strazak.pl Ratowniczy Bank Wiedzy
Pożarnictwo => Sprzęt => Wątek zaczęty przez: matys243 w Grudzień 25, 2015, 13:21:24
-
Witam. Czy możecie mi wytłumaczyć jak wygląda obsługa Stara 244 między innymi jak wygląda układ biegów gdzie są napędy, i gdzie włączyć autopompę.
-
Układ biegów:
R 2 4
1 3 5
Załączanie napędów odbywa się przełącznikami na desce rozdzielczej, powinny tam być ikony z kołami: jedna ze skręconymi - jest to załączenie przedniego napędu, drugi to dwa koła z "x" pomiędzy kołami i to jest blokada tylnego mostu.
Jeżeli nie masz takich piktogramów to musisz po kolei włączać przełączniki i ktoś musi słuchać czy słychać syknięcie powietrza bądź charakterystyczne stuknięcie.
Autopompę u mnie włącza się po prawej stronie od siedzenia kierowcy przy hamulcu ręcznym.
Powinny tam być 2 wajchy. Jedna długa prosta - jest to reduktor(biegi szosowe i terenowe), druga krótka zakrzywiona do przodu - to ona załącza autopompę. Autopompę oczywiście uruchamia się ze wciśniętym sprzęgłem i powoli je puszcza po załączeniu.
-
Yep, to by się zgadzało - lepiej się tego raczej nie da opisać, bo w zależności od wersji/roku produkcji były pewne zmiany wprowadzane w desce rozdzielczej układzie przełączników, tak więc nawet dwa niby identyczne wozy mogą mieć różne deski.
Jeżeli nie masz takich piktogramów to musisz po kolei włączać przełączniki i ktoś musi słuchać czy słychać syknięcie powietrza bądź charakterystyczne stuknięcie.
Co jak co, do przedniego napędu nie pamiętam, ale z tą blokadą mostu to jeszcze jest kontrolka z identycznym oznaczeniem jak na klawiszu - a to dość ważna rzecz.
Dla ścisłości jeszcze załączenie biegów terenowych automatycznie załącza przedni napęd.
-
Napędy były różnie umiejscowione. Trza trochę sipo bawić i wyczujesz ;)
-
Matys a co stara wam dali?
-
Co do kontrolki to zależy czy żaróweczka nie jest spalona.
A co do biegów terenowych to nie byłbym taki pewny. U siebie w OSP nie mam takiego czegoś i w JRG na SH-18 również nie ma czegoś takiego.
W OSP mam z 91r. także, może to być jakaś dodatkowa przeróbka. W drugim OSP też tego nie mam a samochód z lat 80 bodajże. Nie wiem jaki rocznik jest tego z JRG ale też nie ma tego bajeru
-
Mowa o 244
-
Co do kontrolki to zależy czy żaróweczka nie jest spalona.
Khem, biorąc pod uwagę jak podzespoły w Starze topornie pracują i że zdarzają się zacięcia mechanizmów to raczej w interesie kierowcy i mechanika jak najbardziej jest mieć sprawną kontrolkę, bo wiadomo czym się skończy podróż po asfalcie z włączoną blokadą...
A co do biegów terenowych to nie byłbym taki pewny. U siebie w OSP nie mam takiego czegoś i w JRG na SH-18 również nie ma czegoś takiego.
W OSP mam z 91r. także, może to być jakaś dodatkowa przeróbka. W drugim OSP też tego nie mam a samochód z lat 80 bodajże. Nie wiem jaki rocznik jest tego z JRG ale też nie ma tego bajeru
Hmm, ja w życiu reduktor zapinałem RAZ jak się wpakowałem w bagno, ale wtedy wszystko było już załączone, więc organoleptycznie ciężko mi stwierdzić czy to jest fakt - słyszałem że w niektórych egzemplarzach to tak działa. Może jakieś znaczenie (choć wątpię) ma fakt że w "moim" Starze jest reduktor z wojskowego 266.
W każdym razie instrukcja Stara 244 z 1984r (chyba ostatni wypust przed modernizacją) kategorycznie zabrania jazdy na biegach terenowych z wyłączonym przednim napędem. Czemu - nie wiem, ale skoro tak piszą to lepiej ten guzik dla świętego spokoju pstryknąć.
Ogólnie temat trudny do ugryzienia, bo podczas gdy w wojskowych 266 wszystkie egzemplarze miały skrzynie biegów z synchronizacją to w straży bywało z tym różnie - ja mam bez synchronizacji, ale chyba nie ma co narzekać, bo kolega w WSP miał 244 bez wspomagania jeszcze do tego... Czyli kierowca Stara musi być gotowy na wszystko :rofl:
SH-18 to przeważnie na Starach 28/200 były... no ale cóż...
-
A tu jest akurat wyjątek. W powiecie są 2 SH-18 i oba są w dwóch JRG w powiecie(taki ewelement 3 JRG w jednym powiecie) i jeden jest na Star 200 a drugi na 244 właśnie
-
244 występowały również w energetyce.
-
Matys a co stara wam dali?
Nie poprostu od dawna go mammy tylko nigdy sie nie zgałebiałem w tą wiedze:)
-
a ten reduktor (biegi terenowe) to załączone są kiedy wajcha jest do przodu czy do tyłu bo miałem kiedyś okazję się przejechać na łące i nie było różnicy dla mnie żadnej czy wajcha od reduktora była do tyłu czy do przodu.
-
a ten reduktor (biegi terenowe) to załączone są kiedy wajcha jest do przodu czy do tyłu bo miałem kiedyś okazję się przejechać na łące i nie było różnicy dla mnie żadnej czy wajcha od reduktora była do tyłu czy do przodu.
W 266 jest do tyłu to pewnie tak samo będzie
-
bo mnie dziwiło że nie szło wyczuć które są które a wydaje mi się że różnica w prędkości powinna być zauważalna
-
bo mnie dziwiło że nie szło wyczuć które są które a wydaje mi się że różnica w prędkości powinna być zauważalna
Oj zdecydowanie się to czuje, mimo tego że to niby "tylko" o 36% większe przełożenie.
-
Na łące może być to ciężkie do wyczucia. Ja to testowałem na asfalcie i wtedy była wyczuwalna różnica.
-
Witam wszystkich. Czy możecie mi powiedzieć jaka jest różnica pomiędzy Starem 244, a Starem 244L oraz jak to jest z kabiną, bo są dwa rodzaje starsza i nowsza czy to też ma się od wersji?
-
Witam wszystkich. Czy możecie mi powiedzieć jaka jest różnica pomiędzy Starem 244, a Starem 244L oraz jak to jest z kabiną, bo są dwa rodzaje starsza i nowsza czy to też ma się od wersji?
244L to wersja o zwiększonym rozstawie osi, tylko tyle. Kabiny były dwa typy starsza 642 i nowsza 678. Nie ma to związku z wersją podwozia, jedynie z datą produkcji.
-
A długość pojazdu nie jest też zmieniona?
-
A długość pojazdu nie jest też zmieniona?
A kwestia "zmiana rozstawu osi" nie sugeruje tego? Oczywiście że jest dłuższy.
-
Racja :wall: ok dzięki Ci za odpowiedź