noszenie odpowiednich orderów, odznaczeń, medali, odznak i innych błyskotek reguluje zazwyczaj rozporządzenie, regulamin bądź inny akt wprowadzający daną odznakę do obiegu. Są nimi m.in.
- Rozporządzenie Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 10 listopada 1992r. w sprawie opisu, materiału, wymiarów, wzorów rysunkowych oraz sposobu i okoliczności noszenia odznak orderów i odznaczeń
- Rozporządzenie MSWiA w sprawie szczegółowych zasad i trybu nadawania odznaki "Zasłużony dla Ochrony Przeciwpożarowej" oraz ustalenia jej wzoru i sposobu noszenia.
- regulamin nadawania odznak i wyróżnień - wydany przez ZG ZOSP
- zarządzenie rektora - komendanta SGSP w sprawie ustanowienia Odznaki "Wzorowy Słuchacz Szkoły Głównej Służby Pożarniczej" oraz określenia jej wzoru, zasad i trybu nadawania oraz sposobu noszenia,
- zarządzenia rektora - komendanta SGSP w sprawie ustanowienia odznaki dla absolwentów dziennych cywilnych studiów inżynierskich i magisterskich Wydziału
Inżynierii Bezpieczeństwa Cywilnego i Wydziału Inżynierii Bezpieczeństwa Pożarowego oraz określenia jej wzoru
- zarządzenia rektora - komendanta SGSP w sprawie ustanowienia odznaki "Wzorowy Podchorąży" oraz szczegółowych zasad jej przyznawania, wzoru, trybu i sposobu noszenia
- regulamin nadawania i noszenia odznaki np. "Zasłużony dla Ochotniczej Straży Pożarnej w ..."
zresztą potwierdzenie tego znajdujemy w rozporządzeniu MSWiA z dnia 30 listopada 2005 r. w sprawie umundurowania strażaków Państwowej Straży Pożarnej gdzie w par. 7 pkt 1 czytamy Na ubiorze wyjściowym (...) strażak nosi:
ust 4) odznaki (...) w sposób określony w przepisach ustanawiających te odznaki.
Patrząc na te wklejki ze zdjęciami komendantów z podwójnymi odznakami nie dziwię się że na niższych szczeblach też występuje to zamieszanie z noszeniem odznak bo przecież za starym powiedzeniem "ryba psuje się od głowy"