strazak.pl Ratowniczy Bank Wiedzy
Pożarnictwo => Profilaktyka, prewencja => Wątek zaczęty przez: firek998 w Kwiecień 03, 2016, 12:50:45
-
Dostałem pytanie od znajomego.
Blok mieszkalny z garażem podziemnym na ok. 60 samochodów. Jeden z lokatorów chce żeby administracja udostępniła mu możliwość ładowania samochodu elektrycznego na jego stanowisku parkingowym. Oczywiście założy na własny koszt podlicznik, itp. Czy spotkaliście się już może z podobną sytuacją? Jak to wygląda pod kątem warunków ppoż.
-
Dobry temat. Na pewno trzeba opinii elektryka czy instalacja da radę. A generalnie to laptopa też można ładować w garażu, to czemu by nie samochód. Takie stanowisko zapewne musi spełniać jakieś warunki dotyczące elektryki. No i nie wiem jak to się odbywa w samochodzie, ale pewnie nie jest to na zasadzie ładowania akumulatorów które wydzielają gaz wybuchowy.
-
Myślę że pod kątem przepisów ppoż. wszystko się zgadza. Samochody elektryczne do szybkiego ładownia wymagają większych mocy, ale i z tradycyjnej sieci trójfazowej można je ładować (jak mamy więcej czasu). Tak jak napisał przedmówca, podstawa to kwestia samej instalacji elektrycznej, czy nie zostanie przeciążona. Sposób wykonania przyłącza pomijam - oczywiście musi być zgodny ze sztuką.
-
Rozmawiałem z elektrykiem, który wykonywał taką instalację w garażu i powiedział, że nie ma żadnego zagrożenia wybuchem a instalacja nie jest w Ex.
-
Orientacyjne wymagania dla instalacji elektrycznej do ładowania samochodu
dla zasilania 1x 16 A 3,7 kW od 3×2,5 mm2 do 3×6 mm2,
dla zasilania 3x 16 A 11 kW od 5×2,5 mm2 do 5×6 mm2,
dla zasilania 1x 32 A 7 kW od 5×2,5 mm2 do 5×6 mm2,
dla zasilania 3x 32 A 22 kW od 5×4,0 mm2 do 5×10 mm2.