strazak.pl Ratowniczy Bank Wiedzy
Pożarnictwo => Sprzęt => Wątek zaczęty przez: Rafał998 w Październik 26, 2006, 14:51:29
-
Witam wszystkich !!!
Panowie słuchajcie jest taki temat chodzi o to 2 miesiace temu nasza jednostka otrzymała od zaprzyjaźnionego miasta w niemczech samochód marki Mercedes LF 409 jest to auto co ma 20 tyś km przejechane rocznik 1979 ale super zadbane silnik zdrowiutki i chodzi o to juz jest po przeglądzie jest już zarejestrowane ale w tutejszej komendzie powiatowej uznali to auto jako samochód ratownictwa drogowego SRD a to jest raczej nam sie wydaje samochód co powinien być zarejestrowany jako Ratownictwa Technicznego SRT To auto ma 5.5 tony i nie jest to samochód lekki a średni i ma narzędzia typu haki łańcuchy dostosowane do pracy z dużym autem technicznym i niewiem czy psp nie powinna zmienić przeznaczenia tego auta. Proszę was o pomoc aha jeszcze jedno jeśli macie jakieś normy paliwowe do tego auta to też bym prosił przeleciałem już cały internet prawie i nic nie znalazłem.
z góry dzięki za pomoc.
Pozdrawiam
-
Oznaczenie samochodu zależy od wyposażenia i celu do jakiego ma być on używany, widocznie według kryteriów auto powinno mieć oznaczenie SRD a nie SRT.
Samochód o masie całkowitej do 7,5 tony to samochód lekki a nie średni! (od 7,5 do 14 ton to samochód średni a powyżej 14 ton to juz jest wóz ciężki)
-
Do Emil
W Polskiej straży stosujemy podział:
0 - 3,5 t - samochód lekki (L)
3,5 - 12 t - samochód średni (bez oznaczenia)
12 - powyżej - samochód ciężki (C)
Tak kwalifikuje pojazdy większość jednostek PSP i OSP. Po co więc wprowadzać kolejny dziwny podział jak i tak niczego nie zmienia (a przy powyższym przynajmniej wiadomo że lekkim można jeździć na kategorii B, a pozostałymi z kategorią C)
A jeśli chodzi o skategoryzowanie powyższego auta to odnosze wrażenie że PSP podjęła słuszną decyzję kwalifikując go jako SRD. Samochody SRT to samochody specjalne służące do ratownictwa technicznego ale w sensie działań typu zawalenie budynku, usunięcie drzewa z drogi, usunięcie konstrukcji stalowej itp, a nie tak jak sugerujesz pomocy technicznej innym pojazdom pożarniczym czy ratownictwa podczas wypadków drogowych - do tego służą właśnie auta z oznaczeniem SRD
-
Z tego co mi wiadomo to klasyfikacja jest taka jak napisałem powyżej. Argument:
nasz Star 266, masa całkowita ok. 13 ton - oznaczenie - średni samochód pożarniczy
-
ok
a czym sie rozni SRD od SRT ?
i prosze mi wskazac przepis w ktorym tworzy sie pojazdy typu SRD
-
Samochody lekkie mają masę do 7,5 tony włącznie. Do 3,5 t było kiedyś.
-
Z tego co mi wiadomo to klasyfikacja jest taka jak napisałem powyżej. Argument:
nasz Star 266, masa całkowita ok. 13 ton - oznaczenie - średni samochód pożarniczy
13 ton ale chyba z wodą i sprzętem
-
Chodzi o dopuszczalną masę całkowitą.
-
Nie sugeruj się tym, ze na samochody do 3,5 tony wystarcza Ci prawko "B", bo to nie ma nic wspólnego z oznaczeniami samochodów pożarniczych.
-
Z tego co wiem to wg. aktualnej normy jest dokladnie tak jak napisal emil. Iveco Daily 65C17 ma 6,5t DMC, a klasyfikowane jest jako samochod lekki. Wejdz np. na http://www.pojazdyspecjalne.com.pl/glowna.php?szcz=1c (http://www.pojazdyspecjalne.com.pl/glowna.php?szcz=1c) i zobacz jak sa klasyfikowane samochody. Biez zawsze pod uwage DMC a nie mase wlasna. A tak poza tym to istnieje jeszcze rozgraniczenie miedzy SRt a SRd? Bo z tego co mi wiadomo to wsypano to wszystko do jednego worka z napisem SRt.
-
Nie sugeruj się tym, ze na samochody do 3,5 tony wystarcza Ci prawko "B", bo to nie ma nic wspólnego z oznaczeniami samochodów pożarniczych.
O co tu chodzi?????? Bo ja niewiem a tak pozatym to napisałem ten post zeby się dowiedzieć z tym tematem co napisałem otwórz sobie swoj post i sie pytaj czy wolno z B czy nie wolno
Pozdrawiam
-
Panowie o co sie spierać Średni lekki tu chodzi koledze o przeznaczenie SRD w stosunku do SRT ma mniejsze wyposażenie stąt i może być to lekki samochód nie ma tyle sprzętu co SRT ten na ogół z założenia współpracuje z innymi pojazdami. A czy SRT nie może brać udziału w wypadkach drogowych.Pod warunkiem że ma hydraulikę.
-
Nie ma się o co kłucić. Wg PN z 197.. któregoś lekkie to do 3,5 tony, średnie - od 3,5 do 12 ton, a ciężkie ponad 12 ton. Taką klasyfikacje przyjmuje sie do oznaczeń np.: GCBA. Wg nowej europejskiej normy z 2002 roku chyba lekkie - do 7,5 tony, średnie 7,5 do 14, a ciężkie powyżej. Z kolei jeżeli chodzi o Rt czy Rd to sprawa wygląda tak, ze jeżeli na aucie jest sprzet hydrauliczny i nic więcej to jest strikte SRd, a jeżeli ma inny sprzet to powinien być SRt, ale interpretacja nalezy do naczelnika, kierownika (zależy kto u was jest szefem) operacyjnej w KP lub KM.
-
do 3,5 tony L,do 12 ton Ś,a powyzej 12 ton GCBA:)
-
A wogule to ja sie nie umnie połapać w tych oznaczeniach GBA GBM itp. wytłumaczcie mi to prosze
-
GBA jest to Gasniczy Beczka Autopompa a GBM to Gasniczy Beczka Motopompa i te dwa rodzaje samochodow to sa Średnie samochody chyba ze sie myle z moim opisem:)
-
A wogule to ja sie nie umnie połapać w tych oznaczeniach GBA GBM itp. wytłumaczcie mi to prosze
Hm, to może jakiś kurs szeregowców na początek kariery w OSP? Albo przynajmniej lekturka "ABC strażaka ochotnika". Wiem, bywam złośliwy... Napisz na priv, to Ci całą tabelkę rozpiszę.
-
ak się nie możesz się połapać to zajrzyj tu: http://www.spiewnik.gower.pl/strazak/pojazdy.html
-
wielkie dzięki panowie POZDRO DLA WAS
-
do 3,5 tony L,do 12 ton Ś,a powyzej 12 ton GCBA:)
według starej normy ;)
-
a jaka jest nowa bo ja sie uczylem pol roku temu?????
-
Norma z 2002 roku mówi, że lekkie mają DMC do 7,5t; średnie od 7,5t do 14t; a ciężkie powyżej 14 ton
pozdro ;)
-
dzieki widac ze na szkoleniu mieli stare dane:)