strazak.pl Ratowniczy Bank Wiedzy
Pożarnictwo => Sprzęt => Wątek zaczęty przez: Bronq w Październik 02, 2007, 18:41:23
-
Witam. Mój poprzedni wątek został szybko przeniesiony i zamknięty . Zapewne nie wyraziłem się dokładnie za co przepraszam. Miałem na myśli oznaczenia samochodów (nie znam się jak fachowo to określić) np. GBA 2,5/16. Jak dopasować takie oznaczenie do wozu?
Pozdrawiam
-
GaśniczyBeczkaAutopompa
2,5 - 2500l zbiornik wodny
16 - 1600l/min wydajność autopompy
SPOTYKANE OZNACZENIA SAMOCHODÓW STRAŻY POŻARNEJ
Osoby związane ze strażą pożarna posługują się specyficznym językiem oznaczającym konkretne pojazdy bojowe, poniżej znajduje się wyjaśnienie, o co w tym wszystkim chodzi.
Oznaczenie pojazdów straży pożarnej składa się z ciągu liter i cyfr, z których każda ma swoje znaczenie. Najczęściej spotykane to: GBA, GCBA, SD, SRd, SRt; często do oznaczeń literowych dodawane są oznaczenia cyfrowe.
Pierwsza litera w skrócie określa rodzaj zadań samochodu:
G - gaśniczy
S - specjalny
Druga litera oznacza masę samochodu:
L - lekki (masa całkowita do 4 ton)
C - ciężki (masa całkowita powyżej 14 ton)
- średniego samochodu się nie oznacza (masa całkowita od 4 do 14 ton)
Kolejne litery określają bliższe dane identyfikujące budowę i wyposażenie samochodu:
W przypadku samochodów gaśniczych:
B - zbiornik na wodę
A - autopompa (pompa napędzana silnikiem samochodu)
M - motopompa (pompa napędzana własnym silnikiem)
Pr - samochód ze zbiornikiem z proszkiem gaśniczym.
Sn - samochód gaśniczy z instalacją śniegową (CO2).
Dodatkowo samochody gaśnicze posiadają oznaczenie cyfrowe charakteryzujące pojemność zbiornika na wodę oraz wydajność pompy. W przypadku samochodów proszkowych podawana jest masa proszku gaśniczego np.: 3000 kg
Symbole oddzielone są znakiem [ / ], niekiedy [ + ] i oznaczają:
pierwsza liczba: - pojemność zbiornika w metrach sześciennych (tonach)
druga liczba: - druga wydajność pompy w hektolitrach na minutę (hl/min)
Czasami po znaku [ / ] lub [ + ] pojawia się pojemność lub masa proszku gaśniczego lub ładunku dwutlenku węgla (śniegu).
Na przykład, GBA 2/24 - oznacza średni samochód gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą, pojemność zbiornika na wodę 2 m3 (2 tony) oraz wydajności autopompy 24 hektolitry wody na minutę (2400l/min).
Samochody gaśnicze wyposażone są zazwyczaj także w zbiornik środka pianotwórczego, którego dodatkowa pojemność wynosi zazwyczaj 10% pojemności zbiornika na wodę, czyli w powyższym wypadku - 200 l.
Bardziej skomplikowany symbol: GBAMPr 2/16+8/1 – gaśniczy średni z autopompą i motopompą oraz ze zbiornikiem proszku, przy czym wody jest 2 m3, wydajność autopompy 1600 l/min + motopompy 800 l/min, zbiornika na proszek gaśniczy 1 m3.
Samochody specjalne mają oznaczenia określające ich przeznaczenie:
D - drabina (cyfra określa długość w metrach)
H - podnośnik hydrauliczny (cyfra określa maksymalną wysokość w metrach)
Rd - ratownictwo drogowe
Rt - ratownictwo techniczne
Rchem - ratownictwo chemiczne
Rekol - ratownictwo ekologiczne
Rw - ratownictwo wodne
Rwys - ratownictwo wysokościowe
Dz - dźwig (cyfra określa udźwig w tonach)
Op - operacyjny
DŁ - dowodzenia i łączności
W - wężowy (liczba określa długość odcinków w metrach)
San lub Med - sanitarny lub medyczny (ambulans)
Pgaz - przeciwgazowy
Skw - kwatermistrzowski
-
tak prawidłowo to powinno być "gaśniczy średni z autopompą o wydajności 1600l/min i pojemności zbiornika wodnego 2,5 m3" - to postaremu, wg nowych norm to juz nie jest takie proste
-
a jak do tego dopasować pojazd? (star, żuk, jelcz, spartan) czy się nie da dopasować marki? Pytam bo takie głupie pytania trafiają się na konkursach
-
Oznaczenia z nowej normy są na tyle pogięte, że oprócz zamówień publicznych i KG to chyba nikt ich nie stosuje.
Żeby dopasować to trzeba pamiętać, że:
Żuki to były (są) GLM - bo nie miały zbiornika i miały motopompę
Star 244 to GBA 2,5/16 - mogą być też odmiany po karosacji np.GBA3/16 itp.
Jecz (stary) to GCBA 6/32
a spartana to nie kojarzę
-
stare też niczego sobie - pamiętacie dyskusję na temat "kuf", czy też jak wolą niekturzy"ceenek"?
A dla odprężenia - spotkał się ktoś kiedyś z oznaczeniem SZał?
-
Pierwsza litera w skrócie określa rodzaj zadań samochodu:
G - gaśniczy
S - specjalny
Druga litera oznacza masę samochodu:
L - lekki (masa całkowita do 4 ton)
C - ciężki (masa całkowita powyżej 14 ton)
- średniego samochodu się nie oznacza (masa całkowita od 4 do 14 ton)
I tu muszę kolegę poprawić, bo lekki samochód z autopompą mieści się w przedziale wagowym do 7,5 tony (z motopompą masa rzeczywista nie może przekraczać 3,5 t) zaś średni od 7,5 t do 14 t.
-
Dziennik Ustaw z 2007 r. Nr 143 poz. 1002 (Dziennik Ustaw z dnia 8 sierpnia 2007)
4. POJAZDY POŻARNICZE
http://www.abc.com.pl/serwis/du/2007/1002.htm (http://www.abc.com.pl/serwis/du/2007/1002.htm)
zachęcam do zapoznania się z tym linkiem. Troszkę się pozmieniało, nie mam czasu żeby tu się rozpisywać, zainteresowani sami znajdą różnicę.
np.
Kategorie:
1 miejska
2 uterenowiona
3 terenowa
-
Pozmieniało się już wcześniej, kiedy wprowadzono normę PN-EN 1846-1. Klasy pozostały takie same, ale wprowadzono w nich kategorie. Do tego miejsca ta norma jest prosta, ale jak spróbujesz odczytać pozostałe parametry z oznaczenia wg niej, to stwierdzisz, że jest ona, jak to określił któś wyżej "pogięta".
-
Oznaczenia z nowej normy są na tyle pogięte, że oprócz zamówień publicznych i KG to chyba nikt ich nie stosuje.
Żeby dopasować to trzeba pamiętać, że:
Żuki to były (są) GLM - bo nie miały zbiornika i miały motopompę
Star 244 to GBA 2,5/16 - mogą być też odmiany po karosacji np.GBA3/16 itp.
Jecz (stary) to GCBA 6/32
a spartana to nie kojarzę
spartan amerykański wozik karasowany przez rossenbauera w Austrii
jest to gba ale nie pamiętam cyferek. dawniej jrg 3 w częstochowie to miała. piękne autko, tylko problemy z ramą
-
Wysłane: Październik 02, 2007, 19:05:31
Wysłany przez: straz98
Żuki to były (są) GLM - bo nie miały zbiornika i miały motopompę
A były też i Żuki (sam na takim kiedys jeździłem) ze zbiornikiem (0,2 m3 - ale był) oznaczenie miał GLBM
-
A ja jeździłem na takim Żuku GLBAPr 0,4/4
-
Podział i klasyfikacja oznaczeń pojazdów strażackich
OZNAKOWANIE TAKTYCZNE WOZÓW STRAŻACKICH
WOZY STRAŻACKIE
Samochód pożarniczy, wóz strażacki, beczkowóz - specjalnie oznakowany i przygotowany samochód używany przez straż pożarną albo inną jednostkę ochrony przeciwpożarowej do udziału w akcjach ratowniczo-gaśniczych lub innych działaniach statutowych (np. prewencyjnych).
W większości państw świata wozy strażackie malowane są na czerwono (wg skali RAL 3000). Pojazdy strażackie są także uprzywilejowane w ruchu drogowym.
Wyposażone w silniki EURO 4, EURO 5, nie posiadają ogranicznika momentu, jedynie monitorowanie emisji spalin.
Podział samochodów pożarniczych zgodny z Polską Normą PN-79/M-51300 wg :
Typów samochodów:
np. GCBA 5/24
- gaśniczy – (G)
- specjalny – (S)
Wagi samochodu:
- lekki – (L) – do 3,5 tony masy własnej
- średni – (M) – od 3,5 tony do 12 ton masy własnej
- ciężki – (C) – od 12 ton masy własnej
Rodzajów samochodów gaśniczych (G):
- ze zbiornikiem na wodę (B) – pojemność podaję się w m3
- z autopompą (A) – wydajność podaję się w m3 na minutę
- z motopompą (M) – wydajność podaję się w m3 na minutę
- proszkowy (Pr) – masę proszku podaję się w kilogramach
- śniegowy (Sn)
GCBA 5/24 – oznacza Ciężki Samochód Gaśniczy ze zbiornikiem na wodę o pojemności 5 m3 i autopompą o wydajności 2,4 m3 na minutę. Każdy samochód ze zbiornikiem na wodę posiada także zbiornik na środek pianotwórczy, który przeważnie stanowi 10% pojemności zbiornika głównego – w tym przypadku pojemność zbiornika na środek pianotwórczy wynosi 500 litrów.
Obowiązywał od 1974 do 2004 roku
*************************************
Rodzaje samochodów specjalnych (S):
- Rt – ratownictwa technicznego
- Rd – ratownictwa drogowego
- Rchem – ratownictwa chemicznego
- Rekol – ratownictwa ekologicznego
- Rwod – ratownictwa wodno – nurkowego
- Rmed – ratownictwa medycznego (także Ambulans)
- Rwys – ratownictwa wysokościowego
- D – autodrabina – wysięg maksymalny podawany w metrach
- H – podnośnik hydrauliczny – wysięg maksymalny podawany w metrach
- Dz – dźwig – maksymalny udźwig podawany jest w tonach
- W – wężowy – do przewozu odcinków (głównie W-110) – długość odcinków podawana w metrach
- Kn – kontenerowy – do przewozu kontenerów
- Kw – kwatermistrzowski
- On – oświetleniowy
- Op – operacyjny
- Rr – ratowniczo – rozpoznawczy
- DiŁ – dowodzenia i łączności
- Pgaz-pdym – służący do przewozu aparatów ochrony dróg oddechowych
- Pr – poszukiwawczo – ratowniczy (należący do Specjalistycznych Grup Poszukiwawczo – Ratowniczych)
np. SCRd – oznacza Ciężki Samochód Ratownictwa Drogowego
*********************************
System oznaczeń wg nowej normy europejskiej określa norma PN-EN 1846-2:2001
Norma ta określa kryteria do charakteryzowania samochodów, gdzie ustalono klasy i kategorie w zależności od przeznaczenia i masy samochodu.
Klasy pojazdów samochodowych w zależności od masy:
LEKKA - oznaczenie (L).
Do tej klasy należą samochody, których masa jest nie mniejsza niż 2 tony i nie większa/ równa 7,5 tony,
ŚREDNIA - oznaczenie (M).
Do tej klasy należą samochody, których masa jest nie mniejsza niż 7,5 tony i nie większa/równa 14 ton,
CIĘŻKA - oznaczenie (S).
Do tej klasy należą samochody, których masa jest większa niż 14 ton.
Obowiązuje od 14 października 2004 roku
Kategoria pojazdów samochodowych w zależności od zdolności do poruszania się po określonych nawierzchniach:
- Kategoria 1 - MIEJSKA (drogowa).
Pojazdy samochodowe przeznaczone do poruszania się po drogach o twardej nawierzchni,
- Kategoria 2 - UTERENOWIONA.
Pojazdy samochodowe zdolne do poruszania się po wszystkich drogach o twardej nawierzchni i w ograniczonym zakresie poza tymi drogami,
- Kategoria 3 - TERENOWA.
Pojazdy samochodowe zdolne do poruszania się po wszystkich drogach i bezdrożach.
W zależności od zastosowania pojazdy samochodowe należy podzielić na następujące grupy:
I. Samochody ratowniczo-gaśnicze:
- samochody ratowniczo - gaśnicze z pompą - samochody pożarnicze wyposażone w pompę pożarniczą i zazwyczaj w zbiornik na wodę, a także w inny sprzęt używany podczas akcji ratowniczo - gaśniczej,
- samochody ratowniczo - gaśnicze specjalne - samochody pożarnicze ze specjalnym sprzętem, z dodatkowymi specjalnymi środkami gaśniczymi lub bez nich.
II. Samochody z drabiną mechaniczną i/lub podnośnikiem hydraulicznym:
- drabina mechaniczna - wysuwana konstrukcja z przęsłami w kształcie drabiny, z koszem lub bez kosza ratowniczego, zamontowana obrotowo na podstawie,
- podnośnik hydrauliczny - składana konstrukcja z koszem ratowniczym, składająca się z jednego sztywnego lub teleskopowo wysuwanego elementu lub kilku takich elementów, lub z mechanizmu nożycowego, ewentualnie z kombinacji tych elementów, z drabiną lub bez drabiny. Urządzenie jest montowane obrotowo na podstawie.
III. Samochody ratownictwa technicznego - samochody pożarnicze z wyposażeniem umożliwiającym prowadzenie akcji ratowniczych, m.in.:
- poszukiwania i ratowania osób,
- usuwania skutków wypadków (drogowych, lotniczych, kolejowych),
- awaryjnego odblokowywania wejść,
- ratowania zwierząt.
IV. Samochody ratownictwa medycznego - pojazdy samochodowe obsługiwane przez strażaków i przeznaczone do opieki nad pacjentami i transportu pacjentów. Może być wyposażony w inne urządzenia związane ze specyficznymi warunkami działania straży pożarnej.
V. Samochody sprzętowe ratownictwa chemicznego - samochody pożarnicze wyposażone w środki ochrony indywidualnej i sprzęt do ograniczania szkód w środowisku naturalnym, na przykład takich jak:
- niebezpieczeństwo skażenia środowiska,
- wypadki z niebezpiecznymi środkami chemicznymi,
- niebezpieczeństwo działania substancji radioaktywnych,
- niebezpieczeństwo zakażeń biologicznych,
- wypompowanie substancji.
VI. Samochody dowodzenia - samochody pożarnicze wyposażone w środki łączności i sprzęt do kierowania akcją.
VII. Samochody do przewozu osób - samochody pożarnicze przystosowane do transportu strażaków i ich osobistego wyposażenia.
VIII. Samochody zaopatrzeniowe - samochody pożarnicze przystosowane do przewozu sprzętu lub środków gaśniczych w celu zaopatrywania jednostek będących w akcji.
IX. Inne samochody specjalne - samochody pożarnicze przeznaczone do zadań specjalnych, np.:
- do akcji związanych z wypadkami samolotów,
- do akcji na wodzie lub pod wodą,
- do akcji związanych z wypadkami kolejowymi.
Przykładowe oznaczenia samochodów:
- samochód ratowniczo - gaśniczy M-1-6-800-10/2000-1
Oznaczenie samochodu ratowniczo - gaśniczego ze zbiornikiem - klasy średniej (M), kategorii miejskiej (1), z sześcioma miejscami dla załogi w kabinie, o pojemności zbiornika na wodę 800 l, z pompą pożarniczą o parametrach 10 bar/2000 l/min, (wyposażenie specjalne) z agregatem prądotwórczym (1).
- samochód z drabiną mechaniczną M-1-3-30/10-1-1
Oznaczenie drabiny mechanicznej, klasy średniej (M), kategorii miejskiej (1), z trzy osobową kabiną dla załogi, o wysokości podnoszenia 30 m, promieniu wysięgu 10 m, z pompą pożarniczą (1) i (wyposażenie specjalne) koszem osobowym (1).
- samochód specjalny nośnik kontenerowy S-3-3-
Oznaczenie specjalnego samochodu nośnika kontenerowego - klasy ciężkiej (S), kategorii terenowej (3), z trzema miejscami dla załogi w kabinie.
ps. Jestem "cywilem" i pasjonatem wozów Strażackich. Ze Strażą w służbie nie mam nic wspólnego :)
-
Raddemenes o...k..,ja p... jesteś niesamowity. widać że pasjonat. szacuneczek z mojej strony. pozdr.
@ Proszę pisać na PW - lub dać plusa
-
80-ciu handlowców w mojej sieci zostało przeszkolonych. Stąd dbam aby wiedzieli o czym mowa :)
Do tematów podchodzimy wcale lub profesjonalnie :) I o tym mowa...
-
Jeśli chodzi o Spartana to GBA 2,4/40, jest na JRG 3 w Krakowie
-
No właśnie kiedyś tego szukałem, ale nie wiedziałem jaka to norma, ale już wiem że to PN-EN 1846-1:2000
a dla zainteresowanych tą normą:
http://www.straz.gov.pl/upload/1_14508.pdf
-
Raddemenes o...k..,ja p... jesteś niesamowity. widać że pasjonat. szacuneczek z mojej strony. pozdr.
@ Proszę pisać na PW - lub dać plusa
http://pl.wikipedia.org/wiki/Samoch%C3%B3d_po%C5%BCarniczy#Oznaczenia_tradycyjne (http://pl.wikipedia.org/wiki/Samoch%C3%B3d_po%C5%BCarniczy#Oznaczenia_tradycyjne)
Wikipedia skarbnica wiedzy.... -_-
-
w samochodach wężowych są tylko iwyłoncznie węże?
-
w samochodach wężowych są tylko iwyłoncznie węże?
Czasem i skorpiony....
Sorry za żart :)
-
<hahaha bardzo śmieszne,chciałem się dowiedzieć czy w nich są tylko węże czy jest jakiś zbiornik wodny;/
-
jakby miał zbiornik to by był GBx a nie SW x_x
-
Ooooj ooooj
A samochód o DMC 9 t z zbiornikiem na 2000 l wody i autopompą o wydajności 1600 l/min to jaki wóz ?
Tylko się dobrze zastanówcie -_-
Pozdrawiam MIKO
-
GBA 2/1,6
-
A na jakiej podstawie doszedłeś do takiego wniosku :huh:
-
w samochodach wężowych są tylko iwyłoncznie węże?
z tych co ja znam samochodów wężowych to nie było na żadnym zbiornika wodnego, ponieważ aby miało to wszystko sens musiałaby być tez minimum motopompa do niego, a to się mija z celem pojazdu (aczkolwiek może gdzieś w Polsce jest jakiś kombinowany wynalazek). Samochód jest po to by na miejsce dowieźć jak największą ilość węży. Przykładowo znany mi SW3200 miał 2400 m.b. węży 110, 600 m.b. węży 75, 200 m.b. węży 52. Miał też zestaw armatury wodnej: stojak hydrantowy, klucz do hydrantu, klucze do łączników, uniwersalne, rozdzielacze, zbieracze, redukcje, prądownice, linki, drut do taśmowania.
pozdr.
-
Czy wedle nowych norm Star 266 GBA 2,3/20 i jelcz GCBA 6/32 to:
samochód ratowniczo - gaśniczy M-3-6-2300-10/2000-1 i samochód ratowniczo - gaśniczy S-1-4-6000-10/3200 ???
-
No w zasadzie to tak, ale do czego Ci to potrzebne? Chcesz rozpisać przetarg na dostawę Jelcza? :huh:
-
Nie nie tak z ciekawości pytam jak wedle nowej normy to wygląda.
Nic na razie nie kupuję niestety .
-
Panowie to które oznaczenia teraz powinno sie stosować, czy trzeba wszystko pozmieniać tak jak to powinno być według nowych oznaczeń.
-
Co do samochodów wężowych to także nigdy nie syłyszałem żeby posiadał zbiornik wodny. Według mnie to byłoby bez sensu gdyby go posiadał :). Bo służy tylko do tego aby dostarczyc węże i dodatkową armaturę pożarniczą.
Dalej stosuje się oznaczenia typu GBA, GCBA, SCRChem, SRt. Nie umię tego sobie wyobrazic aby pisac samochód ratowniczo-gaśniczy S-1-4-6000-10/3200 zamiast GCBA 6/32 Jelcz.
I mam jeszcze takie pytanko. Cysterny oznaczmy najczęściej GCBM 18/8. Zajś natknąłem się na oznaczenie SCZ 18. Co wy o tym myślicie. Pozdrawiam
-
Kiedyś tłumaczono to tak :
Literką G oznacza się pojazd zdolny podać jeden prąd wody – czyli jeżeli nasza cysterna miała motopompę 1 odcinek W75 i takową prądownice to można było w teorii mówić , że jest to samochód gaśniczy – bo może gasić .
Ale jak jest dzisiaj nie winem , bo się po prostu już w tym wszystkim zgubiłem ^_^
A u mnie od lat funkcjonowała potoczna nazwa SBM i ma się to nijak do SCZ czy GCBA/M
Pozdrawiam MIKO
-
A jakie oznaczenie bedzie miała cysterna przewożąca środek pianotwórczy. Miko co JRG to inne oznaczenia :P. Pozdrawiam.
-
Nadal w powszechnym użyciu jest norma PN-79/M-51300 ponieważ norma PN-EN 1846-1:2000 została wprowadzona tylko ze względu na Unię Europejską. Nowa norma bardzo komplikuje i nie mówi jednoznacznie co ma dany samochód i dlatego się nie przyjęła. Co prawda istnieje pewna samowolka w przyznawaniu oznaczeń dla poszczególnych samochodów to i tak jest ona dużo bardziej czytelna i zrozumiała niż oznaczenia według nowej normy
-
Witam.
Odgrzewam kotleta ale spotkałem dwie wersje podziału samochodów pożarniczych wg PN EN. Jedna to średnie do 14 t i ciężkie powyżej, a druga to średnie do 16 t i średnie powyżej. Która z granicznych wartości jest prawidłowa 14t czy 16t?
-
14 t ze starej normy obecnie obowiązuje 16 t dla kategorii średniej
-
Tak dla ścisłości "stara norma", tzn. która?
-
Tak dla ścisłości "stara norma", tzn. która?
Polska Norma PN-79/M-51300
-
W PN-79/M-51300 było 12 t i nie było żadnych wątpliwości. Szukając podziału zgodnego z PN EN spotkałem dwie wartości 14 i 16 ton, i nie wiem która jest aktualna.
-
16 ton jest aktualne, poniżej cytat z http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-9cb00546-237b-406f-ab8c-b4e674853270 (http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-9cb00546-237b-406f-ab8c-b4e674853270).
Dotychczas pojazdy o maksymalnej masie rzeczywistej do 14 ton były klasyfikowane do klasy średniej. Obecnie pojazdy do 16 ton (MMR) są zaliczane do klasy średniej.
-
To jeszcze jest kwestia czy ktoś nie myli MMR z DMC. I która z tych dwóch wartości jest określona w normie starej.
-
W PN-79/M-51300 było 12 t masy całkowitej pojazdu
w PN-EN 1846-1 z czerwca 2000 r było MMR maksymalna masa rzeczywista 14 t
w PN-EN 1846-1 z października 2011 r jest MMR maksymalna masa rzeczywista 16 t /wersja angielska gross laden mass GLM/
-
Czy podział samochodów zależy tylko od MMC? Czy samochody średnie lub ciężkie muszą spełniać jakieś dodatkowe wymagania, np. min. pojemność zbiornika na wodę?
Przy okazji zapytam jeszcze czy pod literą M w przypadku PN-79/M-51300 kryją się wszystkie motopompy (przenośne, pływające, szlamowe), czy stosujemy to oznaczenie tylko w przypadku gdy na pojeździe znajduje się tradycyjna motopompa przenośna np. M8/8 lub M16/8?
-
Hejka. Odkopie temat
Co oznaczać będzie: GBA 2,5/32/5,0?
-
GBA 2.5/32/5
Samochód gaśniczy średni zbiornik 2,5m3, autopompa o wydajności 3200 przy ciśnieniu 8 bar i 500dm3 wydajności na szybkim natarciu, ale czy to przy 40 barach czy przy 8 nie wiem. Dla szybkiego natarcia i wysokiego ciśnienia powinno być GBA 2.5/32+5. Przynajmniej powołując się na https://www.straz.gov.pl/panstwowa_straz_pozarna/standaryzacja_wyposazenia_pojazdow_psp (https://www.straz.gov.pl/panstwowa_straz_pozarna/standaryzacja_wyposazenia_pojazdow_psp). Odwołując się do powyższego linku można by stwierdzić , że to dodatkowy zbiornik, ale to poprostu w tym wypadku wydajność szybkiego natarcia.