Autor Wątek: IBP dla części strefy pożarowej?  (Przeczytany 480 razy)

Offline sorq

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 2
IBP dla części strefy pożarowej?
« dnia: Wrzesień 01, 2021, 17:52:42 »
Czy instrukcję bezpieczeństwa pożarowego można wykonać dla części strefy pożarowej czy najmniejszą jednostką dla jakiej wykonuje się IBP jest właśnie strefa pożarowa? Problem jest taki, że obiekt podzielony jest na dwie strefy pożarowe. W jednej strefie pożarowej jest kilku najemców. Jednemu z tych najemców potrzebna jest IBP jednak takowa dla całego obiektu nie istnieje (stary obiekt). Czy można wykonać taką instrukcję dla części strefy pożarowej wynajmowanej przez tego najemcę czy najemcy strefy pożarowej powinni się dogadać i zrobić wspólną dla całej strefy czy też jest to obowiązek właściciela obiektu? Jak będzie zgodnie z prawem?

Offline Mroovka

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 539
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: IBP dla części strefy pożarowej?
« Odpowiedź #1 dnia: Wrzesień 01, 2021, 18:06:43 »
Zgodnie z tym:
"§  6 ust. 1 Właściciele, zarządcy lub użytkownicy obiektów bądź ich części stanowiących odrębne strefy pożarowe, przeznaczonych do wykonywania funkcji użyteczności publicznej, zamieszkania zbiorowego, produkcyjnych, magazynowych oraz inwentarskich, zapewniają i wdrażają instrukcję bezpieczeństwa pożarowego, zawierającą:(...)" można.
15 lat minęło jak jeden dzień....

Offline sorq

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 2
Odp: IBP dla części strefy pożarowej?
« Odpowiedź #2 dnia: Wrzesień 01, 2021, 18:10:06 »
Tak, części obiektów będących odrębną strefą pożarową ale co w przypadku części strefy pożarowej?

Offline Mroovka

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 539
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: IBP dla części strefy pożarowej?
« Odpowiedź #3 dnia: Wrzesień 02, 2021, 08:44:15 »
Po pierwsze należy wyjaśnić dlaczego cały obiekt nie ma IBP skoro powinien. To, że obiekt jest stary nie ma znaczenia.
Na miejscu najemcy, który ma potrzebę posiadania IBP dla swej działalności wymagałbym takiego opracowania od właściciela nieruchomości. Z jakiej racji ma ten najemca ponosić koszty. Jeżeli właściciel nie chce opracować IBP i udostępnić najemcy, to nie pozostaje nic innego jak poczekać na kontrolę z PSP - będzie decyzja na brak IBP.
A odpowiadając na Twoje pytanie można opracować IBP tylko dla swojej części, ale w opracowaniu tym i tak trzeba "zahaczyć" o cały budynek. Sama IBP zaś musi być zgodna z wymaganiami Cegły.
15 lat minęło jak jeden dzień....

Offline PCT

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 234
  • Płeć: Mężczyzna
  • Dowódca Plutonu
Odp: IBP dla części strefy pożarowej?
« Odpowiedź #4 dnia: Wrzesień 02, 2021, 16:56:03 »
Myślę że warto zajrzeć w umowę najmu - być może z niej wynika iż odpowiedzialność za przepisy ppoż spoczywają na najmujących :) wtedy wyegzekwowanie IBP od właściciela może być troszkę problematyczne :)
Bardziej honorowe jest być wyniesionym na tron niż go odziedziczyć...
N. Machiavelli

Offline Mroovka

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 539
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: IBP dla części strefy pożarowej?
« Odpowiedź #5 dnia: Wrzesień 02, 2021, 17:20:57 »
Niezmienia to jednak faktu, że skoro dla całego budynku jest wymagana IBP (tak się domyslam), to właściciel budynku musi ja opracować i wdrozyć. A jak już to zrobi, to musi z nią zapoznac użytkowników obiektu - czytaj najemców, żeby znali postanowienia IBP np. w przedmiocie zabezpieczenia prac pożarowo niebezpiecznych.

Poza tym przeglądy instalacji odgromowej budynku też ma robić najmujący dla siebie, niezależnie od przeglądów instalacji odgrtomowej robionej przez właściciela budynku? A jeżeli tak, to które konkretnie zwody ma zbadać?
Pytanie na co temu najemcy IBP potrzebna. Jak PSP wymaga, to niech mu podpowiedzą, co ma zrobić.
15 lat minęło jak jeden dzień....

Offline PCT

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 234
  • Płeć: Mężczyzna
  • Dowódca Plutonu
Odp: IBP dla części strefy pożarowej?
« Odpowiedź #6 dnia: Wrzesień 02, 2021, 21:35:25 »
Spotkałem się z sytuacją w której wynajmujący scedował kwestie ppoż na najmujących i oni zgodnie z umową opłacali sporządzenie IBP dla całego obiektu i jego okresową aktualizację przez ustalonego wspólnie inspektora.

Nie spotkałem się z umową w której każdy najmujący miałby zajmować się odgromówką ale widziałbym ten temat podobnie - najemcy byliby zobowiązani do ustalenia wykonawcy i wspólnie zapłacili za jego usługę lub jak kto woli - każdy osobno wystawioną fakturę.
Bardziej honorowe jest być wyniesionym na tron niż go odziedziczyć...
N. Machiavelli