Autor Wątek: Normy czystości spalin w silniku wozu strażackiego - EURO 6d  (Przeczytany 2457 razy)

Offline KlimonPL

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 11
Normy czystości spalin w silniku wozu strażackiego - EURO 6d
« dnia: Czerwiec 24, 2020, 19:14:36 »
Czołem!

Chcę zająć się tematem norm czystości spalin w silnikach nowych wozów strażackich. Obecnie wymagana jest norma EURO 6d. Dlaczego? Z jakiego aktu prawnego to wynika? Czy wszystkie wozy specjalne mają taki wymóg? Pytam, bo słyszałem, że niektóre pojazdy wojskowe nie muszą spełniać tego wymogu. Podobno Czesi też wyłączyli spod tego reżimu czystości silników EURO 6d wozy strażackie? Ktoś mógłby się w temacie wypowiedzieć?

Offline lukaszenko

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 330
Odp: Normy czystości spalin w silniku wozu strażackiego - EURO 6d
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwiec 24, 2020, 22:06:39 »
Nie odpowiem Ci dokładnie, ale chodzi tutaj o zapisy w ustawach/rozporządzeniach. Wojsko tych zapisów nie posiada i dlatego ich nowe wozy nie muszą posiadać norm EURO.
I ósmego dnia Bóg stworzył strażaka

"co nie uśmierci, to podwójnie wzmocni mnie"

Offline Radhezz

  • Audaces fortuna iuvat
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.712
  • Getting too old for this shit
Odp: Normy czystości spalin w silniku wozu strażackiego - EURO 6d
« Odpowiedź #2 dnia: Czerwiec 25, 2020, 21:19:38 »
Samochody wojskowe przeważnie spełniają normy Euro 3 lub Euro 4 - rozwiązania proste i trwałe, bo to ma działać. Po jaką cholerę Euro 6 w wozach pożarniczych - nie wiem. Za to u naszych południowych sąsiadów takiego wymogu nie ma, u zachodnich też raczej nie, ponieważ Tatra Force nie ma silnika spełniającego normę Euro 6, a takie pojazdy tam się sprzedają i jeżdżą.
Powyższy post wyraża opinię autora w dniu dzisiejszym. Autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podania przyczyny.
Oświetlenie i nagłośnienie ostrzegawcze - montaż, naprawa, modyfikacje => OGŁOSZENIE

Offline mako

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 115
Odp: Normy czystości spalin w silniku wozu strażackiego - EURO 6d
« Odpowiedź #3 dnia: Czerwiec 26, 2020, 11:35:17 »
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRÓW: SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1), OBRONY NARODOWEJ, ROZWOJU I FINANSÓW2) ORAZ SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 1 marca 2017 r.
w sprawie pojazdów specjalnych i używanych do celów specjalnych Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Krajowej Administracji Skarbowej, Służby Więziennej i straży pożarnej
Dokładnie chodzi o ten zapis
§ 3. [Budowa pojazdu z wykorzystaniem pojazdu bazowego]
1. Pojazd jest budowany z wykorzystaniem pojazdu bazowego, dla którego wydano jeden z następujących dokumentów:
1) świadectwo homologacji typu pojazdu;
2) świadectwo homologacji typu WE pojazdu;
3) świadectwo dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu;
4) dopuszczenie jednostkowe pojazdu;
5) decyzję administracyjną właściwego organu, uznającą świadectwo homologacji typu wydane na dany typ pojazdu przez właściwy organ państwa członkowskiego Unii Europejskiej innego niż Rzeczpospolita Polska;
6) decyzję administracyjną właściwego organu, uznającą dopuszczenie jednostkowe pojazdu udzielone na dany pojazd przez właściwy organ państwa członkowskiego Unii Europejskiej zgodnie z procedurą.

Te zapisy powodują że nie ma możliwości certyfikowania nowego pojazdu poniżej norm EURO dla danego okresu trwania normy.
Jeśli zostanie zapis zmieniony np. dopuszcza się homologację częściowa dopuszczającą np. normę euro 3 problem zniknie.
Wiem że pojazdy pożarnicze dla WSP także są z normami EURO 6 ponieważ tutaj musiały by być wydawane dopuszczenia jednostkowe lub też zgoda na wyprodukowanie pojazdu w małej serii do 500 sztuk. Tak temat jest prowadzony przez JELCZA.
Powiem tak, że jako straż pożarna całkowicie w sposób nie trafiony kupujemy pojazdy, które przysparzają nam tylko problemów. Pojazdy 4x4 gdzie 99 procent wyjazdów jest po drogach utwardzonych, wysoki środek ciężkości powoduje niestabilność podczas jazdy alarmowej. Zbiorniki wody po kilka metrów sześciennych, gdzie później nie ma możliwości zamontowania sprzętu. Działka na dachu itp. Można tak wymieniać długo.
To jest moja wiedza na ten temat.
 

Offline mako

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 115

Offline KlimonPL

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 11
Odp: Normy czystości spalin w silniku wozu strażackiego - EURO 6d
« Odpowiedź #5 dnia: Lipiec 07, 2020, 18:21:09 »
Dziękuję za odpowiedzi. Bardzo dziwna ta regulacja. Wygląda na to, że nasi sąsiedzi są mądrzejsi. Jak myślicie takie zmniejszenie rygoru klasy czystości spalin by przeszło? Czy ekolodzy i inni zieloni nie dymiliby z tego powodu? Jak takie zmiany dobrze byłoby uzasadnić? Jak by to odebrała strażacka brać? Pozdrawiam  :straz:

Offline hasici99

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 518
Odp: Normy czystości spalin w silniku wozu strażackiego - EURO 6d
« Odpowiedź #6 dnia: Lipiec 08, 2020, 23:38:54 »
Ekolodzy powinni mieć najmniej w tej kwestii do powiedzenia!! Najczęściej są to osoby, które nie mają pojęcia na temat specyfiki pracy służb takich jak Wojsko czy Straż Pożarna, gdzie używane są samochody ciężarowe.
Na chwilę obecną rok w rok sprzedawane są setki nowych pojazdów z normami Euro 6, które mają systemy Adblue i DPF - nie przystosowane w żaden sposób do specyfiki pracy chociażby Straży Pożarnej. Prosty przykład na MANie (który jest jednym z najbardziej popularnych podwozi w PL) - wypalanie DPF automatyczne po osiągnięciu pewnych parametrów, bez kontroli kierowcy i bez kontrolki na tablicy - ta wyświetla się już podczas wypalania i osiągnięcia przez układ wydechowy podwyższonej temperatury spalin. To jest nie do dopuszczenia w przypadku pożarów traw, lasów, czy ścierni, gdzie samochód stoi nad potencjalnym materiałem zapalnym.

Nie wspomnę już o awaryjności tych układów, które są zaprojektowane pod pojazdy dalekobieżne. Współczuję gminom, które za kilka lat przejmą na siebie brzemię serwisowania tych pojazdów, które straciły gwarancję. Może okazać się, że liczba pojazdów w podziale bojowym pomimo wprowadzenia kilku tysięcy przez ostatnie lata spadnie o kilkanaście - kilkadziesiąt procent z powodu braku środków na naprawy nowych aut.

Offline mako

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 115
Odp: Normy czystości spalin w silniku wozu strażackiego - EURO 6d
« Odpowiedź #7 dnia: Lipiec 12, 2020, 19:26:42 »
Myślę że tu ekolodzy nic nie mówili. Wiem że  temat był sygnalizowany w KG kiedy wchodziły normy bardziej restrykcyjne. Niestety z KG nikt nie był tym tematem zainteresowany.
Myslę że nawet teraz to jest do  uzgodnienia w MSWiA.
Średnio jeden pojazd bez euro 6 jest tanszy o ok 12 tyś. Euro.