strazak.pl Ratowniczy Bank Wiedzy

Służba => Gorące dyskusje strażaków => Wątek zaczęty przez: alarmowy_998 w Sierpień 15, 2009, 11:17:22

Tytuł: uprawnienia do kierowania pojazdami uprzywilejowanymi
Wiadomość wysłana przez: alarmowy_998 w Sierpień 15, 2009, 11:17:22
witam!

jakie uprawnienia powinienem posiadać żeby móc jeździć karetką pogotowia i SLRt w straży?
Tytuł: Odp: uprawnienia do kierowania
Wiadomość wysłana przez: zero-11 w Sierpień 15, 2009, 17:51:05
Jeśli jesteś już kierowcą w straży to powinieneś to wiedzieć. Adekwatne prawo jazdy - często SLRt podchodzą pod samochody ciężarowe, czyli kat. "C". Dodatkowo uprawnienia do jazdy pojazdami uprzywilejowanymi - czyli ważna badania lekarskie + psychotechnika.
Tytuł: Odp: uprawnienia do kierowania
Wiadomość wysłana przez: Johny112 w Sierpień 15, 2009, 20:30:29
I jeszcze pisemną zgodę właściciela pojazdu, czyli danego komendanta miejskiego czy powiatowego.
Tytuł: Odp: uprawnienia do kierowania
Wiadomość wysłana przez: salfk w Sierpień 16, 2009, 12:02:21
A jeśli to OSP to wójta, burmistrza, prezydenta miasta.
Tytuł: Odp: uprawnienia do kierowania
Wiadomość wysłana przez: alarmowy_998 w Sierpień 17, 2009, 15:56:05
a nie wiecie jak jest w pogotowiu?
Tytuł: Odp: uprawnienia do kierowania
Wiadomość wysłana przez: zero-11 w Sierpień 17, 2009, 16:04:07
Odpowiednie prawo jazdy i psychotechnika to zapewne standard. W końcu karetka to też pojazd uprzywilejowany.
Tytuł: Odp: uprawnienia do kierowania
Wiadomość wysłana przez: Szkwaras w Sierpień 17, 2009, 17:16:33
Teraz żeby zostać kierowcą karetki w pogotowiu to oprócz prawa jazdy + badania, trzeba mieć min. ratownika medycznego (2 letnia szkoła), bo inaczej nie przyjmą.
Tytuł: Odp: uprawnienia do kierowania
Wiadomość wysłana przez: zero-11 w Sierpień 17, 2009, 19:41:14
Hehe, za to w straży, żeby zostać ratownikiem trzeba mieć papiery kierowcy na "C" - w większości przypadków ;)
Tytuł: Odp: uprawnienia do kierowania
Wiadomość wysłana przez: Vendetta w Sierpień 17, 2009, 19:44:33
A więc pogotowie:
- Kategoria prawa jazdy C [nie ma innej opcji]
- Badania wszystkie
- Doswiadczenie
- Zaje*** znajomość topografi miasta i okolic.. [Nie ma czasu na zastanawianie sie gdzie jechać - trzeba to miec przed oczami]
- SZKOŁA, nie ma juz kierowców bez zawodu Ratownika Medycznego [licencjat = 3 lata, studium = 2 lata] = tylko te dwie drogi...

Wymagania są.. Odpowiedzialność rowniez..
Tytuł: Odp: uprawnienia do kierowania
Wiadomość wysłana przez: toma w Sierpień 17, 2009, 20:23:14
Czy do kierowania pojazdem w OSP jest wymagane ukończenie kursu podstawowego ratowników OSP, czy może wystarczą prawo jazdy kat. C, badania na kierowcę, zgoda wójta i zapoznanie się z obsługą pojazdu?
Tytuł: Odp: uprawnienia do kierowania
Wiadomość wysłana przez: Łukasz Telus w Sierpień 17, 2009, 22:27:05
A więc pogotowie:
- Kategoria prawa jazdy C [nie ma innej opcji]

Dlaczego akurat C, skoro 99% karetek w Polsce nie przekracza DMC 3,5t ?
Tytuł: Odp: uprawnienia do kierowania
Wiadomość wysłana przez: fireman w Sierpień 17, 2009, 22:52:51
Czy do kierowania pojazdem w OSP jest wymagane ukończenie kursu podstawowego ratowników OSP, czy może wystarczą prawo jazdy kat. C, badania na kierowcę, zgoda wójta i zapoznanie się z obsługą pojazdu?

Prawo wyjazdu do działań z ramienie OSP posiadają członkowie danego OSP działajacy w tej jednostce i działajacy w tej jednostce w ramach Jednostki Operacyjno Technicznej (JOT). W JOT-cie możesz działać z kompletem badań, z przeszkoleniem itd - zatem wniosek, żeby wyjechać do działań samochodem OSP powienieneś mieć kurs podstawowy.

Dlaczego akurat C, skoro 99% karetek w Polsce nie przekracza DMC 3,5t ?

Dopuszczalna masa całkowita Mercedesów i VW jeżdżących (przynajmniej po okolicznym terenie) wraz ze sprzętem i ratownikami o pacjencie nie wspomnę ;) przekraczają 3,5 tony dopuszczalnej masy całkowitej.
Tytuł: Odp: uprawnienia do kierowania
Wiadomość wysłana przez: dHMartynka w Sierpień 18, 2009, 04:29:44
Koledzy dobrze mówią :) Kierowca to też strażak, więc jakieś pojęcie o pożarnictwie musi posiadać. Nawet jak tak się zastanowić, to dziwne by było, aby zwykły cywil jeździł do akcji. Pozdrawiam  :straz:
Tytuł: Odp: uprawnienia do kierowania
Wiadomość wysłana przez: Vendetta w Sierpień 18, 2009, 09:09:11
A więc pogotowie:
- Kategoria prawa jazdy C [nie ma innej opcji]

Dlaczego akurat C, skoro 99% karetek w Polsce nie przekracza DMC 3,5t ?

Tak jak Fireman Ci napisał... Tkwisz w wielkim bledzie jesli twierdzisz ze nie przekracza ;)
Tytuł: Odp: uprawnienia do kierowania
Wiadomość wysłana przez: Łukasz Telus w Sierpień 18, 2009, 09:40:50
A więc pogotowie:
- Kategoria prawa jazdy C [nie ma innej opcji]

Dlaczego akurat C, skoro 99% karetek w Polsce nie przekracza DMC 3,5t ?

Tak jak Fireman Ci napisał... Tkwisz w wielkim bledzie jesli twierdzisz ze nie przekracza ;)

Pewnie jestem w błędzie, ale skoro Sprintery i Craftery producent przewidział do DMC 3,5t, to pewnie wykonwaca zabudowy sam te auta przerabia na DMC z wyższą wartością zmieniając odpowiednie dane w dowodzie.
Tytuł: Odp: uprawnienia do kierowania
Wiadomość wysłana przez: salfk w Sierpień 18, 2009, 10:28:41
Producent robi te auta w wersji o ile dobrze pamiętam od 2,8t do 5 ton i z zewnątrz są one nie do odróżnienia. Różnica jest w konstrukcji ramy, oraz w konstrukcji zawieszenia. Ostatnio to trochę studiowałem jak zamawialiśmy coś podobnego do straży. Jednakże większość Sprinterów jakie widziałem u nas w PR to 315, a więc DMC 3,5 tony.
Tytuł: Odp: uprawnienia do kierowania
Wiadomość wysłana przez: MGNACZUS w Sierpień 18, 2009, 21:36:59
A więc pogotowie:
- Kategoria prawa jazdy C [nie ma innej opcji]

Dlaczego akurat C, skoro 99% karetek w Polsce nie przekracza DMC 3,5t ?

Tak jak Fireman Ci napisał... Tkwisz w wielkim bledzie jesli twierdzisz ze nie przekracza ;)

Pewnie jestem w błędzie, ale skoro Sprintery i Craftery producent przewidział do DMC 3,5t, to pewnie wykonwaca zabudowy sam te auta przerabia na DMC z wyższą wartością zmieniając odpowiednie dane w dowodzie.

Sam nic nie przerabia - Sprintera możesz kupić z DMC od 3 do 5 ton.
Zresztą popatrz sam na tabelkę (http://www.mercedes-benz.pl/content/poland/mpc/mpc_poland_website/pl/home_mpc/van_i/home/products/nya_transportbilar/New_Sprinter/panel_van/dimensions_and_weights.html)

Tak samo robią inni producenci Fiat, Renault, Iveco itp.

Rozmawiałem całkiem niedawno z przedstawicielem pogotowia - przymierzają się do zakupu nowej karetki - DMC do 5t - kierowca musi mieć kat C.

Powód? Coraz więcej coraz cięższego sprzętu na aucie.
Tytuł: Odp: uprawnienia do kierowania
Wiadomość wysłana przez: Łukasz Telus w Sierpień 18, 2009, 21:47:39
A więc pogotowie:
- Kategoria prawa jazdy C [nie ma innej opcji]

Dlaczego akurat C, skoro 99% karetek w Polsce nie przekracza DMC 3,5t ?

Tak jak Fireman Ci napisał... Tkwisz w wielkim bledzie jesli twierdzisz ze nie przekracza ;)

Pewnie jestem w błędzie, ale skoro Sprintery i Craftery producent przewidział do DMC 3,5t, to pewnie wykonwaca zabudowy sam te auta przerabia na DMC z wyższą wartością zmieniając odpowiednie dane w dowodzie.

Sam nic nie przerabia - Sprintera możesz kupić z DMC od 3 do 5 ton.
Zresztą popatrz sam na tabelkę (http://www.mercedes-benz.pl/content/poland/mpc/mpc_poland_website/pl/home_mpc/van_i/home/products/nya_transportbilar/New_Sprinter/panel_van/dimensions_and_weights.html)

Tak samo robią inni producenci Fiat, Renault, Iveco itp.

Rozmawiałem całkiem niedawno z przedstawicielem pogotowia - przymierzają się do zakupu nowej karetki - DMC do 5t - kierowca musi mieć kat C.

Powód? Coraz więcej coraz cięższego sprzętu na aucie.

Zapoznałem się. Merce 3xx maja DMC 3,5t a tych jest najwięcej.
Zakup 4xx i 5xx wiązać się bedzie z rozwiązaniem problemu kierówców z C.

Ostatni kierowcy zawodowi co na wypadku z rękami w kieszeniach stoją i patrzą co się dzieje wkrótce będą znikać. Ich miejsca zajmą ratownicy medyczni. Problem w tym, że niewielu posiada C. Niewielu będzie też opłacało się zrobić C, szczególnie jeśli pogłoski o znacznym podniesieniu kosztów szkolenia potwierdzą się. Nie wiem jak jest teraz, kiedyś wymagano od kierowcy pojazdu uprzywilejowanego posiadania prawa jazdy w danej kategorii od przynajmniej 3 lat.

Ale temat karetek, średnio pasuje do tematyki tego forum.
Tytuł: Odp: uprawnienia do kierowania
Wiadomość wysłana przez: grzela w Sierpień 20, 2009, 10:43:35

- Zaje*** znajomość topografi miasta i okolic.. [Nie ma czasu na zastanawianie sie gdzie jechać - trzeba to miec przed oczami]


Kierowcy karetek nie znają Warszawy:

http://www.tvnwarszawa.pl/28415,1615469,0,1,kierowcy_karetek_nie_znaja_warszawy,wiadomosc.html
Tytuł: Odp: uprawnienia do kierowania
Wiadomość wysłana przez: Łukasz Telus w Sierpień 20, 2009, 11:48:53

- Zaje*** znajomość topografi miasta i okolic.. [Nie ma czasu na zastanawianie sie gdzie jechać - trzeba to miec przed oczami]


Kierowcy karetek nie znają Warszawy:

http://www.tvnwarszawa.pl/28415,1615469,0,1,kierowcy_karetek_nie_znaja_warszawy,wiadomosc.html

Cóż w straży też trafiają się kierowcy, którzy nie znają swojego rejonu i bez mam dojazdowych i pomocy dowódcy do celu by nie dojechali.

p.s.
Śmierć kobiety pod kołami karetki pogotowia (http://www.tvnwarszawa.pl/-1,1615547,0,,smierc_pod_kolami_karetki,wiadomosc.html)
Tytuł: Odp: uprawnienia do kierowania pojazdami uprzywilejowanymi
Wiadomość wysłana przez: zero-11 w Sierpień 20, 2009, 14:25:20
A czego można by się spodziewać. W Warszawie w pogotowiu czy straży pracują kierowcy dojeżdżający nawet z odległości dalszych niż 100km. Niskie zarobki i wysokie koszta utrzymania w mieście sprawiają, że nie ma chętnych do tej pracy wśród mieszkańców miasta.
Jednak w straży schemat - atlas miasta na każdym wozie funkcjonuje. Dlaczego w karetkach miało by nie być podobnie?

pozdr.
Tytuł: Odp: uprawnienia do kierowania pojazdami uprzywilejowanymi
Wiadomość wysłana przez: Vendetta w Sierpień 20, 2009, 14:32:06
Dziwie sie ze tacy dostaja prace wogole jako kierowca karetki .. U mnie w przeszło 100 tyś miescie sa testy z topografi niczym na taxi, nie zaliczasz nie jezdzisz! A w takim wielkie miasto jak Warszawa puszczaja ludzi bez znajomosci? aua! Schodzi to na psy troszke ;) choc mimo wszystko lepszy psy, niz gdyby karetki stały bez kierowcow hoh
Tytuł: Odp: uprawnienia do kierowania pojazdami uprzywilejowanymi
Wiadomość wysłana przez: Łukasz Telus w Sierpień 20, 2009, 14:54:13
Dziwie sie ze tacy dostaja prace wogole jako kierowca karetki .. U mnie w przeszło 100 tyś miescie sa testy z topografi niczym na taxi, nie zaliczasz nie jezdzisz! A w takim wielkie miasto jak Warszawa puszczaja ludzi bez znajomosci? aua! Schodzi to na psy troszke ;) choc mimo wszystko lepszy psy, niz gdyby karetki stały bez kierowcow hoh

Jestem ciekaw czy w czasie w/w egzaminu sprawdza się znajomość topografii całego powiatu, włącznie ze znajomością nazw ulic w we wszystkich wsiach. Przecież pogotowie ratunkowe nie obsługuje tylko miast a także wioski. Można znać topografię miasta 100tys. miasta, a czy w takim razie można nie znać dojazdu do 80 tys. obywateli zamieszkującymi powiat?
Tytuł: Odp: uprawnienia do kierowania pojazdami uprzywilejowanymi
Wiadomość wysłana przez: Siedemsetter w Sierpień 21, 2009, 10:35:23
według mnie tacy kierowcy, którzy nie znają dobrze rejonu powinni w wolnej chwili siąść nad mapą i przestudiować sobie po kolei ulice, czy jakieś ościenne miejscowości. roboty z tym wiele nie ma, a jak może pomóc!
Tytuł: Odp: uprawnienia do kierowania pojazdami uprzywilejowanymi
Wiadomość wysłana przez: salfk w Sierpień 21, 2009, 17:50:26
Może ale dla przykładu. U mnie w powiecie jest 78 miejscowości. Około 20 z nich ma ulice. Powiedzmy, że 10 ma ponad 75 ulic. Więc przelicz sobie ile to miejsc do zapamiętania. U mnie w OSP czasem się na mapę zerka gdzie jest taka ulica, bo stoi na niej jeden budynek, ale jest (łącznie mamy ich 94, a wioska liczy 5500 mieszkańców). Nie da się wszystkiego spamiętać.
Tytuł: Odp: uprawnienia do kierowania pojazdami uprzywilejowanymi
Wiadomość wysłana przez: zero-11 w Sierpień 21, 2009, 19:50:22
Panowie, ale od czego są mapy i atlasy. Dojazd do miejscowości w powiecie nie trwa 3 min. A gdzie leży dana miejscowość chyba kierowca już wie. W trakcie dojazdu wystarczy, że lekarz czy sanitariusz ustalą dokładną lokalizację na planie tej miejscowości. U mnie w jednostce sami zrobiliśmy sobie powiększone mapy własnego rejonu z zaznaczeniem hydrantów i klatek schodowych budynków, by wiedzieć, od której strony podjeżdżać.
Tytuł: Odp: uprawnienia do kierowania pojazdami uprzywilejowanymi
Wiadomość wysłana przez: Łukasz Telus w Sierpień 21, 2009, 20:47:49
Nagonka starych kierowców w PR na nowych kierowców-ratowników trwa od lat. Ci którym nie chciało się spełnić standardów i zrobić szkołę i teraz dostają wypowiedzenia i robią hałas.

Parę miesięcy w TVN oglądałem reportaż o kierowcach karetek w Katowicach (http://polskalokalna.pl/wiadomosci/slaskie/katowice/news/protest-kierowcow-wpr-w-katowicach,1305875,3321), teraz kierowcy z Warszawy nasłali TVN na swoich młodszych kolegów. We Wrocławiu po ogłoszeniu pomysłu wywalenia z zespołów kierowców i zredukowaniu zespołu z 4 do 3 i z 3 do 2 kierowcy ustami starych lekarek zaczęli krzyczeć (http://miasta.gazeta.pl/wroclaw/1,79448,4967508.html), że bezpieczeństwo Wrocławian jest zagrożone bo w karetkach będzie mniej osób i przez to stary lekarz będzie musiał pacjenta znosić. Tymczasem w przypadku kierowców na W i niektórych R przy zgłoszeniu nie wsiadają oni nawet z aut. Na wypadku chodzą z rękami w kieszeni gdy 3/2 osobowy zespół walczy o życie poszkodowanych. Często zespół dzwoni z mieszkania na 999 z prośbą o krzesełko, a dyspozytorka przez radio woła "Panie Ferdku Pan weźmie krzesełko i podejdzie pod szóstkę"

Jak napisaliście nie sposób zapamiętać wszystkich ulic we wszystkich miejscowościach powiatu. Warszawa nie jest 100 tysięcznym miastem, żeby można było zapamiętać wszystkie adresy i numerację.
Jeśli kogoś boli, że kierowcy PR nie znają Warszawy to chciałbym pozabierać wam karty dojazdowe na jakiś okres czasu i jeździć na pamięć. Ciekawe co wtedy by wyszło z takiego eksperymentu. Pewnie okazałoby się, że kierowcy i dowódcy nie dość, że nie znają swojego rejonu to nawet 100 miasta.
Tytuł: Odp: uprawnienia do kierowania pojazdami uprzywilejowanymi
Wiadomość wysłana przez: zero-11 w Sierpień 21, 2009, 21:46:54
Oczywiście, że nie sposób zapamiętać wszystkie ulice. Taksówkarze, którzy zdawali egzamin z topografii miasta często wspomagają się planem czy GPS-em. Dlatego powtórzę jeszcze raz - plan miasta w każdej karetce. yo chyba nie takie trudne, co?
Tytuł: Odp: uprawnienia do kierowania pojazdami uprzywilejowanymi
Wiadomość wysłana przez: Łukasz Telus w Sierpień 21, 2009, 22:30:47
Oczywiście, że nie sposób zapamiętać wszystkie ulice. Taksówkarze, którzy zdawali egzamin z topografii miasta często wspomagają się planem czy GPS-em. Dlatego powtórzę jeszcze raz - plan miasta w każdej karetce. yo chyba nie takie trudne, co?

Zgodze się z tobą, ale w granicach rozsądku. Swój rejon mniej więcej trzeba znać. Mapy i GPS  wynaleziono po to by ułatwiać życie, więc trzeba z nich korzystać. Po prosty problem kierowców i kierowców-ratowników w karetka jest póki co szerszym problemem i dopóki ostatni kierowca nie odejdzie na emeryturę niewiele się zmieni.
Tytuł: Odp: uprawnienia do kierowania pojazdami uprzywilejowanymi
Wiadomość wysłana przez: fireman w Sierpień 21, 2009, 22:56:48
...kiedyś wymagano od kierowcy pojazdu uprzywilejowanego posiadania prawa jazdy w danej kategorii od przynajmniej 3 lat...
...no właśnie ostatnio spotkałem się też z opinią, że trzeba mieć 3 lata stażu aby w danej kategorii aby uzyskać uprawnienia na prowadzenie samochód uprzywilejowanego. na jakim przepisie gość się oparł odparł, że nie pamięta.

Nie wiem tylko, czy nie pamięta bo zapomniał, czy nie pamięta, bo było to już tak dawno, że najstarsi górale tego nie pamiętają.

jak ma ktoś nawet archiwalną informację na ten temat niech poda na forum albo PW
Tytuł: Odp: uprawnienia do kierowania pojazdami uprzywilejowanymi
Wiadomość wysłana przez: Łukasz Telus w Sierpień 22, 2009, 01:39:12
Wymaganie 3 lat jest już najrpawdopodobniej nieaktulane:

Dz.U. 1997 Nr 98 poz. 602
USTAWA z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym

Cytuj
Art. 95a.
1. Kierującym pojazdem uprzywilejowanym może być osoba, z zastrzeżeniem ust.
2-4, która:
1) ukończyła 21 lat;
2) posiada zaświadczenie wydane przez pracodawcę, potwierdzające jej zatrudnienie
oraz spełnienie wymagań w zakresie badań lekarskich, o których
mowa w art. 122 ust. 2, i psychologicznych, o których mowa w art. 124 ust.
2.
[...]
4. Kierującym pojazdem uprzywilejowanym ochotniczej straży pożarnej może być
osoba, która posiada zaświadczenie wydane przez właściwego wójta (burmistrza,
prezydenta miasta), potwierdzające spełnienie wymagań w zakresie badań
lekarskich, o których mowa w art. 122 ust. 2, oraz psychologicznych, o których
mowa w art. 124 ust. 2.

Cytuj
Art. 122.
2. Kierowca pojazdu uprzywilejowanego, instruktor, egzaminator oraz kierujący
tramwajem podlegają kontrolnym badaniom lekarskim:
1) w wieku do 55 lat – co 5 lat;
2) w wieku od 55 lat do 65 – co 2 lata;
3) powyżej 65 roku życia – corocznie.

Cytuj
Art. 124.
1. Badaniu psychologicznemu przeprowadzanemu w celu orzeczenia istnienia lub
braku przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdem podlega:
2. Instruktor, egzaminator, kierowca pojazdu uprzywilejowanego oraz kierujący
tramwajem podlegają kontrolnym badaniom psychologicznym co 5 lat do ukończenia
65 roku życia i następnie corocznie.
3. Badania, o których mowa w ust. 1 i 2, są przeprowadzane przez uprawnionego
do orzekania psychologa w pracowni psychologicznej.

Od paru lat w Ministerstwie Infrastruktury debatują o Ustawa o kierujących pojazdami, która zakłada m.in:
Cytuj
Rozdział 16
Wymagania w stosunku do kierujących pojazdami uprzywilejowanymi lub przewożącymi wartości pieniężne
Art. 100. 1. Kierować pojazdem uprzywilejowanym może osoba, która:
- ukończyła 21 lat;
- posiada prawo jazdy odpowiedniej do rodzaju pojazdu kategorii;

uzyskała orzeczenie:
- lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem uprzywilejowanym,
- psychologiczne o braku przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdem uprzywilejowanym;
- ukończyła kurs dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi;
- posiada zezwolenie na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym w zakresie określonej kategorii prawa jazdy.
2. Przepisu ust. 1 pkt 1 nie stosuje się funkcjonariuszy, o których mowa w art. 8 ust. 3.

Art. 101.
1. Kursy dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi prowadzi ośrodek doskonalenia techniki jazdy, o którym mowa w art. 39n ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym.
2. Kurs dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi jest prowadzony w zakresie kierowania pojazdami określonymi w prawie jazdy kategorii:
- A1, A2 i A;
- B1, B i B+E lub
- C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D i D+E.
3. W przypadku rozszerzania zakresu posiadanego zezwolenia, zainteresowana osoba uczestniczy jedynie w odpowiednim kursie uzupełniającym.
4. Kurs dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi obejmuje:
zajęcia teoretyczne w zakresie:
- nauki podstaw techniki jazdy i taktyki jazdy w warunkach specjalnych,
- przepisów ruchu drogowego,

problematyki:
- wypadków drogowych,
- psychologii transportu

prowadzone w formie wykładów i ćwiczeń przez osoby posiadające specjalistyczną wiedzę w tym zakresie;
- zajęcia praktyczne z techniki i taktyki jazdy w warunkach specjalnych;
- kontrolne sprawdzenie poziomu osiągniętej wiedzy i umiejętności w formie egzaminu.
5. Kurs uzupełniający dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi obejmuje:
- zajęcia teoretyczne i praktyczne uzupełniające wiedzę i umiejętności, o których mowa w ust. 4 pkt 1 i 2, w zakresie właściwym dla danej kategorii prawa jazdy;
- kontrolne sprawdzenie poziomu osiągniętej wiedzy i umiejętności w formie egzaminu.
6. Ośrodek doskonalenia techniki jazdy wydaje zaświadczenie o ukończeniu odpowiedniego kursu dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi osobie, która:
- uczestniczyła we wszystkich przewidzianych w programie zajęciach;
- złożyła z pozytywnym wynikiem egzamin, o którym mowa w ust. 4 pkt 3 lub ust. 5 pkt 2.
7. Koszty kursów dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi ochotniczych straży pożarnych są finansowana z budżetu gminy.

Art. 102.1. Zezwolenie na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym uprawnia do kierowania pojazdem uprzywilejowanym określonym w prawie jazdy kategorii:
- A1, A2 i A;
- B1, B i B+E lub
- C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D i D+E.
2. Kierujący pojazdem uprzywilejowanym jest obowiązany mieć przy sobie zezwolenie na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym i okazywać je uprawnionym podmiotom.

Art. 103.
1. Starosta wydaje zezwolenie na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym, w drodze decyzji administracyjnej, za opłatą oraz po uiszczeniu opłaty ewidencyjnej, osobie, która spełnia wymagania określone w art. 100 ust. 1 pkt 1-4, potwierdzone przedstawionym:
- orzeczeniem lekarskim o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem uprzywilejowanym;
- orzeczeniem psychologicznym o braku przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdem uprzywilejowanym;
- zaświadczeniem o ukończeniu kursu dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi.
2. Starosta wydaje zezwolenie na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym, określając:
- zakres zezwolenia, o którym mowa w art. 102 ust. 1, odpowiadający rodzajowi ukończonego kursu oraz zakresowi badań lekarskich i psychologicznych;
- ważność zezwolenia na okres 5 lat, nie dłużej jednak niż na okres wynikający z terminu ważności orzeczenia lekarskiego i psychologicznego, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2.
3. Starosta przedłuża ważność zezwolenia na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym, w drodze decyzji administracyjnej, za opłatą, o której mowa w ust. 1, oraz po uiszczeniu opłaty ewidencyjnej, na okres, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, po przedstawieniu orzeczenia lekarskiego i orzeczenia psychologicznego, wydanych na podstawie badań, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 6 oraz art. 79 ust. 1 pkt 6.

4. Starosta rozszerza zakres zezwolenia na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym, w drodze decyzji, za opłatą, o której mowa w ust. 1, oraz po uiszczeniu opłaty ewidencyjnej, odpowiednio do przedstawionego zaświadczenia o ukończeniu kursu uzupełniającego dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi.

5. Żołnierzom Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, funkcjonariuszom oraz pracownikom: Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Biura Ochrony Rządu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Inspekcji Transportu Drogowego, Służby Więziennej, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celnej i organów kontroli skarbowej, a także pracownikom Wojska zezwolenie na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym wydaje nieodpłatnie odpowiedni organ jednostki, w której osoby te pełnią służbę lub są zatrudnione. Przepisy ust. 1-4 stosuje się odpowiednio.

6. Koszty zezwoleń na kierowanie pojazdami uprzywilejowanymi ochotniczych straży pożarnych są finansowane z budżetu gminy.

7. Opłata, o której mowa w ust. 1, z wyjątkiem opłaty ewidencyjnej, stanowi dochód powiatu.

Art. 104. Kierować pojazdem przewożącym wartości pieniężne może osoba posiadająca odpowiedni stan zdrowia, kwalifikacje i umiejętności oraz zezwolenie na kierowanie pojazdem przewożącym wartości pieniężne. Przepisy art. 100-103 stosuje się odpowiednio.

Art. 105.
1. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia:
- szczegółowe programy kursów dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych i pojazdów przewożących wartości pieniężne;
- szczegółowy tryb postępowania w sprawie wydania i przedłużenia zezwolenia dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych lub pojazdów przewożących wartości pieniężne;
- wzór zezwolenia na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym i pojazdem przewożącym wartości pieniężne oraz wzory innych dokumentów stosowanych w sprawach, o których mowa w pkt 2;
- wysokość opłaty za wydanie zezwolenia na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym lub pojazdem przewożącym wartości pieniężne, przy czym wysokość tej opłaty nie może przekraczać 100 zł.
2. W rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 1, należy uwzględnić:
- konieczność właściwego przygotowania kierowców do warunków i zagrożeń związanych z kierowaniem pojazdami uprzywilejowanymi i pojazdami przewożącymi wartości pieniężne;
- potrzebę ujednolicenia i usprawnienia procedur administracyjnych związanych z wydawaniem i przedłużaniem zezwolenia dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych lub pojazdów przewożących wartości pieniężne;
- konieczność zabezpieczenia zezwolenia przed podrobieniem lub przerobieniem;
- koszty rzeczowe i osobowe związane z wydaniem zezwolenia.