strazak.pl Ratowniczy Bank Wiedzy
Pożarnictwo => Profilaktyka, prewencja => Wątek zaczęty przez: Petrus24 w Grudzień 06, 2016, 13:01:40
-
Witam wszystkich,
Mam problem z zaprojektowaniem drogi pożarowej dla PM i mam dwa pytania:
1. Czy jest możliwość wykorzystania istniejącej drogi pożarowej na działce sąsiada odgrodzonej od mojej działki ogrodzeniem o wysokości ok. 2m metalowe przęsłowe? Jeśli tak to czy muszę spełnić jakieś dodatkowe wymagania.
2. Czy mogę potraktować lokalną ulicę jako drogę pożarową dla PM? Między ulicą a elewacją budynku występuje również ogrodzenie o wysokości ok. 2m metalowe przęsłowe oraz rów.
Dziękuje za ewentualne sugestię i pomoc
Pozdrawiam
-
Ad.1 Jest taka możliwość pod warunkiem uzyskania od właściciela sąsiedniej działki, służebności drogi potwierdzonej notarialnie.
Ad. 2
Jeżeli jest to droga gminna to nie widzę przeciwwskazań aby zrobić z niej drogę pożarową.
W ogrodzeniu należy wykonać przejścia aby zapewnić dojście do stref pożarowych.
-
Dziękuje kolego za pomoc, rozumiem, że ten rów melioracyjny przy drodze gminnej nie jest przeszkodą aby tą drogę potraktować jako drogę pożarową?
A co do tych "przejść w ogrodzeniu" to są jakieś wymagania jakiej mają być szerokości i co ile metrów czy może jakoś specjalnie otwierane mają być i oznakowane? Dodam, że od strony sąsiada nie mam żadnych wyjść ewakuacyjnych z budynku.
-
Zarówno rów melioracyjny jak i ogrodzenie będzie przeszkodą i to bardzo utrudniającą prowadzenie działania ratowniczo-gaśnicze ale niestety przepisy wprost nie zakazują takiego rozwiązania. Dalszą dyskusję powinieneś prowadzić bezpośrednio z rzeczoznawcą ds. zabezpieczeń przeciwpożarowych, który będzie uzgadniał Ci projekt ale mam nadzieję że dobra praktyka zawodowa nie pozwoli mu dopuścić takiego rozwiązania.
-
Od rzeczoznawcy otrzymałem taką informację, że do budynku muszę doprowadzić drogę pożarową spełniającą wymagania rozporządzenia... i tyle. Brakuje mi około 30 m aby uzyskać dostęp w 50% obwodu zewnętrznego. W paragrafie 12 ust. 10 (woda i drogi) jest zapis o odcinkach 15 m, zatem czy może być takie rozwiązanie jak na załączonym rysunku.
[załącznik usunięty przez administratora]
-
Z rysunkiem od razu lepiej widać o co chodzi. Rozwiązanie drogi pożarowej połączone z placem do zawracania w kształcie litery T jest jak najbardziej dopuszczalne. Jako dostęp do elewacji możesz zaznaczyć ściany w zasięgu promienia 15 m od krawędzi drogi pożarowej (realny dostęp z drabiny mechanicznej do elewacji budynku).
-
A ile kondygnacji ma budynek i jaką wysokość? Może uda Ci się skorzystać ze złagodzenia par. 12 ust. 7 ?? Może nie będzie trzeba zapewniać dostępu do procentowego obwodu.
Oczywiście należy pamiętać o nośności drogi, szerokości, nachylenia oraz minimalnym promieniu zewnętrznych łuków drogi pożarowej (min. 11 m).
-
Budynek jednokondygnacyjny o wysokości 14 m.
Kolego Jefferson21, przepraszam ale nie bardzo rozumiem z której krawędzi drogi pożarowej zaznaczyć ten zasięg w promieniu 15 m. Wydawało mi się, że to co zaznaczylem na niebiesko na załączonym rysunku to będzie ten dostęp. Reasumując czy to oznacza ze z placu do zawracania w kształcie T (lub placu manewrowego 20x20) nie mogę prowadzić działań ratowniczych?
-
To znaczy że plac do zawracania to również droga pożarowa i od jej krawędzi rysujesz promień 15 wyjdzie dostęp do elewacji nieco większy niż na twoim rysunku.
-
Bardzo dziękuje kolego za wyjaśnienie.
-
Kolega Kobra wspomniał o nachyleniu drogi pożarowej.
To może pytanie uzupełniające.
Wyobraźmy sobie budynek ZL I, niski i jedno lub dwukondygnacyjny i drogę doprowadzoną do niego o kącie nachylenia 20 %.
W ostatniej fazie droga dojazdowa zmienia się w drogę pożarową i tutaj nachylenie jest już OK.
Co w takim przypadku z nachyleniem tej drogi na odcinku od drogi publicznej do budynku ?
Z rys. może będzie łatwiej.
[załącznik usunięty przez administratora]
-
Odpowiedź na Twoje pytanie znajduje się w par. 13:
§13.1.Minimalna szerokość drogi pożarowej powinna wynosić co najmniej 4 m, a jej nachylenie podłużne nie może przekraczać 5 %:
1)w miejscach, o których mowa w § 12 ust. 2 i 3, oraz na odcinkach o długości 10 m od tych miejsc, zapewniających dojazd i wyjazd;
2)na odcinku o długości 15 m od miejsc doprowadzenia jej do budynku, o których mowa w § 12 ust. 6 pkt 2.
Poza tym odcinkiem nie analizujemy już drogi pod kątem wymagań stawianych w rozporządzeniu.
-
Poza tym odcinkiem nie analizujemy już drogi pod kątem wymagań stawianych w rozporządzeniu.
Nie do końca. Jeśli obiekt wymaga doprowadzenia drogi pożarowej to poza wymaganiami dot. szerokości i pochyłości w pobliżu obiektu, droga pożarowa powinna mieć odpowiednią szerokość i nośność umożliwiającą dojazd pojazdów jednostek ochrony przeciwpożarowej do obiektu budowlanego o każdej porze roku. Np. w obrębie miasta szerokość drogi nie może być mniejsza niż 3,5 m.
-
To znaczy że plac do zawracania to również droga pożarowa i od jej krawędzi rysujesz promień 15 wyjdzie dostęp do elewacji nieco większy niż na twoim rysunku.
Kolego czy jesteś pewien tego promienia 15 m w celu zapewnienia dostępu do elewacji? Rozmawiałem z rzeczoznawcą i powiedział, że droga pożarowa musi przebiegać na całej długości ściany, z tym że ja mam problem z zaprojektowaniem jej tak żeby przebiegała na całej długości sciany...
-
Właśnie ja też spotkałem się z taką interpretacją, że droga pożarowa i jej parametry (szerokość, nośność, nachylenie) powinno być spełnione tak naprawdę od jednostki ochrony przeciwpożarowej do budynku.
Nie tylko na odcinkach opisanych w par. 13.
Dlatego podniosłem ten problem.
-
To jak architekt przychodzi do rzeczoznawcy z projektem oraz mapą sytuacyjną, to jak ma to rzeczoznawca uzgodnić? Żądać ma mapę z trasą od jednostki straży do projektowanego budynku?? Poza tym inne siły i środki mogą nadjeżdżać z innego kierunku... Wówczas wszystkie drogi mają spełniać wymagania dróg pożarowych? Chyba idziemy w jakieś kuriozum...
Czyli "nie uzgodnię tego Panu ponieważ 1,5 km dalej droga skręca pod kątem 90 stopni i nie zachowano promienia łuku drogi co najmniej 11 m"....
-
Nikt nie mówi żeby przesadzać ale jaki sens ma robienie drogi pożarowej przy samym obiekcie spełniającej wszystkie wymagania gdy 10 m dalej droga taka staje się szutrem po którym po deszczu nie przejedzie nawet samochód osobowy?
@Kobra idąc tym tokiem (jak rzeczoznawca ma uzgodnić projekt jak coś wymagane jest poza działką inwestora i projektant nie ma na to wpływu) podobna sprawa dotyczy hydrantów. Wprawdzie jak nie ma hydrantu inwestor może sobie zbudować zastępcze źródło wody ale znane są przypadki że organy PSP po kontroli nakazywały zapewnienie ppoż zaopatrzenia wodnego, właściciele się odwoływali a sąd podtrzymywał opinie że zaopatrzenia w wodę leży w gestii właściciela.
-
Witam wszystkich,
Ciąg dalszy problemu z zaprojektowaniem drogi pożarowej a dokładniej z dostępem do obwodu zewnętrznego. Kiedyś gdzieś słyszałem, że jeżeli mamy ścianę oddzielenia ppoż. od poziomu dostępu do przekrycia dachu to możemy rozpatrywać dostęp odrębnie dla każdej strefy. Załączam rysunek na którym ZL III nie wymaga drogi pożarowej a PM wymaga pomiędzy nimi jest ściana oddzielenia ppoż … i pytanie jak liczymy obwód zewnętrzny dla strefy PM w takiej sytuacji:
1. Czy z uwzględnieniem długości ściany oddzielenia ppoż. – czyli 172 m?
2. Czy bez uwzględnienia długości ściany oddzielenia ppoż. – czyli 144 m?
3. Czy może jeszcze jakoś inaczej?
[załącznik usunięty przez administratora]
-
A co z zapewnieniem dojścia szer. min. 1,5 m od wejścia do budynku do drogi pożarowej ? Wszyscy będą przeskakiwać rów albo ogrodzenie ?
11. Nie umieszczaj dwóch postów z rzędu w niedługim odstępie czasu. Użyj przycisku "Modyfikuj" i dopisz, to co zapomniałeś, do istniejącego już postu
-
.. i pytanie jak liczymy obwód zewnętrzny dla strefy PM w takiej sytuacji:
1. Czy z uwzględnieniem długości ściany oddzielenia ppoż. – czyli 172 m?
2. Czy bez uwzględnienia długości ściany oddzielenia ppoż. – czyli 144 m?
3. Czy może jeszcze jakoś inaczej?
Obstawiam pkt. 1.
-
To znaczy że plac do zawracania to również droga pożarowa i od jej krawędzi rysujesz promień 15 wyjdzie dostęp do elewacji nieco większy niż na twoim rysunku.
Kolego czy jesteś pewien tego promienia 15 m w celu zapewnienia dostępu do elewacji? Rozmawiałem z rzeczoznawcą i powiedział, że droga pożarowa musi przebiegać na całej długości ściany, z tym że ja mam problem z zaprojektowaniem jej tak żeby przebiegała na całej długości sciany...
Twój rzeczoznawca ma rację ale nie skorzystał z możliwości jakie daje par. 12 ust. 3 OchrPpoż. w tym właśnie przypadku liczysz dostęp do elewacji przyjmując 15 m od krawędzi drogi pożarowej.
-
To znaczy że plac do zawracania to również droga pożarowa i od jej krawędzi rysujesz promień 15 wyjdzie dostęp do elewacji nieco większy niż na twoim rysunku.
Kolego czy jesteś pewien tego promienia 15 m w celu zapewnienia dostępu do elewacji? Rozmawiałem z rzeczoznawcą i powiedział, że droga pożarowa musi przebiegać na całej długości ściany, z tym że ja mam problem z zaprojektowaniem jej tak żeby przebiegała na całej długości sciany...
Twój rzeczoznawca ma rację ale nie skorzystał z możliwości jakie daje par. 12 ust. 3 OchrPpoż. w tym właśnie przypadku liczysz dostęp do elewacji przyjmując 15 m od krawędzi drogi pożarowej.
Kolego przepraszam, że tak dopytuje, ale paragraf 12.ust.3 mówi o dostępie do obwodu zewnętrznego budynku, przy spełnieniu pozostałych wymagań określonych w paragrafie 12 ust.2. Nie wiem czy dobrze rozumuje, że 15 m to bierze się z odległości bliższej krawędzi drogi pożarowej od ściany budynku ZL ... to w przypadku budynków PM może być 25?
-
To znaczy że plac do zawracania to również droga pożarowa i od jej krawędzi rysujesz promień 15 wyjdzie dostęp do elewacji nieco większy niż na twoim rysunku.
Kolego czy jesteś pewien tego promienia 15 m w celu zapewnienia dostępu do elewacji? Rozmawiałem z rzeczoznawcą i powiedział, że droga pożarowa musi przebiegać na całej długości ściany, z tym że ja mam problem z zaprojektowaniem jej tak żeby przebiegała na całej długości sciany...
Twój rzeczoznawca ma rację ale nie skorzystał z możliwości jakie daje par. 12 ust. 3 OchrPpoż. w tym właśnie przypadku liczysz dostęp do elewacji przyjmując 15 m od krawędzi drogi pożarowej.
Kolego przepraszam, że tak dopytuje, ale paragraf 12.ust.3 mówi o dostępie do obwodu zewnętrznego budynku, przy spełnieniu pozostałych wymagań określonych w paragrafie 12 ust.2. Nie wiem czy dobrze rozumuje, że 15 m to bierze się z odległości bliższej krawędzi drogi pożarowej od ściany budynku ZL ... to w przypadku budynków PM może być 25?
Korzystając z paragrafu 12 ust. 3 jest właśnie po to kiedy nie możesz spełnić paragrafu 12 ust. 2. Co do odległości od elewacji masz rację 15 m dla ZL 25 dla PM.