Szanowni koledzy
Ile głów tyle poglądów. Ale musimy mieć świadomość tego, że formacje ratownicze i wydawane na nie pieniądze podlegają pewnym procedurom prawnym.
Generalnie obowiązują ogólne wymagania dotyczące ochron osobistych określone w dyrektywach WE, przeniesione do polskiego stanu prawnego stosownymi przepisami. Sprawa jest w miarę szczegółowo rozpracowana i na poziomie idei działa super. W „starej” Unii jak koledzy mieli się okazję spotkać od lat nieźle, a w Polsce (nowej Unii) jak zwykle problem.
Panowie z PSP (za podszeptem pewnych firm) próbowali sprawę dodatkowo uregulować za pomocą ustawy o PSP , rozporządzeń i zarządzeń oraz
włączyli całą ochronę przeciwpożarową przy pomocy słynnego rozporządzenia o „świadectwach dopuszczenia”.
Właśnie trwają prace nad zmianą tych przepisów. Powstają jakieś pomysły (lepsze lub gorsze), są zwolennicy i przeciwnicy (jak zawsze zresztą), tworzy się zespoły, wzory itd wedle starych kanonów (tak samo od lat) i ciągle wychodzi wielka porażka. Co by tu dużo nie gadać wystarczy wziąć porządny katalog firmy europejskiej z ochronami strażackim by znaleźć tam całą gamę lepszych rozwiązań od tych przez naszych strażaków stosowanych.
Co ciekawe nie we wszystkich krajach są stawiane wymagania dodatkowe w stosunku do przepisów ogólnych.
Nie chcę nawet wspominać o USA bo tam to już kompletna masakra nawet dla czołowych firm Unii.
Dlaczego tak się dzieje że polski strażak nie może być odpowiednio odziany.
Rodzi się także następne pytanie – Dlaczego planowane zmiany nie wróżą nic dobrego i więcej jest sceptyków niż entuzjastów?
Odpowiedź jest stosunkowo prosta – zmianami od lat zajmują się amatorzy z komendy matki. Najpierw trzymali jedynie słuszne wzory, potem stworzyli nowe wzory i rozporządzenie, które od początku było złe i archaiczne i co ciekawe zmiany dalej ma prowadzić ten sam co to wszystko spier....
Panie Zbigniewie Sz. - daj pan już spokój z tymi biznesami w PSP. Miej pan honor i nie doradzaj pan już więcej w imieniu braci strażackiej w PSP i OSP. Na wstępie jak pan chce dalej coś popsuć to niech się pan wytłumaczy z tego dlaczego strażacy używali USP przez prawie 10 lat mimo, że nie spełniały żadnych norm. Z połączenia niewiedzy i interesów narażano strażaków na zagrożenia przy akcjach i czy ktoś za to odpowiedział.
Koledzy jak by nie UE to byście chodzili jeszcze dzisiaj w USP z firmy GW (dalej się świetnie sprzedają) i byłoby wszystko ok.
Panie Komendancie. Nie da się w 3 tygodnie opracować zmian w przepisach z takim składem za plecami. Już nie jednemu komendantowi podłożono właściwe kwity do podpisania. Tu będzie tak samo.
Jak się ma ambicje tworzenia dodatkowego prawa to musi to być pełen profesjonalizm bo w innym przypadku to lepiej ten temat zostawić dowódcy JRG, a on już ze strażakami sobie wybierze co mu potrzebne do bezpiecznej pracy.
ja bym był za takimi kombinezonami bo lżej by było w upalne dni. Oczywiście cięższe ubranie też powinno być. Żeby jednak taki kombinezon to wiele pracy trzeba włożyć.
MIKO dobrze że podważasz trochę tą dyskusje bo bo jak by każdy był za wprowadzeniem takiego rozwiązania to wszyscy popadli by w samozachwyt i nie widzieli by błędów i zagrożeń takich ubrań, jednak twoją wypowiedzi rozumiem tak: np. jak chemik dostaje sygnał do wyjazdu to wszyscy jadą w zwykłych ubraniach, a nie zakładają ubrania gazoszczelne i dopiero wyjeżdżają. Decyzja jest podejmowana na miejscu akcji w czym będzie bezpieczniej pracować
Witam
Wcisnę kilka swoich zdan:
1) Do gaszenia lasów obowiązuje inny typ odzieży, który spełnia wymagania normy ISO 15614 lub EN 15684 !!!!
Są dwie wersje tych kombinezonów: jednoswrstwowy oraz wielowarstwowy.
2) Po drugie firma GAllet ma inny typ hełmu przeznaczony do działań gaśniczych w terenach leśnych: f2XTREM...
3) Czarny kolor ubrania to wymysł dygnitarzy i poprostu pieprzenie... kolor tak naprawdę nie ma nic do rzeczy... to nie on chroni nasze dupska przed poparzeniami...
Ostatnio miałem okazję porozmawiać ze strażakiem z Londynu, który gaśił pożar zbiorników z benzyną... gdyby nie PBI to na pewno by się usmażył !
4) Takimi chaotycznymi wypowiedziami tylko udowadniacie, że nie macie nic konkretnego do powiedzenia... ja słyszałem, że na nową odzieżą specjalną pracuje firma "...." która ma określić parametry i wytyczne... co to oznacza, ? Że właśnie ktoś przygotowuje sobie monopol... więc nie chodzi tu o nasze dobro tylko o kasę i biznes... bo to popieprzony kraj z popieprzonymi rządami od góry aż po sam dół....
W tych postach jest problem w zasadzie wytłumaczony.
O tym, że jest odzież przed czynnikami gorącymi (tzw. żaroodporna) czy ubranie gazoszczelne oraz tzw. nomex - tego już nikt w straży nie dyskutuje. Bo wynika to z wymagań zasadniczych i zwykłych potrzeb.
Idea dodatkowego ciucha lekkiego (może byc kombinezon) dopiero raczkuje, ale już wynika ze stosownych przepisów UE.
Kwestia czasu kiedy wejdzie i jak będzie taki ciuch wyglądał.
Analogicznie temat się ma do hełmów, pasów, asekuracji itd. i tylko kwestia czasu gdy będzie to normą.
Dla ciekawostki parę rysunków:
http://www.sccfd.org/clothing_turnouts.htmlhttp://www.sccfd.org/clothing_wildland.htmlhttp://www.sccfd.org/clothing_station.htmlhttp://www.chieftainsafety.com/pdf/3200u_brochure.pdfhttp://www.chieftainsafety.com/pdf/30m_35m_brochure.pdfhttp://www.chieftainsafety.com/pdf/30mxz_brochure.pdfhttp://www.chieftainsafety.com/pdf/3200x_brochure.pdfi jeszcze ten piękny kombinezon
http://www.chieftainsafety.com/pdf/wildland_brochure.pdfOraz dla fanów F1 oficjalne wymagania FIA dla ciuchów
Odzież wierzchnia
Odzież wierzchnia powinna być wykonana jako ubiór jednoczęściowy. Powinna okrywać szyję i być dopasowana wokół stawów dłoni i stóp.
System zapięć powinien być tak skonstruowany, aby spełniał wymagania dotyczące ubioru. Zapięcia powinny być zakryte listwą wykonaną z takich samych materiałów jak w zestawie.
Wszystkie szwy podstawowe powinny być tak wykonane, aby zapewnić integralność ubioru.
Pasy przeznaczone do przytrzymania użytkownika powinny być umieszczone na odzieży w następujących miejscach:
- na wierzchołku każdego ramienia;
- na każdym boku, na poziomie talii, przed linią łączącą środek pachy i biodra.
Pasy powinny być tak usytuowane, żeby nie stykały się z siedzeniem w samochodzie.
Odzież wewnętrzna
Odzież wewnętrzna okrywająca górną część ciała, powinna być zaprojektowana tak, aby osłonić szyję użytkownika i górną część ramion oraz powinna mieć zapięcia „polo”. Odzież wewnętrzna okrywająca dolna część ciała powinna składać się z szortów „bokserek” z nogawkami o długości wewnętrznej co najmniej 50mm lub z długich kalesonów
Kominiarka
Wszystkie części osłony głowy-kominiarki, widziane z przodu po założeniu przez użytkownika, powinny składać się z przynajmniej 2 warstw i powinny mieć nie więcej niż 2 otwory, nie większe niż jest to konieczne do zapewnienia dobrej widoczności. Całkowita masa powierzchniowa dwóch warstw powinna być >= 360 g/m2. Dolna część osłony głowy powinna być tak zaprojektowana, aby okrywała szyję dookoła i by po wsunięciu do środka odzieży wewnętrznej lub wierzchniej , zakrywała szyje niezależnie od kierunku ruchów głowy.
Skarpety
Skarpety typu podkolanówki, powinny sięgać do połowy łydki, masa powierzchniowa powinna być >=180 g/m2.
Rękawice
Część rękawicy od strony grzbietowej dłoni powinna składać się z przynajmniej 2 warstw. Całkowita masa powierzchniowa dwóch warstw powinna być >=360 g/m2. Ściegi w szwach łączących powinny być niewidoczne. Rękawice powinny być dopasowane przy nadgarstkach i powinny być tak zaprojektowane, aby sięgały co najmniej 2 cm nad linia przegubu dłoni. Rękawice powinny zakrywać mankiety odzieży wierzchniej.
Badania
Odporność materiałów na działanie płomienia zgodnie z ISO 15025 Procedura A
Przenoszenie gorąca przez wielowarstwowe zestawy materiałów poddanych działaniu płomienia powinny być przebadane zgodnie z ISO 9151
W trakcie mocowania odznak i znaków firmowych na odzieży ochronnej nie używać klejów stosowanych na gorąco, ani też nie nacinać odzieży. Odznaki i znaki firmowe wykonywać z materiałów odpornych na płomienie i nietopliwych.
http://www.f1complete.com/index.php?option=content&task=view&id=2154http://www.kubica-robert.net/kombinezon.phphttp://www.formula1.pl/F1_news-144-Swietnie_dopasowany.htmlhttp://atlasf1.autosport.com/news/safety.html