strazak.pl Ratowniczy Bank Wiedzy
Pożarnictwo => Sprzęt => Wątek zaczęty przez: Młodzik w Styczeń 25, 2006, 15:58:15
-
Witam, czy kierowca ktory ma np prawko B i C i nie posiadajac kwalifikacji do jazdy samochodami uprzywilejowanymi moze wracac z akcji pojazdem pozarniczym? oczywiscie nie chodzi mi o jazde "na sygnalkach" (taki pojazd wtedy nie jest uprzywilejowany) tylko normalne wracanie do bazy, lub np wyjazd na zawody, jak to wyglada prawnie?
pozdrawiam
-
taki pojazd nie jadąc na "sygnałkach" pozostaje pojazdem oznaczonym(czy oznakowanym -nie pamiętam :P ) i do jego prowadzenia nadal potrzebne jest świadectwo kwalifikacji
aby je zdobyć trzeba mieć ukończone 21 latek i przejść badania lekarskie (i chyba jakiś kurs). później można już "śmigać" na "sygnałkach"
pozdrawiam
-
co do 21 lat to nie do konca :)) bo prawnie zeby zrobic kwalifikacje na pojazdy uprzywilejowane to trzeba miec prawko danej kat. przez okres 3 lat :) takze jezeli np zrobisz prawo jazdy kat. C w wieku 22 lat to o kwalifikacje mozesz sie starac dopiero w wieku 25 lat.. glupi przepis.. ale coz - polskie prawo
-
co do 21 lat to nie do konca :)) bo prawnie zeby zrobic kwalifikacje na pojazdy uprzywilejowane to trzeba miec prawko danej kat. przez okres 3 lat :) takze jezeli np zrobisz prawo jazdy kat. C w wieku 22 lat to o kwalifikacje mozesz sie starac dopiero w wieku 25 lat.. glupi przepis.. ale coz - polskie prawo
No nie tak do końca . Od ubiegłego roku przepisy sie zmieniły nacisk położony jest na 21 lat kategorje B +C lub C oraz badania psychotesty . Nie jest to forma świadectwa kwalifikacji lecz zaświadczenia uprawniającego i w waszym przypadku najprawdopodobniej wydawany jest przez zarząd wojewódzki OSP a nie oddział komunikacji jak to miało miejsce ze świadectwem kwalifikacji . Co do 3 lat stażu liczony jest łącznie od otrzymania kategorji B a nie po 3 latach z C stan na chwile obecną. Co do pojazdu to pojazd uprzywilejowany nie bojowy okreslenie to tyczy się do załogi - podział bojowy to tak nawiasem nie mam zamiaru nikogo poprawiać bez urazy to tylko informacyjnie.
-
czyli rozumiem ze Art. 89. ktory brzmi: 1. Do kierowania:
1) samochodem ciężarowym lub zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 24 t, pojazdem uprzywilejowanym oraz taksówką osobową - jest uprawniona osoba posiadająca prawo jazdy odpowiedniej kategorii przez okres co najmniej 3 lat; kierujący taksówką osobową powinien również znać topografię miejscowości, w której prowadzi lub zamierza prowadzić działalność,
NIE OBOWIAZUJE?
art. ten znalazalem w USTAWIE z dnia 20 czerwca 1997 r.
Prawo o ruchu drogowym.
(Dz. U. z dnia 19 sierpnia 1997 r.)
a ma ktos jakies przepisy mowiace o tym ze od 21 mozna robic kwalifikacje?
pozdrawiam
-
Chłopie! chcesz miec pewność...... to napisz do rzecznika wydziału ruchu drogowego policji z pytaniem, i bedziesz wszystko wiedizal co i jak!!!! poszukaj sobie na stronie KG policji adresu, najłatwiejszy i najszybszy i najpewnijszy sposób na dowiedzenie sie takich spraw!!!!!
Ps. zastanawiam się dlaczego w tym kraju kazdy idzie dłuższymi skrótami......
-
przypomina mi sie pewna sesja rpg i tekst jednego z uczestnikow
"nigdy juz nie pojde na skroty przez bagna"
-
czyli rozumiem ze Art. 89. ktory brzmi: 1. Do kierowania:
1) samochodem ciężarowym lub zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 24 t, pojazdem uprzywilejowanym oraz taksówką osobową - jest uprawniona osoba posiadająca prawo jazdy odpowiedniej kategorii przez okres co najmniej 3 lat; kierujący taksówką osobową powinien również znać topografię miejscowości, w której prowadzi lub zamierza prowadzić działalność,
NIE OBOWIAZUJE?
art. ten znalazalem w USTAWIE z dnia 20 czerwca 1997 r.
Prawo o ruchu drogowym.
(Dz. U. z dnia 19 sierpnia 1997 r.)
a ma ktos jakies przepisy mowiace o tym ze od 21 mozna robic kwalifikacje?
pozdrawiam
Według przepisów szczegółowych dotyczących pojazdów uprzywilejowanych i uprawnień do ich prowadzenia tak to wygląda. Nie wiem jak to jest z taxi tam nadal obowiązuje topografia a raczej jej znajomość zakończona egzaminem bardziej chodzi o koncesję kiedyś coś takiego miałem. Koncesje pozostały nie ma jedynie świadectw kwalifikacji. Co do transportu ciężkiego to koncesje potrzeba jedynie gdy firma w której pracujesz wykonuje usługi transportowe . Nie wymagane jest to w przypadku gdy firma ma swoje pojazdy do własnego użytku T.Z.W transport własny takie sa wytyczne Inspekcji Transportu Drogowego. Na których się opieram. Oraz informacji uzyskanych w wydziale komunikacji w łodzi.
-
Chłopie! chcesz miec pewność...... to napisz do rzecznika wydziału ruchu drogowego policji z pytaniem, i bedziesz wszystko wiedizal co i jak!!!! poszukaj sobie na stronie KG policji adresu, najłatwiejszy i najszybszy i najpewnijszy sposób na dowiedzenie sie takich spraw!!!!!
Ps. zastanawiam się dlaczego w tym kraju kazdy idzie dłuższymi skrótami......
Chłopie! chce miec pewnosc, dlatego zwracam sie z zapytaniem tutaj na forum, na ktorym mozna uzyskac wiele pomocy, a Ty jezeli nie znasz aktu prawnego o ktory pytalem, to nikt nie zmusza Cie do pisania postow.. nie wnoszacych nic do tematu..
pozdrawiam
-
Młodzik,ogólnie rzecz biorąc straż wydaje pozwolenia na prowadzenie pojazdami służbowymi i uprzywilejowanymi. Gdy masz pozwolenie na służbówki nie możesz włączać sygnałów ( dźwiękowych i błyskowych ). Ale nie wiem czy wracałeś pojazdem z PSP czy OSP ? bo tak rzeczywistości w PSP musisz mieć tylko badania lekarskie i psychologiczne a kwatermistrzowstwo wypisze Ci taki blankiecik bez problemu :D jeżeli chodzi o OSP to szczerze nie mam pojęcia.
-
Chciałbym dołożyć swoją opinie do poruszonego tematu , praktyka w prowadzeniu pojazdów i odpowiednia kategoria prawa jazdy- tak. Jeśli sprawa dotyczy OSP to badanie lekarskie - zaświadczenie od lekarza uprawnionego po przeprawadzeniu badań psychologicznych. UPOWAŻNIENIE DO KIEROWANIA SAMOCHODEM OSP WYDAJE PREZES JEDNOSTKI . Oczywiście na podstawie w/w dokumentów lekarskich,żaden Zarząd Wojewódzki czy Gminny. Nie ma pojęcia powrotu z akcji samochód bojowy może w każdej chwili być zadysponowany do zdarzernia, dlatego kieruje nim zawsze osoba posiadająca w/w dokumenty i uprawnienia.
-
a np dojazd na zawody, to tez pojazdem strazackim OSP musi kierowac osoba posiadajaca uprawnienia do kierowania pojazdem uprzywilejowanym. a mianem pojazdu uprzywilejowanego okresla sie pojazd wydajacy sygnały swietlne barwy niebieskiej, i dziwekowe. wiec jadac do akcji np nie na "sygnałach" poruszamy sie chyba zwyklym pojazdym jak inni użytkownicy ruchu??. takie jest moje zdanie. pozdrawiam ;)
-
Młodzik,ogólnie rzecz biorąc straż wydaje pozwolenia na prowadzenie pojazdami służbowymi i uprzywilejowanymi. Gdy masz pozwolenie na służbówki nie możesz włączać sygnałów ( dźwiękowych i błyskowych ). Ale nie wiem czy wracałeś pojazdem z PSP czy OSP ? bo tak rzeczywistości w PSP musisz mieć tylko badania lekarskie i psychologiczne a kwatermistrzowstwo wypisze Ci taki blankiecik bez problemu :D jeżeli chodzi o OSP to szczerze nie mam pojęcia.
I nie do konca się z tym zgadzam bo nowo zatrudnieni kierowcy kieruje się na badania psycho i zaświadczenie z służby technicznej . I smigają do akcj a takie same zaświadczenia wydaje się też dowódcą zmany czy sekcji lecz przy kategorji B prawka to oni nie moga używać sygnałów . Morał z tego taki by jeżdzić alarmowo trzeba mieć kat C badania i zaświadczenie reszta czyli B i badania + zaswiadczenie upoważnia do prowadzenia pojazdów służbowych nie uprzywilejowanych . Tak to wygląda reszcie fachowców życzę jak nie mają pewności niech sie nie wynużają bo widzę że cząść tu pokończyła prawo a część profesóre z tranportu londowego trochę skromności ludzie.