to że przy akcji z autobusem praktycznie nie wpuszczono na teren akcji żadnego dziennikarza. Media informowały o tym wypadku ale ewentualne foty były z daleka lub po akcji.

Ale to temat na osobną dyskusję i tyle  :szalony:

Co do akcji to roboty masa, ogromne zagrożenie i na bank dłuuuuuuuuuuuugo to będzie trwało, trzymam za chłopaków kciuki, oby nikomu nic się nie stało.
Tytuł: Odp: Zderzenie pociągów w Białymstoku-eksplozja i pożar
Wiadomość wysłana przez: zero-11 w Listopad 08, 2010, 10:49:49
Z tymi dziennikarzami to standardowo popieram.
No jak kur... usłyszałem jednego na tvp3, który stwierdził, że teraz wszyscy strażacy w kraju siedzą przed telewizorami i śledzą akcję gaśniczą to mnie krew zalała. Tak, akurat wszystkie ćwiczenia i inne akcje na czas trwania tej w B-stoku zostały odwołane!!

Co do lokomotywy - wyłączone jest napięcie w trakcji więc ściągają spalinową, dlatego to tyle trwa.
Co do wody - no myślę, że ta cysterka białostocka to raczej nie za długo tam pohula z tymi 28tys. litrów. Dwa składy z cysternami z produktami ropopochodnymi, obok skład z propan-butanem, płonący budynek.. Na to naprawdę potrzeba przygotować dużo większe środki przed zmasowanym natarciem.
Tytuł: Odp: Zderzenie pociągów w Białymstoku-eksplozja i pożar
Wiadomość wysłana przez: pszemek w Listopad 08, 2010, 11:01:50
W odległości ok 400m od wypadku jest jezioro/staw o pojemności ok 10.000 m3. Ale tu chyba bardziej potrzeba środka.
Tytuł: Odp: Zderzenie pociągów w Białymstoku-eksplozja i pożar
Wiadomość wysłana przez: Pablito1990 w Listopad 08, 2010, 11:06:22
A czy ten skład który znajduje się obok (ten z gazem) nie powinien też być odcholowany? Z pewnością potrzeba środka gaśniczego.. Ale do obrony i może schładzania wystarczy woda.
Tytuł: Odp: Zderzenie pociągów w Białymstoku-eksplozja i pożar
Wiadomość wysłana przez: azirafal w Listopad 08, 2010, 11:28:30
http://www.tvn24.pl/0,1681367,0,1,wiadomosc.html (http://www.tvn24.pl/0,1681367,0,1,wiadomosc.html)

Cytuj
Gigantyczny pożar pod kontrolą. Strażacy dogaszają wagony

Ach ja ja kocham te wspaniałe sformułowania wymyślane przez dziennikarzy "gigantyczny, tragiczny, największy w tym stuleciu" itd.  :szalony:


Cytuj
Jak poinformował Gradkowski, wypadek spowodował wagon, który z nieznanych przyczyn wypadł z szyn i uderzył w jadącą sąsiednim torem lokomotywę. Wcześniej w nieoficjalnych rozmowach Straż Ochrony Kolei mówiła, że w skład zjeżdżający na bocznicę uderzył drugi pociąg, który miał zignorować semafor i wjechać na tor z zakazem wjazdu.

Tak czytając to co napisane powyżej mam poważne wątpliwości co do rzetelności przekazywanych informacji przez media. Po co podaje się niesprawdzone przyczyny wypadku jeszcze w czasie akcji jak nikt niczego jeszcze nie ustalił  :pyt:
Chyba tylko po to żeby podgrzać atmosfere, przy okazji kogoś oskarżyć o zaniedbania itd. a potem jak wyjdzie całkowicie co innego to nawet jednego słowa przepraszam nie powiedzieć.
Tytuł: Odp: Zderzenie pociągów w Białymstoku-eksplozja i pożar
Wiadomość wysłana przez: Pablito1990 w Listopad 08, 2010, 11:52:34
Ostatnimi czasy straszna aferę robią media.. Mają takie ulubione słowa... Np Tragedia.. Strasznie ich nadużywają.. Owszem pożar trudny i skąplikowany ale nie ma zagrożenia dla cywili czyli nie ma sensu tak informować całą polskę.
Tytuł: Odp: Zderzenie pociągów w Białymstoku-eksplozja i pożar
Wiadomość wysłana przez: kamaras w Listopad 08, 2010, 12:39:22
Nie rozpędzajcie się ze swoimi zarzutami. Pakujecie wszystkich do jednego worka krzywdząc co niektórych.
Dla przykładu: Quatron, Łukasz T, ja... Strażak <--> fotoreporter.
Zgadzam się, że media szukają sensacji, jest to pożywka dla nich ale na tym polega przekaz informacji. Co prawda nie zawsze rzetelny.
Tytuł: Odp: Zderzenie pociągów w Białymstoku-eksplozja i pożar
Wiadomość wysłana przez: MIKO w Listopad 08, 2010, 12:53:41
W odległości ok 400m od wypadku jest jezioro/staw o pojemności ok 10.000 m3. Ale tu chyba bardziej potrzeba środka.

Też na to od razu zwróciłem uwagę – zobaczymy w analizie czy wyjdzie taka skuteczność GCBA jak w Olsztynie. 
Tytuł: Odp: Zderzenie pociągów w Białymstoku-eksplozja i pożar
Wiadomość wysłana przez: zero-11 w Listopad 08, 2010, 14:02:46
Ciekaw jestem, czy pomyśleli o zaopatrzeniu na bazie tego zbiornika. Niby jest z drugiej strony torowisk, a dojazd dla służb od ul. Hetmańskiej. Jak ktoś w tym całym zamieszaniu pamiętał o tym zbiorniku to pewnie był wykorzystany.
Tytuł: Odp: Zderzenie pociągów w Białymstoku-eksplozja i pożar
Wiadomość wysłana przez: maszerano w Listopad 08, 2010, 15:11:31
    W odległości ok 400m od wypadku jest jezioro/staw o pojemności ok 10.000 m3. Ale tu chyba bardziej potrzeba środka.

Też na to od razu zwróciłem uwagę – zobaczymy w analizie czy wyjdzie taka skuteczność GCBA jak w Olsztynie. 

Te 400 metrów to jest chyba trochę za trudne  :o jak dla Polskiej PSP kto by to wszystko zwijał no i rozwijał  A tak niedawno były ćwiczenia leśne w Białym ciekawe jakie wnioski będą z tego pożaru. Bo zasilając GCBA jedna kiszką 75 z tej wspaniałej cysterny 28 tys to świata nie zawojujemy.
A sieć hydrantów to trochę za mało
Tytuł: Odp: Zderzenie pociągów w Białymstoku-eksplozja i pożar
Wiadomość wysłana przez: aspiryna w Listopad 08, 2010, 23:19:56
Jeżeli chodzi o media to nie jest nowiną, że szukają sensacji i wiadomości, które nie są zawsze prawdziwe. Dla TV nie liczy się  rzetelna informacja tylko sensacja.
Cytuj
Te 400 metrów to jest chyba trochę za trudne   jak dla Polskiej PSP kto by to wszystko zwijał no i rozwijał  A tak niedawno były ćwiczenia leśne w Białym ciekawe jakie wnioski będą z tego pożaru. Bo zasilając GCBA jedna kiszką 75 z tej wspaniałej cysterny 28 tys to świata nie zawojujemy.
A sieć hydrantów to trochę za mało
Muszę cię niestety wyprowadzić z błędu.
 Jeżeli chodzi o akcję to zabezpieczenie wodne nie opierało się na cysternie 28 tyś. litrów. Był ustawiony Fire Pack przy stawie, który na ok 400 metrów przetłaczał wodę na teren  akcji i  tankował samochody gaśnicze. Ponad to było ponad 20 GCBA i ilość środka pianotwórczego była na tyle zgromadzona, że wystarczyłaby na ugaszenie drugiego takiego pożaru. Nie bij więc kolego piany, jeżeli nie byłeś na miejscu zdarzenia, bo twoje ćwiczenia w lesie mają się nijak do tego co tutaj było. Gdybyś na własne oczy zobaczył obraz tego zdarzenia to nie pierd.... byś farmazonów na tym forum. W lesie to ty chyba grzyby zbierałeś.... Proponuje na własne oczy zobaczyć ogrom tego zdarzenia i wstrzymać się od daremnych komentarzy wziętych z TV. Zreszto niedługo wszyscy w Polsce analizę z tego  zdarzenia przeczytają
Tytuł: Odp: Zderzenie pociągów w Białymstoku-eksplozja i pożar
Wiadomość wysłana przez: strazosp w Listopad 08, 2010, 23:37:44
No ale rzecznik Kg Psp też pojechał, mówiąc , że w takich akcjach strażaków ochotników się nie wykorzystuje, gdyż jest za duże zagrożenie życiA!!!

Fajnie, że na co dzień nie narażamy swojego zdrowia i życia w jakże prostych akcjach!!!
Tytuł: Odp: Zderzenie pociągów w Białymstoku-eksplozja i pożar
Wiadomość wysłana przez: lukaszus w Listopad 09, 2010, 00:01:26
A dlaczego się boicie reporterów na miejscu?
Jeśli jest wszystko OKI to się nie ma co bać.
Akcja tego typu jest sprawdzianem umiejętności, wyszkolenia i przygotowania jednostki, która ma w takich warunkach działać niemal bezbłędnie.
Wykorzystując wiedzę i doświadczenia zarówno dowodzących jak i strażaków biorących bezpośredni udział w gaszeniu.
A to w jaki sposób działania prowadzone są i że jest presja mediów i że to rozprasza to bzdura...
O wiele większy stres powoduje potencjalne zagrożenie.
 
Tytuł: Odp: Zderzenie pociągów w Białymstoku-eksplozja i pożar
Wiadomość wysłana przez: sheldon w Listopad 09, 2010, 00:10:55
Jeśli wspomniana wcześniej hiena (tak, tutaj określenie to pasuje), wpier... swój ciekawski nos, z aparatem czy kamerą, w sam środek działań, mimo próśb nie odchodzi, utrudnia działania - to wkur*ia, naprawdę. I rozprasza jeszcze bardziej niż dana sytuacja, wokół której wszystko się kręci. Nie życzę nikomu przechodzenia tego, ale widzę i wiem, że masa kolegów często spotyka się z tego typu problemami.
Uprzedzam pytania i komentarze - odgrodzenie terenu taśmami rzadko kiedy daje efekt, a policja nie zawsze szybko pojawia się na miejscu.
Tytuł: Odp: Zderzenie pociągów w Białymstoku-eksplozja i pożar
Wiadomość wysłana przez: zlywilk w Listopad 09, 2010, 03:19:42
W sumie to fajnie, że w dyskusji o pożarze skoncentrowaliście się na... dziennikarzach  :gwiazdki: Nie od dzisiaj wiadomo, że odpowiadają oni za świnkę, koklusz i gradobicie (oraz pożary cystern z olejem napędowym).  :fiuu:
Tytuł: Odp: Zderzenie pociągów w Białymstoku-eksplozja i pożar
Wiadomość wysłana przez: Marcin1986 w Listopad 09, 2010, 07:16:05
W odległości ok 400m od wypadku jest jezioro/staw o pojemności ok 10.000 m3. Ale tu chyba bardziej potrzeba środka.

Też na to od razu zwróciłem uwagę – zobaczymy w analizie czy wyjdzie taka skuteczność GCBA jak w Olsztynie.

MIKO co miałes na mysli odnosnie Olsztynskiego GCBA?
Tytuł: Odp: Zderzenie pociągów w Białymstoku-eksplozja i pożar
Wiadomość wysłana przez: firemanek1972 w Listopad 09, 2010, 10:50:35
Panowie! byłem na miejscu zdarzenia około godziny 8, zostaliśmy zadysponowani z woj. warm-maz.
- przed nami i po nas cały czas dojeżdzały GCBA (nie liczyłem ale było tam napewno ponad 30 wozów) nie licząc tych ze środkiem i trzech cystern w tym jedna z Orlenu 22 tony środka pianotwórczego
- po naszym przyjeżdzie paliły się jeszcze cysterny 3  w sąsiedztwie budynku technicznego
- co do zarzutów moim zdaniem prasę i fotoreporterów dopuszczono za szybko w pobliże miejsca akcji, chociaż specjalnie nie dało się odczuć że przeszkadzają
- przy zadysponowaniu takich dużych ilości sił i środków dało się odczuć na początku zamieszanie związane z ogarnięciem sytuacji, niestety żywioł był potężny i może się tu mądrzyć na ten temat ktoś kto ma tzw. "ogólne pojęcie nie zmącone znajomością tematu" i nie brał udziału w takim zdarzeniu
- woda dostarczana była ze stawu za torowiskiem wężem 110, plus dowożenie wody samochodami gaśniczymi z sieci hydrantowej i tego samego stawu
- notabene policja bardzo sprawnie kierowała samochody gaśnicze przy urzędzie celnym do tankowania
- pracuję w PSP 14 lat, skala tego zdarzenia, ogrom żywiołu robiło tam wrażenie na wszystkich obecnych strażakach tego nie dało się ukryć
- odnośnie zarzutów dotyczących strażaków OSP - wszyscy na miejscu pracowaliśmy tak samo, pracowałem ze strażakami OSP przy dogaszaniu cystern, lokomotyw i chłodzeniu płaszczy cystern w których pozostało paliwo
- w formie ciekawostki temp. paliwa w cysternach chłodzonych około dwie godziny po ugaszeniu 75 st.C
- to chyba tyle wrażeń z punktu widzenia roty gaśniczej...
Tytuł: Odp: Zderzenie pociągów w Białymstoku-eksplozja i pożar
Wiadomość wysłana przez: zeusss w Listopad 09, 2010, 16:25:23
mam pytanie
nawiązując do filmiku http://www.youtube.com/watch?v=3O8WlNX0rbI (http://www.youtube.com/watch?v=3O8WlNX0rbI)
czy w tym przypadku strażacy mieli do czynienia z wybuchem BLEVE poprzedzonym zjawiskiem JET FIRE ?
Jeśli ktoś może to proszę o krótki opis zjawiska jakie zaszło w omawianym przypadku.
Tytuł: Odp: Zderzenie pociągów w Białymstoku-eksplozja i pożar
Wiadomość wysłana przez: zero-11 w Listopad 09, 2010, 16:34:44
To wygląda właśnie na BLEVE, zakończone spektakularnym fireballem.
Prawdopodobnie szczelna cysterna z olejem była podgrzewana przez płomień, temperatura cieczy wewnątrz gwałtownie rosła, jednak rosło też ciśnienie w zbiorniku, dlatego ciecz nie przechodziła gwałtownie w fazę gazową. W pewnym momencie w zbiornik jednak musiał zostać rozszczelniony - nawet nie duża dziura. Ciśnienie wewnątrz zaczęło gwałtownie maleć, dążąc do równowagi z ciśnieniem na zewnątrz. Jednak temperatura cieczy nie mogła tak szybko zmaleć, co doprowadziło do osiągnięcia bardzo wysokiej temp. oleju w praktycznie ciśnieniu bliskim atmosferycznemu. Ciecz zaczęła gwałtownie wrzeć i parować. Tego zbiornik nie miał szans wytrzymać, rozsadziło go powodując odparowanie całęj objętości cieczy i zapłon tych par (fireball).
Tytuł: Odp: Zderzenie pociągów w Białymstoku-eksplozja i pożar
Wiadomość wysłana przez: piter_psp w Listopad 09, 2010, 18:34:33
Kolego, nie wiem gdzie Ty byłeś na wykładach z fizykochemii  :gwiazdki: Bleve i fireball nie dotyczy cieczy ropopochodnych, tylko gazów palnych transportowanych w fazie ciekłej. No proszę Was, do książek trochę...
Tytuł: Odp: Zderzenie pociągów w Białymstoku-eksplozja i pożar
Wiadomość wysłana przez: 085 w Listopad 09, 2010, 19:06:31
Kolego, nie wiem gdzie Ty byłeś na wykładach z fizykochemii  :gwiazdki: Bleve i fireball nie dotyczy cieczy ropopochodnych, tylko gazów palnych transportowanych w fazie ciekłej. No proszę Was, do książek trochę...

Boiling Liquid Expanding Vapour Explosion czyli wybuch rozszerzających się gazów parującej cieczy. BLEVE dotyczy gazów (par, powstających przy podgrzwaniu), nie gazu jako takiego (np. ziemnego).

OK, nie doczytałem Twojej wypowiedzi. Chodzi o fazę ciekłą, masz słuszność.

Tak czy owak, kula ognia w eksplozji cysterny z ON była łudząco podobna do fireballa typowego dla bleve.

Dla ciekawych trochę teorii i statystyk nt. bleve:
http://www.ppoz.pl/down/pwa/pwa106a.pdf

Swoją drogą, dlaczego eksplozji par powstałych przy ogrzewaniu ropopochodnych (np. benzyny) nie nazywamy bleve ?
Tytuł: Odp: Zderzenie pociągów w Białymstoku-eksplozja i pożar
Wiadomość wysłana przez: zero-11 w Listopad 09, 2010, 19:23:55
Kolego, nie wiem gdzie Ty byłeś na wykładach z fizykochemii  :gwiazdki: Bleve i fireball nie dotyczy cieczy ropopochodnych, tylko gazów palnych transportowanych w fazie ciekłej. No proszę Was, do książek trochę...

Kolego, kiedy ja miałem wykłady z fizykochemii, to BLEVE dotyczyło
http://pl.wikipedia.org/wiki/BLEVE

czyżby coś od tamtego czasu uległo zmianie?
BLEVE nie musi być spowodowane wcale cieczą palną (w tym przypadku zazwyczaj towarzyszy temu zjawisko Fire ball) ale również innymi cieczami niepalnymi.
Tytuł: Odp: Zderzenie pociągów w Białymstoku-eksplozja i pożar
Wiadomość wysłana przez: dr.Kudłaty w Listopad 09, 2010, 21:03:22
Ciecze ropopochodne powiadasz?...hmmm całe życie trzeba się uczyć, bo mnie uczono o "węglowodorach"! Cóż, czegoś nie wiem.
Co do BLEVE to"
"... Czasami opisywana jako ognista kula, BLEVE jest kombinacja pożaru i wybuchu z gwałtowna emisja promieniowania cieplnego, w ciągu relatywnie krótkiego okresu czasu. Jak wskazuje sama nazwa, zjawisko może wystąpić w zbiorniku, w którym skroplony gaz przechowywany jest powyżej swojej temperatury wrzenia. Jeżeli w wyniku osłabienia struktura naczynia ciśnieniowego zawiedzie, jego zawartość jest momentalnie uwalniana, jako turbulentna mieszanina cieczy i gazu, która rozpręża się gwałtownie i rozprasza w powietrzu w postaci chmury.Gdy chmura ulegnie zapaleniu się, powstaje ognista kula powodującą promieniowanie cieplne o nadzwyczajnej intensywności w ciągu kilku sekund intensywność ciepła jest wystarczająca, by spowodować poważne poparzenia skóry, a nawet śmierć, w odległości kilkuset metrów od zbiornika. Zależy ona od ilości gazu w mieszaninie.
Tego typu eksplozja ( BLEVE ) może więc zostać wywołana poprzez czynnik fizyczny działający na już przeciążony lub uszkodzony zbiornik, np. w wyniku wypadku drogowego lub wykolejenia się wagonu-cysterny. lub też poprzez ogień wdzierający się lub ogarniający zbiorniki w ten sposób osłabiający jego strukturę.
Wybuch rozprężających się par wrzących cieczy w przypadku 50 - tonowego zbiornika z propanem może powodować u ludzi poparzenia trzeciego stopnia w odległości ok. 200m a pęcherze na skórze w odległości ok. 400m od centrum wybuchu. Czasami trudno jest rozróżnić pożar od wybuchu, bowiem często po wybuchu następuje pożar, a zniszczenia dokonywane są przez obydwa zjawiska, niemal równocześnie..." - to opis Pana Wojnarowskiego.
Myślę, że Pani Marzena Półka, którą bardzo cenię notabene, powinna wydać opinie/ wskazanie

Nie przypominam sobie (mogę się mylić-patrz opis),aby zarezerwowano to do "sprężonych pod ciśnieniem"
Co do książek, to proszę uświadom Nas czego nie pamiętamy/nie wiemy/.
EDIT: wybuchy fizyczny i chemiczny trzeba rozpatrzyć również  (subiektywna ocena)


Po "następne" jesteśmy tutaj po to, aby sobie pomagać, a nie WYTYK'ać !

Co do tematu.... ciekawa akcja. Możliwość ujrzenia (na własne oczy) kilku zjawisk.
Tytuł: BLEVE
Wiadomość wysłana przez: lang w Listopad 09, 2010, 22:28:32
Bardzo się kolego mylisz; BLEVE ( boiling liquid expanding vapor explosion) nie dotyczy tylko skroplonych gazów palnych, ale każdej cieczy, także niepalnej (np. woda, ciekły tlen, azot); sam mechanizm BLEVE ma charakter czysto mechaniczny (fizyczny); w przypadku cieczy (skroplonych gazów) łatwopalnych zjawiskiem następującym po BLEVE jest właśnie kula ognia, która jest już zjawiskiem o charakterze chemicznym; książki radzę czytać w całości i różnych autorów, a nie tylko bryki i streszczenia;

Panowie specjaliści powinni zweryfikować swoją wiedzę przekazywaną podchorążym

Tytuł: Odp: Zderzenie pociągów w Białymstoku-eksplozja i pożar
Wiadomość wysłana przez: dr.Kudłaty w Listopad 09, 2010, 22:36:38
Lang mam nadzieję, że to nie do mnie  :rofl:
Właśnie to próbowałem ( W WYMUSZONYEJ DYSKUSJI) udowodnić  :szalony:
Miałem nadzieję, że doprowadzę do dyskusji !!! LANG- cholewcia
Tytuł: Odp: Zderzenie pociągów w Białymstoku-eksplozja i pożar
Wiadomość wysłana przez: lang w Listopad 09, 2010, 22:53:47
nie do Ciebie - miałem problemy z udzieleniem odpowiedzi piterowi_psp
dopiero teraz udało się wysłąć i to z kombinacjami (zakładanie nowego wątku i scalenie)
generalnie chodzi o to, że każda substancja fizyczna, która w zależności od temperatury i (lub) ciśnienia może występować w stanie ciekłym lub lotnym znajdująca się w zbiorniku ciśnieniowym w przypadku przegrzania (podniesienia temperatury fazy ciekłej powyżej punktu wrzenia w ciśnieniu atmosferycznym) może spowodować BLEVE; przykładowo woda w zbiorniku cylindrycznym pod cisnieniem 35 Atm ma temperaturę ok. 150oC; jeżeli dojdzie do rozszczelnienia płaszcza zbiornika, to mamy właśnie BLEVE (ale bez ognia, za to z VCE); kiedyś były to stosunkowo częste zdarzenia, kiedy wykorzystanie energii sprężonej pary wodnej było powszechne; nie rozumiem, dlaczego ktoś BLEVE kojarzy tylko ze skroplonymi gazami palnymi, zwłaszcza jeżeli jest inżynierem pożarnictwa
Tytuł: Odp: Zderzenie pociągów w Białymstoku-eksplozja i pożar
Wiadomość wysłana przez: dr.Kudłaty w Listopad 09, 2010, 23:45:19
Lang- i dlatego napisałem, że "spieprzyłeś" moją dyskusję  :rofl:
Chciałem usłyszeć coś "nowego".
W myśl zasady " człowiek całe życie się uczy"
Chętnie bym poznał nowe "definicje" . Nie należę do najmłodszych i może coś się zmieniło:D.
Tytuł: Odp: Zderzenie pociągów w Białymstoku-eksplozja i pożar
Wiadomość wysłana przez: MIKO w Listopad 10, 2010, 00:02:22
W odległości ok 400m od wypadku jest jezioro/staw o pojemności ok 10.000 m3. Ale tu chyba bardziej potrzeba środka.

Też na to od razu zwróciłem uwagę – zobaczymy w analizie czy wyjdzie taka skuteczność GCBA jak w Olsztynie.

MIKO co miałes na mysli odnosnie Olsztynskiego GCBA?

Przepraszam za skrót myślowy , ale @Pszemek wiedział o co chodzi – zresztą było to kiedyś na forum – dyskusja na temat pożaru hurtowni AGD w Olsztynie – nie wiem tylko czy akurat to poruszyliśmy na forum czy na PW . Szło w każdym razie właśnie o zaopatrzenie wodne, po obejrzeniu zdjęć temat jednak urwałem bo niebyło sensu dalej dyskutować  .  :gwiazdki:
Tytuł: Odp: Zderzenie pociągów w Białymstoku-eksplozja i pożar
Wiadomość wysłana przez: dr.Kudłaty w Listopad 10, 2010, 00:08:42
PITER ( tak specjalnie z premedytacją), gdzie Ty byłeś na wykładach u Pani "Melani" lub pózniej "Półki" ?
Weź to jako żart prowokujący  :kjezyk:
Tytuł: Odp: Zderzenie pociągów w Białymstoku-eksplozja i pożar
Wiadomość wysłana przez: Marcin1986 w Listopad 10, 2010, 11:56:48
MIKO podejrzewałem ze o to własnie chodzi..wtedy zaopatrzenie wodne było brane ze ,,straowki'' spod wysokiej bramy plus cysterna...ale skoro temat sie urwał to nie ma co go rozrzasac..byłem i widziałem co tam sie działo
Tytuł: Odp: Zderzenie pociągów w Białymstoku-eksplozja i pożar
Wiadomość wysłana przez: zero-11 w Listopad 10, 2010, 14:52:03
mimo, że z Melą woziłem się ładne 10 lat temu, to jednak mechanizm BLEVE utkwił mi w głowie. Miałem podać ten sam przykład z wodą, o którym pisał Lang.

a pan Piter swoją pewnością prawie zbił mnie z tropu... prawie jednak robi różnicę  :rofl:
Tytuł: Odp: Zderzenie pociągów w Białymstoku-eksplozja i pożar
Wiadomość wysłana przez: naczelnikosp w Listopad 11, 2010, 14:27:25
Trochę zdjęć

http://www.rynek-kolejowy.pl/index.php?p=fotorelacje&n=159 (http://www.rynek-kolejowy.pl/index.php?p=fotorelacje&n=159)

http://www.poranny.pl/apps/pbcs.dll/gallery?Site=KP&Date=20101108&Category=GALERIA02&ArtNo=611683903&Ref=PH&Params=Itemnr=1 (http://www.poranny.pl/apps/pbcs.dll/gallery?Site=KP&Date=20101108&Category=GALERIA02&ArtNo=611683903&Ref=PH&Params=Itemnr=1)

http://www.poranny.pl/apps/pbcs.dll/tngallery?Site=KP&Date=20101108&Category=GALERIA02&Artno=721876197&Ref=PH (http://www.poranny.pl/apps/pbcs.dll/tngallery?Site=KP&Date=20101108&Category=GALERIA02&Artno=721876197&Ref=PH)
Tytuł: Odp: Zderzenie pociągów w Białymstoku-eksplozja i pożar
Wiadomość wysłana przez: piter_psp w Listopad 14, 2010, 21:31:06
Dzięki panowie za krytykę, naprawdę. Zweryfikowałem sobie pliki w czaszce i tak myślę:
każdy wybuch fizyczny związany z rozszerzaniem się par cieczy mógłby być nazwany BLEVE; ale nie każdy tak się nazywa; sądzę, że chodzi o znaczną intensywność zjawiska, przebiegającą w całej objętości przegrzanej cieczy itp.; wody i "węglowodorów" (nauka nie idzie w las) dotyczy to mniej, bo temperatury wrzenia to są z reguły ok. 50-60'C (ropopochodne) czy 100'C (woda), więc jest różnica ok. 100-130'C między temp. wrzenia gazów skroplonych. Jak podgrzejemy taką cysternę do określonej temp., to gaz ma w takiej sytuacji znacznie większy potencjał, niż ropa. Więc zjawisko ma szansę przy gazie mieć niezłą dynamikę, gdzie przy ropie naftowej to będzie zaledwie jakiś tam wybuch fizyczny. Ale jeszcze jedna kwestia- palności lub niepalności rozptrywanej substancji. Jak nastepuje podgrzewanie cysterny, to ono ma gdzieś źródło. Zwykle w pożarze sąsiedniej cysterny. Więc mamy czynnik inicjujący spalanie po wybuchu. Więc dla mnie, scalając to wszystko, "dobry" wybuch fizyczny palnej substancji to nierozerwalnie fireball. Woda da zaledwie wybuch fizyczny, i nie nazywajmy wybuchu kotła z parą, rzadko dziś stosowanego, bleve. Za mała intensywność zjawiska.
Wszelką krytykę przyjmuję. Sorry za protekcjonalny ton, ale byłem pewien swego. Dementując, ja na wykłady chodziłem jeszcze do p. Melanii Pofit - S., i ona stwierdziła kategorycznie, z właściwą sobie swadą:" A tak właściwie, to bleve dotyczy tylko gazów, a właściwie tylko propanu i butanu". I dotychczas nie widziałem tu pola do dyskusji, ale pomyliłem się może. Pozdrawiam.
Tytuł: Odp: Zderzenie pociągów w Białymstoku-eksplozja i pożar
Wiadomość wysłana przez: piter_psp w Listopad 16, 2010, 17:19:20
dlaczego dopiero po 2 dniach się pokazała wiadomość?
Tytuł: Odp: Zderzenie pociągów w Białymstoku-eksplozja i pożar
Wiadomość wysłana przez: nieznajomy w Listopad 16, 2010, 18:45:55
Sorki że nie o wybuchach i bleve itp.... ale temat jak najbardziej związany z wątkiem. A mianowicie chodzi o nagrody pieniężne dla strażaków za tą właśnie akcję od Prezydenta. Z góry zaznaczam że jak najbardziej im się należy. Ale dlaczego zostali pominięci kierowcy!!!!! Tak Panowie, w Białym kierowca to nie strażak. czym się różni kierowca ratownik od ratownika?????? Przecież jeden zależy od drugiego.!!!
Ale nie tu!!!!!! Tutaj decyduje jedna 02oba!!!!!!!!!!! Co Wy na to???
Tytuł: Odp: Zderzenie pociągów w Białymstoku-eksplozja i pożar
Wiadomość wysłana przez: Pablito1990 w Listopad 16, 2010, 19:01:31
Możecie na mnie naskoczyc, ale jestem przeciwny przyznawaniu osobistych nagród pieniężnych, powinni nagradzać całe jednostki, w fundusze, sprzęt. W działaniu udział bierze cały zastęp. Praktycznie Cała jednostka(ostatnia powódź np) i wszyscy wiemy jaki był zgrzyt przy wyróżnieniu właśnie po ostatnich działaniach powodziowych,działało 30 ludzi z jednostki a wyróżniono tylko 1.
Tytuł: Odp: Zderzenie pociągów w Białymstoku-eksplozja i pożar
Wiadomość wysłana przez: nieznajomy w Listopad 16, 2010, 19:53:19
Sorki ale nie były to nagrody imienne ani osobiste . Nie bede ściemniał , po prostu jeden gość dostał listę nazwisk i kierowców wykreślił bo to nie strażak. Teraz się dowiedziałem że nagrody dostali również D-cy JRG. K.......rwa scyzoryk sam sie w kieszeni otwiera.
Tytuł: Odp: Zderzenie pociągów w Białymstoku-eksplozja i pożar
Wiadomość wysłana przez: rafal.bula w Listopad 16, 2010, 23:59:42
znalezione na www.czerwonesamochody.com (http://www.czerwonesamochody.com)
W działaniach udział brały:
1) GBA - 2,5/20 - MAN. - JRG nr 3 Białystok;
2) GBA 2,5/16 - STAR - OSP Czarna Białostocka;
3) GBA 2,5/22 STAR/MAN - OSP Choroszcz;
4) GBA 2,5/25 - IVECO (3) - JRG nr 1 Białystok;
6) GBA 2,6/24 - VOLVO - JRG nr 4 Białystok;
9) GBA 2/20 - STAR (3) - JRG nr 2 Białystok;
10) GCBA - 4/30 - IVECO - OSP Klepacze;
11) GCBA 5/32 MAN (2) - JRG nr 1 Białystok;
12) GCBA 5/32 - SCANIA - JRG nr 3 Białystok;
14) GCBA 5/32 SCANIA (9) - JRG nr 1 Białystok;
15) GCBA 6/24 - JELCZ - OSP Michałowo;
16) GCBA 6/32 - JELCZ - OSP Czarna Białostocka;
17) GCBA 6/32 - JELCZ - OSP Michałowo;
18) GCBA 6/32 - JELCZ - OSP Wasilków;
20) GCBA 8/50 - KERAX (5) - JRG nr 1 Białystok;
22) GCBA 8/50 - KERAX - JRG nr 4 Białystok;
23) GCBA 8/50 - R KERAX - JRG nr 4 Białystok;
24) GCBA 9/64 - MAN (2) - JRG nr 2 Białystok;
26) GCBM 28/18 - MERCEDES - JRG nr 4 Białystok;
28) SCRCh - JELCZ (6) - JRG nr 2 Białystok;
29) SCRt Saurus (7) - JRG nr 1 Białystok;
31) SH - 24 - VOLVO (1) - JRG nr 2 Białystok;
32) SKw - MERCEDES - JRG nr 3 Białystok;
33) SKw - STAR 1466 (10) - JRG nr 2 Białystok;
35) SLKw - VW - KM PSP Białystok;
37) SLKw VW T5 - KM PSP Białystok;
38) SLOp - OPEL ASTRA - JRG nr 3 Białystok;
39) SLOp - OPEL ASTRA 03 - KM PSP Białystok;
40) SLOp - OPEL ASTRA STATION 02 - KM PSP Białystok;
41) SLOp - OPEL ZAFIRA - KM PSP Białystok;
43) SLOp - Opel Astra (1) - JRG nr 1 Białystok;
46) SLOp NISSAN PICKUP - JRG nr 5 w Łapach;
47) SOp - OPEL ASTRA Station - JRG nr 4 Białystok;
50) SOp - Opel Astra (9) - JRG nr 2 Białystok;
51) SW 2000 - (S) Star (11) - JRG nr 2 Białystok;
52) GCBA 8/60 SCANIA JRG Monki;
53) GCBM 18/8 JELCZ- JRG Zambrów;
54) SKw STAR - JRG Ełk;
55) GCBA 9,5/60 MAN - JRG Ełk;
56) GCBA 4/32 Mercedes - JRG 1 Lublin;
57) SCRt Mercedes - JRG 1 Lublin;
58) SCRch Renault - JRG 1 Lublin;
59) SOp Jeep - JRG 1 Lublin;
60) GCBARt Scania - JRG Olecko;
61) SKw STAR - JRG Zambrów;
62) SLKw Fiat - KM PSP Suwałki;
63) GCBA 8/50 Kerax - JRG Suwałki;
64) GCBA 9/60 Mercedes - JRG Suwałki;
65) GCBA 5/32 Sania - JRG Łomża;
66) GCBA 8/50 Kerax - JRG Łomża;
67) GCBA 10+4/60 Kerax - JRG 1 Warszawa;
68) GCBA 10+4/60 Kerax - JRG 8 Warszawa:
69) SCRch Renault - JRG 6 Warszawa;
70) SCRt Man - JRG 6 Warszawa:
71) SLRch Renault - JRG 6 Warszawa
72) Skw Jelcz - JRG Łomża
73) SLOp Opel - KM Łomża
74) SLRch Mercedes - JRG Łomża
75) GCBA 5/32 Man - JRG 2 Siedlce
76) GCBA 8/50 Kerax - JRG Ostrołeka
77) SCKw Jelcz - JRG Ostrołeka
78) GCBA 9/65 Man - JRG Wyszków;
79) GCBA 5/24 Jelcz - JRG Sokołów Podlaski;
80) GCBA 5/40 Man - JRG Sokółka
81) SLOp Nissan - KP PSP Sokółka
82) SLOp Opel - KP PSP Sokółka;
83) SKw Star - KP PSP Augustów;
84) SCKw - JRG 15 Warszawa;
85) SLOp - JRG Zambrów;
86) SLOp Nissan - KWPSP Białystok
87) SLKw Opel - KW PSP Białystok
88) SLOp Astra - KW PSP Białsytok
89) SLOp Skoda - KW PSP Białsytok
90) SLOp Zafira - KWPSP Białystok;
91) SLOp Passat - KG PSP Warszawa
92) SLOp - KG PSP Warszaw
93) SLKw Opel - JRG Wysokie Mazowieckie
94) SKw Autobus - KW PSP Białystok
95) SKw VW - KWPSP Białystok
96) SLOp Nissan - KP PSP Grajewo;
97) SLOp Nissan - KP PSP Hajnówka
98) SKw Mercedes - KW PSP Białystok
99) GCBA 13/80 Man - ZSP Adamowo
100) GCBA 8/50 Kerax - JRG Bielsk Podlaski
101) SLOp Nissan - ZSP Adamowo;
102) SLKw Renault - JRG 17 Wraszawa
103) GCBA 10/64 Man - KP PSP Siemiatycze
Tytuł: Odp: Zderzenie pociągów w Białymstoku-eksplozja i pożar
Wiadomość wysłana przez: BM w Listopad 17, 2010, 00:28:22
Na 103 pojazdy 37 to SLOp i SKw/SLKw. Kupa osób przyjechała popatrzeć :) Nie ma za to żadnego wozu dowodzenia i łączności. Wiem że były jednostki z mazowsza, które wyjechały, ale zostały w połowie drogi zawrócone i nie ma ich na tej liście. Nie znalazłem też Mana GCBA z OSP który był w materiałach filmowych. Ale i tak nieźle, że komuś chciało się liczyć.
Tytuł: Odp: Zderzenie pociągów w Białymstoku-eksplozja i pożar
Wiadomość wysłana przez: b07 w Listopad 17, 2010, 10:30:03
Nikt specjalnie nie liczył - na źródłowej stronie pozna przeczytać, ze te dane pochodzą z SWD ;)

Co do jednostek 'zawróconych' - było ich o wiele, wiele więcej. Z samego lubelskiego zmobilizowano oprócz plutonu chemicznego dwa plutony gaśnicze, składające się głównie z GCBA ~5/32, które zostały jednak rozformowane na polecenie KCKRiOL i z punktu koncentracji w Białej Podlaskiej wróciły do macierzystych JRG.

http://www.straz.lublin.pl/index.html?akcja=news&id=548
Tytuł: Odp: Zderzenie pociągów w Białymstoku-eksplozja i pożar
Wiadomość wysłana przez: grzela w Luty 23, 2011, 23:41:27
Jest finał akcji gaszenia cystern:

Medale za akcje po katastrofie kolejowej cystern

Cytuj
Blisko 90 osób w tym ponad 50 strażaków uczestniczących w działaniach ratowniczych po katastrofie kolejowej cystern w Białymstoku, otrzymało w dniu 23 lutego odznaczenia i awanse. Podczas uroczystości, która rozpoczęła się o godz. 13:30 w Jednostce Ratowniczo-Gaśniczej PSP nr 2 w Białymstoku (ul. Andersa 46) wyróżnieni zostali przede wszystkim strażacy z Komendy Miejskiej PSP w Białymstoku, którzy w pierwszym rzucie zmagali się pożarem i eksplodującymi cysternami narażając swoje życie i zdrowie.
Podczas uroczystości wręczonych zostały między innymi: 21 Odznak Zasłużony dla Ochrony Przeciwpożarowej, dwa awanse na wyższy stopień służbowy oficerski i 5 na wyższy stopień podoficerski, ponad 30 medali Za Zasługi dla Pożarnictwa i Odznak Honorowych Podlaski Krzyż Floriański.

http://www.straz.gov.pl/page/index.php?str=18&id=33459