Autor Wątek: Raport Bezpieczeństwa  (Przeczytany 1671 razy)

Offline zigrin

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 2
Raport Bezpieczeństwa
« dnia: Styczeń 01, 2008, 12:32:37 »
Witam, mam banalne pytanie, ale niestety nie znam odpowiedzi...
Wiecie może, co powinno się znajdować w raporcie bezpieczeństwa?
z góry dziękuje.

Offline lang

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 2.460
Odp: Raport Bezpieczeństwa
« Odpowiedź #1 dnia: Styczeń 01, 2008, 13:04:52 »
Dziennik Ustaw z 2001 r. Nr 97 poz. 1058
„Najpierw Cię ignorują. Potem śmieją się z Ciebie. Później z Tobą walczą. Później wygrywasz” Mahatma Gandhi

próby zamiany zastygłego betonu w szarą masę zdolną do absorpcji są z góry skazane na niepowodzenie

Offline zigrin

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 2
Odp: Raport Bezpieczeństwa
« Odpowiedź #2 dnia: Styczeń 02, 2008, 07:30:42 »
Wielkie Dzięki

Offline laps

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 88
Odp: Raport Bezpieczeństwa
« Odpowiedź #3 dnia: Styczeń 02, 2008, 08:56:07 »
To rozporządzenie ma status nieobowiązującego, wobec uchylenia podstawy prawnej.
Pozdrawiam

Offline lang

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 2.460
Odp: Raport Bezpieczeństwa
« Odpowiedź #4 dnia: Styczeń 02, 2008, 12:28:04 »
No to prosze aktualne (poprzednie rozp przywołałe, poniważ tam w załączniku było to ładniej wyszczególnione:)

2005-10-25 Dz.U.2005.197.1632  § 1


ROZPORZĄDZENIE MINISTRA GOSPODARKI, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJz dnia 29 maja 2003 r.
w sprawie wymagań, jakim powinien odpowiadać raport o bezpieczeństwie zakładu o dużym ryzyku

Na podstawie art. 253 ust. 3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62, poz. 627, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa wymagania, jakim powinien odpowiadać raport o bezpieczeństwie zakładu o dużym ryzyku, zwany dalej „raportem o bezpieczeństwie”, opracowywany przez prowadzącego zakład stwarzający zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej, zwany dalej „zakładem”.

§ 2. 1. Raport o bezpieczeństwie jest dokumentem zawierającym informacje, o których mowa w art. 253 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska.

2. Dopuszcza się sporządzanie w uzgodnieniu z odbiorcą elektronicznej formy raportu o bezpieczeństwie w postaci dostępnej na elektronicznych nośnikach informacji.

§ 3. W raporcie o bezpieczeństwie zamieszcza się:

1) informacje o zakładzie, jego działalności, systemie zarządzania oraz organizacji, istotne dla zapobiegania awariom;

2) analizę możliwości wystąpienia awarii i informacje o środkach koniecznych do zapobieżenia im;

3) informacje, że prowadzący zakład opracował program zapobiegania awariom i jest przygotowany do jego stosowania;

4) informacje, że zakład spełnia warunki do wdrożenia systemu bezpieczeństwa;

5) informacje, że zastosowane rozwiązania projektowe, konstrukcja oraz eksploatacja instalacji zakładu zapewniają wystarczający poziom bezpieczeństwa;

6) informacje, że prowadzący zakład opracował wewnętrzny plan operacyjno-ratowniczy oraz dostarczył informacje do opracowania zewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego;

7) nazwy właściwych podmiotów zaangażowanych w jego przygotowanie;

8) opis substancji niebezpiecznych znajdujących się w zakładzie.

§ 4. Informacje, o których mowa w § 3 pkt 1, dotyczą:

1) ogólnego opisu zakładu, z uwzględnieniem jego położenia geograficznego i dominujących warunków atmosferycznych, geologicznych i wodnych, zewnętrznych źródeł zagrożenia awarią, działalności zakładu i przyjętych w nim zasad zarządzania bezpieczeństwem;

2) opisu instalacji zakładu, z uwzględnieniem ich usytuowania przestrzennego, odległości od sąsiednich instalacji, terenów zamieszkałych, szlaków komunikacyjnych, stref zagrożeń, dróg dojazdu, dróg pożarowych i ewakuacyjnych;

3) opisu procesów technologicznych, z uwzględnieniem prowadzonych operacji i procesów fizykochemicznych, magazynowania, gospodarki odpadami;

4) § 5. 1. Analiza, o której mowa w § 3 pkt 2, dotyczy:

1) identyfikacji instalacji zakładu oraz rodzajów działalności w zakładzie, które mogą stwarzać zagrożenie poważną awarią;

2) opisu możliwych scenariuszy awarii oraz prawdopodobieństwa ich wystąpienia i warunków, w których mogą wystąpić, z uwzględnieniem oceny ich zasięgu i skutków, włączając w to mapy, fotografie lub inne podobne opisy przedstawiające obszary, które mogą być objęte skutkami tych awarii;

3) opisu technicznych, organizacyjnych i proceduralnych środków zapobiegania awariom i minimalizacji ich skutków, z uwzględnieniem oceny skuteczności tych środków;

4) organizacji systemu alarmowania i działań ratowniczych.

2. Analiza, o której mowa w § 3 pkt 2, obejmuje informacje na temat podmiotu wykonującego analizę, daty wykonania analizy, ustaleń będących wynikiem analizy i środków przeciwdziałania wystąpieniu awarii.

§ 6. Informacje, o których mowa w § 3 pkt 3, dotyczą:

1) powołania się na opracowany przez prowadzącego zakład program zapobiegania awariom;

2) sposobów wdrażania zasad określonych w programie zapobiegania awariom;

3) określenia częstotliwości oceny aktualności i skuteczności programu zapobiegania awariom.

§ 7. Informacje, o których mowa w § 3 pkt 4, dotyczą:

1) sposobów wdrażania zasad wymienionych w systemie bezpieczeństwa, a w szczególności określenia:

a) obowiązków pracowników oraz podwykonawców, w zakresie obsługi instalacji zakładu w czasie rozruchu, normalnej eksploatacji oraz w stanach awaryjnych,

b) potrzeb szkoleniowych personelu, zorganizowania odpowiedniego rodzaju szkoleń oraz zapewnienia udziału w tych szkoleniach pracowników i podwykonawców pracujących w zakładzie;

2) nadzoru nad bezpieczeństwem instalacji, z uwzględnieniem normalnej eksploatacji, konserwacji i czasowych przerw w pracy oraz wprowadzania zmian w procesach technologicznych;

3) prowadzenia systematycznej oceny prawdopodobieństwa wystąpienia i skutków potencjalnych awarii przemysłowych;

4) określenia częstotliwości oceny aktualności i skuteczności systemu bezpieczeństwa.

§ 8. Informacje, o których mowa w § 3 pkt 5, dotyczą:

1) potwierdzenia istnienia i określenia zasad wprowadzania zmian w profilu produkcji, konstrukcji, obsłudze i organizacji;

2) potwierdzenia istnienia i określenia środków przedsięwziętych dla kontroli zgodności z wymaganiami bezpieczeństwa oraz przepisami bezpieczeństwa pracy, takich jak regularne przeglądy instalacji pod kątem zapewnienia bezpieczeństwa, włączając w to:

a) testy systemów ostrzegawczych, generowania alarmów i urządzeń bezpieczeństwa,

b) awaryjne zaopatrzenie w media istotne dla zapewnienia bezpieczeństwa,

c) kontrolę ważnych dla bezpieczeństwa parametrów procesowych,

d) środki techniczne dla zapobiegania błędom obsługi,

e) potwierdzenie prowadzenia audytów i przeglądów dla oceny przyjętych zasad zarządzania bezpieczeństwem oraz kontroli organów nadzoru nad warunkami pracy.

§ 9. Informacje, o których mowa w § 3 pkt 6, dotyczą:

1) powołania się na opracowany przez prowadzącego zakład wewnętrzny plan operacyjno-ratowniczy;

2) określenia częstotliwości oceny aktualności i skuteczności wewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego;

3) powołania się na dostarczone informacje do opracowania zewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego.

§ 9a. Opis, o którym mowa w § 3 pkt 8, obejmuje:

1) wykaz substancji niebezpiecznych zawierający:

a) identyfikację substancji zawierającą zgodnie z terminologią międzynarodową nazwę chemiczną, numer CAS (Chemical Abstract Service) oraz nazwę według nomenklatury IUPAC,

b) maksymalne ilości substancji niebezpiecznych znajdujących się aktualnie (w dniu sporządzenia raportu) lub mogących się znaleźć w zakładzie;

2) charakterystykę fizykochemiczną i toksykologiczną tych substancji oraz wskazanie zagrożeń stwarzanych przez nie dla ludzi i środowiska, zarówno natychmiastowo, jak i z opóźnieniem, w warunkach normalnego użytkowania i awarii;

3) powołanie się na posiadane przez zakład karty charakterystyki niebezpiecznych substancji chemicznych.

§ 10. Raport o bezpieczeństwie powinien obejmować swoim zakresem instalacje zakładu wraz z terenem, do którego prowadzący zakład o dużym ryzyku posiada tytuł prawny, oraz tereny znajdujące się w pobliżu zakładu narażone na potencjalne oddziaływanie poważnych awarii, zgodnie z możliwymi scenariuszami.

§ 11. Raport o bezpieczeństwie powinien być opracowany z uwzględnieniem informacji zawartych w:

1) zgłoszeniu zakładu o dużym ryzyku;

2) programie zapobiegania awariom zakładu o dużym ryzyku;

3) instrukcjach:

a) technologicznej,

b) stanowiskowej,

c) bezpieczeństwa i higieny pracy,

d) postępowania na wypadek sytuacji awaryjnych,

e) działania zakładowej straży pożarnej i innych służb ratowniczych;

4) kartach charakterystyki niebezpiecznych substancji i preparatów chemicznych;

5) dokumentacji dotyczącej:

a) stanowisk pracy,

b) zapobiegania awariom,

c) systemu bezpieczeństwa,

d) zdarzeń wypadkowych na terenie zakładu mających miejsce w przeszłości,

e) przeprowadzonych w przeszłości ocen ryzyka;

6) mapach i planach zakładu.

§ 12. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
„Najpierw Cię ignorują. Potem śmieją się z Ciebie. Później z Tobą walczą. Później wygrywasz” Mahatma Gandhi

próby zamiany zastygłego betonu w szarą masę zdolną do absorpcji są z góry skazane na niepowodzenie