Temat - Włączenie pracowników służb mundurowych, sędziów i prokuratorów
do powszechnego systemu emerytalnego
Zakładany cel - Spójność systemów emerytalnych i ograniczenia wydatków budżetu
Państwa na świadczenia emerytalno-rentowe.
Opis sytuacji - Reforma systemu ubezpieczeń społecznych miała doprowadzić do możliwie
wyjściowej najpełniejszej unifikacji systemów emerytalnych i oparciu ich na składce
ubezpieczeniowej. Projektując w 1998 r. nowy system emerytalny dążono
do wyeliminowania systemów zaopatrzeniowych finansowanych
bezpośrednio z budżetu Państwa, a właśnie takim systemem jest system
zaopatrzenia emerytalnego żołnierzy zawodowych i funkcjonariuszy tzw.
służb mundurowych oraz system uposażeń sędziowskich i prokuratorskich.
W przypadku sędziów i prokuratorów wydawało się to tym bardziej
uzasadnione, że do 31 grudnia 1997r. osoby te były objęte obowiązkiem
ubezpieczenia społecznego na zasadach określonych dla pracowników.
Wyłączenie tej grupy zawodowej z systemu ubezpieczeń społecznych
nastąpiło od 1 stycznia 1998 r. na mocy ustawy z dnia 28 sierpnia 1997r. o
zmianie ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych
innych ustaw (Dz.U. Nr 124, poz. 782). Zamiast prawa do emerytury oraz
renty sędzia (prokurator) ma prawo do uposażenia w stanie spoczynku a
członkowie jego rodziny – prawo do uposażenia rodzinnego.
Podjęta – przy okazji prac nad ustawą z dnia 17 grudnia 1998 r. o
emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych - próba
ponownego włączenia tej grupy zawodowej do systemu ubezpieczeń
społecznych nie powiodła się. Zwyciężył pogląd zwolenników utrzymania
wprowadzonej odrębności, powołujących się na przepisy art.180 ust. 3- 5
Konstytucji RP z dnia 2 kwietnia 1997r. (Dz. U. Nr 78, poz. 486),
zawierające gwarancję nieusuwalności sędziów i sprzężone z nią zasady
przechodzenia w stan spoczynku.
Natomiast żołnierze zawodowi i funkcjonariusze tzw. służb mundurowych
przed 1999r. nigdy nie byli objęci ubezpieczeniem społecznym.
Świadczenia emerytalno-rentowe tych osób wypłacano ze środków budżetu
Państwa, bez obowiązku opłacania składek.
Próba stopniowej likwidacji zaopatrzenia emerytalnego tzw. służb
mundurowych, co miało nastąpić poprzez objęcie ubezpieczeniem
społecznym osób, które do zawodowej służby wstąpiły po 1 stycznia 1999 r.
nie powiodła się, ponieważ ustawą z dnia 23 lipca 2003 r. o zmianie ustawy
o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U.
Nr 166, poz. 1609) przywrócono z dniem 1 października 2003 r. system
zaopatrzeniowy dla wszystkich osób żołnierzy zawodowych i
funkcjonariuszy. Przy okazji nastąpiła jednak zmiana zasad wymiaru
emerytury „mundurowej” powodująca, że każdy z systemów, tzn.
zaopatrzeniowy i ubezpieczeniowy, realizuje własne zobowiązania.
Sposób realizacji celu - Brak danych (!!!)
Niezbędne zmiany prawa - Brak danych (!!!)
Harmonogram realizacji celu - Brak danych (!!!)
Szacunkowe koszty emerytalno realizacji celu
Zakłada się ograniczenie wydatków z budżetu Państwa na świadczenia
rentowe poprzez włączenie pracowników służb mundurowych,
sędziów i prokuratorów do powszechnego systemu emerytalnego, a z
drugiej strony będzie większa kwota składek emerytalno – rentowych do
Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (FUS).
Coś złodzieje kombinują.