strazak.pl Ratowniczy Bank Wiedzy
Służba => Związki Zawodowe => Wątek zaczęty przez: grzela w Luty 13, 2013, 10:07:20
-
Ciekawa interpelacja :kwit:
Interpelacja nr 10689 do ministra spraw wewnętrznych
w sprawie łączenia stanowisk w jednostce Państwowej Straży Pożarnej z funkcjami w związkach zawodowych
Zostałem poinformowany o negatywnej praktyce łączenia stanowisk, która ma miejsce w jednostce Państwowej Straży Pożarnej. Jak wskazują zainteresowani, radca prawny będący strażakiem Państwowej Straży Pożarnej pełni funkcję zarówno w wydziale Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej, jak i w Prezydium Krajowej Sekcji Pożarnictwa NSZZ ˝Solidarność˝ jako sekretarz, a także zupełnie prywatnie w ramach działalności radcy prawnego reprezentuje strażaków Państwowej Straży Pożarnej w indywidualnych sporach pracowniczych i wynikających ze stosunku służby przeciwko komendantowi jednostek organizacyjnych PSP.
Osoby proszące mnie o wyjaśnienie tej sprawy są przekonane, że informacje, które radca uzyskiwał w związku z zajmowanym stanowiskiem sekretarza, wykorzystywane były w sprawach indywidualnych i odwrotnie. Tym samym, radca prawny nie wyłączał się ze spraw, o których mógł dowiedzieć się w związku z pełnioną przez niego służbą, a wręcz przeciwnie, wykorzystywał tę wiedzę w prowadzonych przez siebie postępowaniach.
Ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. 2009.12.68) nie rozstrzyga kwestii możliwości łączenia stanowisk, choć wydaje się uprawnionym stwierdzenie, że zarówno etyka zawodowa strażaka Państwowej Straży Pożarnej, jak i radcy prawnego kładzie nacisk na transparentność działania i niezależność. Tymczasem przejrzystość sprawowanych funkcji zostaje zaburzona, gdy osoba występująca w indywidualnej sprawie strażaka, występuje przeciwko jednostce straży pożarnej, pomimo tego, że sama sprawuje służbę w straży, jednocześnie występując jako przedstawiciel Krajowej Sekcji Pożarnictwa NSZZ ˝Solidarność˝. Budzi to poważne wątpliwości dotyczące przepływu informacji w sprawach prowadzonych przez radcę, nie pozwala bowiem jednoznacznie wskazać, w jakiej roli radca występuje w danym momencie. Jednocześnie w przedstawionej przez wnioskodawcę sprawie brakuje jednoznacznego wyłączenia się radcy od pełnienia części funkcji z racji reprezentacji strażaków lub odwrotnie, odstąpienia od prowadzenia spraw, co do których informacje mógłby powziąć z racji zajmowanych przez siebie stanowisk.
Problematyczna jest również kwestia oceny, z jakich względów jedna osoba zajmuje wszystkie wskazane powyżej stanowiska, skoro nie są to stanowiska wymagające wiedzy specjalistycznej, którą posiadałby jedynie wskazany radca prawny.
Mając na uwadze powyższe, zapytuję Pana Ministra:
1. Czy łączenie wyżej przedstawionych stanowisk jest dopuszczalne?
2. Czy opisany przypadek dotyczy tylko jednego radcy prawnego funkcjonującego w strukturze Państwowej Straży Pożarnej, czy jest to praktyka powszechna?
3. Czy radca prawny działający w strukturach Państwowej Straży Pożarnej jest zobowiązany do wyłączenia się z prowadzenia spraw przeciwko organom Państwowej Straży Pożarnej?
4. W jaki sposób Państwowa Straż Pożarna zabezpieczy przepływ informacji w jej strukturach w sytuacji łączenia przez jedną osobę kilku funkcji i reprezentowania zarówno interesów straży, jak i osób występujących przeciwko straży w sprawach indywidualnych?
5. Czy strażak oddelegowany do wykonywania funkcji w związkach zawodowych ma obowiązek występowania o pisemną zgodę w trybie art. 57 ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 roku o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. 2009.12.68) na podejmowanie zajęcia zarobkowego poza służbą?
6. W jaki sposób następuje dokumentowanie obecności w służbie strażaków oddelegowanych do wykonywania funkcji związkowych?
7. Na jakiej zasadzie następuje rozliczanie kosztów podróży służbowych na terenie kraju osób oddelegowanych do funkcji związkowych, realizujących dodatkowo w trakcie godzin służby zajęcia prywatne?
Wdzięczny będę Panu Ministrowi za udzielenie odpowiedzi na ww. pytania.
Z poważaniem
Poseł Jerzy Budnik
Wejherowo, dnia 15 października 2012 r.
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 10689
w sprawie łączenia stanowisk w jednostce Państwowej Straży Pożarnej z funkcjami w związkach zawodowych
Szanowna Pani Marszałek! W nawiązaniu do pisma z dnia 30 października 2012 r. (sygn. SPS-023-10689/12) przekazującego interpelację posła na Sejm RP pana Jerzego Budnika dotyczącą łączenia stanowisk w jednostce Państwowej Straży Pożarnej z funkcjami w związkach zawodowych uprzejmie informuję, że w opisywanej w wystąpieniu sprawie nie zachodzi przypadek łączenia stanowisk.
Zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854, z późn. zm.), strażak na wniosek organizacji związkowej został zwolniony z obowiązku świadczenia pracy (służby) na okres kadencji w zarządzie organizacji związkowej. W związku z powyższym wykonuje on zadania wyłącznie na rzecz organizacji związkowej.
Należy również wskazać, że w załączniku nr 1 do rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 20 marca 2009 r. w sprawie stanowisk służbowych w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. Nr 54, poz. 448) nie zostało wskazane stanowisko radcy prawnego. Zatrudnieni w Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej radcy prawni są pracownikami cywilnymi, żaden funkcjonariusz nie jest mianowany na stanowisko radcy prawnego.
Wspomniana w wystąpieniu osoba będąca sekretarzem w Prezydium Krajowej Sekcji Pożarnictwa NSZZ ˝Solidarność˝ i pełniąca służbę w Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej jest mianowana na stanowisko głównego specjalisty. Uprawnienia radcy prawnego w tym przypadku nie mają związku z zajmowanym stanowiskiem.
W tym miejscu należy wskazać, że stosownie do treści art. 57a ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 12, poz. 68, z późn. zm.) strażak nie może podejmować zajęcia zarobkowego poza służbą bez pisemnej zgody przełożonego uprawnionego do mianowania lub powołania strażaka na stanowisko służbowe. Przepis ten dotyczy również strażaków zwolnionych z obowiązku świadczenia pracy (służby).
Jednocześnie pragnę poinformować, że z uwagi na zwolnienie z obowiązku świadczenia pracy (służby) na okres kadencji w zarządzie organizacji związkowej Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej nie dokumentuje obecności strażaka oraz nie wysyła strażaka w delegacje służbowe.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Stanisław Rakoczy
Warszawa, dnia 26 listopada 2012 r.
-
chciał Pan Poseł błysnąć, ale okazało się, że ktoś go na minę wsadził; jak klasyk powiada: "podłość ludzka nie zna granic"; tak jak i zawiść<lol>
-
Bardzo ciekawa sprawa, ciekawe dlaczego poseł z Wejherowa TAK interesuje się Sekretarzem KSP?
-
Został o to poproszony przez kolesia?
-
a kolesiem zapewne jest poirytowany 01 :pyt:
-
a kolesiem zapewne jest poirytowany 01 :pyt:
Który przegrał duzooooo pieniedzy :D:D:D:D:D