strazak.pl Ratowniczy Bank Wiedzy
Służba => Forum ochotników => Wątek zaczęty przez: przydworek w Grudzień 03, 2020, 13:43:09
-
Panowie jak macie zarejestrowane swoje quady? Czy nie macie problemów z przegladami?
Niby quad, który chcemy zakupić ma homologacje jako traktor,ale będąc na przeglądzie zapytałem diagnosty i powiedział, że powinno być pojazd samochodowy inny. Inaczej nie podbije przeglądu.
-
Zależy od starostwa dla jednego to pojazd samochodowy inny, a dla drugiego traktor. Na naszą jednostkę zakupili z homologacja na traktor i diagnosta tłumaczył, że to najbardziej legalna opcja właśnie jest.
-
Zależy od starostwa dla jednego to pojazd samochodowy inny, a dla drugiego traktor. Na naszą jednostkę zakupili z homologacja na traktor i diagnosta tłumaczył, że to najbardziej legalna opcja właśnie jest.
chyba nie do końca
Czy Quada można uznać za ciągnik rolniczy?
definicja ustawy mówi
44) ciągnik rolniczy - pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia rozwijanie prędkości nie mniejszej niż 6 km/h, skonstruowany do używania łącznie ze sprzętem do prac rolnych, leśnych lub ogrodniczych; ciągnik taki może być również przystosowany do ciągnięcia przyczep oraz do prac ziemnych;
pytanie czy nie powinno się stosować tego zapisu
37) pojazd używany do celów specjalnych - pojazd samochodowy przystosowany w sposób szczególny do przewozu osób lub ładunków, używany przez Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej, Policję, Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencję Wywiadu, Służbę Kontrwywiadu Wojskowego, Służbę Wywiadu Wojskowego, Centralne Biuro Antykorupcyjne, Służbę Ochrony Państwa, Straż Graniczną, Służbę Celno-Skarbową, jednostki ochrony przeciwpożarowej, Inspekcję Transportu Drogowego i Służbę Więzienną;
-
Nie wiem jak teraz, ale naście lat temu gdy quady dopiero pojawiały się w Polsce, homologowano je jako ciągniki rolnicze. Podejrzewam że uzyskanie takiej homologacji wtedy było najłatwiejsze.
Teraz, gdy spowszechniały, jest więcej pola do manewrowania.
Wydaje mi się że diagnosta nie ma za wiele do gadania. Jeśli masz w ręku świadectwo homologacji ciągnika rolniczego, to robi przegląd jak dla traktora. I tyle.
-
W sumie jgk zgadzam się z TB w tej kwestii. Kilka lat temu jak moja komendą kupowała quada zmienialy się przepisy i jedynie jedna firma miała ważna homologację i była to właśnie homologacja na traktor. Definicje jak widać da się podciągnąć, chociaż ta druga bardziej pasuje. Nigdy nie było z tym żadnych problemów.
-
I wtedy diagnosta poprosi o pokazanie wałka przekaźnika mocy. I jak nie ma (a prawdopodobnie nie ma) nie podbije przeglądu.
Kolega wyżej który zacytował tekst o pojeździe specjalnym ma rację.
-
I do tego jeśli już zarejestrujesz sobie jako T3b (czytaj ciągnik) masz ograniczenie prędkości w poruszaniu się po drodze plus zapomnij o tym że będzie uprzywilejowany.
-
No właśnie podstawowy problem ciagnik rolniczy =max 30 km/h.
-
Jest natomiast jeszcze taki temat
ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) NR 167/2013
w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych..
Problem T3b
Brak spójności przepisów krajowych i przepisów unijnych odnośnie kategorii T3b.
W przepisach Unii europejskiej określono pojazdy rolnicze i dalej podział na ciągniki kołowe
„kategoria T3” obejmuje ciągniki kołowe o masie własnej w stanie gotowości do jazdy nieprzekraczającej 600 kg;.
„b” dla ciągników kołowych o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej większej niż 40 km/h;
W przepisach krajowych określono kategorie ciągniki rolnicze
T3: ciągniki kołowe o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej nieprzekraczającej 40 km/h i masie własnej, w stanie gotowości do jazdy, nieprzekraczającej 600 kg;.
Pojazd rolniczy ciągnik kołowy to nie jest ciągnik rolniczy w rozumieniu Ustawy PORD. (Brak podziału pojazdów rolniczych na ciągniki w odpowiednich kategoriach.)
Definicja ciągnika rolniczego (Ustawa):
Art. 2. 44) ciągnik rolniczy – pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia rozwijanie prędkości nie mniejszej niż 6 km/h, skonstruowany do używania łącznie ze sprzętem do prac rolnych, leśnych lub ogrodniczych; ciągnik taki może być również przystosowany do ciągnięcia przyczep oraz do prac ziemnych;
T3b – pojazdy rolnicze ciągniki kołowe. (167/2013 Artykół 4 kategorie pojazdów)
„kategoria T” obejmuje wszystkie ciągniki kołowe; na końcu oznaczenia każdej z kategorii ciągników kołowych opisanych w pkt 2–8 dodaje się indeks „a” lub „b”, zależnie od prędkości konstrukcyjnej:
b) „b” dla ciągników kołowych o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej większej niż 40 km/h;
4) „kategoria T3” obejmuje ciągniki kołowe o masie własnej w stanie gotowości do jazdy nieprzekraczającej 600 kg;
Jak dla mnie wystarczy że diagnosta powoła się na zapis który wytłuściłem gdzie kluczem jest słowo skonstruowany tak i tak i po przeglądzie bo jak zapiąć sprzęt rolniczy do Quada nie mówimy tu o przyczepce i haku który wedle przepisów nie musi być wbity w dowód jak w przypadku samochodu.Natomiast przy przeglądzie obowiązkowo w przypadku ciągnika rolniczego gaśnica oraz trójkąt o właściwych rozmiarach z tyłu pojazdu zapewne widzieliście wiele razy na ciągnikach rolniczych.
Uprzywilejowanie przejdzie tyle że nikt nie mówi że aby je otrzymać trzeba złożyć papier do właściwego ministerstwa a nie zakładać na pałę samemu bo tak nam się podoba.
-
Jednym słowem temat rejestracji T3b jest bardzo śliski, a z autopsji wiem że problemy się robią już na pierwszym przeglądzie.
-
Jak dla mnie wystarczy że diagnosta powoła się na zapis który wytłuściłem gdzie kluczem
Tak tylko informacyjnie RP w specjalnym stanowisku odrzuciła a właściwie nie uznała stosowania automatyzmu wyższości przepisów wspólnotowych nad krajowymi.
Wiec myślę ze żaden praktykujacy diagnosta na to nie pójdzie i piszę to jako soba posiadająca takowe uprawnienia. Za niewłaściwą kwalifikację pojazdu można je stracić a szkoda bo obecnie nie tak łatwo je uzyskać.
-
No proszę czyli możemy mieć informację z pierwszej ręki od diagnosty.Zatem co zrobisz jeśli przyjedzie do Ciebie osoba Quadem z wpisem T3b jako ciągnik rolniczy.Podbijesz przegląd czy odmówisz.
-
Napisałem że mam uprawnienia a nie że aktualnie praktykuję.
I jakbym praktykował to bym podbił ale unijne przepisy nie miałby na to wpływu. To nie jest problem podbicia tylko potem właściwego zgodnego z kwalifikacją użytkowania pojazdu i problemów które to stwarza. Zakazy wjazdu ograniczenia w poruszaniu sie po niektórych drogach, limitu prędkości, odpowiedniej kat prawka jeśli chcemy ciągnąć przyczepkę.
-
No cóż odpowiedz
I jakbym praktykował to bym podbił ale unijne przepisy nie miałby na to wpływu.
to zakładam że być może nie posiadasz aktualnej wiedzy w tym temacie.Mogę Ci powiedzieć że będąc w zeszłym roku na przeglądzie samochodem przede mną miał być wykonany przegląd pojazdu trójkołowego który figurował jako ciągnik rolniczy a którego diagnosta nie zrobił odsyłając delikwenta po krótkiej wymianie zdań do osoby która dokonała pierwszego przeglądu.Z ciekawości zapytałem dlaczego nie wykonał badania w odpowiedzi padło że z systemu wynika że koleś odwiedził po drodze 2 inne stacje diagnostyczne gdzie również odmówiono mu badania.Widziałem to na własne oczy co więcej ponoć jest jakieś pismo z ITS aby zwracać uwagę na takie pojazdy jak również lawety które nie mogą mieć uchwytów na burty.
-
Otóż myślę że posiadam. Napisałem też wcześniej że nie na żadną unijną modłę tylko zgodnie z przepisami krajowymi jako ciągnik rolniczy. I quada jak najbardziej się da warunkiem jest odpowiednie jego dostosowanie do wymagań działu 4 rozporządzenia Jeśli przyjedziesz sobie od tak quadem kupionym i nie zmodyfikowanym w odpowiedni sposób to każdy diagnosta Cię odpali. Nadal jednak uważam że zarejestrowanie pojazdu tego typu na ciągnik rolniczy tak mocno ograniczy wykorzystanie jego możliwości że jest to całkowicie bezsensowne.
Mimo wszystko jak ktoś bardzo chce to się da tym bardziej jak ktoś zrobi z niego pojazd specjalny wtedy odpada dział 4.
-
Generalnie dyskutujemy tyle że zasadniczo należy zadać pytanie czy quada należy uznać na ciągnik rolniczy skoro od 2016 doprecyzowano przepisy w sprawie pojazdów 3 lub 4 kołowych. Bo podchodząc do tematu z humorem za chwile ktoś zacznie osła utożsamiać z koniem tylko dlatego że ma 4 nogi i może robić to co koń. No ale skoro Quad to ciągnik rolniczy bo ktoś tak obszedł przepisy to może i osioł kiedyś będzie uważany za konia.Unia bodaj ślimaka uznała za rybę a warzywo za owoc to kto wie ^_^
-
a nie prościej poszukać quada z homologacją?
-
Oliwier quad ma homologację t3b - ciągnik
-
Najprościej poszukać z homologacja L7e, później zmodyfikować, zarejestrować jako specjalny + uprzywilejowany i po temacie
-
a nie prościej poszukać quada z homologacją?
Byle nie takich chińskich badziewi co trafiły ostanio do PSP . :fiuu: :rofl: Co z tego że mają homolgacje jak sie nie nadają do straży .
-
Mamy wybranego Polarisa EPS 570 z większością dodatków takie jak: podgrzewane manetki, kufer, wyciagarka, pług, sygnalizacja ostrzegawcza, osłony dłoni plus do tego przyczepka zarówno do jego przewozu jak i do podczepienia.
-
Mam w jednostce Polarsisa Sportsman 6x6 Diagnosta powiedział, że nie da rady zrobić na homologacji T3B pojazdu uprzywilejowanego :gwiazdki:
-
Słowa klucze: T3b, szanowny Pan Minister i warunki techniczne Rozdział 8.
-
a na jaką cholerę chcecie z tego robić pojazd uprzywilejowany?
Przecież to sprzęt do jazdy w terenie. Naklejka STRAŻ wystarczy.
No chyba ze po lesie będziecie sarny płoszyć eło, eło, eło, eło, eło
-
Oliwier, a widzisz gdzieś pytanie o uprzywilejowanie? Przeczytaj pierwszy post.
-
spoko, to było pytanie do starszy straszak.
-
Mam w jednostce Polaris Sportsman 570T zarejestrowany jako ciągnik rolniczy (T3). Jest to normalna holmologacja i nie ma tu sięczego obawiać. Nasz quad bez problemu został zarejestrowany i tak samo bez problemu przechodzi przeglądy. Od 4 lat go użytkujemy i nigdy nie było z tym żadnych problemów. Tak samo bez problemu został wprowadzony do SWD i otrzymał nr operacyjne.
Dodam, że przy tej homologacji (T3) OC i AC za pojazd to na prawdę groszowe sprawy.
-
Dziękuję za wszystkie informacje, robimy tak jak jest na homologacji czyli rejestrujemy jako ciągnik.
-
Dziękuję za wszystkie informacje, robimy tak jak jest na homologacji czyli rejestrujemy jako ciągnik.
Przy tej homologacji nie masz nawet innej możliwości. T3 to normalna homolagacja i nie ma w ogóle czego się obawiać.
Trzeba tylko pamiętać, że musi mieć ogranicznik prędkości do 40 km/h. Coś za coś. :fiuu:
-
Z tym ograniczeniem prędkości to jest ciekawy temat, bo nawet jak policja ci zabierze dowód rejestracyjny za prędkość niezgodną z homologacją, to diagnosta nie ma możliwości sprawdzenia czy został wprowadzony kaganiec :rolleyes:
-
Jak dobrze pamiętam homologacja T3a ograniczenie do 40km/h ------ T3b ograniczenie do 60 km/h
-
Ciekawostka, że są ciągniki rolnicze które cisną nawet 90km/h - jaką takie mają homologację? :rofl:
-
Homologacje do 60 km można uzyskać od 2018 r. Uzyskana homologacja nie zwalnia Cię z przestrzegania przepisów krajowych a te ograniczają ciagniki do 30 km/h.
-
Jest taka seria ciągników JCB Fastac, wszystkie wyciągają ponad 60km/h, najszybsze mają prędkość konstrukcyjną nawet 120km/h, a homologacji innej przecież nie ma niż do 60km/h... Znaczy krajowej.
Homologacje do 60 km można uzyskać od 2018 r. Uzyskana homologacja nie zwalnia Cię z przestrzegania przepisów krajowych a te ograniczają ciagniki do 30 km/h.
Alarmowo też? :P
Jakoś nie jestem specjalnie na bieżąco, ale wydaje mi się że przynajmniej kiedyś wozy bojowe nie miały fabrycznych ograniczników, można było grzać ile fabryka dała.