Autor Wątek: Stanowiska wielopoziomowe w garażu  (Przeczytany 1078 razy)

Offline articulus

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 19
Stanowiska wielopoziomowe w garażu
« dnia: Listopad 12, 2020, 15:39:27 »
Coraz częściej w garażach można spotkać się ze stanowiskami wielopoziomowymi. Nie da się ukryć, że podnosząc garaż możemy np. zaparkować dwa samochody zamiast jednego na normalnym miejscu.
Warunki techniczne wskazują, że klasę odporności pożarowej garażu należy przyjmować, jak dla budynku PM o gęstości obciążenia ogniowego
do 500 MJ/m2 [...]. Z kolei odległości od budynków sąsiednich jak dla budynków PM o gęstości obciążenia ogniowego do 1000 MJ/m2.

Kiedyś spotkałem się z badaniami, które faktycznie wykazały, że gęstość obciążenia ogniowego w garażu wynosi ok. 400 MJ/m2 (wzięto pod uwagę oczywiście same samochody).

Czy ma ktoś doświadczenie w zakresie takich garaży? Czy z uwagi na parkowanie większej liczby samochodów (2-3 samochodu na pojedynczym stanowisku) powinniśmy zastanowić się nad gęstością obciążenia ogniowego czy możemy powołać się na paragraf mówiący o traktowaniu jak budynek PM o gęstości do 500 MJ/m2?


Offline bella

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 116
Odp: Stanowiska wielopoziomowe w garażu
« Odpowiedź #1 dnia: Listopad 12, 2020, 15:53:36 »
Garaż jest garażem, i nie wyznacza się dla niego gęstości obciążenia ogniowego.

Offline Detektory

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 61
Odp: Stanowiska wielopoziomowe w garażu
« Odpowiedź #2 dnia: Listopad 12, 2020, 18:21:15 »
Na pewno to rodzi dodatkowe problemy w przypadku detekcji LPG i wentylacji jeżeli windy są opuszczane w dół i jest zagłębienie niewentylowane. I skłaniałbym się, żeby w takich garażach nie dopuszczać do parkowania pojazdów LPG. Bo w tych garażach gdzie winda z pojazdem idzie w górę problemu z detekcją gazów nie ma.

Offline Petrus24

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 86
Odp: Stanowiska wielopoziomowe w garażu
« Odpowiedź #3 dnia: Listopad 12, 2020, 20:23:15 »
Witam,

W 2012 roku na konferencji organizowanej przez SITP specjalista z KG PSP w swojej prezentacji przedstawił stanowisko, że w garażach zamkniętych w których zastosowano dwupoziomowy system parkowania pojazdów do celów projektowych należy przyjmować podwojoną gęstość obciążenia ogniowego do 1000 MJ/m2.

Offline daw_77

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 124
Odp: Stanowiska wielopoziomowe w garażu
« Odpowiedź #4 dnia: Listopad 12, 2020, 22:11:22 »
Potwierdzam, było takie pismo. Były tez pisma innych organów, wskazujące że garaż to nie PM i niczego tam się nie liczy. Przydałoby się jedno stanowisko, bo taki chaos informacyjny (nie) wiadomo komu służy.
Kolejne wyzwanie to samochody elektryczne, które jak pokazują badania generują znacznie większą moc przy pożarze (podobno 6,5 MW), stąd już czekam na kolejną lokalną interpretację, żeby w garażach dopuszczać parkowanie elektryków, tylko pod warunkiem wydzielenia REI 240, tryskaczy i instalacji oddymiającej na co najmniej 300 000 m3/h.
Natomiast jak pokazał ostatni pożar garażu w Warszawie, nie trzeba klausów, żeby dobrze napalić i symulacje zakładające pożar dwóch samochodów, nieskurczenie odwzorowują rzeczywistość.