strazak.pl Ratowniczy Bank Wiedzy
Rozwój osobisty i zawodowy => Szkolenie, doskonalenie, ćwiczenia => Wątek zaczęty przez: Artur Kom. w Grudzień 06, 2009, 21:12:48
-
Witam!
Mam takie małe pytanko do Wszystkich odwiedzających te forum. Na wyposażeniu naszego GBA 2,5/16 znajduje się szperacz pogorzeliskowy tak jak w większości tych aut pytanie moje jest związane właśnie z nim. Do czego i w jakich sytuacjach używa się nakładek kolorowych na ten szperacz, jest cztery kolory tych szkiełek wykonanych z kolorowego plastiku czerwony, zielony, niebieski i biały. Może ktoś wie coś na ten temat:pyt:
Pozdrawiam
-
zapewne do kierowania ruchem drogowym ale pewności 100% nie mam!
-
zapewne do kierowania ruchem drogowym ale pewności 100% nie mam!
hehe dobre..
czerwony i zielony będzie robił za sygnalizację świetlna, a niebieski to wtedy jak Ci koguty w aucie wysiądą.. :rofl:
-
Z tego co mi wiadomo te nakładki w zamierzchłych czasach gdy radiostacje były jak ufo każdy słyszał ale nie widział;p służyły do nadawania różnego rodzaju informacji na odległość coś ala alfabet morsa;p
Pozdrawiam
-
no niekoniecznie muszą być sygnalizacją ale można np I odcinek bojowy oznaczyć na niebiesko i wtedy będzie łatwiejszy dojazd przy dowożeniu wody.
-
Laciok ma chyba racje - to może być właśnie to . Były takie czasy w Straży że obowiązywały sygnały świetlne , nawet dowódcy mieli na wyposażeniu latarki (na płaskie baterie) , w których można było zmieniać kolor światła. Obowiązywały też sygnały dźwiękowe ( za pomocą gwizdka) i sygnały gestowe - najbardziej popularny gest przetrwał do dzisiaj i chyba wszyscy się z nim spotkali - "zwiększ ciśnienie " ;)
-
no niekoniecznie muszą być sygnalizacją ale można np I odcinek bojowy oznaczyć na niebiesko i wtedy będzie łatwiejszy dojazd przy dowożeniu wody.
żartowałem z tą sygnalizacją :rofl:
... i sygnały gestowe - najbardziej popularny gest przetrwał do dzisiaj i chyba wszyscy się z nim spotkali - "zwiększ ciśnienie " ;)
szkoda tylko, że większość pewnie nie wie jak jest "zmniejsz ciśnienie" :mellow:
-
Dzięki za wiadomości na ten temat. Ja słyszałem coś innego na ten temat i chciałem się dowiedzieć czy to prawda. Kolorowe przysłony na szperacza mogły służyć do oświetlenia terenu w zależności od pogody i rodzaju dymu ale co i jak dokładnie to nie mam pojęcia.
-
Co do "znaków gestowych" to tu jest prezentacja stosowna: http://www.cspsp.pl/wdp/do_pobrania.php
konkretnie tu: http://www.cspsp.pl/wdp/pliki/prezentacje/znaki_gestowe.zip
Pokazane są znaki świetlne ale tylko kolor biały, zielony i czerwony są w użyciu.
Co do nakładki białej to może jest do rozpraszania światła - o ile pamiętam szperacz w coli świecił daleko ale oświetlał mały obszar, może kiedy nie było masztów z halogenami nakładało się nakładkę rozpraszającą żeby oświetlić większy obszar w pobliżu samochodu jak w szperaczach Golight http://www.golight.com/
http://store.golight.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=16&category_id=1&option=com_virtuemart&Itemid=8
-
Panowie. Wyjaśnienie jest banalne. W dawnych czasach remiza OSP była w wielu miejscach jedynym miejscem na dyskotekę. A jak dyskoteka to i światła. Mrugające w takt muzyki, ładnie kolorowo... Swego czasu na kolei była nawet plaga kradzieży kolorowych filtrów z semaforów...
A WY MACIE GOTOWY ZESTAW DYSKOTEKOWY! Tylko operatora do mrugania trzeba...
:wacko:
P.S. dawno temu, gdy w wojsku byłem strażakiem, to nasz GBA miał ksywkę "dyskoteka". Dlaczego? bo przy kilku określonych prędkościach buda wpadała w rezonans i kiwała się przeciwnie niż kabina. Wrażenie nieziemskie...
-
Panowie. Wyjaśnienie jest banalne. W dawnych czasach remiza OSP była w wielu miejscach jedynym miejscem na dyskotekę. A jak dyskoteka to i światła.
Zaniżasz poziom, drogi kolego ;)
Teoria o przebijaniu dymu snopem światła o różnej barwie jest ciekawa ale też abstrakcyjna :) Filtry kolorowe pochłaniają tak dużą część strumienia światła, tak bardzo go osłabiają, że nie ma sensu ich stosowania, nawet żeby sprawiały wrażenie "lepiej przebijających" dym.
W większości starszych reflektorów pogorzeliskowych stosowano żarówkę o cokole R2 (taka bańka) o mocy do 45W - podobnie jak w starszych samochodach. Odpowiedni kształt lustra skupia jako tako strumień światła, ale naprawdę nie ma już z czego zabrać, jeżeli chodzi o filtry kolorowe.
Na marginesie dodam, że kupowane ostatnio przez ZOSP transity mają reflektor pogorzeliskowy "zrobiony" z dalekosiężnego reflektora HO2 firmy Wesem w wersji chromowanej. Obracać się tego nie daje, w każdym razie na pewno nie z kabiny. Otwierając maskę można urwać reflektor razem z mocowaniem... to tak na marginesie tematu lamp pogorzeliskowych, bo nie będę zakładał osobnego wątku na moje żale :)
Wracając do tematu - moim zdaniem - to ślady po porzuconym pomyśle kodowania kolorami stanowisk gaśniczych, jak już zresztą napisaliście.
-
Kolego 085 Szperacz ma żarówkę o mocy 100W. Filtry kolorowe wymyśli sąsiedzi za Odry jak i szperacz jest produkcji NRD wiec myślę że po coś oni to zrobili nie sądzę żeby robili to bez potrzeby.
-
Kolego 085 Szperacz ma żarówkę o mocy 100W.
Kolego z komendantem w nicku... Każdy szperacz ma stuwatową żarówkę ? Czy tylko Twój ?
Jeżeli to nowy sprzęt, to się nie dziwię - ale w przypadku starszych, o których rozmawiamy w tym wątku... hmm. Przypomina mi się, że kiedyś w mojej jednostce był Jelcz, gdzie gruby zielony filtr spełniał rolę tylko i wyłącznie osłony :]
Trzy pogorzeliskowce, jakie rozkręcałem miały gniazdo R2 i żarówkę 40/45W w środku. Nie zwróciłem uwagi na połączenia - ponieważ jest dwuwłóknowa, może świeciła 40+45W. Na to samo mocowanie jest żarówka R2 75/70W, ale rzadko spotykana. Nawet w wersji 24V jest 40/45W.
A co jest w Waszych szperaczach, Koledzy ?
Filtry kolorowe wymyśli sąsiedzi za Odry jak i szperacz jest produkcji NRD wiec myślę że po coś oni to zrobili nie sądzę żeby robili to bez potrzeby.
Niemcy zrobili wiele rzeczy, potrzebnych i niepotrzebnych - kraj pochodzenia nic tutaj nie zmienia. Nie rozmawiamy zresztą kto zrobił, tylko PO CO. Swoją drogą tym gorzej, jeżeli zrobili Niemcy - a Polacy "nie umią" tego wykorzystać.
-
Widać że masz słabe wiadomości na temat żarówek, w naszym szperaczu jest właśnie żarówka 100W zasilana 24V.
Nie rozmawiamy zresztą kto zrobił, tylko PO CO
Właśnie dlatego zadałem takie pytanie.