Autor Wątek: Chorobowe 80%?  (Przeczytany 301262 razy)

Offline radca

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 843
Odp: Chorobowe 80%?
« Odpowiedź #50 dnia: Listopad 13, 2010, 09:41:35 »
Po dokładnej analizie projektu mogę powiedziec jedno.
Tak to można uzasadnić, że świat jest płaski a ludzie to anioły. Albo jesli ktoś woli to świat jest wklęsły a ludzie to bestie.
W projekcie nie ma żadnej realnej analizy statystycznej, co za tym idzie nie da się wyciągnąć żadnych realnych wniosków jak jest i co projekt zmieni. Słowem zbiór niczym nie popartych prywatnych opinii twórcy uzupełniony kilkoma "szokującymi" zdaniem twórcy przykładami.
TYlko, że moim skromnym zdaniem, niektóre przykłady świadczą nie tylko o braku elementarnej wiedzy prawnej, ale są po prostu niesmaczne i stoją w sprzeczności z oficjalna polityką rządu. Nie wiem tylko czy podawanie nieprawdziwych faktów w projekcie ustawy może być podstawą do skargi konstytucyjnej. Chyba tak z uwagi na art 2 Konstytucji RP.
Dlatego uwazam, że bez przygotowania dokładnych danych na temat rzeczywistej skali chorobowego w poszczegłonych służbach nie ma o czym dalej dyskutować.

Offline grzela

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 6.184
  • I smile like an angel, a heart like the devil.
Odp: Chorobowe 80%?
« Odpowiedź #51 dnia: Listopad 24, 2010, 08:07:50 »
Stanowisko Federacji Związków Zawodowych Służb Mundurowych w sprawie „założeń do projektu ustawy o racjonalizacji uposażeń służb mundurowych”


Cytuj
Panie Ministrze,

         Skala absencji chorobowej występującej w formacjach mundurowych obciążona jest specyfiką służby, związaną ze stresem i szczególnymi warunkami wynikającymi z zagrożenia życia i zdrowia w działaniach operacyjnych i ratowniczych, czy choćby służby na otwartym powietrzu, bądź przy użyciu sprzętu ochronnego przez wielu funkcjonariuszy, co sprzyja rozprzestrzenianiu się nawet pospolitych zakażeń dróg oddechowych.

          Absencja chorobowa, jest zjawiskiem uwarunkowanym wieloprzyczynowo i stanowi przedmiot wielu badań i konsultacji prowadzonych przez Instytut Ochrony Pracy i inne ośrodki.
          Jednak żadna z instytucji badających problem absencji nie odważyłaby się na publikację takich ustaleń, jakie zawierają wzmiankowane: „założenia do projektu racjonalizacji uposażeń służb mundurowych, opracowane przez ludzi, którzy chociażby z racji pracy w resorcie, powinni rozróżniać pracę od służby. Tym bardziej, że na poparcie zamieszczonych w „założeniach” stwierdzeń nie przedstawiono wiarygodnych badań statystycznych. A zamieszczone tendencyjnie dane, przy pobieżnym nawet przeliczeniu prowadzą do absurdów, co jednoznacznie ujawnia ich propagandowe źródło,

           Ustawowa gwarancja wypłaty 100% uposażenia w okresie przebywania na zwolnieniu lekarskim to przede wszystkim konsekwencja wynikającego z tej samej ustawy obowiązku wykonywania zadań służbowych nawet z narażeniem życia, który bierze na siebie każdy funkcjonariusz składając rotę ślubowania. Wypełniając rotę ślubowania do końca, corocznie traci życie kilkunastu funkcjonariuszy, zaś około tysiąca odnosi obrażenia, które wymagają hospitalizacji. Wielu funkcjonariuszy w wyniku tych obrażeń pozostaje inwalidami do końca życia.. Tu akurat dysponujemy dokładną statystyką.

             Funkcjonariusze Policji, Straży Granicznej, Straży Pożarnej i Służby Więziennej narażeni są na występowanie zagrożeń nie występujących w innych grupach zawodowych. Stałe zagrożenie dla zdrowia i życia oraz związany z tym stres zawodowy, stała dyspozycyjność, służba zmianowa, realizacja czynności wymagających stałej i pełnej sprawności psychofizycznej, w ekstremalnych warunkach atmosferycznych, w mikroklimacie zimnym lub gorącym. Organizmy funkcjonariuszy są także narażone na długotrwałe wyziębienie i działanie wilgoci, obniżone lub podwyższone ciśnienie atmosferyczne, przeciążenia grawitacyjne, przewlekłe narażenie na hałas, wibracje, promieniowanie jonizujące, mikrofalowe i elektromagnetyczne. Na ekspozycję patogenów biologicznych i trucizn oraz zagrożenie nietypowymi infekcjami,
          Służba odbywana jest w ograniczonej przestrzeni, uwarunkowana używanym sprzętem, w częstym lub stałym kontakcie z osobami ze środowiska kryminogennego, osadzonymi, narkomanami, osobami wyjątkowo agresywnymi lub zdesperowanymi, chorymi, osobami zaniedbanymi higienicznie, Służba z bronią, wymagająca stałej koncentracji i dużej samodyscypliny, konieczności prawidłowych reakcji w sytuacjach przewlekłego stresu i pełnej sprawności psychoruchowej. Służba w warunkach napięcia psychicznego, zwiększonej odpowiedzialności za zdrowie i życie własne oraz innych ludzi (podopiecznych lub współpracowników).
              Służba oznacza też nieregularny trybu życia, w tym również odżywiania.

              Panie Ministrze,

             Użyte w projekcie słowo racjonalizacja ma dwa znaczenia, jednym z nich jest: „zastosowanie w jakiejś dziedzinie nowych środków, mających na celu ulepszenie dotychczas stosowanych”. Natomiast w psychologii racjonalizacja oznacza: „pozornie racjonalne uzasadnianie po fakcie swoich decyzji i postaw, kiedy prawdziwe motywy pozostają ukryte…”
              Wobec zakładanego w omawianym projekcie wykorzystania środków finansowych pochodzących ze zmniejszeń uposażeń funkcjonariuszy i żołnierzy, na fundusz nagród i zapomóg dla pozostałych wykonujących zadania służbowe w zastępstwie nieobecnych z powodu zwolnień lekarskich, wejście w życie projektowanej ustawy nie spowoduje żadnych skutków dla budżetu. Niczego też nie zmieni, ani nie poprawi adaptacja rozwiązań quasi kontrolnych funkcjonujących w systemie powszechnym, czego dowodem jest niewydolność tego systemu. Tym samym odpada pierwsze znaczenie słowa racjonalizacja.

                  Panie Ministrze,

              Przedstawione w „założeniach” skrajne przykłady niezgodnego z przeznaczeniem wykorzystania zwolnień lekarskich w służbach mundurowych, jako zjawiska nagminnego, stały się doskonałą pożywką dla mediów, w których pojawiły się artykuły dyskredytujące w oczach społeczeństwa funkcjonariuszy, wpływając tym samym na pogorszenie stanu bezpieczeństwa ogólnego.

                 Przedstawiając dane o zwolnieniach celowo zestawiono je z danymi ZUS, bez wskazania szczegółów dotyczących powodów otrzymywanych przez funkcjonariuszy zwolnień lekarskich np. zwolnienia związane z wypadkami w służbie, etc. Nie przedstawiono w założeniach żadnych dowodów na poparcie przyjętych z góry tez, tylko przypuszczenia, co bardzo niekorzystnie świadczy o autorach założeń.
                A czemuż to twórcy projektu nie wskazują na bieżąco konkretnych przykładów, skoro takie przypadki są im znane? Co zrobiono, aby wyjaśnić i wyeliminować te przypadki? Dlaczego nie pomyślano o wprowadzeniu przepisów pozwalających skutecznie przeciwdziałać tego typu zjawiskom, a tworzy się ustawę, która wprowadza odpowiedzialność zbiorową, krzywdząc wszystkich rzetelnie pracujących i z reguły rzeczywiście chorych funkcjonariuszy?  Co z odpowiedzialnością lekarską, za nieuzasadnione wystawienie zwolnienia?
                   Poza tym, co to znaczy „fikcyjne zwolnienie”? Tzn., że jest, ale go nie ma? Zwolnienie, jako wypisany dokument, nie jest fikcyjne. Ono może tylko poświadczać nieprawdę, co do stanu zdrowia. Dlaczego więc w projekcie ustawy nie użyto tego typu określenia?
                 Jest wiele pytań i jeszcze więcej żalu i rozgoryczenia. „Założenia”, jak rzadko które z ostatnich projektów poruszyło funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Służby Więziennej i Straży Pożarnej.
                   Panuje powszechna opinia, że tak naprawdę nie próbuje się walczyć z patologią, jaka towarzyszy zjawisku absencji chorobowej we wszystkich grupach zawodowych, ale chce się po prostu i zwyczajnie, po raz kolejny ogołocić uposażenia funkcjonariuszy. Dodajmy – uposażenia od lat nie waloryzowane!

                   Panie Ministrze,

                Protestujemy przeciwko użytym w treści „założeń” sformułowaniom i wielokrotnemu zastosowaniu liczby mnogiej, co, bez przedstawienia wiarygodnych danych ma dowodzić, że jest to zjawisko powszechne. Mamy w tej sprawie odmienny pogląd i dlatego domagamy się aby na podstawie jednostkowych przypadków nie robić uogólnień krzywdzących ogół funkcjonariuszy..
                  W ocenie Federacji ZZSM tak ważna kwestia dla służb mundurowych reprezentujących Państwo, powinna być poprzedzona „rzeczywistymi” konsultacjami, przy przedstawieniu pełnych i wiarygodnych danych i zaprezentowaniu stanowisk organizacji związkowych. Tymczasem wrześniowa dyskusja na temat zwolnień lekarskich odbyła się na zamkniętej części narady służbowej, bez udziału przedstawicieli związków zawodowych.
                  Federacja Związków Zawodowych Służb Mundurowych zdecydowanie negatywnie odbiera przedstawione „założenia do projektu zmiany ustawy o racjonalizacji uposażeń służb mundurowych”,
                  W trosce o właściwy poziom naszych wzajemnych relacji i poważne traktowanie naszego środowiska apelujemy o zerwanie z polityką ustawicznego straszenia, pomysłami zabierania rzekomych przywilejów, dyskryminacji, braku szacunku dla nas i naszych rodzin. Całkowicie odrzucamy przedstawiony projekt, jako kolejny dążący do pozbawienia, bądź ograniczenia należnych funkcjonariuszom świadczeń. Dyskryminujący i dyskredytujący środowisko służb mundurowych w oczach opinii publicznej.

http://www.nszzp.pl/?page=Structure&id=19&nid=1728

Offline firek998

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 479
Odp: Chorobowe 80%?
« Odpowiedź #52 dnia: Listopad 24, 2010, 13:52:11 »
MSWiA niepotrzebnie zaczyna znowu mieszać po raz kolejny podpierając się danymi z niewydolnego już ZUS, dla którego /bywały takie przypadki/ człowiek bez ręki, nogi czy oka jest osobą w pełni sprawną i zdolną do pracy. Nic więc dziwnego, że i L4 są kwestionowane.

Offline grzela

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 6.184
  • I smile like an angel, a heart like the devil.
Odp: Chorobowe 80%?
« Odpowiedź #53 dnia: Listopad 24, 2010, 20:01:14 »
"LIST OTWARTY", jaki Przewodniczący ZG NSZZ Policjantów skierował na ręce Ministra Spraw Wewnętrznych, w sprawie „Założeń do projektu ustawy o racjonalizacji uposażeń służb mundurowych”.

http://www.nszzp.pl/?page=Structure&id=19&nid=1729

Offline radca

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 843
Odp: Chorobowe 80%?
« Odpowiedź #54 dnia: Listopad 27, 2010, 13:04:52 »
Federacja i NSZZP maja wiec stanowisko dokładnie takie samo jak S.

http://www.skpnszz.org/news.php?readmore=447
 I bardzo dobrze mówmy jednym głosem.

Offline apap000

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 200
Odp: Chorobowe 80%?
« Odpowiedź #55 dnia: Listopad 30, 2010, 09:23:20 »
Wiele słusznych uwag i tak szczerze mówiąc, czemu my mamy ponosić konsekwencje za policjantów???

Offline kamaras

  • starszy ogniomistrz
  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 938
  • kamaras
Odp: Chorobowe 80%?
« Odpowiedź #56 dnia: Listopad 30, 2010, 10:47:46 »
apap - pracujemy w jednej branży... musimy trzymać się razem...

Offline neonerpin

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 97
Odp: Chorobowe 80%?
« Odpowiedź #57 dnia: Listopad 30, 2010, 11:08:41 »
Wiele słusznych uwag i tak szczerze mówiąc, czemu my mamy ponosić konsekwencje za policjantów???
@apap
O to tym PO(............, brak mi odpowiedniego wulgaryzmu) chodzi. Lepiej zapanuje się  nad czymś w czym wcześniej wywoła się konflikt wewnętrzny. Tym samym napuszczają jedne służby na drugie.. Śmieszni są. Przypomina mi się szkoła, gdzie żeby "zapanować" nad kompanią wystarczyło skłócić między sobą plutony i pozamiatane..

Offline maniek777

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 222
Odp: Chorobowe 80%?
« Odpowiedź #58 dnia: Listopad 30, 2010, 11:31:41 »
zgadzam sie z neonerpin, rząd chcąc załatwic sprawę ze zwolnieniami chce doprowadzic do kłótni, Takie poprostu są zagrania psychologiczne.  Osobno nas poprostu oleją i zrobią co chcą. Ich argumenty że " jakaś tam policjantka była na zwolnieniu " to jest poprostu śmieszny pretekst.
 Równie dobrze można za przykład podać 100% zniżki dla posłow na bilety pkp, pieniądze co roku są wyrzucane , TYLKO KTO Z POSŁÓW JEŻDZI POCIĄGAMI , przejazd jest  za darmo ale strach nie pozwala ludziom w oczy spojżeć.

Offline apap000

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 200
Odp: Chorobowe 80%?
« Odpowiedź #59 dnia: Listopad 30, 2010, 11:38:10 »
apap - pracujemy w jednej branży... musimy trzymać się razem...

Tak tak musimy się trzymać razem i chciałbym, aby tak było, ale czasami mam wrażenie, że my to jesteśmy dla nich tylko jakimś dodatkiem!
Oczywiście chciałbym się mylić, ale to co zauważyłem ma prawo budzić niepokój, Premier zaznacza, że Policja to najważniejsza siła i już zaczyna trzeszczeć.
 Póki, co działamy razem i mam nadzieję, że tak będzie, bo jeżeli napuszczą na siebie poszczególne służby to już będzie katastrofa!

Offline cyryl91

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 4
Odp: Chorobowe 80%?
« Odpowiedź #60 dnia: Grudzień 05, 2010, 13:01:50 »
apab 000 A ty myślisz że u braci strażackiej mniej ludzi przebywa na l-4 , chyba tylko z tego powodu, że jest nas o 70 % mniej. Kiedy związki zawodowe policjantów walczą o podwyżki to również walczą o twoje pieniązki, gdyż należymy do wspólnej federacji związków zawodowych.A tak prawdę powiedziawszy to policjanci zawsze ciągną każdy protest, gdyż są siłą  dużo liczniejszą i bardziej słyszalną. Nawet Pan Premier powiedział, że kiedy poprawi się budżet państwa, cyt. ,, Policjanci będą pierwszą grupą zawodową, która odczuje to w swoich zarobkach ".A sam apapku wiesz, że wtedy my również dostaniemy parę groszy więcej. Więcej szacunku dla munduru.
Wesołych świąt. :gwiazdki: :gwiazdki: :gwiazdki:

Offline apap000

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 200
Odp: Chorobowe 80%?
« Odpowiedź #61 dnia: Grudzień 06, 2010, 09:22:35 »
Szacunek do munduru mam, ale nie zgodzę się, że to oni wszystko ciągną, przed ostatnią Manifestacją obdzwoniłem wszystkie sąsiednie komendy policji, a właściwie działających tam związkowców, bo mieliśmy kilka miejsc w autokarze i nie było chętnych na wyjazd do Warszawy, być może akurat taki region i gdzie indziej lepiej bywa!
A wracając do zwolnień lekarskich, to uważam, że gdyby u nas było tak źle to z pewnością te dane by były przytoczone. Moim zdaniem u nas nie ma takiego problemu ze zwolnieniami!
A Premier, z całym szacunkiem, dużo mówi, ale niewiele robi (dobrego oczywiście)!

Offline grzela

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 6.184
  • I smile like an angel, a heart like the devil.
Odp: Chorobowe 80%?
« Odpowiedź #62 dnia: Grudzień 17, 2010, 12:49:47 »
Cytuj
Komunikat ze spotkania w MSWiA 
Komunikat ze spotkania w dniu 16 grudnia 2010r. przedstawicieli Federacji Związków Zawodowych Służb Mundurowych w MSWiA.

W dniu 16 grudnia 2010 r. w gmachu MSWiA przy ul. Batorego 5 w Warszawie została zorganizowana konferencja uzgodnieniowa na temat założeń do projektu ustawy o racjonalizacji uposażeń służb mundurowych. Udział w niej wzięli urzędnicy MSWiA (projektodawcy tego dokumentu) oraz przedstawiciele niemal wszystkich służb mundurowych oraz związków zawodowych. Służbę Więzienną reprezentowali: płk Wiktor Głowiak – Dyrektor Biura Kadr i Szkolenia CZSW oraz ppłk Marian Bieniek – doradca Dyrektora Generalnego SW. Ze strony FZZ SM uczestnikami byli: Wiesław Żurawski oraz Czesław Tuła. Projektodawcy próbowali doprowadzić do dyskusji nad uwagami wcześniej zgłoszonymi przez uczestników konferencji. Jednak spotkali się z totalną krytyką ze wszystkich stron. Założenia do projektu zostały źle ocenione, jako zbędne, nierzetelnie przygotowane i nie służące nikomu i niczemu. Mimo prób powrotu do dyskusji nad poprawkami ze strony MSWiA – nie udało się tego osiągnąć. Po kilku godzinach, konferencja została zakończona bez jakichkolwiek wspólnych ustaleń.

http://www.nszzfsg.org/komunikaty/730-komunikat-ze-spotkania-w-mswia
 

Offline radca

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 843
Odp: Chorobowe 80%?
« Odpowiedź #63 dnia: Grudzień 18, 2010, 11:59:04 »
Niestety, aż tak dobrze nie było :). Nie chciałbym żeby wyszła z tego kłótnia związkowa, ale kilka usciśleń.
Przede wszytkim pomysł nie został całkowicie odrzucony.
Ustalono,  że najpierw ministerstwo pozna dokładne i rzetelne fakty (nawet mówiło się o metodologii i układzie zebrania danych ze wszytkich służb) a później porozmawiamy co dalej.
Jeśli się myle proszę korektę kogoś kto rzeczywiście tam był, bo moje dane są z pierwszej ręki ;).

Offline apap000

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 200
Odp: Chorobowe 80%?
« Odpowiedź #64 dnia: Grudzień 20, 2010, 11:00:00 »
Nie chodzi mi o "kłótnie związkową", tylko chciałem powiedzieć, że wszyscy powinni się zaangażować, bo im nas więcej to lepiej dla sprawy.
W sumie dobrze jak strona rządowa usystematyzuje swe działania i dokonają rzetelnej analizy wszystkich służb, bo te założenia to tak jakby pod media przygotowane, by pokazać społeczeństwu jak to się "w kulki leci" w służbach mundurowych!

Offline radca

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 843
Odp: Chorobowe 80%?
« Odpowiedź #65 dnia: Grudzień 21, 2010, 11:37:07 »
Dokładnie dlatego za manipulację uznano te założenia.

Offline grzela

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 6.184
  • I smile like an angel, a heart like the devil.
Odp: Chorobowe 80%?
« Odpowiedź #66 dnia: Styczeń 06, 2011, 13:09:41 »
Cytuj
5 stycznia na adres Zarządu Głównego NSZZ Policjantów wpłynęła sygnowana przez Jacka Zalewskiego - Dyrektora Departamentu Analiz i Nadzoru Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, odpowiedź na wnioski, jakie Zarząd Główny NSZZ Policjantów przesłał w dniu 30.11.2010'. Przesłane wówczas do MSWiA wnioski były konsekwencją analizy opublikowanych przez MSWiA założeń do projektu racjonalizacji uposażeń służb mundurowych.
Pan Jerzy Miller
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji

W imieniu Zarządu Głównego NSZZ Policjantów, na podstawie art. 221 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego, (Dz. U. z 2000r., Nr 98, poz. 1071),
wnoszę o:

1. wprowadzenie w Policji obowiązku /przepisu/ ścisłej rejestracji zwolnień lekarskich na drukach zusowskich,
2. wprowadzenie w Policji obowiązku badań statystycznych absencji chorobowej policjantów z uwzględnieniem wypadków w służbie, w drodze do służby i ze służby, ciąży, chorób zawodowych oraz innych okoliczności,
3. przeprowadzenie na grupie policjantów badań dostępności usług medycznych i poziomu zaspokojenia potrzeb w tym zakresie,
4. wprowadzenie w Policji obowiązku sporządzania planów zarządzania ryzykiem zawodowym uwzględniających ocenę prawdopodobieństwa wystąpienia zagrożeń na poszczególnych stanowiskach służby oraz plany działań zapobiegawczych i prewencyjnych,
5. podjęcie lub zlecenie kompleksowych badań wpływu przewlekłego stresu na absencję chorobową policjantów,
6. wpisanie do ustawy o Policji przepisów antydyskryminacyjnych i antymobingowych,
7. podjęcie lub zlecenie kompleksowych badań nad mobbingiem w Policji i jego wpływem na absencję policjantów,
8. podjęcie lub zlecenie kompleksowych badań wpływu służby w systemie zmianowym na absencję policjantów,
9. wpisanie do ustawy o Policji przepisów dotyczących funkcjonowania społecznej inspekcji pracy,
10. podjęcie lub zlecenie kompleksowych badań wpływu zdarzeń traumatycznych, w których biorą udział policjanci, na bezsenność będącą źródłem innych schorzeń i absencji chorobowej,
11. podjęcie lub zlecenie badań nad agresją i przemocą w miejscu służby policjantów i jej wpływem na absencję chorobową,
12. przeprowadzenie analizy i oceny relacji zachodzących między stanem zdrowia policjantów, a warunkami środowiska służby policjantów w ekspozycji na szkodliwe i uciążliwe czynniki środowiska służby,
13. podjęcie badań nad desynchronizacją wewnętrznych rytmów biologicznych u policjantów jako skutek pracy zmianowej,
14. zapewnienie policjantom pełnego dostępu do usług medycznych, zwłaszcza wówczas gdy doznali uszczerbku na zdrowiu w związku z wypełnianiem obowiązków służbowych.
ZASADNIENIE

Przedstawione wnioski są konsekwencją analizy założeń projektu racjonalizacji uposażeń służb mundurowych i wymagają pilnego wdrożenia jako warunek jakichkolwiek decyzji w sprawie będącej przedmiotem założeń. Uważamy, że aktualnie, ze względu na brak systematycznych analiz absencji chorobowej w skali kraju oraz całkowity brak danych o przyczynach absencji w Policji, nie ma żadnych możliwości porównania wielkości absencji chorobowej polskich policjantów z innymi zawodami, czy też z absencją w innych krajach. Dlatego z oczywistych powodów, niewymagających specjalnej argumentacji, konieczne jest stworzenie bazy danych umożliwiających ocenę i analizę zjawiska absencji. Tylko pełna i rzetelnie przeprowadzona analiza statystyczna, oparta na systemowym zestawieniu danych statystycznych, daje szansę na zdiagnozowanie problemu i wyprowadzenie  wniosków zgodnie ze stanem faktycznym.
Jak wynika z licznych badań polskich i światowych, absencja chorobowa jest zjawiskiem, które w znacznym stopniu ulega wpływowi czynników pozazdrowotnych, takich jak cechy demograficzne badanej populacji, warunki organizacyjne pracy, czynniki społeczne i ekonomiczne, a także – co jest niezwykle istotne – zależy od poziomu dostępności usług zdrowotnych w systemie ubezpieczeń i zabezpieczeń socjalnych. Specjaliści zajmujący się absencją chorobową w pracy stwierdzają, że zbyt często walczy się z tą absencją, arbitralnie uznając ją za "nadmierną", bez badania przyczyn i zamiast rzeczywiście poprawić sytuację, pogarsza się ją nieraz bardzo znacznie. Z taką sytuacją mamy również do czynienia w przypadku „Założeń do projektu racjonalizacji uposażeń służb mundurowych”. Dlatego, korzystając z ogólnodostępnych informacji zaczerpniętych z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Komendy Głównej Policji i z wielu innych źródeł, poniżej przedstawiamy argumenty uzasadniające wdrożenie przedstawionych wniosków.
Jak wynika z zaczerpniętych ze stron internetowych informacji, Komenda Główna Policji wspólnie z Instytutem Medycyny Pracy w Łodzi przeprowadziła pilotażowe badania nad źródłami stresu chronicznego w Policji oraz badania w całej formacji na temat stresu traumatycznego. Podobno wyniki tych badań wykorzystano w konstruowaniu programów profilaktycznych. Niestety nie udało nam się dotrzeć do tych programów. Przeprowadzone badania wskazują na wiele różnych źródeł stresu w Policji, a wśród nich, na problemy natury organizacyjnej, niskie zarobki, złe warunki pracy, przedmiotowe traktowanie przez przełożonych, a także kłopoty z pogodzeniem życia zawodowego i rodzinnego za główne źródło stresu uznano narażenie policjantów na udział w zdarzeniach traumatycznych, które pozostawiają w psychice policjantów długotrwały uraz. Trzeba zauważyć, że Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) uznała stres za jedno z największych zagrożeń zdrowotnych XXI wieku. Stres zawodowy jest drugim (po bólach pleców) co do częstości występowania problemem zdrowotnym pracowników Unii Europejskiej. Polska zajmuje jedno z czołowych miejsc w UE pod względem negatywnych skutków zdrowotnych spowodowanych stresem w pracy. Najbardziej kompleksowe badania dotyczące stresu przewlekłego w zawodach usług społecznych w Polsce zostały przeprowadzone przez Ninę Ogińską-Bulik. Wzięli w nich udział strażacy, policjanci, pracownicy służby więziennej, pracownicy ochrony, strażnicy miejscy, pracownicy pogotowia ratunkowego, nauczyciele, pracownicy banku, kuratorzy sądowi, taksówkarze, kierowcy komunikacji miejskiej, menedżerowie oraz aktorzy. W analizach skupiono się na psychospołecznych czynnikach związanych ze stresem w pracy:
poczuciu odpowiedzialności i zagrożenia, braku wsparcia, braku możliwości decyzyjnych, braku nagród, niepewności organizacyjnej, stresujących kontaktach społecznych.
O zabójczym dla zdrowia pracownika stresie zawodowym informuje monachijska Sueddeutsche Zeitung, która powołuje się na badania naukowe, wykonane na zlecenie kasy chorych AOK. Naukowcy przeanalizowali historie chorób 9,7 mln członków największej ubezpieczalni publicznej w Niemczech. Z raportu naukowców wynika, że powodem dolegliwości emocjonalnych i chorób psychicznych, które powodują najdłuższą absencję w miejscu pracy, jest stres. Szef instytutu kierującego badaniami, Helmut Schroeder, wyjaśnia, że nieobecność pracownika z powodu chorób dróg oddechowych wynosi przeciętnie 6,5 dnia. W przypadku chorób stresowych aż 23 dni.
Za jedną z pochodnych stresu uważa się bezsenność. Jak wynika z niezwykle interesujących badań Katarzyny Kęski z Pogotowia Opiekuńczego im. Karola Olgierda Borchardta w Gdańsku oraz ogólnie dostępnego piśmiennictwa dotyczącego badanego przedmiotu, aż 66% policjantów cierpi na bezsenność, zaś wydarzenia traumatyczne prowadzą do kłopotów z zasypianiem i niespokojnych snów. Płeć i stan cywilny nie mają znaczenia w badaniu bezsenności u policjantów, natomiast staż pracy jest istotny i w znacznym stopniu wpływa na wyniki badań. Bezsenność, według ICD-10 (International Classification of Diseases), obecnie nazywa się chorobą cywilizacyjną krajów wysoko uprzemysłowionych. Definiuje się ją jako stan niedostatecznej ilości i/lub jakości snu, który utrzymuje się przez dłuższy czas.
Kolejnym problemem, z którym borykają się policjanci, jest syndrom wypalenia zawodowego, który jest zespołem fizycznego, emocjonalnego i psychicznego wyczerpania, występującego wówczas gdy praca przestaje dawać satysfakcję, policjant przestaje się rozwijać zawodowo, czuje się przepracowany i niezadowolony z zajęcia, które niegdyś sprawiało mu przyjemność (efekt „wyładowanego akumulatora”). Jak wynika z wielu badań, wypalenie zawodowe prowadzi do zmian na poziomie fizycznym. Pracownicy sięgają po różnego rodzaju używki: alkohol, papierosy, narkotyki. Zaczynają się objadać w ramach tzw. poprawienia nastroju. Często chorują. Pojawiają się infekcje, bóle głowy, brzucha, alergie. Najłatwiej wypalają się „zapaleńcy”, czyli ludzie, którzy z wielkim entuzjazmem podchodzą do pracy i nowych zadań. Na początku są pełni energii, entuzjazmu, chcą zmieniać, budować. Takich przypadków mamy w Policji bardzo dużo. Wypalenie zawodowe jest jedną z wielu możliwych reakcji organizmu na chroniczny stres związany z pracą w zawodach, których wspólną cechą jest ciągły kontakt z ludźmi i zaangażowanie emocjonalne w ich problemy. American Institute of Stress podaje, że prawie połowa osób pracujących zawodowo odczuwa dolegliwości będące konsekwencją wypalenia zawodowego, a straty, jakie ponosi corocznie gospodarka amerykańska z powodu stresu w pracy, sięgają już 300 bilionów dolarów. Są one spowodowane głównie absencją pracowników, zmniejszeniem ich produktywności, fluktuacją kadr, a co za tym idzie - koniecznością przyuczania ich do nowych zadań, wydatkami związanymi z leczeniem pracowników i funduszem ubezpieczeniowym czy choćby rozprawami sądowymi. Zajmująca się wypaleniem zawodowym Anna Szczęsna z Uniwersytetu Zielonogórskiego na zakończenie swego opracowania zatytułowanego: „Wsparcie społeczne w zawodzie policjanta” stwierdza, że: „Skutki społeczne przeżywanych przez policjantów obciążeń psychicznych nie dadzą się zamknąć w liczbach. Powiązanie dobrego funkcjonowania psychicznego policjantów z poziomem wypełniania przez nich czynności zawodowych jest oczywiste. Zmiany w ramach organizacyjno – formalnych zasad funkcjonowania policji, nowe rozwiązania, chroniące policjantów przed skutkami oddziaływania stresorów zawodowych winny stać się postulatem nie tylko samych policjantów lecz wszystkich, dla których ważne jest bezpieczeństwo i skuteczność policji w jego zapewnianiu.”
W wyniku stosowania wobec policjantów kolejnych wyłącznie negatywnych bodźców, co raz częściej mamy do czynienia ze zjawiskiem presenteeismu, czyli nieefektywnej obecności w pracy. To bardzo niepokojące zjawisko. Wielu policjantów mimo przeziębienia czy przewlekłych dolegliwości zdrowotnych przychodzi do pracy. Zaraża innych, infekując całe zespoły. Proponowane założenia na pewno pogłębią ten proces.
Do przyczyn wpływających na absencję chorobową wpływa również służba w systemie zmianowym. Jak wynika z opracowania dr n. med. Krystyny Zużewicz  z  Centralnego Instytutu Ochrony Pracy - Państwowego Instytutu Badawczego pod tytułem "Nauka o pracy: bezpieczeństwo, higiena i ergonomia", biologicznym skutkiem pracy zmianowej jest desynchronizacja wewnętrznych rytmów biologicznych. Polega ona głównie na zaburzeniu sekwencji czasowej występowania maksimów (akrofaz) rytmów endogennych człowieka. Przyczyną takiego stanu jest desynchronizacja zewnętrzna wymuszona podjęciem pracy w porze nocy. W warunkach synchronizacji rytmów endogennych z fazami dnia i nocy, człowiek śpi w porze nocy, a aktywny jest w porze dnia. Odwrócenie tego porządku poprzez pracę w porze nocy i sen w porze dnia, jest przyczyną występowania objawów określanych jako zespół długu czasowego (ang. jet lag). Objawy te szybko przemijają, gdy zachodzi ostra desynchronizacja zewnętrzna, mająca miejsce np. w chwili rozpoczęcia pracy nocnej lub po przylocie do nowej strefy czasowej. Mają one charakter przewlekły przy wieloletniej pracy w systemie zmianowym, na zmianie nocnej. Fakt ten stanowi podstawowy problem z punktu widzenia bezpieczeństwa pracy. Czas przeznaczony na wypoczynek, po nocnej zmianie, oznacza także skrócenie czasu poświęcanego rodzinie, dzieciom. Wpływa to na osłabienie kontaktów z najbliższymi. Rezygnacja ze snu lub ograniczanie długości snu często wywołuje nerwowość, zniecierpliwienie i znużenie, sprzyjające ryzyku konfliktów rodzinnych.
Problem pracy zmianowej jest problemem złożonym, gdyż na wymienione skutki socjologiczne i biologiczne nakładają się skutki zdrowotne. Wśród zaleceń opracowanych podczas Konferencji Współpracujących ze Światową Organizacją Zdrowia (WHO) Ośrodków Zdrowia Pracujących (Pekin, Chiny 1994 rok) znalazł się zapis: „...Możliwość adaptacji do niekonwencjonalnego rytmu pracy jest osobniczo zróżnicowana. Starzenie się obniża zdolności adaptacyjne, w związku z czym nie zaleca się pracy trzyzmianowej dla żadnego pracownika powyżej 45 roku życia....”.
W odniesieniu do drążącego Policję zjawiska mobbingu, zgadzamy się ze stanowiskiem Romana Zdybla,  zaprezentowanym w opracowaniu: „Mobbing w stosunkach pracy (służby) — próba definicji. Wybrane zagadnienia prawne”, opublikowanym w „Przeglądzie Policyjnym” z 2007, nr 1(85), który stwierdza, że dotychczasowa regulacja prawna ochrony policjanta przed mobbingiem jest niewystarczająca, a niektóre przepisy resortowe można określić mianem „mobbingowych”, np. art. 41 ust. 2 pkt 4 ustawy o Policji. Podzielamy pogląd Tadeusza Cieleckiego i Grzegorza Grabowskiego którzy w pracy: „Mobbing w Policji — zmierzyć się z problemem, szukać rozwiązań” powołują się na R.Zdybla: „Słusznie uważa, że sztywne, hierarchiczne i autorytarne struktury władzy sprzyjają rozwojowi mobbingu w policji, w pragmatyce służbowej zaś brakuje nie tylko definicji tego zjawiska, lecz i ochrony policjanta przed mobbingiem, co skutkuje obniżeniem efektywności pracy czy nawet zamachami samobójczymi policjantów, ale również — przez ciągłą atmosferę nagonki — uniemożliwia funkcjonowanie jednostki.” Według bardzo licznych informacji przekazywanych przez policjantów mobbing to powszechne narzędzie wykorzystywane przez przełożonych do poskramiania niepokornych policjantów. Jednym z przejawów mobbingu jest nadmierna łatwość wszczynania postępowań dyscyplinarnych, często w błahych sprawach. Chociaż liczba postępowań znacznie zmalała po poddaniu rozstrzygnięć dyscyplinarnych kognicji sądów, co udało się wprowadzić w wyniku wieloletnich nacisków naszego związku, nadal stanowi poważny problem, generujący zwolnienia lekarskie. Poprawę tej sytuacji może spowodować zmiana procedury dyscyplinarnej i uspołecznienie procesu wymiaru kar dyscyplinarnych.
Zasadność naszych wniosków potwierdzają między innymi badania bezpieczeństwa policjantów w czasie służby i poza nią przeprowadzone przez Krzysztofa Augustyniaka z Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie, który po analizie swoich badań przedstawił następujące wnioski:

1. „Praca w Policji jest postrzegana przez osoby uczestniczące w badaniach jako szczególnie niebezpieczna i niezapewniająca odpowiedniego poziomu poczucia bezpieczeństwa społecznego i ekonomicznego policjantów i ich rodzin.
2. Zarówno w czasie wykonywanych obowiązków służbowych jak i poza służbą policjanci spotykają się nie tylko z przejawami agresji słownej wobec nich, objawiającej się głównie w postaci wulgarnych określeń i gróźb, ale także z szeregiem aktów agresji fizycznej o różnym stopniu nasilenia: od szarpania za ubranie i uderzenia kończyną do zastosowania narzędzi ostrych i broni palnej.
3. Czynnikiem, którego najbardziej obawiają się policjanci podczas wykonywania zadań służbowych, jest obawa przed ukaraniem za ewentualne popełnienie błędu w realizowanych czynnościach, a nie - jak powszechnie się sądzi - obawa przed kontaktem z niejednokrotnie lepiej wyposażonym i uzbrojonym przestępcą czy zorganizowaną grupą przestępczą.
4. Aktualne uregulowania prawne nie pozwalają policjantom na w pełni bezpieczne wykonywanie obowiązków służbowych, ponieważ są zbyt liberalne w stosunku do osób naruszających porządek prawny, w wielu przypadkach są mało precyzyjne a ich konstrukcja niejednokrotnie pozwala na zbyt wiele możliwości interpretacyjnych. Ponadto, dają policjantom za mało uprawnień, co w znacznym stopniu ogranicza policji możliwość odpowiedniego przeciwdziałania przestępczości.
5. Działania administracji publicznej oraz Policji zwiększające społeczne poczucie bezpieczeństwa w Polsce powinny mieć charakter wielokierunkowy i objąć swym zakresem obszary zmian legislacyjnych w systemie prawnym, policyjnych struktur organizacyjnych i funkcjonalnych, wyposażenia i motywowania oraz doboru i przygotowania zawodowego policjantów, a także rzeczywistego odpolitycznienia i ukompetencyjnienia wszystkich stanowisk w hierarchii zawodowej Policji.”

Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest zarządzanie ryzykiem zawodowym, czyli ocena prawdopodobieństwa wystąpienia możliwych zagrożeń na poszczególnych stanowiskach pracy oraz opracowanie planu działań zapobiegawczych. Zbudowanie takiego planu daje szansę rozpoznania negatywnego wpływu zagrożeń psychospołecznych (szczególnie stresu) na funkcjonowanie Policji i zbudowanie katalogu przyczyn, które powinny być podstawą wdrożenia programów prewencyjnych. Służba zawodowa policjantów, szczególnie związana z działaniami operacyjnymi, wiąże się z wyjątkowym ryzykiem zawodowym. Wymaga stałego monitorowania narażenia zawodowego oraz dostosowywania i ulepszania prowadzonej profilaktyki zdrowotnej. To bardzo ważne zadanie służby medycyny pracy i Społecznej Inspekcji Pracy. Dlatego od lat domagamy się wprowadzenia jasnych przepisów dotyczących SIP w Policji.
Policjanci podobnie jak ogół Polaków mają ogromne problemy z uzyskaniem świadczeń zdrowotnych. Konieczna jest natychmiastowa poprawa tej sytuacji, dlatego widzimy potrzebę zbadania tej kwestii i doprowadzenie do właściwego poziomu usług medycznych.
Mając na uwadze fakt, że wszystkie dotychczasowe badania problemów towarzyszących absencji chorobowej policjantów mają charakter przyczynkowy, szczątkowy za niezbędne uważamy wdrożenie przedstawionych wniosków i zapewnienie reprezentantom Niezależnego Samorządnego Związku Policjantów udziału w badaniach i koniecznych przedsięwzięciach.
Służba policjanta to funkcjonowanie w dwóch światach, najczęściej na granicy normy i patologii. To codzienne zmaganie się nie tylko z bandytami, ale również z nierozwiązanymi od lat problemami ludzi marginesu społecznego, ludzi chorych psychicznie, bezdomnych, zdemoralizowanej młodzieży. To praca bez początku i końca. Ciągły stres i trauma.
Promowanie zdrowia i obecności w pracy zamiast karania za absencję staje się coraz ważniejszym elementem polityki. Fundamentalnym celem naszych wniosków jest zbudowanie programu wprowadzającego zasady specjalnej ochrony policjantów zgodnie z międzynarodowymi standardami a także wdrażania inicjatyw poprawiających warunki służby.

http://www.nszz-p.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=124:odpowied-mswia-na-wnioski-nszzp&catid=1:aktualnoci-nszz-policjantow&Itemid=30

Odpowiedź MSWIA na wnioski NSZZP

http://www.fzz-sm.pl/images/storiesfile/Odpowied_MSWIA_na_wniosek%20ZG_30_11_2010.pdf
« Ostatnia zmiana: Styczeń 06, 2011, 13:15:11 wysłana przez grzela »

Offline radca

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 843
Odp: Chorobowe 80%?
« Odpowiedź #67 dnia: Styczeń 06, 2011, 23:33:26 »
Powiem tak
Przeczytałem.
Uważam jednak ze forum (wybaczcie) nie jest dobrym miejscem do oceny tych pism.
Natomiast dziwi mnie pierwszy punkt odpowiedzi z MSWiA. Pojekt założeń chyba już został "negatywnie skonsultowany" w grudniu http://www.skpnszz.org/news.php - informacja ze spotkania z 16 grudnia 2010.
Ale pożyjemy zobaczymy.

Offline grzela

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 6.184
  • I smile like an angel, a heart like the devil.
Odp: Chorobowe 80%?
« Odpowiedź #68 dnia: Styczeń 18, 2011, 10:12:25 »
Zasiłek chorobowy 80% ?

Cytuj
Resort przygotował już założenia do projektu ustawy o racjonalizacji uposażeń służb mundurowych. Zgodnie z jego zapisami funkcjonariusze i żołnierze dostawaliby zasiłek chorobowy taki sam jak cywile - nie 100, ale 80 proc. pensji - mówi Małgorzata Woźniak, rzecznik prasowy MSWiA.
Przed wyjazdem na poligon polskich żołnierzy nagle atakuje grypa, nerwice albo doznają urazów ortopedycznych. Bywa, że w domu zostaje co trzeci z nich, bo wyjazd na ćwiczenia już się nie opłaca Lekarz wojskowy w jednostce na północy Polski opowiada "Gazecie", jak żołnierz powiedział mu: "Przed poligonem poprosiłem o urlop. Nie chcą dać po dobroci, załatwię to po wojskowemu". I przyniósł dowódcy trzytygodniowe zwolnienie lekarskie. Dowódca patrolu saperów w jednej z jednostek dodaje: - Żołnierz miał wyjechać na rozminowanie. Przyniósł tygodniowe zwolnienie lekarskie. Wyznaczyłem innego. A ten na drugi dzień też już był chory.
Wysocy oficerowie mówią o pladze L4, która w ubiegłym roku dopadła polską armię na skalę, jakiej do tej pory nie było. Dowództwo Wojsk Lądowych przyznaje, że zwolnienia lekarskie to poważny problem, choć jego skali podać oficjalnie nie chce. - Powiem tylko, że problem jest znaczący - mówi "Gazecie" zastępca dowódcy wojsk lądowych gen. Andrzej Malinowski.
Przyczyny? Jak mówią nam sami żołnierze, chodzi m.in. o pieniądze. Wcześniej żołnierz dostawał ok. 25 zł dodatku za każdy dzień spędzony na poligonie. Ale w zeszłym roku MON obniżył tę stawkę pięciokrotnie - do 5 zł. Za to jeśli pójdzie się na zwolnienie lekarskie, armia płaci sto procent pensji (w przeciwieństwie do innych zawodów, gdzie zasiłek płaci ZUS
Oficer z północy kraju potwierdza: - Przed 2010 rokiem za miesiąc ćwiczeń żołnierz wyciągnął prawie 750 zł, to i jechać na poligon się jeszcze opłacało. Teraz nie chce się siedzieć w lesie za 150 zł. Plaga dotyczy przede wszystkim szeregowych, bo ci mają najcięższe warunki na poligonie. Wolą posiedzieć w tym czasie z rodziną w domu albo łapią nawet jakąś fuchę.Nasi rozmówcy dowódcy twierdzą, że w ubiegłym roku na poligonie w Drawsku Pomorskim bywały takie ćwiczenia, na których brakowało nawet 30 proc. zaplanowanego wojska.
- Przynoszą zwolnienia od lekarzy różnych specjalności - opowiada lekarz wojskowy. - Zapadają nagle na grypę, inne choroby zakaźne, doznają urazów ortopedycznych, a nawet cierpią na nerwice. ZUS tego w ogóle nie sprawdza, skoro za to nie płaci - dodaje.
- Na poligon w Wędrzynie na 460 chłopa nagle zwolnienia lekarskie rzuciło mi 80, głównie szeregowych - opowiada kolejny dowódca jednostki na zachodzie Polski. - Był kłopot z przeprowadzeniem ćwiczeń, brakowało kierowców, załóg moździerzy, nawet podoficerów dowódców drużyn - dodaje.
Gen. Andrzej Malinowski: - Prowadzimy prace, aby temu zaradzić.

MON będzie chciał zrobić to samo, co planuje ze swoimi służbami MSWiA. - U nas np. dziennie na zwolnieniu lekarskim przebywa ok. sześciu tysięcy z prawie stu tysięcy policjantów - wyjaśnia rzeczniczka MSWiA Małgorzata Woźniak. Dlatego resort przygotował już założenia do projektu ustawy o racjonalizacji uposażeń służb mundurowych. Zgodnie z jego zapisami funkcjonariusze i żołnierze dostawaliby zasiłek chorobowy taki sam jak cywile - nie 100, ale 80 proc. pensji, liczony od każdego dnia zwolnienia lekarskiego.
- Zmiana dotyczyłaby funkcjonariuszy policji, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Celnej, strażaków Państwowej Straży Pożarnej i żołnierzy zawodowych - zapowiada Małgorzata Woźniak.
Projekt jest w trakcie uzgodnień międzyresortowych. - W pełni popieramy te założenia - mówi rzecznik MON Janusz Sejmej, choć do skali lewych zwolnień lekarskich w wojsku odnosić się nie chce.
Kiedy nowe przepisy wejdą w życie? Nieoficjalnie mówi się, że w połowie tego roku.

http://www.nszz-p.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=159:zasiek-chorobowy-80-&catid=1:aktualnoci-nszz-policjantow&Itemid=30

Offline JON SNOW

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 370
Odp: Chorobowe 80%?
« Odpowiedź #69 dnia: Styczeń 18, 2011, 10:27:49 »
A może by tak w końcu by się za siebie wzięli??? Dlaczego w prasie i telewizji się nie mówi o pustych salach sejmowych??? O ściemo-zwolnieniach lekarskich? Dlaczego strażaka za jazdę po pijanemu (to patologia, ale chodzi tu o przykład) wyleją z pracy a posła chroni immunitet??? My mamy świecić przykładem, a oni robić co im się żywnie podoba za pieniądze 4 razy większe??? No cholera bierze jak się czyta takie informacje!!!
U nas w jednostce to ktoś na prawdę musi być chory żeby pójść na L4, bo każdy chce być fair do kolegów ze zmiany, i naprawdę RZADKO się to zdarza!!!
Żyję w kraju w którym wszyscy chcą mnie zrobić w ... :)

Offline grzela

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 6.184
  • I smile like an angel, a heart like the devil.
Odp: Chorobowe 80%?
« Odpowiedź #70 dnia: Luty 03, 2011, 11:03:27 »
Projekt założeń do projektu ustawy o racjonalizacji uposażeń służb mundurowych - nowy tekst (w wersji skierowanej na Stały Komitet Rady Ministrów)

http://bip.mswia.gov.pl/download.php?s=4&id=8262

Cytuj
Państwowa Straż Pożarna
Tematyka otrzymywania uposażeń strażaków określona jest w art. 105 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej. Z przepisu wynika, że w razie choroby, urlopu, zwolnienia od zajęć służbowych, strażak otrzymuje uposażenie zasadnicze, dodatki do uposażenia o charakterze stałym i inne należności pieniężne należne na ostatnio zajmowanym stanowisku służbowym - z uwzględnieniem powstałych w tym okresie zmian mających wpływ na prawo do uposażenia i innych należności pieniężnych lub na ich wysokość.
Z powyższego wynika, że w obowiązującym stanie prawnym, uposażenie strażaka nie ulega obniżeniu w okresie choroby, urlopu i zwolnienia od zajęć służbowych, jednakże minister właściwy do spraw wewnętrznych może określić, w drodze rozporządzenia, zasady ograniczenia w całości lub części wypłaty niektórych dodatków do uposażenia w okresie choroby lub urlopu okolicznościowego strażaka.
Projektowana ustawa stanowić, więc będzie regulację określającą sposób ograniczenia uposażenia strażaków PSP w okresie niezdolności do służby – na zasadach określonych w art. 92 § 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 25 czerwca 1974 r. Kodeks pracy21. Zatem w razie niezdolności do służby wskutek wypadku w czasie służby, w drodze do służby lub ze służby albo choroby przypadającej w czasie ciąży, jak też poddania się niezbędnym badaniom lekarskim przewidzianym dla kandydatów na dawców komórek,tkanek i narządów oraz poddania się zabiegowi pobrania komórek, tkanek i narządów strażak zachowywałby prawo do 100% uposażenia.
Wprowadzanie regulacji, ograniczającej prawo strażaków PSP do uposażenia w związku z przebywaniem za zwolnieniu lekarskim, powinno wyraźnie stanowić, że w okresie choroby strażak PSP otrzymuje 80% uposażenia.
Analogicznie jak w przypadku Policji i Straży Granicznej projektowana ustawa powinna uwzględniać konieczność obowiązku przedstawiania przez strażaków PSP zaświadczeń lekarskich wystawionych zgodnie z art. 55 ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa. Przedstawienie takiego zaświadczenia będzie równoznaczne ze zwolnieniem strażaka PSP od zajęć służbowych - usprawiedliwieniem nieobecności w służbie, stanowiąc jednocześnie podstawę do obniżenia uposażenia.
Strażak PSP zachowywałby również prawo do pełnego uposażenia w przypadku niezdolności do służby podczas prowadzenia działań ratowniczych poza granicami RP.
Podobnie jak w przypadku pozostałych służb mundurowych dookreślenia będzie wymagał tryb oraz warunki dokonywania potrąceń uposażenia strażaków PSP z tytułu choroby. Zatem niezbędne będzie stworzenie przepisu upoważniającego ministra właściwego do spraw wewnętrznych i administracji do określenia, w drodze rozporządzenia, trybu i warunków dokonywania potrąceń uposażenia strażaków PSP w związku z chorobą.
Zracjonalizowanie wydatków na uposażenia strażaków polegać będzie na przeznaczaniu środków finansowych pochodzących z ograniczenia uposażeń strażaków przebywających na zwolnieniach lekarskich, na fundusz nagród i zapomóg dla pozostałych, wykonujących zadania służbowe w zastępstwie nieobecnych z powodu zwolnień lekarskich.
« Ostatnia zmiana: Luty 03, 2011, 11:06:46 wysłana przez grzela »

Offline maniek777

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 222
Odp: Chorobowe 80%?
« Odpowiedź #71 dnia: Luty 03, 2011, 18:19:57 »
no ale jak ma się to do przykładu strażaka który przez całą noc stał w wodzie po kolana w czasie działań, bo musiał, a na następną służbę się nie stawił z powodu choroby. Czy nie ma to związku ze służbą?

Offline grzela

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 6.184
  • I smile like an angel, a heart like the devil.
Odp: Chorobowe 80%?
« Odpowiedź #72 dnia: Luty 04, 2011, 21:38:28 »
"Chore założenia" w mediach

Cytuj
Niekorzystne dla służb mundurowych przepisy mają wejść w życie już w połowie tego roku. Obejmą także tych funkcjonariuszy, którzy już teraz przebywają na długotrwałych zwolnieniach lekarskich - donosi Rzeczpospolita.

MSWiA przewidziało bowiem przepis przejściowy. I tak, mundurowy, który będzie na chorobowym, gdy zacznie obowiązywać ustawa, dostanie uposażenie według dotychczasowej stawki (100 proc. za czas choroby) do upływu terminu zwolnienia, nie dłużej jednak niż przez 30 dni. Potem jego uposażenie zostanie automatycznie obniżone. Autorzy chcą także, by chorowity funkcjonariusz czy żołnierz tracił na nagrodzie rocznej. Zmniejszenie uposażenia z tytułu choroby nie będzie jednak podstawą do zmniejszenia wysokości innych świadczeń pieniężnych związanych ze służbą oraz naliczania świadczeń emerytalnych. Nie dla wszystkich jednak.

– Po zmianach celnicy stracą na emeryturach, gdyż obniżenie dochodów spowoduje zmniejszenie podstawy do ich wyliczenia – podkreśla Barbara Smolińska, przewodnicząca Zrzeszenia Związków Zawodowych Służby Celnej RP. – Jako jedyna służba nie korzystamy z tzw. emerytur mundurowych, ponieważ jesteśmy ubezpieczeni w ZUS i tam płyną składki od naszych uposażeń.

– Projektodawcy nie wzięli pod uwagę kosztów wprowadzenia obowiązku kontroli zwolnień lekarskich i może się okazać, że nowy system nie przyniesie oczekiwanych oszczędności – mówi Robert Osmycki.

– Poza tym udzielimy wszelkiej pomocy funkcjonariuszom, których uposażenia zostaną obniżone na zwolnieniu chorobowym wymuszonym przez warunki służby. Czyli wtedy, gdy np. strażak w trakcie akcji ratowniczej nabawi się grypy. Będziemy się domagać w takiej sytuacji wypłaty 100 proc. uposażenia za czas zwolnienia lekarskiego.

Projekt zakłada także zmianę przepisów dotyczących prawie 100 tys. policjantów i skrócenie przysługującej im teraz ochrony przed zwolnieniem przez rok po zaprzestaniu służby spowodowanym chorobą.

Projekt przewiduje, że będą oni mogli zostać natychmiast zwolnieni ze służby, gdy jednocześnie istnieją inne podstawy do rozstania. Będzie tak np., gdy zwolnienie jest obligatoryjne ze względu na orzeczenie trwałej niezdolności do służby przez komisję lekarską lub gdy przełożony dwukrotnie uzna w opiniach służbowych, że funkcjonariusz nie wywiązywał się ze swoich obowiązków.

Etap legislacyjny: projekt skierowany do Komitetu Stałego Rady Ministrów

Dostaną mniej za chorowanie na służbie

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji ma już założenia do projektu ustawy o racjonalizacji uposażeń służb mundurowych. Chce oszczędzić na 100-proc. płatnych dziś zwolnieniach lekarskich funkcjonariuszy i żołnierzy. Pomysł krytykują związkowcy i nie wykluczają protestu. Na razie szykują się do opiniowania nowych rozwiązań. Zmian ma być kilka. Oprócz obcięcia 20 proc. uposażenia za zwolnienie MSWiA chce też obniżać funkcjonariuszom nagrodę roczną (proporcjonalnie do czasu zwolnienia) i kontrolować wiarygodność popularnego L-4.

Te surowe zasady nie będą dotyczyć funkcjonariuszy i żołnierzy korzystających ze zwolnień lekarskich z powodu wypadku w drodze na służbę lub z niej, wypadku w czasie służby i choroby przypadającej podczas ciąży.

Z absencją służb mundurowych nie jest najlepiej. W 2010 r. najczęściej chorowali pogranicznicy. Drugie i trzecie miejsce zajęli funkcjonariusze CBA i BOR (szczegóły ramka).
– Ustawowa gwarancja wypłaty 100 proc. uposażenia na zwolnieniu lekarskim sprzyja nadużywaniu tych zwolnień – uważa MSWiA i chce oszczędzać na rzecz tych, którzy muszą pracować za przebywających na chorobowym. Chodzi o zastrzyk gotówki dla funduszu nagród i zapomóg.

– Jesteśmy przeciwni takim zmianom. Wstępując do służby, godzimy się na ryzyko utraty zdrowia lub życia – mówi „Rz” Wiesław Żurawski, przewodniczący ZG NSZZ Funkcjonariuszy i Pracowników SW.

– My nie pracujemy, tylko służymy – podkreśla Jacek Zakrzewski, wiceszef Federacji Związków Zawodowych Służb Mundurowych. Dodaje, że związkowcy nie mają nic przeciwko kontroli wiarygodności zwolnień lekarskich. – Wprowadźmy mechanizmy, które na to pozwolą – mówi „Rz” i dodaje, że nie można zmieniać prawa, zakładając, iż większość zwolnień jest lewych.

Przepisy mają wejść w życie w połowie 2011 r.

Źródło: rp.pl

http://www.rp.pl/artykul/4,604582_Dostana-mniej-za-chorowanie-na-sluzbie-.html

Wciąż nikt z twórców "chorego projektu założeń", nie wyjaśnił, dlaczego za "lewe" zwolnienia lekarskie, mają płacić (dosłownie i w przenośni) wszystkie służby mundurowe, a nie lekarze, którzy te zwolnienia wystawiają. Skądinąd w tej sprawie obserwujemy pewien postęp - media nie piszą już o funkcjonariuszach remontujących mieszkania, lub byczących się na Wyspach Kanaryjskich podczas zwolnienia lekarskiego. Jednak to pisze Rzeczpospolita. Nasi ulubieńcy z Gazety Wyborczej, jeszcze nic na ten temat nie napisali. Pewnie są na chorobowym.

http://www.nszzp.pl/?page=Structure&id=19&nid=1860
« Ostatnia zmiana: Luty 04, 2011, 21:43:25 wysłana przez grzela »

Offline sly

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 461
  • W stanie spoczynku
Odp: Chorobowe 80%?
« Odpowiedź #73 dnia: Luty 04, 2011, 21:49:25 »
 :huh: cyt " – Po zmianach celnicy stracą na emeryturach, gdyż obniżenie dochodów spowoduje zmniejszenie podstawy do ich wyliczenia – podkreśla Barbara Smolińska, przewodnicząca Zrzeszenia Związków Zawodowych Służby Celnej RP. – Jako jedyna służba nie korzystamy z tzw. emerytur mundurowych, ponieważ jesteśmy ubezpieczeni w ZUS i tam płyną składki od naszych uposażeń."

 I ZACZYNA SIĘ ROZŁAM !!!!! KAŻDY W SWOJĄ STRONĘ !!!!! TAK NIGDY NIE WYGRAMY !!!!!

Offline nevada998

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 47
Odp: Chorobowe 80%?
« Odpowiedź #74 dnia: Luty 04, 2011, 22:09:40 »
Rządowi jest to rękę żeby skłócić zainteresowane strony.Proponuję podzielenie absencji wśród służb.Założę się że u nas jest najniższa,a wrzuca się nas do tego samego wora. Jak najbardziej jestem za solidarnością słuzb ,ale zróbmy porządek na własnym podwórku