Projekt z 7 marca
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI 1)
z dnia 2007 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie uposażenia strażaków Państwowej Straży Pożarnej
Na podstawie art. 88 ust. 5 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r.
o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2006 r. Nr 96, poz. 667, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1.
W rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia
8 września 2006 r. w sprawie uposażenia strażaków Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. Nr 167, poz. 1189) wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 6 po ust. 2 dodaje się ust. 2a i 2b w brzmieniu:
„2a. Dodatek służbowy przyznany strażakowi na zajmowanym stanowisku, może być na czas określony zwiększony o stawkę kwotową nie przekraczającą 30 % otrzymywanego uposażenia zasadniczego i dodatku za stopień. Warunkami okresowego zwiększenia są w szczególności:
1) wykonywanie zadań służbowych poza granicą państwa, a także udział w akcjach ratowniczych poza terenem działania własnej jednostki organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej;
2) wykonywanie zadań służbowych wykraczających poza zakres obowiązków na zajmowanym stanowisku.
2b. Okolicznościami uwzględnianymi przy ustalaniu i zmianie wysokości zwiększenia dodatku służbowego są czas i zakres wykonywania zadań, o których mowa w ust. 2a.”;
2) załącznik nr 1 otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
§ 2.
Przepisy rozporządzenia mają zastosowanie do zwiększenia dodatku służbowego i do uposażeń strażaków należnych od dnia 1 stycznia 2007 r.
§ 3.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister
Spraw Wewnętrznych i Administracji
W porozumieniu:
Minister
Pracy i Polityki Społecznej
1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej – sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 131, poz. 919).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały opublikowane w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711.
U Z A S A D N I E N IE
1. Istniejący stan rzeczy oraz cel wydania aktu.
Sprawę uposażeń strażaków reguluje rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 8 września 2006 roku w sprawie uposażenia strażaków Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. Nr 167, poz. 1189).
W budżecie Państwowej Straży Pożarnej na rok 2007 przewidziano zwiększenie środków finansowych przeznaczonych na uposażenia strażaków Państwowej Straży Pożarnej.
Celem przedmiotowego projektu jest rozdysponowanie środków finansowych przewidzianych dla Państwowej Straży Pożarnej zgodnie z ustawą z dnia 12 stycznia 2007 r. o ustanowieniu Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu w latach 2007 – 2009 (Dz. U. Nr 35, poz. 213).
2. Różnica między dotychczasowym a proponowanym stanem prawnym.
Od dnia 1 stycznia 2007 r. nastąpi wzrost przeciętnego miesięcznego uposażenia strażaków Państwowej Straży Pożarnej o kwotę 213,30 zł (bez nagród) w stosunku do roku 2006.
Przewiduje się przeznaczenie na obligatoryjny średni wzrost uposażenia (uposażenie zasadnicze wraz z wysługą) kwoty w wysokości 172,63 zł. Pozostałe środki na wzrost uposażeń w wysokości 40,67 zł zostaną przeznaczone na inne składniki uposażenia, w tym na możliwość zwiększania przyznanego dodatku służbowego.
Dotychczas obowiązujące rozporządzenie zawiera katalog dodatków do uposażenia, które mogą być przyznane strażakowi. Jest to dodatek służbowy oraz dodatki uzasadnione szczególnymi właściwościami, kwalifikacjami, warunkami albo miejscem pełnienia służby – dodatek za służbę w warunkach szkodliwych dla zdrowia lub uciążliwych i dodatek kontrolerski. Funkcjonujące dodatki określają rodzaj i charakter wykonywanych zadań, jak również indywidualne zaangażowanie w realizację nałożonych zadań służbowych.
Wprowadzenie możliwości okresowego zwiększania przyznanego dodatku służbowego w określonej kwotowo wysokości ma na celu zmotywowanie strażaków do realizacji dodatkowych zadań nie wynikających z zakresu czynności. Przyjęte rozwiązanie umożliwia dodatkowo okresowe zwiększenie przyznanego strażakowi dodatku służbowego w przypadku wykonywania zadań służbowych poza granicą państwa lub w przypadkach delegowania strażaka do działań poza rejonem własnej jednostki organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej, a także wykonywania zadań służbowych wykraczających poza zakres obowiązków na zajmowanym stanowisku.
Uwzględniając, że rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 16 stycznia 2007 r. w sprawie wielokrotności kwoty bazowej, stanowiącej przeciętne uposażenie funkcjonariuszy Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. Nr 12, poz. 77) ma zastosowanie do uposażeń funkcjonariuszy od dnia 1 stycznia 2007 r. zaproponowano, aby stawki uposażenia zasadniczego oraz możliwość zwiększania przyznanego dodatku służbowego w brzmieniu nadanym w projekcie rozporządzenia miały zastosowanie również od dnia 1 stycznia 2007 r.
Jednakże dostrzegając przy tym potrzebę wypłacenia funkcjonariuszom podwyżek w możliwie jak najkrótszym terminie, zaproponowano, aby przedmiotowe rozporządzenie weszło w życie z dniem ogłoszenia.
3. Charakterystyka i ocena przewidywanych skutków prawnych.
Skutkiem rozporządzenia będzie zwiększenie stawek w poszczególnych grupach uposażenia zasadniczego oraz wprowadzenie możliwości okresowego zwiększenia dodatku służbowego w związku ze zwiększonym zakresem wykonywania zadań służbowych i miejscem pełnienia służby.
4. Opinia o zgodność projektu z prawem Unii Europejskiej.
Zakres przedmiotowej regulacji nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Ocena skutków regulacji
1) podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporządzenie:
proponowany projekt dotyczy wyłącznie strażaków Państwowej Straży Pożarnej pełniących służbę w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej;
2) konsultacje społeczne:
projekt zostanie przekazany do konsultacji reprezentatywnym ogólnokrajowym organizacjom związkowym: Ogólnopolskiemu Porozumieniu Związków Zawodowych, Forum Związków Zawodowych oraz Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”.
3) wpływ projektowanej regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego ze wskazaniem źródeł finansowania:
wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych dla budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Środki finansowe znajdują pokrycie w ustawie budżetowej na 2007 r., w części 42 – Sprawy wewnętrzne oraz w poz. 53 rezerw celowych w odniesieniu do strażaków pełniących służbę w komendach wojewódzkich i powiatowych (miejskich) Państwowej Straży Pożarnej.
4) wpływ projektowanej regulacji na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz na sytuację
i rozwój regionalny:
projekt pozostaje bez wpływu na wymienione obszary.