strazak.pl Ratowniczy Bank Wiedzy
Pożarnictwo => Taktyka działań ratowniczych => Wątek zaczęty przez: Robson71 w Lipiec 10, 2015, 19:20:57
-
Witam,
czy posiada ktoś materiały na temat układu CNG stosowanego w autobusach?
Aktualnie na dachach autobusów montowane są zbiorniki kompozytowe, czy posiada ktoś informacje o tych zbiornikach, próby na nich, porównanie ze zbiornikami Al?
Dodatkowo w autobusach montowany jest system automatycznego gaszenia komory silnika, widziałem że jest to czerwony przewód z oznaczeniem Fire Detector z wieloma miejscami wylotu środka gaśniczego - o jakim środku gaśniczym mówimy w przypadku takich systemów? Jaka wartość temperaturowa decyduje o zadziałaniu systemu?
Będę wdzięczny za włączenie się do tematu i dyskusje.
-
Systemy gaszenia:
http://www.transporttm.pl/news/32/17/Systemy-automatycznego-gaszenia
http://www.pliszka.pl/transport/automatyczny-system-gasniczy-asg-prod213.html
Próby kompozytów:
http://kmim.wm.pwr.edu.pl/kompozyty/oferta/badania/badania-zbiornikow-kompozytowych/
O kompozytach ciut szerzej, włącznie z danymi odnośnie bezpieczeństwa:
http://217.96.20.91/pdf/200906s19.pdf
Energia uwolniona podczas adiabatycznego rozprężania gazu zawartego w każdym z czterech zbiorników pokazanych na rys. 4 (CNG-4 o pojemności 300 l każdy, przewidzianych na ciśnienie robocze 24,0 MPa - przyp.) wynosi około 24 MJ, co odpowiada energii eksplozji 5,2 kg trotylu. Zespół czterech napełnionych metanem zbiorników pokazanych na rys. 4 mógłby podczas adiabatycznego rozprężania uwolnić energię odpowiadającą eksplozji ponad 20 kg trotylu.