strazak.pl Ratowniczy Bank Wiedzy

Pożarnictwo => Sprzęt => Wątek zaczęty przez: zenor w Luty 02, 2020, 09:48:42

Tytuł: Stopień zużycia opon - jakie cechy?
Wiadomość wysłana przez: zenor w Luty 02, 2020, 09:48:42
Jakie cechy świadczą o zużyciu opon? Wiadomo, bieżnik, ale co jeszcze? Jaką żywotność ma opona? Pytam, aby rozwiać wątpliwości, dot. bezpieczeństwa użytkowanego sprzętu.
Tytuł: Odp: Stopień zużycia opon - jakie cechy?
Wiadomość wysłana przez: strazak_kbr w Luty 02, 2020, 18:13:24
Nie powinno się  zużywać bieżnika do wynikającego z przepisów 1,6 milimetra, zaleca się wymianę przy 3-4mm ze względu na zjawisko aquaplaningu i kierowalność na mokrej nawierzchni.
Powinieneś wymienić także opony gdy widać wybrzuszenia, deformacje na boku związane z pęknięciem nitek osnowy,
wszelkie przecięcia i rozdarcia gumy. Producenci zazwyczaj nie określają żywotności opon, ale zaleca się wymianę nie później niż po 10 latach. Osobiście uważam, że w przypadku opon zimowych okres ten powinien być krótszy, ponieważ guma z biegiem czasu traci swoje właściwości (w oponach zimowych stosuje się specjalne mieszanki które pozwalają w niskich temperaturach zachowanie miękkiego bieżnika)
Tytuł: Odp: Stopień zużycia opon - jakie cechy?
Wiadomość wysłana przez: Radhezz w Luty 03, 2020, 02:11:17
U mnie opony w średnim się zrobiły "kanciaste" od stania, ale wtedy już miały ponad 20 lat. Dziwnie się wtedy jeździło, aż trudno to opisać.
wszelkie przecięcia i rozdarcia gumy.
Stara guma też po prostu pęka mniej lub bardziej delikatnie, rozłazi się. Jazda alarmowa na takim ogumieniu to sport ekstremalny, ale pewnie jakby sprawdzić po remizach to by się trafił niejeden Star czy Jelcz jeżdżący wciąż na ogumieniu na którym z fabryki wyjechał.
Tytuł: Odp: Stopień zużycia opon - jakie cechy?
Wiadomość wysłana przez: igorm w Luty 03, 2020, 10:56:54
Przede wszystkim bieżnik - jeżeli nie występuje, to znaczy, że opona nadaje się do wyrzucenia. Dlaczego bieżnik jest aż tak istotny? Otóż głęboki bieżnik dosyć sprawnie i szybko odprowadza nadmiar wody, który jeżeli nie zostałby odprowadzony, sprawiłby, że samochód straciłby przyczepność.
Kolejna kwestia to popękana guma, która może świadczyć o starości opony. Sparciała opona, która była wystawiona na działania promieni słonecznych, szybko traci swoje pierwotne właściwości, wytrzymałość, nośność. Krótko mówiąc, nie ma co ryzykowac.
Na http://rajdpaluk.com/baza-wiedzy-motoryzacyjnej/jakie-opony-zimowe-wybrac/ warto jeszcze sprawdzić.