strazak.pl Ratowniczy Bank Wiedzy

Pożarnictwo => Ratownictwo wodno-nurkowe => Wątek zaczęty przez: michal w Luty 10, 2010, 20:38:43

Tytuł: Stermotorzysta
Wiadomość wysłana przez: michal w Luty 10, 2010, 20:38:43
Witam
Szukałem w sieci ale niewiele znalazłem.
Gdzie można zrobić kurs stermotorzysty lub jaki firmy zajmują się ty w woj. małopolskim?
Oraz jakie są warunki zapisu na kurs i jaki jest jego koszt
Tytuł: Odp: Stermotorzysta
Wiadomość wysłana przez: grzela w Luty 10, 2010, 21:03:47
Przede wszystkim:
http://www.uzs.gov.pl/bip/index.php?language=0&fidx=191
Można zapytać najbliższą komendę, która posiada łódkę, taki kurs musieli robić dla swoich strażaków.
A tak sobie radzą:
http://www.zosprp.pl/?q=node/952
http://www.straz.gov.pl/page/index.php?str=19&date=2008-10-00&offset=90&id=31518
Tytuł: Odp: Stermotorzysta
Wiadomość wysłana przez: robn w Luty 10, 2010, 21:12:44
http://www.retman.ver.pl/ - ale czy robią stermotorzystę to trzeba zadzwonić.....
może też należałoby sie kogoś zapytać z Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej nr 4, Kraków ul. Obrońców Modlina 2, tel. /012/ 653-23-65, /012/ 653-23-67

Tytuł: Odp: Stermotorzysta
Wiadomość wysłana przez: metode w Luty 10, 2010, 21:44:15
Takie kursy organizuje Krakowski WOPR.

http://www.wopr.krakow.pl/kursy.htm

Możliwe, że pozostałe jednostki także organizują takie kursy. Pod tym linkiem znajdziesz kontakt z pozostałymi jednostkami WOPRu na terenie woj. Małopolskiego.

http://www.marinakrakow.pl/viewpage.php?page_id=6


W tamtym roku dzwoniłem do Łódzkiego WOPRu, kosz to około 300-400 plan, już dokładnie nie pamiętam. Kilka razy w roku organizują taki kurs i warunkiem dostania się na taki kurs jest opłata i wolne miejsca. Wiosną postaram się zrobić.
Tytuł: Odp: Stermotorzysta
Wiadomość wysłana przez: oliwier w Luty 10, 2010, 21:54:41
Polecam najpierw lekturę tego wątku http://www.strazak.pl/forum/index.php/topic,1686.0.html
i tak jak radzi Grzela najlepiej udaj się do Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Krakowie http://www.uzs.gov.pl/
Tytuł: Odp: Stermotorzysta
Wiadomość wysłana przez: bulon w Luty 10, 2010, 22:00:42
@metode
pomyliles kursy o ktorych tutaj mowimy
stermotorzysta to stopien zawodowy
sternik motorowodny to szkolenie rekreacyjne
Tytuł: Odp: Stermotorzysta
Wiadomość wysłana przez: metode w Luty 10, 2010, 22:39:38
Właśnie zauważyłem po lekturze wątku podanego przez @oliwiera. W błąd wprowadziły mnie uprawnienia, za jakie przyznawane są punkty podczas rekrutacji do PSP. Raz wymagane są uprawnienia sternika motorowodnego a w innej Komedzie wymagają uprawnień stermotorzysty. Myślałem, że nie ma różnicy między tymi pojęciami  :-\
Tytuł: Odp: Stermotorzysta
Wiadomość wysłana przez: falcon w Maj 02, 2011, 16:41:43
To w końcu chcąc w OSP pływać łódką jakie trzeba mieć uprawnienia ???
Tytuł: Odp: Stermotorzysta
Wiadomość wysłana przez: oliwier w Maj 02, 2011, 19:39:40
Prowadząc działania ratownicze MUSISZ posiadać PATENT STERMOTORZYSTY ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ.

Reasumując w OSP również potrzebne są uprawnienia zawodowe.


USTAWA
z dnia 21 grudnia 2000 r.
o żegludze śródlądowej.
(Dz. U. z 2001 r. Nr 5, poz. 43)

Art. 4. Przepisów ustawy, z wyjątkiem przepisów dotyczących bezpieczeństwa ruchu, sygnalizacji i łączności oraz oznakowania dróg wodnych, nie stosuje się do statków Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji i Straży Granicznej oraz statków morskich przebywających na śródlądowych drogach wodnych.
W art.4 STRAŻ POŻARNA musi stosować się do całości ustawy.

Art. 5. 1. Użyte w ustawie określenia oznaczają:
1) statek - urządzenie pływające o napędzie mechanicznym lub bez napędu mechanicznego, w tym również prom, wodolot i poduszkowiec, przeznaczone lub używane na śródlądowych drogach wodnych do:
      d) ratowania życia lub mienia,
Art.5 łodzie STRAŻY POŻARNEJ są statkami ze względu na przeznaczenie

Art. 35. 1. Statek musi mieć załogę w składzie i o kwalifikacjach zapewniających bezpieczeństwo żeglugi.
   2. Potwierdzeniem posiadania kwalifikacji jest:
   1) patent żeglarski uprawniający do kierowania statkiem,
   4. Patent lub świadectwo wydaje dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej.

Art. 35 Do prowadzenia statku trzeba mieć patent wydany przez  Dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej.
Tytuł: Odp: Stermotorzysta
Wiadomość wysłana przez: piotr998 w Maj 03, 2011, 08:46:51
@oliwier, jeżeli przywołujesz jakiś akt prawny sprawdź go dokładnie.
USTAWA z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej
Dz. U. z 2001 r. nr 5 poz. 43; tekst jednolity Dz.U. z 2006r. nr 123 poz. 857 z późniejszymi zmianami, szczególnie Dz.U. z 2007r. nr 123 poz. 846
Zmianą w 2007 r. w art. 4 dopisano straż pożarną.
Tytuł: Odp: Stermotorzysta
Wiadomość wysłana przez: oliwier w Maj 03, 2011, 09:12:11
Zastrzeliłeś mnie tą zmiana w ustawie bo o niej nie wiedziałem. Dzięki

wynika jednak z niej że pływając w OSP musisz mieć uprawnienia zawodowe.

Tytuł: Odp: Stermotorzysta
Wiadomość wysłana przez: kruger w Maj 03, 2011, 09:53:51
Czyli strażak PSP "kierujący" łódką na akwenie nie musi posiadać żadnego patentu ????  :gwiazdki:

Nie wiem jak odnieść się do punktu:
Art. 4. Przepisów ustawy, z wyjątkiem przepisów dotyczących bezpieczeństwa ruchu, sygnalizacji i łączności oraz oznakowania dróg wodnych, nie stosuje się do statków Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji i Straży Granicznej (Straży Pożarnej od 2007 roku) oraz statków morskich przebywających na śródlądowych drogach wodnych.

Art. 35. 1. Statek musi mieć załogę w składzie i o kwalifikacjach zapewniających bezpieczeństwo żeglugi.
   2. Potwierdzeniem posiadania kwalifikacji jest:
   1) patent żeglarski uprawniający do kierowania statkiem,
   4. Patent lub świadectwo wydaje dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej.

Czy  Straż Pożarna jest wyłączona z art. 35.1  - bo dotyczy on bezpieczeństwa żeglugi - czy jest to równoważne z bezpieczeństwem ruchu z art. 4 czy nie
Tytuł: Odp: Stermotorzysta
Wiadomość wysłana przez: jasiuf w Maj 05, 2011, 12:37:02
Art. 5. 1. Użyte w ustawie określenia oznaczają:
1) statek - urządzenie pływające o napędzie mechanicznym lub bez napędu mechanicznego, w tym również prom, wodolot i poduszkowiec, przeznaczone lub używane na śródlądowych drogach wodnych do:
      d) ratowania życia lub mienia,
Art.5 łodzie STRAŻY POŻARNEJ są statkami ze względu na przeznaczenie.

Wynika z tego, że jeśli na terenie działania jednostki ochrony p.poż. nie ma śródlądowych dróg wodnych tylko np. "zwykła" rzeka (nieżeglowna), stawy, jeziorka, itp. (też nieżeglowne), to nikt nie może wymagać od strażaków tej jednostki posiadania patentu stermotorzysty! (nie biorąc pod uwagę oczywiście sytuacji, w której dana jednostka może zostać zadysponowana na inny teren, na którym takowe drogi wodne znajdują się - np. w ramach odwodów operacyjnych).

Tytuł: Odp: Stermotorzysta
Wiadomość wysłana przez: oliwier w Maj 06, 2011, 08:41:27
Śródlądowe drogi wodne w Polsce

Prawa właścicielskie w stosunku do śródlądowych dróg wodnych wykonuje prezes krajowego zarządu gospodarki wodnej. Do jego obowiązków należy utrzymanie szlaku żeglownego. Zamknięty katalog dróg wodnych opublikowany został w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2002 r. (poz. 1786):

rzeka Biebrza od ujścia Kanału Augustowskiego do ujścia do rzeki Narwi;
rzeka Brda od połączenia z Kanałem Bydgoskim w miejscowości Bydgoszcz do ujścia do rzeki Wisły;
rzeka Bug od ujścia rzeki Muchawiec do ujścia do rzeki Narwi;
Jezioro Dąbie do granicy z morskimi wodami wewnętrznymi;
Kanał Augustowski od połączenia z rzeką Biebrza do granicy Państwa, wraz z jeziorami znajdującymi się na trasie tego kanału;
Kanał Bartnicki od jeziora Ruda Woda do jeziora Bartężek, wraz z jeziorem Bartężek;
Kanał Bydgoski;
Kanał Elbląski od jeziora Druzno do jeziora Jeziorak i jeziora Szeląg Wielki, wraz z tymi jeziorami i jeziorami na trasie kanału, oraz szlak boczny w kierunku miejscowości Zalewo od jeziora Jeziorak do jeziora Ewingi włącznie;
Kanał Gliwicki wraz z Kanałem Kedzierzyńskim;
Kanał Jagielloński od połączenia z rzeką Elbląg do rzeki Nogat;
Kanał Łączański;
Kanał Ślesiński wraz z jeziorami na jego trasie oraz jezioro Gopło;
Kanał Żerański;
rzeka Martwa Wisła od rzeki Wisły w miejscowości Przegalina do granicy z morskimi wodami wewnętrznymi;
rzeka Narew od ujścia rzeki Biebrzy do ujścia do rzeki Wisły, wraz z Jeziorem Zegrzyńskim;
rzeka Nogat od rzeki Wisły do ujścia doZalewu Wiślanego;
rzeka Noteć (górna) od jeziora Gopło do połączenia z Kanałem Górnonoteckim i Kanał Górnonotecki oraz rzeka Noteć (dolna) od połączenia z Kanałem Bydgoskim do ujścia do rzeki Warty;
rzeka Nysa Łużycka od miejscowości Gubin do ujścia do rzeki Odry;
Odrzańska Droga Wodna od miejscowości Racibórz do połączenia z rzeką Odrą Wschodnią, która przechodzi od Przekopu Klucz-Ustowo w rzekę Regalicę, wraz z tą rzeką i bocznymi odgałęzieniami do jeziora Dąbie oraz szlak boczny rzeki Odry od śluzy Opatowice do śluzy Miejskiej w miejscowości Wrocław;
rzeka Odra Zachodnia od jazu w miejscowości Widuchowa (km 704,1 rzeki Odry) do granicy z morskimi wodami wewnętrznymi, wraz z bocznymi odgałęzieniami i przekop Klucz-Ustowo łączący rzekę Odrę Wschodnią z rzeką Odrą Zachodnią;
rzeka Parnica i Przekop Parnicki od rzeki Odry Zachodniej do granicy z morskimi wodami wewnętrznymi;
rzeka Pisa od jeziora Roś do ujścia do rzeki Narwi;
rzeka Szkarpawa od rzeki Wisty do ujścia do Zalewu Wiślanego;
rzeka Warta od Kanału Ślesińskiego do ujścia do rzeki Odry;
system Wielkich Jezior Mazurskich obejmujący jeziora połączone kanałami, tworzącymi szlak od jeziora Roś (włącznie) w miejscowości Pisz do rzeki Węgorapy (włącznie) w miejscowości Węgorzewo, wraz z jeziorami: Seksty, Śniardwy, Mikołajskie, Tałty, Tałtowisko, Kotek Wielki, Szymon, Szymoneckie, Jagodne, Boczne, Niegocin, Tałty, Kisajno, Dargin, Łabap, Kirsajty, Mamry i Święcajty, wraz z Kanałem Giżyckim oraz Kanałem Niegocińskim i Kanałem Piękna Góra oraz szlak od Jeziora Ryńskiego (włącznie) w miejscowości Ryn do Jeziora Nidzkiego (do 3 km, stanowiącego granicę z Rezerwatem „Jezioro Nidzkie”), wraz z jeziorami: Bełdany, Guzianka Mała i Guzianka Wielka;
rzeka Wisła od ujścia rzeki Przemszy do połączenia z Kanałem Łączańskim i od ujścia tego Kanału w miejscowości Skawina do ujścia Wisły do Zatoki Gdańskiej.
Międzynarodowe drogi wodne w Polsce[edytuj]

W 1996 r. w porozumieniu AGN (European Agreement on Main Inland Waterways of International Importance)[6] ustalono sieć europejskiego systemu dróg wodnych w ramach transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). Trzy drogi wodne o znaczeniu międzynarodowym znajdują się na terenie Polski[7]:
E30 - droga wodna łącząca Morze Bałtyckie z Dunajem w Bratysławie. W Polsce przebiega Odrzańską Drogą Wodną od Świnoujścia poprzez Szczecin i Wrocław do granicy z Czechami.
E40 - droga wodna łącząca Morze Bałtyckie z Morzem Czarnym. Prowadzi z Gdańska w górę Wisły do Warszawy, a dalej Narwią i Bugiem do Brześcia, gdzie łączy się z drogą wodną prowadzącą przez Polesie do Dniepru.
E70 - europejski szlak komunikacyjny wschód-zachód łączący Antwerpię (Belgia, wybrzeże Atlantyku) z Kłajpedą (Litwa, wybrzeże Bałtyku). Prowadzi poprzez Holandię, Niemcy, Polskę, Rosję do Litwy. W Polsce droga E70 przebiega od śluzy w Hohensaaten[8] przez Odrę[9] do Kostrzyna, gdzie następuje połączenie z drogą wodną Odra-Wisła. Szlak prowadzi 294 km Wartą, Notecią, Kanałem Bydgoskim i Brdą, aż do styku z Wisłą w Bydgoskim Węźle Wodnym. Następnie szlak biegnie 114 km Wisłą[10], Nogatem i Zalewem Wiślanym do granicy z Rosją.