strazak.pl Ratowniczy Bank Wiedzy

Służba => Forum ochotników => Wątek zaczęty przez: Maciekan w Marzec 09, 2016, 18:59:51

Tytuł: Oznaczenia samochodów strażackich
Wiadomość wysłana przez: Maciekan w Marzec 09, 2016, 18:59:51
Witajcie, chciałbym was zapytać jak czytać liczby podane po skrótowej nazwie pojazdu, kiedy co oznaczają itd.


Pozdrawiam!
Tytuł: Odp: Oznaczenia samochodów strażackich
Wiadomość wysłana przez: lebork87 w Marzec 09, 2016, 19:25:22
Proszę
http://www.strazak.pl/index.php/topic,6307.0/nowap.html
Tytuł: Odp: Oznaczenia samochodów strażackich
Wiadomość wysłana przez: strazak ochotnik w Marzec 10, 2016, 19:16:19
Witam!
Podepnę się pod ten temat, ponieważ mam pytania dotyczące klasyfikacji pojazdów ze względu na ich wagę. Znalazłem tematy na forum na temat oznaczeń i klasyfikacji pojazdów (nawet kolegą wyżej podał link), lecz te tematy są sprzed siedmiu - ośmiu lat, dlatego doszedłem do wniosku, że nie będę ich odświeżał.

Moje pytania biorą się stąd, że w internecie znalazłem różne normy, które różnie klasyfikują pojazdy. Każda norma, którą znalazłem ma inną klasyfikację pojazdów ze względu na wagę:
PN-79/M-51300 - ciężki zaczyna się od 12t
PN-EN 1846-1:2000 - ciężki od 14t
PN-EN 1846-1:2011 - ciężki od 16t

Rozmawiałem na ten temat z kilkoma strażakami (z OSP i PSP), ale jedni mówią, że norma PN-79/M-51300 nadal obowiązuje, inni mówią, że została zastąpiona przez unijną PN-EN 1846-1:2000 (a następnie przez PN-EN 1846-1:2011), mimo że nie używa się jej w praktyce (głównie chodzi o nazewnictwo danego pojazdu). Znalazłem również Standard CNBOP-PIB z 1 marca 2015 i tam jest napisane, że samochody klasyfikuje się ze względu na MMR i pojazd ciężki klasyfikuje się powyżej 16t, lecz niektóre osoby z którymi rozmawiałem stwierdziły, że to nie jest obowiązujące.

Moje pytania:
1. Która norma bezwzględnie obowiązuje obecnie (może jest jeszcze jakaś inna, nowsza, o której nie mam pojęcia)?
2. Co podlega klasyfikacji MMR czy DMC?
3 a). Czy pojazd ważący 15700kg (MMR) obecnie jest oznaczany jako średni czy ciężki?
3 b). Czy pojazd mający DMC 22t, MMR 12t obecnie jest oznaczany jako średni czy ciężki?