strazak.pl Ratowniczy Bank Wiedzy
Pożarnictwo => Profilaktyka, prewencja => Wątek zaczęty przez: sebastie w Grudzień 15, 2005, 22:23:05
-
Zwracam się do was koledzy z prośbą,o wskazanie mi aktu prawnego :) który by mówił o obowiązku posiadania gaśnicy i jaka gaśnica ,jakim ładunku ma być w aucie osobowym i cieżarowym. :)
-
To pytanie bardziej do działu <Profilaktyka, prewencja> ;) Proponuję tam! Koledzy napewno odpowiedzą :)
Ps. Jeżeli kolega to sam przeniósł, czy moder./ jak widać/ we właściwe miejsce - wypadałoby w stopce choć wspmniec? :(
-
Na podstawie art. 66 ust. 5 prawa o ruchu drogowym minister infrastruktury wydał rozporządzenie określające m.in. zakres niezbędnego wyposażenia pojazdów mechanicznych. Zgodnie z par. 11 ust. 14 rozporządzenia pojazd samochodowy wyposaża się w gaśnicę umieszczoną w miejscu łatwo dostępnym w razie potrzeby jej użycia. Inny temat do dyskusji stanowi pytanie czy gaśnica musi być legalizowana, czy sprawna.
Podstawa prawna:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z dnia 26 lutego 2003 r., nr 32 poz. 262).
-
i czy musi byc uzyta gdy pali sie obca fura
-
Inny temat do dyskusji stanowi pytanie czy gaśnica musi być legalizowana, czy sprawna.
Może powinienem poszperać, ale przecież łatwiej zapytać..;)
Właśnie z końcem tego miesiąca kończy się legalizacja mojej gaśnicy w samochodzie. Muszę juz legalizować czy nie??
Witek
-
odpowiedź znajdziesz w TYM (http://www.ifp.pl/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=4201) wątku na forum policji ale wybór należy do Ciebie
-
Czy admin i nikt z moderatorów nie widzi od dłuższego czasu tego samego tematu obok siebie? :ph34r: Tylko tak w kwesti formalnej ;)Nie pouczam...nie... itd. - Broń Boże!
Gaśnice (http://www.strazak.pl/forum/index.php?showtopic=1918)
Pozdr.
-
Jak informują producenci podręcznego sprzętu gaśniczego takowy należy poddać legalizacji: obowiązkowo po każdym uzyciu, a w pozostałych przypadkach nie żadziej niż 1 do roku. Na etyketach nowych gaśnic widnieje 5-cio letnia gwarancja niezawodności co niektórzy twierdzą, że dopiero po 5 ciu latach trzeba dokonać konserwacji i legalizacji, niestety są w błędzie
-
Producenci sami sobie przeczą?
-
5 - cio letnia gwarancja producenta lub inna nie zwalnia z obowiązku określonego prawem, w tym przypadku konkretnym rozporządzeniem.
-
Rozporządzenie nie tyczy się samochodowych gaśnic.
-
panowie :unsure: podręczny sprzęt gaśniczy to również gaśnica proszkowa o masie 1 kg i takie również należy poddać przeglądowi raz do roku.
§3 ust. 2 i 3 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
z dnia 16 czerwca 2003r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych
obiektów budowlanych i terenów (Dz. U. z 2003 r. Nr 121 poz. 1138).
Zawodowcy powinni byż dobrze zorientowani
-
@pifos
Przeczytaj no nazwę tego rozporządzenie i czego się tyczy. Auto jest budynkiem, obiektem budowlanym albo terenem?
-
Widzę, że powstał dodatkowy podziałw tej grupie sprzętu- to bardzo ciekawe :D
Ale fakt pozostaje faktem legalizacja nie rzadziej niż raz do roku.
Ciekawych rzeczy mozna się dowiedzieć :lol:
By zakończyć ten temat proponuje zasięgnąć języka u prewentystów w swojej jednostce, lub w pobliskiej komendzie
-
Widzę, że powstał dodatkowy podziałw tej grupie sprzętu- to bardzo ciekawe :D
Ale fakt pozostaje faktem legalizacja nie rzadziej niż raz do roku.
Ciekawych rzeczy mozna się dowiedzieć :lol:
By zakończyć ten temat proponuje zasięgnąć języka u prewentystów w swojej jednostce, lub w pobliskiej komendzie
A w jakim temacie jsteśmy???
-
Jak informują producenci podręcznego sprzętu gaśniczego takowy należy poddać legalizacji: obowiązkowo po każdym uzyciu, a w pozostałych przypadkach nie żadziej niż 1 do roku. Na etyketach nowych gaśnic widnieje 5-cio letnia gwarancja niezawodności co niektórzy twierdzą, że dopiero po 5 ciu latach trzeba dokonać konserwacji i legalizacji, niestety są w błędzie
5 - cio letnia gwarancja producenta lub inna nie zwalnia z obowiązku określonego prawem, w tym przypadku konkretnym rozporządzeniem.
Ta 5-cio letnia gwarancja którą dają producenci tyczy się gaśnicy w sensie budowy.
A to że musimy co roku poddawać gaśnicę legalizacji tyczy się ŚRODKA GAŚNICZEGO.
Powtórzę: Coroczna legalizacja dotyczy środka gaśniczego. Producenci nie dają gwarancji na proszek gaśniczy znajdujący się w środku tylko na gaśnicę (obudowę)!
To wszystko w tym temacie.
-
A z czego wynika obowiązek corocznej legalizacji? (Chodzi mi o gaśnice samochodowe)
-
Każda gaśnica od 1kg ..... jest podręcznym sprzętem gaśniczym, obojętnie gdzie jest zamocowana, lub przewożona.
Panowie takich rzeczy uczą na kursie podstawowym :blink:
-
Tak, ale "cegła" nie mówi o podręcznym sprzecie gasniczym w autach. Mówi o podręcznym sprzęcie i o wymogach go dotyczących w obiektach, o których pisałem wyżej. Powiem dalej, nie ma żadnej podstawy prawnej, która nakazywałaby wykonywanie przegladu samochodowych gasnic co rok. Ewentualnie moze wskazać ten obowiazek producent tych gasnic i to będzie w tym momencie wiążące.
@pifos - odechciało mi się z tobą polemizować
By zakończyć ten temat proponuje zasięgnąć języka u prewentystów w swojej jednostce, lub w pobliskiej komendzie
Czy ty myślisz, że na tej części forum dyskutują sami nieprewentyści?
-
jeszcze raz powoli niema różnicy jaka to jest gaśnica 1 czy 12 kg taką też można przewozić w zależności od potrzeb np:autobusy, i nikt nie traktuje tego jako specjalną gaśnicę samochodową, a fakt braku zapisu o gasnicy samochodowej nie zmienia tego że należy ją legalizować, choćby z tego powodu, że zalecają to producenci. Nie mieszajmy sobie w głowach, tworząc jakies dziwne podziały w sprzęcie. Pozdrawiam i życzę szczęśliwego 2006.
-
Dlaczego nas mają obchodzić gaśnice samochodowe???
To nie jest w naszych kompetencjach.
-
I tutaj pozwole sobie niezgodzić się ze stwierdzeniem "co nas to obchodzi"
w mojej komendzie wraz z policją organizowane są akcje np:kontroli autobusów, lub cystern. Nie wtym rzecz, powtarzam gaśnica obojętnie jaka nią pozostaje
-
@wodnik
Nie masz racji. Interesują nas, w zakresie przewozu materiałów niebezpiecznych.
@pifos
Autobusy?! Cysterny ( z cementem)?! Skąd ty jesteś?
-
@wodnik
Nie masz racji. Interesują nas, w zakresie przewozu materiałów niebezpiecznych.
Czy Ty sam sobie nie przeczysz?
-
W którym momencie?
-
Interesują nas, w zakresie przewozu materiałów niebezpiecznych.
Podaj podstawę prawną tego zainteresowania.
-
art.29 ust.1 pkt 2 - USTAWA z dnia 28 października 2002 r. o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych
-
Art. 6 cytowanej ustawy - Jeżeli przepisy umowy ADR zobowiązują właściwą władzę krajową lub upoważnioną przez nią organizację do wykonania odpowiedniej czynności administracyjnej lub czynności organizacyjno-technicznej, a nie zostało to określone w innych przepisach ustawy, czynności tych dokonują:
4. Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej - w sprawach:
a.sprawozdawczości wypadkowej,
b.nadzoru nad czynnościami ładunkowymi i postojem pojazdów z towarami niebezpiecznymi,
Art. 29.
1.Kontrolę przewozu drogowego towarów niebezpiecznych oraz wymagań związanych z tym przewozem, zwaną dalej "kontrolą", wykonują:
2) funkcjonariusze Państwowej Straży Pożarnej - na terenie przedsiębiorcy posiadającego towary niebezpieczne,
Wzmianka o wyposażeniu ppoż. jest w punkcie 28 formularza listy kontrolnej – uniwersalnej dla wszystkich służb kontrolnych.
Stąd moja wątpliwość dotycząca kompetencji PSP - myślę, że uzasadniona.
Jaki minister wydał rozporządzenie o wyposażeniu w gaśnice pojazdów?
Nie MSWiA.
A przepisy wydane przez jakiego ministra możemy egzekwować?
Przez MSWiA.
Chyba, że ww. ustawa dawałaby nam taką możliwość wprost, ujmując to w zakresie kontroli PSP, a przecież tego nie robi.
Co Ty na to Azotox?
-
Wzmianka o wyposażeniu ppoż. jest w punkcie 28 formularza listy kontrolnej – uniwersalnej dla wszystkich służb kontrolnych.
- w tym PSP.
Chyba, że ww. ustawa dawałaby nam taką możliwość wprost, ujmując to w zakresie kontroli PSP, a przecież tego nie robi.
- a dla innych służb robi?
-
Azotox nie twierdzę bezwzględnie, że mam rację. Moje zdanie jest takie, że nie posiadamy kompetencji do egzekwowania czegokolwiek w wyniku kontroli. Ustawa, o której mówimy daje nam możliwość kontroli, ale jest to tylko forma rozpoznania ( co i w jakich ilościach jest przewożone).
W jaki sposób mamy wyegzekwować jakąkolwiek nieprawidłowość stwierdzoną przy takiej kontroli? Jaką podstawę prawną zastosować?
Ja takiej możliwości nie widzę dlatego uważam, że kontrole powinny być prowadzone z Policją lub Nadzorem Ruchu Drogowego, bo to oni mają pełne kompetencje egzekwowania nieprawidłowości, a PSP spisuje, notuje i gromadzi dane na własne potrzeby.
-
Z Nadzorem Ruchu Drogowego? Nie znam.
Z policją - bezprawie.
Jak podstawa prawna? Art. 3.
W sprawach nieuregulowanych ustawą do przewozu drogowego towarów niebezpiecznych stosuje się umowę ADR.
-
Przecież wiesz o co chodzi.
Inspekcja Transportu Drogowego.
Teraz dobrze?
Nie odpowiedziałeś jednak na moje wątpliwości.
Poza tym co wcześniej pisałem chciałbym zobaczyć strażaka w akcji jak po stwierdzeniu nieprawidłowości przystępuje do jej egzekucji.
Będziesz się szarpał z kierowcą, wogóle masz prawo go wylegitymować? Może wystawisz mandat? Tylko nie wiadomo na jakiej podstawie? A może decyzję administracyjną, tylko z jakim terminem wykonania i na jakiej podstawie?
To nie jest takie proste azotox.
Mamy dosyć swoich zadań, a wpieprzamy się w kompetencje innych.
Ktoś wpisał PSP w tą ustawę tylko zapomnieł dać jej narzędzie do wykonania tego zadania, a sami zaczynamy szukać możliwości jakby było to do czegoś nam potrzebne.
-
Poza tym co wcześniej pisałem chciałbym zobaczyć strażaka w akcji jak po stwierdzeniu nieprawidłowości przystępuje do jej egzekucji.
- nie musi tego robić.
Będziesz się szarpał z kierowcą, wogóle masz prawo go wylegitymować?
- nie miałeś chyba umowy ADR w ręce?
Mamy dosyć swoich zadań, a wpieprzamy się w kompetencje innych.
- nie wpieprzamy się. Ktoś nas wpieprzył.
Ktoś wpisał PSP w tą ustawę tylko zapomnieł dać jej narzędzie do wykonania tego zadania.
- nasze narzędzie to możliwość sprawdzenia stanu pojazdu pod względem spełnienia wymogów ADR. Zgadza sie jednak, jest ono trochę "tępe", można jednak jakoś sobie skutecznie poradzić.
sami zaczynamy szukać możliwości jakby było to do czegoś nam potrzebne
- jest to potrzebne, aby tykające bombki na kołach nie jeździły po naszym terenie.
-
tak panowie, tylko wracajac do gasnic samochodowych producent podajac 5-io letni okres gwarancyjny nie pisze ze gwarancja obejmuje gasnice jako opakowanie, a nie srodek gasniczy znajdujacy sie w tejze gasnicy, tak wiec laik opacznie moze zrozumiec pojecie gwarancji i nie legalizowac gasnicy, ja nawet mialem przyklad policianta któremu wmówilem ze w trakcie trwania okresu gwarancyjnego nie mam obowiazku poddawac gasnicy badaniu. w koncu nie kazdy musi wiedziec ze proszek tez ma swój okres efektywnego dzialania
-
Witam, trochę odgrzewam starego kotleta, bo mam pytanie. Post dot. wprawdzie gaśnic samochodowych, moje pytanie dotyczy takich, które znajdują się w aucie strażackim, jako podręczny sprzęt gaśniczy. Często zdarza nam się ich używać w mieszkaniach i niejeden dom przed pożarem a i zalaniem już uratowały (GLM, zamarznięte hydranty zimą itd). Ale nie o tym. Czy znacie podstawę prawną, która reguluje kwestię legalizacji takich gaśnic - cytowane wyżej rozporządzenie
w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów tego sprzętu raczej nie dotyczy. Szczerze mówiąc nie bardzo wiemy, jak często (czy w ogóle) trzeba je przeglądać i legalizować ani na jakiej podstawie..