4. Wymagania, o których mowa w rozporządzeniu wydanym na podstawie ust. 2,
mają odpowiednie zastosowanie do innych osób biorących udział w akcjach ratowniczych,
ćwiczeniach lub szkoleniu.
Sprzęt łączności zapewnia przesyłanie informacji na odległość przewodami (sprzęt łączności przewodowej) lub w postaci fal radiowych (sprzęt łączności bezprzewodowej).Do sprzętu łączności przewodowej zalicza się urządzenia teletransmisyjne i wzmacniaczowe, urządzenia komutacyjne, sprzęt i osprzęt liniowy.
Sprzęt łączności bezprzewodowej stanowią radiostacje, urządzenia nadawcze, wzmacniacze mocy, radiolinie, radiotelefony, urządzenia namiarowe, urządzenia przechwytu, urządzenia zakłócające, stacje radiolokacyjne, wszelkiego rodzaju urządzenia naprowadzające i inne.
Sprzęt łączności to również aparatownie węzłów łączności, wozy dowodzenia, warsztaty łączności, ekspedycje telegraficzne, centra kryptograficzne, źródła zasilania i inne elementy węzłów łączności oraz wszystkie urządzenia końcowe.
czy ktoś jeszcze może się wypowiedzieć odnośnie swoich odczuć lub też praktyk?
Interpelacja (nr 16056) do ministra spraw wewnętrznych i administracji w sprawie błędnych zapisów zawartych w rozporządzeniu ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 16 września 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków bezpieczeństwa i higieny służby strażaków Państwowej Straży Pożarnej oraz ich wpływu na bezpieczeństwo funkcjonariuszy PSP
W wyniku licznych uwag ze strony strażaków Państwowej Straży Pożarnej oraz przeprowadzonej szczegółowej analizy rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 16 września 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków bezpieczeństwa i higieny służby strażaków PSP (Dz. U. z 2008 r. Nr 180, poz. 115) stwierdzam, że wyżej wymienione rozporządzenie zawiera wiele błędów formalnych i merytorycznych oraz jest niespójne z niżej wymienionymi obowiązującymi aktami prawnymi, normami i wytycznymi:
1) rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 lipca 1992 r. w sprawie zakresu i trybu korzystania z praw kierującego działaniami ratowniczymi (Dz. U. z 1992 r. Nr 54, poz. 254);
2) rozporządzeniem ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 8 sierpnia 2007 r. w sprawie wykazu wyrobów służących zapewnieniu bezpieczeństwa publicznego lub ochronie zdrowia i życia oraz mienia, a także zasad wydawania dopuszczenia tych wyrobów do użytkowania (Dz. U. z 2007 r. Nr 143, poz. 1002);
3) wytycznymi komendanta głównego Państwowej Straży Pożarnej do organizacji ratownictwa chemiczno-ekologicznego w krajowym systemie ratowniczo-gaśniczym zatwierdzonymi w dniu 23 kwietnia 2007 r.;
4) normą PN-EN – 1846-1:2000 Samochody pożarnicze. Podział i oznaczenie;
5) normą PN-EN 133:1993 – Sprzęt ochrony układu oddechowego – Podział. Ponadto w rozporządzeniu z dnia 16 września 2008 r. dotyczącym szczegółowych warunków bezpieczeństwa i higieny służby strażaków Państwowej Straży Pożarnej operuje się pojęciem „kierujący akcją ratowniczą”, co jest niezgodne z ustawą z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1229), jak też wynikającym z delegacji ustawowej rozporządzeniem ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 29 grudnia 1999 r. w sprawie szczegółowych zasad organizacji krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego (Dz. U. Nr 111, poz. 1311) oraz rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 lipca 1992 r. w sprawie zakresu i trybu korzystania z praw kierującego działaniami ratowniczymi (Dz. U. z 1992 r. Nr 54, poz. 254), w których mówi się o „kierującym działaniem ratowniczym” (KDR).
W związku z powyższym, działając na podstawie art. 14 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora (Dz. U. z 1996 r. Nr 73, poz. 350, z późn. zm.), proszę Pana Ministra o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
1. Dlaczego przepis prawny istotny dla bezpieczeństwa strażaków Państwowej Straży Pożarnej zawiera tak liczne błędy formalne i merytoryczne i kiedy zostaną one usunięte?
2. Czy zostaną zapewnione dodatkowe środki finansowe dla jednostek Państwowej Straży Pożarnej na realizację zapisów przedmiotowego rozporządzenia (np. instalacja sygnalizacji świetlnej, przebudowa obiektów)?
3. Jak to się stało, że minister spraw wewnętrznych i administracji przez okres dwudziestu miesięcy nie zauważył błędnych zapisów we własnym akcie prawnym?
Ze względu na wagę poruszonych zagadnień dotyczących kwestii finansowych związanych z realizacją zapisów zawartych w rozporządzeniu ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 16 września 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków bezpieczeństwa i higieny służby strażaków Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2008 r. Nr 180, poz. 115), ale przede wszystkim ze względu na ich wpływ na zdrowie i życie strażaków Państwowej Straży Pożarnej realizujących zadania podczas akcji ratowniczych, ćwiczeń i szkoleń doskonalących, zajęć sportowych oraz podczas pobytu w strażnicach, oczekuję szczegółowych, precyzyjnych i wyczerpujących informacji odnoszących się do przedstawionych problemów.
Poseł Jarosław Zieliński
Warszawa, dnia 17 maja 2010 r.
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 16056
w sprawie błędnych zapisów zawartych w rozporządzeniu ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 16 września 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków bezpieczeństwa i higieny służby strażaków Państwowej Straży Pożarnej oraz ich wpływu na bezpieczeństwo funkcjonariuszy PSP
W nawiązaniu do pisma z dnia 27 maja 2010 r. (sygn. SPS-023-16056/09), przekazującego interpelację posła na Sejm RP pana Jarosława Zielińskiego w sprawie błędnych zapisów zawartych w rozporządzeniu ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 16 września 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków bezpieczeństwa i higieny służby strażaków Państwowej Straży Pożarnej oraz ich wpływu na bezpieczeństwo funkcjonariuszy PSP, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.
Na wstępie pragnę zauważyć, iż rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 16 września 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków bezpieczeństwa i higieny służby strażaków Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. Nr 180, poz. 1115, z późn. zm.) było poprzedzone szerokimi konsultacjami. Projekt rozporządzenia został przygotowany przez zespół, w którym aktywnie uczestniczyli przedstawiciele organizacji związkowych działających w Państwowej Straży Pożarnej. Zgodnie bowiem z art. 26 pkt 3 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854, z późn. zm.) do zakresu działania zakładowej organizacji związkowej należy w szczególności sprawowanie kontroli nad przestrzeganiem w zakładzie pracy przepisów prawa pracy, a w szczególności przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Projekt był także konsultowany w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej na każdym szczeblu.
Rozwiązania prawne zamieszczone w przedmiotowym rozporządzeniu stanowiły również przedmiot dwukrotnych konsultacji międzyresortowych oraz szerokich uzgodnień społecznych, w tym ze związkami zawodowymi reprezentatywnymi (NSZZ ˝Solidarność˝, OPZZ, Forum Związków Zawodowych). Projektowane rozwiązania zostały również zaopiniowane przez głównego inspektora pracy. Ponadto w dniu 3 marca 2008 r. w sprawie ww. projektu rozporządzenia odbyło się spotkanie w Rządowym Centrum Legislacji, w którym uczestniczyli przedstawiciele resortu spraw wewnętrznych i administracji oraz związku zawodowego strażaków.
Odnosząc się do kwestii będących przedmiotem niniejszego wystąpienia, uprzejmie informuję, że po wejściu w życie rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji w sprawie szczegółowych warunków bezpieczeństwa i higieny służby strażaków Państwowej Straży Pożarnej wszelkie wątpliwości zgłaszane przez jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej były wyjaśniane na bieżąco przez Komendę Główną Państwowej Straży Pożarnej. Przedmiotowe wyjaśnienia kierowane były nie tylko do jednostek organizacyjnych zgłaszających wątpliwości, lecz również do wiadomości wszystkich komendantów wojewódzkich i komendantów szkół Państwowej Straży Pożarnej.
Mając na uwadze istotę materii, która stanowi przedmiot ww. rozporządzenia, komendant główny Państwowej Straży Pożarnej powołał zespół do zmiany zapisów zawartych w rozporządzeniu. Zespół przedstawił stosowne propozycje zmian, poddając je opiniowaniu w strukturach Państwowej Straży Pożarnej. Proponowane zmiany dotyczą m.in.:
1) rezygnacji z kilkuletniego okresu dostosowawczego istniejących obiektów Państwowej Straży Pożarnej przeznaczonych dla jednostek ratowniczo-gaśniczych do wymagań, o których mowa w dziale 2 ww. rozporządzenia, uwzględniając istniejący stan techniczno-budowlany i wymagania wynikające z przepisów prawa, np. wpisanie obiektu do rejestru zabytków; proponuje się, by zapisy rozporządzenia odnośnie do wymagań określonych w dziale 2 stosowane były do obiektów budowanych i przebudowywanych na etapie projektowania,
2) uwzględnienia bezpieczeństwa użytkowników dróg, przy których wzniesione są (będą) strażnice Państwowej Straży Pożarnej, wobec czego zaproponowano, by sygnalizacja świetlna była montowana w porozumieniu z zarządcą drogi, a więc tylko w miejscach, gdzie będzie niezbędna i konieczna.
Projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków bezpieczeństwa i higieny służby strażaków Państwowej Straży Pożarnej został zgłoszony do planu prac legislacyjnych na I półrocze 2010 r. Jednakże ze względu na szeroki zakres przeprowadzanych konsultacji proces legislacyjny nad nowelizacją ww. rozporządzenia zostanie przeniesiony na II półrocze 2010 r.
Jednocześnie uprzejmie informuję, iż Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji podejmuje działania zmierzające do wprowadzenia rozwiązań systemowych w zakresie ochrony przeciwpożarowej oraz Państwowej Straży Pożarnej, w tym m.in. przygotowywane są zmiany ustaw: z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 12, poz. 68, z późn. zm.) oraz z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380, z późn. zm.). Ponadto rozporządzeniem ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 27 kwietnia 2010 r. (Dz. U. Nr 85, poz. 553) zmienione zostało rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie wykazu wyrobów służących zapewnieniu bezpieczeństwa publicznego lub ochronie zdrowia i życia oraz mienia, a także wydawania świadectwa dopuszczenia tych wyrobów do użytkowania (Dz. U. Nr 143, poz. 1002, z późn. zm.). W MSWiA prowadzone są również prace nad projektem rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji w sprawie szczegółowych zasad organizacji krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Zbigniew Sosnowski
Warszawa, dnia 17 czerwca 2010 r.
A jak mają się do tego rozporządzenia inne niż PSP jednostki ochrony przeciwpożarowej?? W najnowszym możliwym rozporządzeniu nie ma o nich mowy. :-\a jak się mają mieć? Po prostu ich nie dotyczy. Podlegają pod ogólne zasady BHP. Jest zresztą nawet opinia prawna przygotowana dla OSP, ale można ją spokojnie rozszerzyć na inne jednostki ochrony przeciwpożarowej
Art. 29a Ustawy o PSP, ustęp 4 mówi:Dodatkowo przytoczę pełny zapis art. 29a ustawy o PSPCytuj4. Wymagania, o których mowa w rozporządzeniu wydanym na podstawie ust. 2,
mają odpowiednie zastosowanie do innych osób biorących udział w akcjach ratowniczych,
ćwiczeniach lub szkoleniu.
...... Przy czytaniu aktów prawnych należy samemu doczytywać między wierszami czyli gdy pisze o ubraniu specjalnym to zawsze kompletnym, jeżeli o środkach ochrony indywidualnej to również mamy na myśli kompletne uzbrojenie osobiste (a więc z kominiarką, rękawicami, hełmem, pasem, zatrzaśnikiem, toporkiem)......
Dopuszcza się noszenie ubrania typu "moro" bądź ubrania koszarowego podczas akcji ratowniczych, jeśli nie jest konieczne użycie ubrania ochronnego lub specjalnego. O rodzaju użytej odzieży decyduje kierujący akcją po dokonaniu rozpoznania zagrożeń w miejscu interwencji. Odzież ochronną stosuje się do czasu zniszczenia bądź naturalnego zużycia.
nie popadajmy w paranoję:) to kierujący akcja ratowniczą rozpoznaje zagrożenia, informuje o ich występowaniu oraz wydaje polecenia mające na celu właściwe zabezpieczenie strażaka przed ich następstwami; nie bądźmy tacy ortodoksyjni, gdyż nie przy każdych działaniach środki ochrony indywidualnej są potrzebne, a często pogarszają komfort pracy, który jest również bardzo ważny z punktu widzenia BHP; przykładami działań, przy których ubranie koszarowe i czapka są wystarczające każdy mógłby sypać, nie mówiąc już o działaniach przy usuwaniu skutków klęsk żywiołowych, działaniach na akwenach, poszukiwaniach w terenie, ratownictwie wysokościowym; nieporozumieniem jest dla mnie np. udzielanie pomocy ZRM przy transporcie chorego na noszach w ubraniu specjalnym i hełmie na głowie, a widziałem taką sytuacje; oczywiście trzeba pamiętać też o § 93 i w przypadku pożarów stosować się do niego (nie trzeba czekać na polecenie KAR); generalna zasadą w BHP jest zachowanie zdrowego rozsądku i samodzielnego dbania o własne bezpieczeństwo; czasami tego brakuje, a czasami przesadzamy;)
III. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI z dnia 30 listopada 2005 r. w sprawie umundurowania strażaków Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z dnia 10 stycznia 2006 r.)
§ 10. 4. Podczas prowadzenia działań ratowniczo-gaśniczych, pełnienia służby w podziale bojowym, manewrów, ćwiczeń taktycznych i działań ze sprzętem oraz sprawdzianów wyszkolenia bojowego, strażak wykonuje zadania w przedmiotach odzieży specjalnej, środków ochrony indywidualnej i ekwipunku osobistego, stosownie do charakteru wykonywanych czynności.
§ 53. 1. Podczas akcji ratowniczej, uwzględniając poziom dowodzenia, kierujący akcją ratowniczą:
1) rozpoznaje zagrożenia, informuje o ich występowaniu oraz wydaje polecenia mające na celu właściwe zabezpieczenie strażaka przed ich następstwami;
§ 93. W celu zmniejszenia zagrożenia związanego z działaniem płomieni, promieniowania cieplnego, dymu i gazów, strażak stosuje środki ochrony indywidualnej oraz wykorzystuje zasłony naturalne i sztuczne, w tym wodne.
cóż tak Cie zbulwersowało? a może masz problemy ze zrozumiem tego co czytasz? szczególnie np. tego fragmentu:
III. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI z dnia 30 listopada 2005 r. w sprawie umundurowania strażaków Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z dnia 10 stycznia 2006 r.)
§ 10. 4. Podczas prowadzenia działań ratowniczo-gaśniczych, pełnienia służby w podziale bojowym, manewrów, ćwiczeń taktycznych i działań ze sprzętem oraz sprawdzianów wyszkolenia bojowego, strażak wykonuje zadania w przedmiotach odzieży specjalnej, środków ochrony indywidualnej i ekwipunku osobistego, stosownie do charakteru wykonywanych czynności.
dalej uważasz, że przy każdej akcji mamy mieć pełną ochronę indywidualną i odzież specjalną, czy może jednak przy pewnych czynnościach wystarczy ubranie koszarowe? a może po prostu nie zrozumiałeś mnie właściwie?
Co sądzicie o nowym rozporządzeniu BHP? Zakaz zakładania aparatów podczas jazdy i wykonywanie czynności ratowniczych w pełnym ubraniu specjalnym wywołało burzę w internecie.bardziej chyba to że praca w koszu nie jest praca na wysokości bo jesteśmy zabezpieczeni jakimiś tam barierkami . :stop:
Co sądzicie o nowym rozporządzeniu BHP? Zakaz zakładania aparatów podczas jazdy i wykonywanie czynności ratowniczych w pełnym ubraniu specjalnym wywołało burzę w internecie. Chociaż zapis o dobieraniu ŚOI do zagrożeń jest, więc może jednak furtka dla KDR pozostała.Witam