Art. 8 ustawy o ochronie przeciwpożarowej?
"Art. 8. Korzystanie przez właściciela, zarządcę lub użytkownika budynku, obiektu lub terenu z usług z zakresu ochrony przeciwpożarowej jest dobrowolne."
Ten przepis troche traci znaczenie ponieważ od 18 stycznia obowiązuje nowy Kodeks Pracy który narzuca właścicielom firm zatrudnienie pracownika odpowiedzialnego za ochrone ppoż., ewakuacje i pierwszą pomoc.Cytuj
I to jest kolejny przyczynek, który pozwala mi twierdzić, że prewencji nadchodzi kres. Zresztą jak i komend.
Jeśli w każdym zakładzie ma być spec od ppoż. to po co utrzymywać w straży prewencję. Spec w każdym zakładzie będzie zapobiegał i nadzorował, a straż będzie tylko do gaszenia. Poźniej zamiast PSK, kilka CPRów na województwo itd. Po co utrzymywać komendy? Będzie JRG i dowódca zmiany z faksem.
...
z cały szacunkiem ale według mnie to po takim kursie 2 tygodniowym to powinni wprowadzić tylko tytuł referent ds. ppoż. i była by to osoba mająca jedynie nadzór na ppoż w firmie a tytuł inspektora zarezerwowany dla osób po konkretnych kursach...ja na tytuł specjalisty pracowałem 4 lata (nie mówiąc ile kasy to kosztowało) a w nowym kodeksie to wszystko jedno można wysłać mechanika ze średnim wykrztałceniem na kurs za 1200 i wróci z kursu i będzie wielki Pan fachowiec i znawca.
Moim zdaniem to jest dobra sprawa mieć takiego człowieka w zakładzie pracy (pod warunkiem że on sam jest pracownikiem firmy) i to w zakładzie w którym liczba osób jest większa niż 15. Co do przeszkolenia takiej osoby to uważam że powinno ono być odnawiane co rok i przeprowadzane często ćwiczenia pożarniczo-ewakuacyjne. Twierdze też, że w małych firmach to jest bez sensowne...Dokładnie tak jak piszesz kolego Kolor. 15 osób to już jest firma, bo po co gościowi siedzącemu w kiosku "RUCH-u" inspektor ochrony ppoż. Kłania się nam znów nasze bezsensowne prawo. Druga strona medalu to taka że możemy sobie dorobić do pensji, tylko kwestia na jakich zasadach no i cholerna odpowiedzialność bo jak już dojdzie do pożaru to ten ispektor bedzie zbierał bęcki no i musiałby być dostępny by przeprowadzić ewakuację i udzielić pierwszej pomocy, a wtedy taki gość musiałby pracować na pełen etat. Wszystko zależy jak zostanie zinterpretowany przepis.
a Wszystko wynika z dostosowywania naszego prawa do prawa UE.
Zapis zmiany Kp pochodzi z art. 8
Artykuł 8
Pierwsza pomoc, gaszenie pożaru i ewakuacja pracowników, poważne i nieuniknione niebezpieczeństwo
1. Pracodawca:
- podejmuje konieczne środki do zapewnienia pierwszej pomocy, gaszenia pożaru i ewakuacji pracowników, dostosowane do charakteru działalności oraz rozmiarów zakładu i (lub) przedsiębiorstwa, uwzględniając wszystkie obecne osoby,
- organizuje wszelkie konieczne kontakty ze służbami zewnętrznymi szczególnie jeśli chodzi o pierwszą pomoc, medyczną służbę ratunkową, ratowanie mienia i gaszenie pożaru.
2. Stosownie do pkt. 1 pracodawca wyznacza pracowników potrzebnych min. do udzielania pierwszej pomocy, gaszenia pożaru i ewakuacji pracowników.
Liczba takich pracowników, ich wyszkolenie i wyposażenie zależą od rozmiarów zakładu i (lub) przedsiębiorstwa, i (lub) rozmiarów zagrożenia.
3. Pracodawca:
a) najszybciej, jak to jest tylko możliwe, powiadamia wszystkich pracowników, którzy są, lub mogą być narażeni na poważne i nieuniknione niebezpieczeństwo, oraz o podjętych lub koniecznych do podjęcia działaniach, jeśli chodzi o ochronę;
itd...
Nie będę cytował dalej zapisów Dyrektywy, ponieważ zaraz mi jeden kolega napiszę po co się "wymądrzam" jak i tak wszyscy znają zapisy "Ramowej".
W powyższym cytacie pragnę zauważyć, że UE nam zarzuciła nie stosowanie zapisu w naszym prawie o obowiązku wyznaczenia tych osób. W obawie przed karami wprowadzono zmianę w Kp bez względu na zapisy ustawy o ochronie ppoż a także bez przytoczenia szerszego zapisów Dyrektywy ramowej co spowodowało właśnie taki skutek - rozdwojenia jaźni.
Nasze Ministerstwo Pracy trochę źle to zinterpretowało w takim razie. W Dyrektywie nie ma napisane, że "wyznacza pracowników do wykonywania czynności związanych z ochroną przeciwpożarową" a zgodnie z naszymi przepisami czynności takie może wykonywać osoba posiadająca kwalifikacje uzyskane w szkole pożarniczej lub ośrodkach szkolenia PSP. I teraz dlatego jest takie zamieszanie. Gdyby trzymali się zapisów Dyrektywy, to wystarczyło by zrobić szkolenie dla kilku osób w firmie przez firmę zewnętrzną i byłoby ok.
I żeby było śmieszniej to DYREKTYWA RADY z dnia 12 czerwca 1989 r. w sprawie wprowadzenia środków w celu poprawy bezpieczeństwa i zdrowia pracowników w miejscu pracy (89/391/EWG) w art. 8 ust. 2 mówi, że: "pracodawca powinien wyznaczyć pracowników potrzebnych m.in. do udzielania pierwszej pomocy, gaszenia pożaru i ewakuacją pracowników". a nie że wyznacza. A to jak prawie, robi różnicę. Prawda?
Jeszcze w zakładach pracy powinien byc policjant, straznik miejski ,ksiadz z ministrantem pracownik sanepidu urzedu skarbowego itd.Kolego dwon53 Jak ty byś się znalazł w takiej sytuacji, że podczas pracy w dużym zakładzie wybucha pożar co robisz a ludzie wpadają w panikę, albo zdarzenie gdzie ktoś potrzebuje np. reanimacji a pracownicy nie wiedzą co robić? Moim zdaniem w tego typu przypadkach taka osoba się przydaje. wkońcu najważniejsze jest życie i zdrowie człowieka.
szkolenia specjalistów prowadzi Szkoła Główna Służby Pożarniczej
szkolenia inspektorów prowadzą pozostałe szkoły Państwowej Straży Pożarnej oraz ośrodki szkolenia w komendach wojewódzkich Państwowej Straży Pożarnej
źródło. www.kgpsp.gov.pl
Pytam jako właściciel firmy:Możesz, o ile ten strażak dostanie pozwolenie od swojego K-ta na dodatkowe zarobkowanie i o ile nie będzie to właśnie komendant właściwy terenowo dla twojej firmy.
Czy mogę zatrudnić np. na umowę zlecenie strażaka, czynnego funkcjonariusza PSP pracującego np. na podziale lub w komendzie?
SGSP prowadzi tylko szkolenia na Inspektorów. Kto prowadzi szkolenia na specjalistów ? co trzeba zrobić aby być specjalista Ochr. Ppoż ?Kiedyś prowadziła takie szkolenia SGSP.
Możesz, o ile ten strażak dostanie pozwolenie od swojego K-ta na dodatkowe zarobkowanie i o ile nie będzie to właśnie komendant właściwy terenowo dla twojej firmy.No i oczywiście o ile ten strażak ma odpowiednie kwalifikacje, bo ma je wcale nie tak wielu.
A ja się tylko zapytam, czy nie lepiej do prowadzenia ewakuacji wyznaczyć jedną osobę, która powiedzmy raz w roku pójdzie na szkolenie do specjalisty lub inspektora ppoż. i będzie tą ewakuację nadzorować?
Witam.
Dużo sie mówi o tym że wiedza, umiejętności czy doświadczenie nie wiele się różni pomiędzy strażakami OSP a PSP. Zatem czy Strażak po podstawym kursie Strażaków Ratowników OSP może być tzw "inspektorem p. poż." w jakieść firmia? Wydaje mi sie że taki strażak będzie znacznie leprzy od "laika" który pójdzie na ten kurs bo musi. Oczywiście nie w każdej firmie pracuje jakiś ochotnik ale uważam że powinno sie honorować ten kurs. Jeśli sie myle to mnie poprawcie.
Minister proponuje wykorzystywanie w większym stopniu innych środków prewencyjnych.
USTAWA
z dnia 21 listopada 2008 r.
o zmianie ustawy - Kodeks pracy1)
(Dz. U. z dnia 18 grudnia 2008 r.)
Art. 1. W ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.2)) wprowadza się następujące zmiany: 8 ) po art. 209 dodaje się art. 2091-2093 w brzmieniu:
.
.
.
"Art. 2091. § 1. Pracodawca jest obowiązany:
1) zapewnić środki niezbędne do udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, gaszenia pożaru i ewakuacji pracowników,
2) wyznaczyć pracowników do:
a) udzielania pierwszej pomocy,
b) wykonywania czynności w zakresie ochrony przeciwpożarowej i ewakuacji pracowników, zgodnie z przepisami o ochronie przeciwpożarowej,
3) zapewnić łączność ze służbami zewnętrznymi wyspecjalizowanymi w szczególności w zakresie udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, ratownictwa medycznego oraz ochrony przeciwpożarowej.
No i to jest ten problem "wyznaczyć pracownika", bo jeśli nie byłoby słowa "pracownik" to można by było mieć firmę zewnętrzną.
A czy nie jest czasami tak, że teraz kodeks pracy będzie się wykluczał z ustawą o p.poż?
Szkolenie osób wykonujących czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej,
Zgodnie z ustawą o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. Nr 147, poz. 1229 z 2002 r.) czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej mogą wykonywać:
* inżynierowie pożarnictwa
* inżynierowie w zakresie inżynieria bezpieczeństwa pożarowego
* osoby posiadające wykształcenie wyższe i ukończone szkolenie specjalistów ochrony przeciwpożarowej
* technicy pożarnictwa
* osoby posiadające wykształcenie średnie i ukończone szkolenie inspektorów ochrony przeciwpożarowej
z tego co wiem to "dyrektywa Rady 89/391/EWG z 1989 r. w sprawie wprowadzenia środków w celu poprawy bezpieczeństwa i zdrowia pracowników w miejscu pracy" zawiera takowe zapisy które umożliwiały by zawieranie umów z firmami zewnętrznymi.
w PIPie otrzymałem odpowiedź iż do 1o dni powinna być wykładnia zapisów kodeksu i pisemnie wyjaśnią wszelkie wątpliwości...PIPowcy chcą aby można było korzystać z firm zewnętrznych ale jaka będzie ostateczna interpretacja to trzeba poczekać.
a tak na marginesie to nie jest to wymysł żadnej partii tylko dyrektywy która powstała w roku 1989 i w wielu krajach obowiązuje wiele lat. a w Polsce winna być od 2004 r. Kodeks jest kodeksem a ja uważam że zmiany trzeba zrobić w ustawie o ochronie ppoż. i to może być wyprostowanie i wprowadzenie równowagi!
A kto jest uprawniony do przeprowadzenia szkolenia na techników bądź specjalistów ppoż?http://www.straz.gov.pl/?p=/pl/news/&n=32204 (http://www.straz.gov.pl/?p=/pl/news/&n=32204)
Artykuł 7
Czynności z zakresu ochrony i zapobiegania
1. ...
2. Wyznaczenie pracowników do odpowiednich czynności z zakresu ochrony i zapobiegania zagrożeniom podczas pracy nie powinno powodować sytuacji dla nich niekorzystnych.
Wyznaczeni w powyższym celu pracownicy powinni dysponować odpowiednim czasem, umożliwiającym spełnienie przez nich swoich zobowiązań, wynikających z niniejszej dyrektywy.
3. Jeżeli tego rodzaju środki ochronne i zapobiegawcze nie mogą być organizowane wskutek braku odpowiednio kompetentnego personelu w przedsiębiorstwie i/lub zakładzie, to pracodawca powinien wówczas sporządzić listę odpowiednich osób kompetentnych z zewnątrz (odpowiednik usług świadczonych z zewnątrz).
7. Państwa Członkowskie powinny określić, biorąc pod uwagę rodzaj aktywności zawodowych i wielkość przedsiębiorstwa, kategorie przedsięwzięć, w których pracodawca, zakładając że jest on kompetentny, może ponosić odpowiedzialność we własnym zakresie za przedsięwzięcia, określone w ust. 1.
... (u nas: średnie wykształcenie i technik bądź specjalista ppoż) ...... bądź "inspektor", czyli osoba po "szkoleniu inspektorów ochrony ppoż" (http://www.straz.gov.pl/upload/binaries/pdf/inspektorzy.pdf)
jaka Dyrektywa?
- jednak nasza dyrektywa ma w swojej treści odwołanie się do Ustawy o ochronie przeciwpożarowej i to ona narzuca takie wymagania
jaka Dyrektywa?
- jednak nasza dyrektywa ma w swojej treści odwołanie się do Ustawy o ochronie przeciwpożarowej i to ona narzuca takie wymagania
Podsumowujac wszystkie Wasze wypowiedzi i przestudiowane przeze mnie przepisy mozna stwierdzic jedno - bałagan. Cos jest ale nie wiadomo jak sie do tego zabrac tak zeby bylo dobrze. Niestety do tego balaganu trzeba sie jakos odniesc i zadbac o bezpieczenstwo siebie i swoich pracownikow. Proponuje po prostu zaakceptowanie faktu ustawy i zatrudnianie na umowe zlecenie, bardzo niska czesc etatu lub umowe wspolpracy z firma ppoz. - jak kto woli i na co kogo stac. Olac ustawy nie mozna, bo wiadomo, ze prawo to prawo i swoje sankcje ma, a PIP kontroluje i kontrolowac bedzie. Wysylajcie pracownikow na szkolenia do strazy jesli maja oni tyle czasu na nieprzebywanie w firmie (przypomne, ze szkolenie na inspektora ppoz. trwa miesiac, w tym 2 tyg. na samoksztalcenie i kosztuje: stacjonarnie 1247zl, a wyjazdowo od 2300 do 2800zl/os.). Jesli nie chcecie lub nie mozecie ksztalcic pracownika to zatrudniajcie innych z zewnatrz na zlecenie lub najnizsza czesc etatu lub firma-firma...i ta opcja wydaje sie najlepsza finansowo. Inspektorowi dac miesiecznie 400zl i nie patrzec w okno ze strachem czy PIP idzie. Inspektor dopilnuje dokumentacji, podpisze sie pod czym trzeba, zadba o sprzet gasniczy, etc. Inspektor ds. ppoz. to nie bedzie osoba siedzaca w firmie i czekajaca na pozar by dzialac, bo jak rozumiecie to bylby cieciu. To ma byc osoba, ktora zadba o dokumentacje i sprzet w firmie oraz KONIECZNE szkolenia pracownikow w ramach szkolen okresowych BHP pod katem ppoz. Behapowiec nie moze przy SZKOLENIACH OKRESOWYCH prowadzic SZKOLEN PRZECIWPOZAROWYCH, a te w mysl przepisow sa obowiazkowe i kazdy pracownik ma od inspektora ppoz. otrzymac zaswiadczenie o ukonczeniu, kotre idzie do kadr i teczek osobowych, tak samo jak zaswiadczenie od behapowca o tym, ze przeszkolil okresowo pracownikow. Nie mieszajmy i nie bladzmy w tym wszystkim - jest to sprawa prosta i o nia trzeba dbac tak samo jak o bezpieczenstwo nasze i naszych ludzi.
Art 7
8. Państwa Członkowskie powinny określić niezbędny zasób wiedzy i umiejętności, określony w ust. 5.
Tylko teraz nasuwa się pytanie następne: co z firmami, które to mają biuro (załóżmy wynajęte w jakimś budynku), gdzie niby są zwolnieni z obowiązku zatrudniania pracownika od p.poż, a dodatkowo mają np budowę/produkcję/magazyn własny?? Czy to oznaczać bedzie, że taki pracownik będzie musiał być w określonym miejscu??
Przykład - jest sobie firma budowlana - 1 pracownik w biurze wynajętym w centrum miasta, 2-gi pracownik siedzi na budowie będącej własnością firmy.
Panowie, wszystko co tutaj jest napisane to jakiś jeden wielki bełkot. Może znajdzie się ktoś co pozbiera to w całość i napisze krótko zwięźle i na temat.
najgorsze w tym wszystkim jest to że projekt kodeksu zanim został zatwierdzony trafił do KG a oni to zaakceptowali...
heh... no tak, trzeba zapewnić pracę emerytowanym strażakom....
a własnie z tym zapisem nikt burzy nie podnsiPanowie, wszystko co tutaj jest napisane to jakiś jeden wielki bełkot. Może znajdzie się ktoś co pozbiera to w całość i napisze krótko zwięźle i na temat.
A co dla ciebie jest niejasne kolego?
18 stycznia wchodzi w życie znowelizowany KP. Nakłada obowiązek wyznaczania pracownika do wykonywania czynności z zakresu ochrony ppoż., ewakuacji i udzielania pierwszej pomocy. Osoba ta musi mieć ukończony kurs organizowany przez ośrodki szkolenia lub szkoły PSP. Poza tym musi mieć min. średnie wykształcenie. Na powyższe kursy nie ma już wolnych miejsc. Może to być nowy pracownik, osoba zatrudniona w niepełnym wymiarze pracy np. 1/5 etatu. Nie mogą to być firmy, nie mogą to być umowy cywilnoprawne (umowa zlecenie, umowa o dzieło) ma to być etat. I to tyle.
A swoją drogą to czy nie dziwne jest to, że Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej nie wpisało w Kodeks Pracy wymagań co do osób udzielających pierwszej pomocy? Dlaczego brakuje tam zapisu, że zgodnie z przepisami o ratownictwie medycznym? Wtedy trzeba by było robić kurs ratownika medyczne, ale by były jaja. Ech cała Polska.
Tylko nie na kursach BHP, większość bhapowców nie ma pojęcia na tematy ppoż. mimo że mają zrobione kursy inspektorów. niech wprowadzą kurs ppoż., ustalą odpowiedni program a specjaliści czy inspektorzy zrobią takie szkolenie za ok. 100-200 zł i po sprawie a żeby utrwalać im wiedze ważność szkolenia np. 3 lata
najgorsze w tym wszystkim jest to że projekt kodeksu zanim został zatwierdzony trafił do KG a oni to zaakceptowali...
będzie bardzo duży bałagan mówiąc krótko :) a niestety nie sądze aby wzmocniło to bezpieczeństwo pożarowe.
Tylko mądre zmiany ustawy i rozporządzeń nam pomogą !
czy osoba ktora ma udzielac pierwszej pomocy to ma byc wlasnie ten isnpektor ? czy to ma byc ktos dodatkowy ?
czynności polegające na zapobieganiu i rozprzestrzenianiu się pożaru (a tak należy rozumieć zapis: "zwalczania pożarów"
) mogą wykonywać jedynie inżynierowie pożarnictwa oraz inżynierowie bezpieczeństwa pożarowego czyli specjaliści.
taki zapis jest jeszcze bardziej niefortunny niż poprzedni !!!!Tym niemniej każdy pracownik jest wręcz zobowiązany do rozpoczęcia ewakuacji gaszenia pożaru jeśli takowy zauważy. Nie wiadomo czy sformułowanie "zwalczania pożarów" należy rozumieć dosłownie czy jest to kolejna radosna twórczość urzedników???
Ponieważ czynności polegające na zapobieganiu i rozprzestrzenianiu się pożaru (a tak należy rozumieć zapis: "zwalczania pożarów"
) mogą wykonywać jedynie inżynierowie pożarnictwa oraz inżynierowie bezpieczeństwa pożarowego czyli specjaliści.
Jestem pewny 100% że taki zapis nie wejdzie w życie, bo jest już poruszenie i KG do tego nie dopuści!
taki zapis jest jeszcze bardziej niefortunny niż poprzedni !!!!
Ponieważ czynności polegające na zapobieganiu i rozprzestrzenianiu się pożaru (a tak należy rozumieć zapis: "zwalczania pożarów"
) mogą wykonywać jedynie inżynierowie pożarnictwa oraz inżynierowie bezpieczeństwa pożarowego czyli specjaliści.
Jestem pewny 100% że taki zapis nie wejdzie w życie, bo jest już poruszenie i KG do tego nie dopuści!
Tym niemniej każdy pracownik jest wręcz zobowiązany do rozpoczęcia ewakuacji gaszenia pożaru jeśli takowy zauważy.
Po mojemu to o zatrudnieniu w małych firmach możemy już zapomnieć.
Szkolenie bhp połączą z p.poż nazwiska i telefony przeszkolonych powieszą na ścianie i temat zamknięty.
Ale cały czas czekam na wykładnię co do instrukcji bezpieczeństwa pożarowego, planu operacyjno-ratowniczego, regulaminu i zarządzeń wewnętrznych, kontroli.
Jakoś cicho na ten temat. Kto ma to zrobić (a raczej kto może) w tych mikro firmach.
A przecież obowiązek posiadania takowych istnieje od dawna o czym właściciele nic nie wiedzą albo tylko udają. :maska:
Oj kolega Sajmonowski chyba zbyt daleko wyszedł z interpretacją przepisów. Ale nie tylko on. W związku z powyższym Apeluję do Moderatora żeby zamknąć temat. Sprawa została wyjaśniona nie ma sensu dalej bić piany i wyciągać zbyt daleko idących wniosków.
a ja popieram wpisy Sajmonowskiego, pisałem o tym wcześniej już że zapis "zawlczanie pożarów" odnosi się do uprawnień specjalisty i takowy zapis na pewno nie wejdzie w życie...myśle że w przyszłym tygodniu wszystko może się wyjaśnić i będzie ustalone jaki zapis pojawi się w KP.
natomiast uprawnienia są takie:
SPECJALISTA
2a. Osoby wykonujące czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej, polegające na zapobieganiu powstawaniu i rozprzestrzenianiu się pożaru, niezatrudnione w jednostkach ochrony przeciwpożarowej, o których mowa w art. 15 pkt 1a-5 i 8, powinny posiadać wykształcenie wyższe i ukończone szkolenie specjalistów ochrony przeciwpożarowej albo mieć wykształcenie wyższe na kierunku inżynieria bezpieczeństwa pożarowego lub tytuł zawodowy inżyniera pożarnictwa lub uzyskać uznanie kwalifikacji do wykonywania zawodu inżyniera pożarnictwa w toku postępowania o uznanie nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej, w państwach członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stronach umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub w Konfederacji Szwajcarskiej kwalifikacji do wykonywania zawodu regulowanego - inżyniera pożarnictwa.
INSPEKTOR
2b. Osoby wymienione w ust. 2a, wykonujące czynności wyłącznie w zakresie wynikającym z ust. 1, powinny posiadać co najmniej wykształcenie średnie i ukończone szkolenie inspektorów ochrony przeciwpożarowej lub mieć tytuł zawodowy technika pożarnictwa lub uzyskać uznanie kwalifikacji do wykonywania zawodu technika pożarnictwa w toku postępowania o uznanie nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej, w państwach członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stronach umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub w Konfederacji Szwajcarskiej kwalifikacji do wykonywania zawodu regulowanego - technika pożarnictwa.",
Czyli INSPEKTOR może wykonywać:
1) przestrzegać przeciwpożarowych wymagań techniczno-budowlanych, instalacyjnych i technologicznych,
2) wyposażyć budynek, obiekt budowlany lub teren w wymagane urządzenia przeciwpożarowe i gaśnice,
3) zapewnić konserwację oraz naprawy urządzeń przeciwpożarowych i gaśnic w sposób gwarantujący ich sprawne i niezawodne funkcjonowanie,
4) zapewnić osobom przebywającym w budynku, obiekcie budowlanym lub na terenie, bezpieczeństwo i możliwość ewakuacji,
5) przygotować budynek, obiekt budowlany lub teren do prowadzenia akcji ratowniczej,
6) zapoznać pracowników z przepisami przeciwpożarowymi,
7) ustalić sposoby postępowania na wypadek powstania pożaru, klęski żywiołowej lub innego miejscowego zagrożenia."
więc inspektor nie wykonuje czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej a jedynie zynności wyłącznie wynikające z powyższych 7 punktów, a więc inspektor nawet nie może prowadzić szkoleń, może ustalić sposoby postępowania, może wyposażyć obiekt, może przygotować, może zapoznać pracowników z przepisami i tyle...
zapis na 100% będzie zmieniony tak aby nie było wątpliwości czy to jest ok czy może nie....
a ja popieram wpisy Sajmonowskiego, pisałem o tym wcześniej już że zapis "zawlczanie pożarów" odnosi się do uprawnień specjalisty i takowy zapis na pewno nie wejdzie w życie...myśle że w przyszłym tygodniu wszystko może się wyjaśnić i będzie ustalone jaki zapis pojawi się w KP.
2. Zgodnie z ust. 1 pracodawca powinien desygnować, celem zabezpieczenia działalności związanej z udzielaniem pierwszej pomocy, zwalczaniem pożarów i ewakuacją pracowników, niezbędnych pracowników, przeznaczonych do spełniania tych zadań.
Liczba tych pracowników, ich szkolenie oraz wyposażenie powinny uwzględniać wielkość i rodzaj zagrożeń występujących w przedsiębiorstwie i/lub zakładzie.
1. Pracodawca powinien:
- przedsięwziąć odpowiednie środki celem zapewnienia pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, możliwości zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników, stosownie do rodzaju prowadzonej działalności i wielkości przedsiębiorstwa i/lub firmy,
- zapewnić niezbędny kontakt z zewnętrznymi zespołami świadczącymi usługi, w szczególności w odniesieniu do zagadnień pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, pogotowia ratunkowego, czynności ratowniczych i zwalczania pożarów.
I. Alarmowanie
Każdy, kto zauważy pożar, obowiązany jest natychmiast zaalarmować:
- STRAŻ POŻARNĄ - telefon miejski 998 lub .............. i najbliższe otoczenie, w którym przebywają ludzie,
- kierownika jednostki organizacyjnej - telefon .................
Alarmując straż pożarną, należy wyraźnie określić:
1) gdzie się pali - dokładny adres, nazwę obiektu, instytucji, piętro,
2) co się pali,
3) czy istnieje zagrożenie ludzi,
4) numer telefonu powiadamiającego o pożarze i nazwisko powiadamiającego. Uwaga: Nie odkładać słuchawki telefonu do czasu uzyskania potwierdzenia zgłoszenia pożaru przez dyżurnego straży pożarnej.
II. Prowadzenie akcji ratowniczo-gaśniczej
1. Natychmiast po zaalarmowaniu należy, przy pomocy współpracowników, przystąpić do ratowania zagrożonych ludzi i gaszenia pożaru, wykorzystując w rym celu znajdujący się w budynku sprzęt gaśniczy (gaśnice i agregaty gaśnicze, hydranty przeciwpożarowe, koce gaśnicze).
2. Do czasu przybycia straży pożarnej akcją ratowniczo-gaśniczą kieruje pracownik, który pierwszy podjął czynnności ratownicze, lub inny najbardziej energiczny pracownik.
3. W pierwszej kolejności należy ratować osoby poszkodowane i zagrożone przez pożar. W wypadku powstania obrażeń ciała alarmować natychmiast: POGOTOWIE RATUNKOWE - telefon miejski 999 lub...................
4. Usunąć z zasięgu ognia materiały palne, ważną dokumentację i cenne urządzenia techniczne.
5. Wyłączyć dopływ energii elektrycznej do pomieszczeń objętych pożarem. Nie wolno gasić wodą instalacji i urządzeń elektrycznych znajdujących się pod napięciem. Stosować gaśnice śniegowe lub proszkowe.
6. Nie otwierać bez wyraźnej potrzeby drzwi i okien w pomieszczeniach objętych pożarem.
Ramowy program szkolenia
1
Istota bezpieczeństwa i higieny pracy
0,6
2
Zakres obowiązków i uprawnień pracodawcy, pracowników oraz poszczególnych komórek organizacyjnych zakładu pracy i organizacji społecznych w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
3
Odpowiedzialność za naruszenie przepisów lub zasad bezpieczeństwa i higieny pracy
4
Zasady poruszania się na terenie zakładu pracy
0,5
5
Zagrożenia wypadkowe i zagrożenia dla zdrowia występujące w zakładzie i podstawowe środki zapobiegawcze
6
Podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy związane z obsługą urządzeń technicznych oraz transportem wewnątrzzakładowym
0,4
7
Zasady przydziału odzieży roboczej i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej, w tym w odniesieniu do stanowiska pracy instruowanego
0,5
8
Porządek i czystość w miejscu pracy - ich wpływ na zdrowie i bezpieczeństwo pracownika
9
Profilaktyczna opieka lekarska - zasady jej sprawowania w odniesieniu do stanowiska instruowanego
10
Podstawowe zasady ochrony przeciwpożarowej oraz postępowania w razie pożaru
1
11
Postępowanie w razie wypadku, w tym organizacja i zasady udzielania pierwszej pomocy
Razem:
minimum
3 godziny
A co w przypadku gdy ja jako właściciel firmy mam zawodowe wykształcenie, mam 5 pracowników także z zawodowym wykształceniem, i teraz tak Ja jako właściciel pracuje w biurze, 1 pracownik pracuje w warsztacie który mieści się w innym miejscu niż moje biuro, a kolejni pracownicy są kierowcami i jeżdzą po Europie tirami, to postawmy pytanie w którym miejscu ma pracować ten niby specjalista, kogo ma ochraniać od pożaru, mnie, pracownika warsztatu czy może któregoś z kierowców?
Instrukcję bezpieczeństwa pożarowego mogą wykonywać wyłącznie osoby posiadające odpowiednie przeszkolenie (minimalne to średnie ogólne i ukończony kurs inspektorów ppoż.).
Pismo KG PSP BZ-II-0262/1/2006 z 5 stycznia 2006 r.
Kolego Firek998 w rozporządzeniu wyraźnie jest zapisane że inspektor wykonuje czynności wyłącznie wynikające z ust. 1 czyli
1) przestrzegać przeciwpożarowych wymagań techniczno-budowlanych, instalacyjnych i technologicznych,
2) wyposażyć budynek, obiekt budowlany lub teren w wymagane urządzenia przeciwpożarowe i gaśnice,
3) zapewnić konserwację oraz naprawy urządzeń przeciwpożarowych i gaśnic w sposób gwarantujący ich sprawne i niezawodne funkcjonowanie,
4) zapewnić osobom przebywającym w budynku, obiekcie budowlanym lub na terenie, bezpieczeństwo i możliwość ewakuacji,
5) przygotować budynek, obiekt budowlany lub teren do prowadzenia akcji ratowniczej,
6) zapoznać pracowników z przepisami przeciwpożarowymi,
7) ustalić sposoby postępowania na wypadek powstania pożaru, klęski żywiołowej lub innego miejscowego zagrożenia."
natomiast specjalista wykonujące czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej, polegające na zapobieganiu powstawaniu i rozprzestrzenianiu się pożaru a to jest różnica i to znaczna i to wyraźnie jest wpisane w rozporządzeniu.
Specjalista jest stopniem wyższym od inspektora bo kurs 2 tygodniowy nie jest równy do 4 lat studiów !
Jest duża różnica w uprawnieniach i możliwościach tych stanowisk.
Powiedz mi kto uczył by się w SGSP wiedząc że to samo otrzyma za 1200 zł w 2 tygodnie ?
A w mundurach jak jest ? Kończąc aspirantke (czyli technikum) otrzymujesz aspiranta i technika a kończąc SGSP (czyli studia wyższe) otrzymujesz szanse na kapitana i tytuł specjalisty a kurs inspektora to coś poniżej tych uprawnień a więc tytuł dający możliwość wykonywania czynności wyłącznie z ust. 1 (te 7 punktów ) a nie czynności w zakresie ochrony przeciwpożarowej
a w jednym się zgodzę z tobą że czynności z zakresu ochrony ppoż. jest chyba troszkę więcej ale tych nie mogą wykonywać inspektorzy, bo nigdzie nie jest to zapisane !
A zapoznanie pracowników z przepisami to nie to samo co szkolenie bo szkolenie ppoż. obejmuje w zakresie tematycznym więcej zagadnień niż tylko zapoznanie z przepisami. I to nie jest moja interpretacja, tylko jasno sformułowany tekst.
p.s. wracając jeszcze do jednej podniesionej kwestii, wymogu zlecania wykonania IPB "fachowcowi" nie ma i być nie może, mówią o tym przepisy prawa, więc jak widzimy kurs interpretacji a może kurs znajomości przepisów przydałby się nam wszystkim hehe ...
Stwierdzam tylko, że nie może być wymogu zlecenia tego fachowcowi w odpowiedzi na Twoje stwierdzenie, że nie widziałeś takiego wymogu, wszystko jasne no nie? Art 8 ustawy o ochronie ppoż.
pozdrowienia. S.
Instrukcję bezpieczeństwa pożarowego mogą wykonywać wyłącznie osoby posiadające odpowiednie przeszkolenie (minimalne to średnie ogólne i ukończony kurs inspektorów ppoż.).
Pismo KG PSP BZ-II-0262/1/2006 z 5 stycznia 2006 r.
Nowelizacja art. 207(1) i 209(1) Kodeksu pracy
Minister Pracy i Polityki Społecznej Jolanta Fedak wysłała do komisji sejmowej Przyjazne Państwo propozycję nowelizacji art. 2071i 2091 Kodeksu pracy (tzw. „przepisy przeciwpożarowe”). MPiPS zależy na jak najszybszym znowelizowaniu zapisu, dlatego zdecydowało się na ścieżkę sejmową.
Proponowane przez ministerstwo zapisy są zgodne z dyrektywami Unii Europejskiej, ale nie narażają małych i średnich przedsiębiorców na wysokie koszty. Do czasu wejścia w życie znowelizowanych przepisów kontrole PIP w zakresie udzielania pierwszej pomocy, zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników będą miały charakter instruktażowy.
Dokonanie powyższych zmian w przepisach Kodeksu pracy spowoduje, że nie będą przywoływane przepisy o ochronie przeciwpożarowej, a tym samym zostanie zniesiony obowiązek posiadania przez wyznaczonych pracowników specjalistycznych kwalifikacji z zakresu ochrony przeciwpożarowej.
Pracownicy wyznaczeni do wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników będą posiadali ukończone szkolenie w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy, w myśl z art. 2373 § 2 Kodeksu pracy, zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 180, poz. 1860, z późn. zm.), w którym w ramowych programach szkolenia uwzględniona jest także problematyka dotycząca ochrony przeciwpożarowej.
Zaproponowane zmiany spowodują, iż pracodawcy nie będą ponosili dodatkowych kosztów w związku z wyznaczeniem pracowników.
Zastanawia mnie tylko czy muszę założyć jakąś działalność i jak wystawiać jakieś zaświadczenia??