strazak.pl Ratowniczy Bank Wiedzy
Służba => Forum ochotników => Wątek zaczęty przez: luis w Kwiecień 26, 2019, 22:03:29
-
Moja jednostka przymierza się do zakupu nowego samochodu GBA.
Zastanawiamy się nad tym czy brać samochód na bliźniakami czy na pojedynczych kołach z tyłu.
Czy zbiornik 3 tyś czy 4.5 tyś litrów?
Na terenie działania jest sporo lasów.
Nad jakim pojazdem waszym zdaniem należało by się zastanowić? Jaki polecacie ?
-
Jak ma działać w terenie i głównie do pożarów to wody jak najwięcej, a z tyłu koniecznie bliźniaki :straz:
-
Pamiętaj ze koła bliźniak lepiej trzymają się drogi.
-
Weź sprawdź statystykę za 5 lat w tył , jakie były najczęściej wyjazdy MZ czy P , kolejne w jakim terenie było najwięcej zdarzeń (oraz w jakim terenie polski jesteście ) i czas wsparcia JRG/innej KSRG bo bez sensu jest kupować pojazd z 4m3 H2O jak zdarzenia są głownie na drogach itp
Ja osobiście analizując działania wielu jednostek jako pierwszo wyjazdowy proponują gba 2do 3m3 H2O, i aby było trochę miejsca na sprzęt bo coraz więcej go potrzeba , jeżeli jednostka robi dlugie trasy po asfalcie to jednak bliźniak
PS u mnie też jest setki hektarów lasu i oprócz przygniecionego przez traktor to od ponad 10 lat żadnego pzaru tam nie były
-
Tylko bliźniak na tylnej osi. Z kim bym nie rozmawiał (już po kilku latach od zakupu) to każdy narzeka na pojedyncze koło z tyłu.
Samochód zwyczajnie źle się prowadzi na asfalcie. No chyba, że zdecydowaną większość jeździcie w terenie.
Wybierając rozmiar zbiornika trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie czego bardziej Wam potrzeba - wody, czy sprzętu?
Przy zbiorniku 4,5 m3 ilość miejsca w skrytkach jest ograniczona, ale podstawowy sprzęt się zmieści.
Przy zbiorniku 3 m3 większość producentów robi skrytkę pierwszą skrytkę na przelot, dzięki czemu wchodzi więcej rzeczy.
Przy GBA trzeba wykazać się sztuką rezygnacji ;-) Powodzenia!
-
Na moim terenie PSP pozyskało auto terenowe na bliźniakach i bardzo sobie chwalą.
-
Na moim terenie PSP pozyskało auto terenowe na bliźniakach i bardzo sobie chwalą.
Terenowe na bliźniakach ?
Pokarz zdjęcie
-
Paryż-Dakar https://www.google.com/search?q=paryz+dakar+ciezarowki&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiBuZ_dwvPhAhVOx4sKHQcVBl8Q_AUIDigB&biw=1536&bih=754#imgrc=SQxX7EYXypWTYM: w terenie pojedyncze z tylu bedzie sie lepiej sprawdzalo jak blizniak moim skromnym zdaniem kamaz na pojedynczych 4x4 mniej elektroniki
-
Macie racje większość wezwań jest to jazda po asfalcie a na pojedynczych będzie nosić go.
A co myślicie o tym: bliźniaki na tył a z przodu zwiększyć szerokość opony. Zwiększy to możliwości terenowe czy nie bardzo? (chodzi mi tu o zapadanie się przedniej osi na wąskim standardowym ogumieniu).
Tak jak tu:
[załącznik usunięty przez administratora]
-
Jeździłem na takich szerokich kapciach, całkiem przyjemnie się jeździło, ale jednak przy błotku musi być konkretny bieżnik, przynajmniej budowlany, bo co z tego że się nie zapadniesz, jak nie ruszysz...
Co to ogólnie aut terenowych/leśnych i drogowych, to szukamy czegoś uniwersalnego, z braku środków chyba, bo jak wiadomo powszechnie - jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego. I takie szukanie kompromisu w kwestii przyczepności, stabilności, prześwitu i wielu innych parametrów. A współcześnie jedyne auto które można uznać za w miarę uniwersalne (choć też nie bez wad) to chyba Tatra Force 815-7. Ale nie ma silnika Euro 6, i nikt na rynek krajowy nie buduje wozów na tym podwoziu, więc... :cooo:
-
No więc zostaje STAR 266M 😁
Auto proste, tanie, sprawdzone, rewelacyjne w teren
-
No i nie zapomnijcie że auto terenowe z szerokimi oponami z przodu ma mniejszy promień skrętu co niejednokrotnie powoduje problemy przy manewrowaniu.
-
Wciągarka z przodu czy lepiej z tyłu ?
-
Wciągarka z przodu czy lepiej z tyłu ?
Większość nowych samochodów montuje z przodu ;) nie spotkałem się żeby ktoś montował teraz z tyłu, no chyba że wymaganie jest na dwie wciągarki ;)
-
Wciągarka z przodu czy lepiej z tyłu ?
A ja bym spytał najpierw do czego ta wyciągarka ma służyć?
Jeśli chcecie wyciągać zagrzebane GBA, to pozostaje hydrauliczna, lub mechaniczna. Kwestia montażu. W terenie w celu "samoratowania" często łatwiej wyciągnąć się do tyłu, gdzie jechaliśmy chwilę wcześniej, jest bardziej twardo i/lub ugnietllśmy podłoże.
Jeśli ma służyć do sprzątania po wypadkach, przeciągania drzewa które tarasuje drogę i innych prac gospodarczych ;), to elektryk montowany z przodu wystarczy i tak zamontowany będzie wygodniejszy w użyciu.
Nie zapomnij w specyfikacji umieścić odpowiednio mocnego zblocza do wyciągarki, szekli i zawiesi. I jeśli zdecydujesz się na elektryka to obowiązkowo wyciągarka ma mieć własny i niezależny od reszty hebel. Sprawa niby oczywista, ale nie dla wszystkich producentów :wall:
-
No więc zostaje STAR 266M 😁
Auto proste, tanie, sprawdzone, rewelacyjne w teren
Tu się nie ma co śmiać ;) Im dłużej o tym myślę, tym bardziej jestem przekonany, że nowe auto - jakie by nie było - powinno być do wszystkiego poza jazdą w terenie. Lekko uterenowione jak już. Ale na teren i las najlepiej sobie zostawić poczciwego Stara.
Znakiem czasów jest to, że moja lokalna KM PSP przymierza się do zakupu auta gaśniczego-typowego leśnika, bo w OSP w moich stronach już powoli Star zaczyna być rzadkością, a inne/nowe wozy nie mają takich zdolności.
-
Niestety nie ma następców dla Star 266 i Star MAN 1466.
-
Dlatego nie do końca złośliwie pisałem o 266M. Modernizację przeprowadzane przez STAR SAN DUO czy MOTODEMOT jest to jakaś alternatywa dla nowych aut, które z racji ceny i wszechobecnej elektroniki pozostawiają wiele do życzenia.