Autor Wątek: Uprawnienia do kierowania pojazdem uprzywilejowanym  (Przeczytany 10291 razy)

Offline Zakub

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 111
Odp: Uprawnienia do kierowania pojazdem uprzywilejowanym
« Odpowiedź #60 dnia: Kwiecień 06, 2021, 18:05:13 »
Ustawy te dotyczą kierujących pojazdami a nie twojego kursu.

Offline jgk

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 741
Odp: Uprawnienia do kierowania pojazdem uprzywilejowanym
« Odpowiedź #61 dnia: Kwiecień 06, 2021, 18:08:10 »
Cytuj
Ustawy te dotyczą kierujących pojazdami a nie twojego kursu.
hahahahhaha nie ośmieszaj się  wpisz w wujka googla i przeczytaj.
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 06, 2021, 18:14:49 wysłana przez jgk »

Offline jgk

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 741
Odp: Uprawnienia do kierowania pojazdem uprzywilejowanym
« Odpowiedź #62 dnia: Kwiecień 06, 2021, 18:31:27 »
Cytuj
Pomogę bo może nie znajdziesz
Art. 19. Ochotnicza straż pożarna       
 1b. Bezpośredni udział w działaniach ratowniczych mogą brać członkowie ochotniczych straży pożarnych, którzy ukończyli 18 lat i nie przekroczyli 65 lat, posiadający aktualne badania lekarskie dopuszczające do udziału w działaniach ratowniczych oraz odbyli szkolenie pożarnicze, o którym mowa w art. 28 ekwiwalent za uczestnictwo w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym ust. 1

Art. 10.   ustawa o PSP 
 Ust 1     Zadania Komendanta Głównego                                                                                                                                                                                          pkt 8   ustalanie programów i zasad szkolenia pożarniczego dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, o których mowa w art. 15 jednostki ochrony przeciwpożarowej pkt 2-6 i 8 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1372, 1518 i 1593 oraz z 2020 r. poz. 471)

Art. 15. Jednostki ochrony przeciwpożarowej   
Jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:
1) jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej;
1a) jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej;
2) zakładowa straż pożarna;
3) zakładowa służba ratownicza;
4) gminna zawodowa straż pożarna;
4a) powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna;
5) terenowa służba ratownicza;
6) ochotnicza straż pożarna;
7) związek ochotniczych straży pożarnych;
8) inne jednostki ratownicze
 

A tu masz link do obowiązującego  programu i zasad szkolenia pożarniczego dla jednostek OSP.

Cytuj
http://www.zosprp.pl/?q=node/381

Jak możesz to napisz do kogo skierowane są szkolenia zawarte w linku.
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 06, 2021, 18:54:40 wysłana przez jgk »

Offline Zakub

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 111
Odp: Uprawnienia do kierowania pojazdem uprzywilejowanym
« Odpowiedź #63 dnia: Kwiecień 06, 2021, 18:59:13 »
Bardzo fajnie że cały czas wklejasz rzeczy potwierdzające to co mówię i które w żadnym stopniu nie mają nic wspólnego z twoją tezą.
Jak sam widzisz przepisy wymagają jedynie odbycia szkolenia pożarniczego i słowem nie wspominają o kursie kierowców konserwatorów którego to żadne przepisy nie wymagają.

Offline straluk

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 60
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Uprawnienia do kierowania pojazdem uprzywilejowanym
« Odpowiedź #64 dnia: Kwiecień 06, 2021, 20:19:22 »
Jeżeli to jest takie proste i zero-jedynkowe to co w takiej sytuacji ...
Strażak posiada prawo jazdy kat. B i dokument (tzw. wkładkę) wydany przez Starostwo Powiatowe bo w jego jednostce jest GLM (ew. SLRr) i SLOp. Czy (ale tak z patrząc z praktycznego i życiowego-strażackiego punktu widzenia) np. do dowozu worków z piaskiem albo ludzi na miejsce zdarzenia (np. podczas powodzi) też jest dla takiego kierowcy wymagany kurs, o którym wspomniano w piśmie z KG? I co on wniesie w takim przypadku?
Chyba dochodzimy do pewnej paranoi ...

Offline jgk

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 741
Odp: Uprawnienia do kierowania pojazdem uprzywilejowanym
« Odpowiedź #65 dnia: Kwiecień 06, 2021, 20:56:23 »
Tak przepisy wymagają odbycia szkolenia pożarniczego o którym mowa jest w art 19 ust 1.
Natomiast widzę  że za wszelką cenę chcesz ominąć  art 10 ust 1 pkt 8. ustawy O PSP w której jak widać w przytoczonym wyżej zapisie
 to Komendant  Główny ustala program i zasady szkoleń  pożarniczych dla jednostek OSP aby mogli brać udział w działaniach ratowniczych pełniąc poszczególne funkcje w zastępie.
 Tak mówią ustawy i tych zapisów nie zmienisz.

Od 2015 r szkolenia  pożarnicze skierowane do członków OSP są takie jak poniżej i tego nie zmienisz.
 
Cytuj
Zasady organizacji szkoleń członków OSP
Program szkolenia podstawowego strażaków ratowników OSP
Program szkolenia dowódców OSP
Program szkolenia naczelników OSP
Program szkolenia kierowców - konserwatorów sprzętu ratowniczego OSP
Program szkolenia komendantów gminnych Związku OSP RP

Kolego straluk odsyłam do szkolenia kierowców konserwatorów są ogólnie dostępne jestem przekonany ze znajdziesz tam odpowiedz na swoje pytanie.
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 06, 2021, 21:10:06 wysłana przez jgk »

Offline Radhezz

  • Semper Paratus
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.631
  • Płeć: Mężczyzna
  • OSP i nie tylko...
Odp: Uprawnienia do kierowania pojazdem uprzywilejowanym
« Odpowiedź #66 dnia: Kwiecień 06, 2021, 21:23:01 »
Przepisy KG PSP może i do działań czegoś wymagają, ale Prawo o Ruchu Drogowym ani Ustawa o Kierujących Pojazdami już nie. I nic się w tym temacie nie zmieniło - do jazdy zwykłej wystarczy prawko odpowiedniej kategorii, do jazdy alarmowej prawko+wkładka. A jak ktoś chce wyłączać z działań kierowcę po dojeździe na miejsce zdarzenia, tudzież zbraniać obsługi sprzętu silnikowego druhom bez szkolenia kierowców-konserwatorów sprzętu to w teorii życzę żeby nie trafił na sytuację gdzie prokurator będzie go wypytywał czemu tak postąpił. W praktyce trudno sobie wyobrazić, żeby KDR z PSP był aż takim debilem.
Kierowca DCE. Niegdyś ambitny, a teraz tylko OSP i rezerwista. I to też w wolnej chwili tyko.
Powyższy post wyraża opinię autora w dniu dzisiejszym. Autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podania przyczyny.
Oświetlenie i nagłośnienie ostrzegawcze - montaż, naprawa, modyfikacje => OGŁOSZENIE

Offline jgk

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 741
Odp: Uprawnienia do kierowania pojazdem uprzywilejowanym
« Odpowiedź #67 dnia: Kwiecień 06, 2021, 21:28:39 »
Tylko jak  wyjedziesz  mając wkładkę i prawko skoro jest Ustawa która narzuca Ci ukończenie  szkolenia pożarniczego skierowanego do osób mających być kierowcą w czasie działań ratowniczych?

Jeśli według Ciebie kierowca nie  musi mieć ukończonego kursu, zatem co z dowódcami, naczelnikami,  komendantami gminnymi , też mogą pełnić te funkcje bez  szkoleń ? Dziwne bo wszystkie te szkolenia łącznie z kierowcy konserwatora narzuca ta sama ustawa i jakoś nikt nie mówi że tamtych  kursów też  nie trzeba posiadać.
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 06, 2021, 21:49:41 wysłana przez jgk »

Offline Radhezz

  • Semper Paratus
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.631
  • Płeć: Mężczyzna
  • OSP i nie tylko...
Odp: Uprawnienia do kierowania pojazdem uprzywilejowanym
« Odpowiedź #68 dnia: Kwiecień 06, 2021, 21:48:54 »
Tylko  jak możesz wyjechać mając wkładkę i prawko skoro ustawa narzuca Ci posiadanie szkolenia pożarniczego abyś mógł pełnić funkcję kierowcy.
Czy możesz pełnić funkcję dowódcy w zastępie jeśli nie posiadasz szkolenia dowódców które nomen omen ustala również komendant główny na podstawie tej samej ustawy?
Nie każdy kto jedzie z przodu po prawej i obsługuje radio to "dowódca". Jeśli na miejscu jest KDR z uprawnieniami to on dowodzi. Brak dowódcy z uprawnieniami nie wyłącza zastępu z działań, najwyżej następuje zadysponowanie dodatkowych SiS aby na miejscu jedna taka osoba się znalazła. Kierowca przed rozpoczęciem działań rat-gaś podlega przepisom w/w ustaw ogólnych, potem równie dobrze może umyć ręce i stać z boku po cywilnemu. Także porównanie typu "kulą w płot". Nawet gdyby było inaczej nie ma żadnych przepisów karnych w temacie.

P.S.
Ogólnie jak wspomnieli przedmówcy - kurs kierowców-konserwatorów musiałby ulec unowocześnieniu i przemodelowaniu zakresu tematycznego żeby go traktować poważnie, bo aktualnie największą wartością szkolenia jest to co dodają prowadzący "od siebie".

P.S.2
Naczelnik, komendant gminny - znowu kulą w płot. OSP wybiera sobie ludzi do zarządu, wcale nie ma wymogu żeby dana osoba posiadała wcześniej określone przeszkolenie. W domyśle niby powinna takowe uzupełnić, ale biorąc pod uwagę system szkolenia jak wygląda, są tacy którym mija kadencja i kwitów dalej nie mają.
Kierowca DCE. Niegdyś ambitny, a teraz tylko OSP i rezerwista. I to też w wolnej chwili tyko.
Powyższy post wyraża opinię autora w dniu dzisiejszym. Autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podania przyczyny.
Oświetlenie i nagłośnienie ostrzegawcze - montaż, naprawa, modyfikacje => OGŁOSZENIE

Offline jgk

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 741
Odp: Uprawnienia do kierowania pojazdem uprzywilejowanym
« Odpowiedź #69 dnia: Kwiecień 06, 2021, 21:55:06 »
Kolego odwracasz kota ogonem. To że można na polecenie KDRa czy dyżurnego SK wyjechać bez dowódcy zastępu to wiem równie dobrze może nim być kierowca.  Ja  pytam co z wyjazdem z dowódcą lub naczelnikiem który fizycznie siedzi z prawej strony a nie mają szkoleń .
Mogą pełnić tą funkcję  bez szkoleń czy nie  ? 
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 06, 2021, 21:59:11 wysłana przez jgk »

Offline Radhezz

  • Semper Paratus
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.631
  • Płeć: Mężczyzna
  • OSP i nie tylko...
Odp: Uprawnienia do kierowania pojazdem uprzywilejowanym
« Odpowiedź #70 dnia: Kwiecień 06, 2021, 22:56:04 »
Przecież wszystkie odpowiedzi już padły. Nieco humorystycznie napiszę, że fizycznie na prawym fotelu może wyjechać nawet Kubuś Puchatek, póki nie bierze udziału w działaniach r/g. Co do kierowcy - rozporządzenie KG PSP nie może ograniczać uprawnień nabytych zgodnie z przepisami wyższego aktu prawnego (ustawy). To ile jest warty kwit z kursu kierowców niech najlepiej świadczy, że nie wymaga go nawet starostwo do wkładki.
Kierowca DCE. Niegdyś ambitny, a teraz tylko OSP i rezerwista. I to też w wolnej chwili tyko.
Powyższy post wyraża opinię autora w dniu dzisiejszym. Autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podania przyczyny.
Oświetlenie i nagłośnienie ostrzegawcze - montaż, naprawa, modyfikacje => OGŁOSZENIE

Offline jgk

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 741
Odp: Uprawnienia do kierowania pojazdem uprzywilejowanym
« Odpowiedź #71 dnia: Kwiecień 07, 2021, 10:26:26 »
1) Starostwo nie wymaga kursu bo ustawa o kierujących pojazdami tego nie wymaga.
2) Ta sama ustawa wymaga aby Gmina wystawiła zaświadczenie że dana osoba będzie kierowcą w osp.
3) Ta sama ustawa o kierujących pojazdami odsyła gminę do ust o ochr.ppoż.  mówiąc że ta ma obowiązek finansować szkolenia celem zapewnienia gotowości bojowej. Czyli gmina  ma wiedzę  jakie szkolenia muszą  posiadać poszczególne osoby funkcyjne w zastępie aby zapewnić gotowość bojową .
3) Ta sama ustawa o ochr.ppoż wymaga aby osoba biorąca udział w akcjach r/t posiadała szkolenie pożarnicze na które ma ją wysłać gmina celem zapewnienia gotowości bojowej.
4) Szkolenia pożarnicze na które wysyła gmina  realizowane są na podstawie ustawy o PSP i skierowane są do osób pełniących konkretne funkcje w zastępie.


W praktyce wygląda to tak że gminy wymagają nie zgodnie z prawem od OSP papieru mówiącego że taka a taka osoba będzie kierowcą. Ponieważ mało kto w OSP czyta , zna przepisy to OSP wystawia taki papier niezgodny z przepisami  (żadna ustawa przepis tego nie wymaga) a gmina na jego podstawie  wystawia zaświadczenie  na podstawie którego otrzymuje się zezwolenie nie sprawdzając faktycznego stanu wyszkolenia danej osoby
 Tym sposobem Gmina ma czyste ręce. Cała odpowiedzialność spada na Zarząd OSP który odpowiada za wyszkolenie w JOT bo on o tym decyduje a który potwierdza  że tej i tej osobie gmina może wystawić zaświadczenie wymagane w art 109 ust 1b potrzebne do uzyskania zezwolenia pomimo że ta osoba  nie posiada szkolenia.


« Ostatnia zmiana: Kwiecień 07, 2021, 18:28:35 wysłana przez jgk »

Offline jgk

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 741
Odp: Uprawnienia do kierowania pojazdem uprzywilejowanym
« Odpowiedź #72 dnia: Kwiecień 07, 2021, 19:17:26 »
Na zakończenie niezłomnym niedowiarkom  wklejam opinie legislacyjną SENATU z 17 lipca 2015 która była niezbędna do wprowadzenia zmian w art 106 i 109  ustawy o kierujących pojazdami uprzywilejowanymi. Wyjaśnienia zawarte w tej opinii wyjaśniają kwestię zwolnienia z kursu zewnętrznego z którego zwolniono kierowców OSP  na rzecz uzyskiwanych szkoleń wewnętrznych oraz  zmian jakie dzięki temu wprowadzono.     
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 07, 2021, 19:21:18 wysłana przez jgk »

Offline Zakub

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 111
Odp: Uprawnienia do kierowania pojazdem uprzywilejowanym
« Odpowiedź #73 dnia: Kwiecień 07, 2021, 21:28:38 »
Bardzo fajnie że ciągle potwierdzasz to co mówią wszyscy oprócz ciebie. W tym co wrzuciłeś ciągle nie ma nic o twoim ukochanym kursie i ciągle nie podałeś podstawy prawnej zobowiązującej kogokolwiek do jego ukończenia.

Offline Feniks

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 418
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Uprawnienia do kierowania pojazdem uprzywilejowanym
« Odpowiedź #74 dnia: Kwiecień 07, 2021, 21:54:00 »
@jgk
U nas ostatnia edycja tego kursu trwała tydzień i można było opuścić tylko 1 zajęcia. Zważywszy na godziny zajęć (16-20) - to jest problem dla większości osób pracujących.
I nie twierdzę, że tematykę kursu przerobię w 5min - twierdzę, że tyle wystarczy bym mógł obsługiwać dodatkowe oświetlenie zamontowane na samochodzie, podczas gdy z treści pisma od KG które wkleiiłeś wynika, że on jest zdania, że bez kursu nie dam rady bezpiecznie tego zrobić...

Cytuj
Zasady organizacji szkoleń członków OSP
Program szkolenia podstawowego strażaków ratowników OSP
Program szkolenia dowódców OSP
Program szkolenia naczelników OSP
Program szkolenia kierowców - konserwatorów sprzętu ratowniczego OSP
Program szkolenia komendantów gminnych Związku OSP RP

Wymieniasz możliwe do odbycia szkolenia. I zgadzam się, że takowe istnieją. Ale dyskusja była o wymogu odbycia "szkolenia kierowców - konserwatorów sprzętu ratowniczego OSP" by móc być kierowcą pojazdu uprzywilejowanego w OSP - a nie przedstawiłeś na to żadnego przepisu ani ustawy. Jedyne wymagane szkolenie pożarnicze które wynika z zacytowanych przez Ciebie ustaw i przepisów to "szkolenie podstawowe strażaków ratowników OSP". Również zacytowany przez Ciebie badziew z senatu nie wymienia tego szkolenia z nazwy, a szkolenia wewnętrzne to nie tylko te które organizuje PSP. My np mamy w jednostce ratownika medycznego jeżdżącego jako obsada karetki który szkoli nas z pomocy przedmedycznej. Czy wg Ciebie to co on robi to nie szkolenie tylko dlatego że nie jest z PSP i nie ma jasno rozpisanego programu?



@straluk
No niestety - jak wynika z pisma KG - wg niego to takie jest. Miałem nadzieję, że trafił się jakiś sensowny, ale to że jest lepszy od poprzednika nie znaczy najwyraźniej, że jest dobry... Po prostu że poprzeczka była naprawdę nisko. Osobiście absolutnie nie zgadzam się z interpretacją przepisów przez KG i uważam, że to co przedstawił w piśmie to tylko jego interpretacja i "życzę powodzenia" jakiemukolwiek oficerowi PSP który usiłował by u siebie w rejonie wymusić taką interpretację w obecnych warunkach... I w pełni zgadzam się z Twoją opinią, że dochodzimy już do granic paranoi.


@Radhezz
Cytuj
A jak ktoś chce wyłączać z działań kierowcę po dojeździe na miejsce zdarzenia, tudzież zbraniać obsługi sprzętu silnikowego druhom bez szkolenia kierowców-konserwatorów sprzętu to w teorii życzę żeby nie trafił na sytuację gdzie prokurator będzie go wypytywał czemu tak postąpił. W praktyce trudno sobie wyobrazić, żeby KDR z PSP był aż takim debilem.
W pełni się z tym zgadzam. Że już nie wspomnę o wdzięczności kolegów z jednostki, po tym jak rozwścieczy okoliczne OSP które mogą odpłacić "pięknym za nadobne".



Od siebie pragnę też dodać, że czasy w których nie było jasno określonych szkoleń, ani wymogów odbycia jakichkolwiek szkoleń przez strażaków OSP wcale nie są tak odległe jak niektórzy zdają się sądzić. A i w pierwszych latach istnienia kursy te nie były obowiązkowe a były jedynie ciekawostką i czymś co można ukończyć, ale nie trzeba.
Zaś wymogi jakie KSRG i PSP próbują narzucać zastępom wyjeżdżającym do akcji w kwestii wyszkolenia to idiotyzm i masa pobożnych życzeń. I całkowita wina takiego stanu rzeczy leży po stronie PSP - w znacznej mierze KG - więc zanim zaczną wypatrywać drzazgi w oku OSP niech wyjmą belkę ze swojego. Bo program wielu szkoleń jest przestarzały, miejsc na szkoleniach za mało a absurdalna ilość godzin i brak elastyczności co do terminów i godzin szkoleń to głupota która z każdym rokiem coraz bardziej odbija się na OSP i na KSRG jako całości... W obecnym kształcie i przy obecnych wymogach nie miałbym szans ukończyć szkolenia podstawowego nie rezygnując z pracy zawodowej. I z tej przyczyny OSP tracą 60-80% potencjalnych strażaków.

PS. Zastępca naczelnika w naszej jednostce nie ma i nie będzie miał szkolenia naczelników i co nam PSP zrobi? Jak chciał iść na szkolenie poinformowano go, że musi powtórzyć szkolenie dowódców, a żeby to zrobić musi zmienić pracę, bo w obecnej nie spełni wymogu obecności na zajęciach. A jak wiadomo dla osób po 50tce praca leży na chodniku i mogą w niej przebierać...
Zaś na 13 kierowców szkolenie konserwatorów ma 4. Bardzo chętnie zgłosił bym na radiu że czekamy na kierowcę bo 6 którzy dotychczas przybiegli nie ma tego szkolenia i nie może jechać...

Offline jgk

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 741
Odp: Uprawnienia do kierowania pojazdem uprzywilejowanym
« Odpowiedź #75 dnia: Kwiecień 08, 2021, 11:18:00 »
1 Kolego Feniks kursy obowiązywały już  przed 2006 r tyle że były rozbite na większą ich  ilość .Od 2015  zbito większość pojedynczych  w kurs podstawowy pozostały natomiast szkolenia kierowców, dowódców,naczelników które mają przechodzić osoby  pełniące te funkcje.

2  PSP nie interesuje skład Zarządu.  Jeśli naczelnikiem jest osoba bez uprawnień to Stowarzyszenie łamie przepisy a nie PSP.Osoba taka nie ma żadnych uprawnień i podlega pod art 231 KK (z czym pewnie też się nie zgodzisz bo niedopełnienie obowiązków i nie posiadanie uprawnień jak piszesz to żaden problem) jeśli podejmuje  decyzje oczywiście o konsekwencjach dowie się  jak coś pójdzie nie tak .Zarząd wedle statutu ma możliwość dowolnego obsadzania funkcji w Zarządzie i jego obowiązkiem jest przestrzegać przepisów. Może w miejsce tej osoby wprowadzić inną z Zarządu zamieniając funkcje lub dokoptować  inną w jego miejsce. Więc twierdzenia że nie ma czasu, bo praca ,czas itd to dziecinne wymówki. 

3 Nie zmienisz ustaw i zapisów w nich zawartych dobrze wiesz że jedna ustawa zwalnia z kursu na pojazdy uprzywilejowane  natomiast druga której treści nie chcesz przyjąć do wiadomości  wymaga kursu pożarniczego jakim  jest kurs kierowcy konserwatora jeśli ktoś docelowo ma pełnić  funkcję kierowcy.  Zezwolenie na pojazdy uprzywilejowane nie zastępuje szkolenia pożarniczego a szkolenie pożarnicze nie zastępuje zezwolenia.W świetle obowiązujących  przepisów Ustaw i tego nie zaprzeczysz że takie Ustawy i zapisy są, wymagane jest posiadanie zezwolenia i szkolenia pożarniczego.Takie są fakty i tego nie zmienisz.

  Wytłumacz zatem  podeprzyj to przepisami, ustawą, czym kierowano się  kiedy podejmowano decyzję że kierowcy służb mundurowych w tym OSP  nie muszą mieć ukończonego  kursu na pojazdy uprzywilejowane.
 
Nie obrażając nikogo Osoby te mają wrodzone umiejętności, wyssali tą wiedzę z mlekiem matki czy odziedziczyli w genach?

 Ja przedstawiłem czym  kierowano się  kiedy podejmowano te decyzje Ty się tym nie zgadzasz wskaż zatem co się do tego  przyczyniło.
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 08, 2021, 12:47:14 wysłana przez jgk »

Offline Tiger

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 302
  • Płeć: Mężczyzna
    • PeeM
Odp: Uprawnienia do kierowania pojazdem uprzywilejowanym
« Odpowiedź #76 dnia: Kwiecień 08, 2021, 13:41:56 »

  Wytłumaczysz zatem  podeprzyj to przepisami, ustawą, czym kierowano się  kiedy podejmowano decyzję że kierowcy służb mundurowych w tym OSP  nie muszą mieć ukończonego  kursu na pojazdy uprzywilejowane.
 
Nie obrażając nikogo Osoby te mają wrodzone umiejętności, wyssali tą wiedzę z mlekiem matki czy odziedziczyli w genach?
Nigdy nie musieli mieć ukończonego takiego kursu. Tu raczej wymaga wyjaśnienia, dlaczego nagle wymyślono, że powinni - pomysł tego kursu to miał być kolejny prezent dla znajomych królika (którzy zaczęli budować już ośrodki do nauki), jednak jak zdano sobie sprawę, że sparaliżuje to pracę służb i uderzy głównie w państwo, to wpierw go odroczono a potem wprowadzono dalsze zwolnienia.
Kolejna sprawa to zakresy tych dwóch kursów, o których mowa. Ten na uprzywilejowane dotyczy techniki, umiejętności jazdy, natomiast kierowców konserwatorów co najwyżej umiejętności odpowietrzenia autopompy w starze 244, więc nawet moim kierowcom nie proponuję, żeby go ukończyli, jeden chciał to zrobił.

Offline Radhezz

  • Semper Paratus
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.631
  • Płeć: Mężczyzna
  • OSP i nie tylko...
Odp: Uprawnienia do kierowania pojazdem uprzywilejowanym
« Odpowiedź #77 dnia: Kwiecień 08, 2021, 13:48:57 »
PSP nie interesuje skład Zarządu.  Jeśli naczelnikiem jest osoba bez uprawnień to Stowarzyszenie łamie przepisy a nie PSP.Osoba taka nie ma żadnych uprawnień i podlega pod art 231 KK (z czym pewnie też się nie zgodzisz bo niedopełnienie obowiązków i nie posiadanie uprawnień jak piszesz to żaden problem) jeśli podejmuje  decyzje oczywiście o konsekwencjach dowie się  jak coś pójdzie nie tak .Zarząd wedle statutu ma możliwość dowolnego obsadzania funkcji w Zarządzie i jego obowiązkiem jest przestrzegać przepisów. Może w miejsce tej osoby wprowadzić inną z Zarządu zamieniając funkcje lub dokoptować  inną w jego miejsce. Więc twierdzenia że nie ma czasu, bo praca ,czas itd to dziecinne wymówki. 

Ogólnie doceniam upór w dążeniu do szukania problemów na siłę, i defekowania we własne gniazdo, pod pozorami bycia bardziej świętym niż sam papież. Bo przecież w OSP nie ma wążniejszych problemów. Jak już kolega się upora z problemem braku kursów wśród druhów, to może niech się zajmie ściganiem wszelkich odstępstw od obowiązującego wzoru oznakowania pojazdów pożarniczych - bo przecież jak samochód jest srebrny czy niebieski (albo czerwony, ale bez białych błotników) to nie spełnia wymagań KG PSP i nie powinien jeździć do zdarzeń. Bo w świętych kwitach nie przewidziano odstępstw. Radzę jeszcze linijkę wziąć do sprawdzenia czy wysokości znaków się zgadzają z rozporządzeniem.

Nie ma przepisów karnych bezpośrednio penalizujących czy to brak szkolenia naczelników, czy to brak szkolenia kierowców. Sytuacja analogiczna do obowiązującego jeszcze niedawno obowiązku przerejestrowania pojazdu w ciągu 30 dni - niby było, ale jak ktoś nie przerejestrował, to i tak mu nic nie można było zrobić. Takie przepisy powszechnie nazywa się martwymi. Tym bardziej, że posiadanie kursów z niczego nie zwalnia - jeśli kierowca lub dowódca popełni błąd, będzie za niego ponosił pełnię konsekwencji przewidzianych prawem.

Kończąc już, bo szkoda czasu i energii na takie bzdury: W momencie, kiedy ktoś wskazuje brak szkolenia naczelnika wybranego do zarządu jako przyczynę do oskarżenia z art. 231 KK (Nadużycie uprawnień przez funkcjonariusza publicznego), to właśnie ten moment, kiedy powinna przyjechać karetka i dwóch osiłków powinno założyć koszulę z długimi rękawami a potem zawieźć do pomieszczenia bez ostrych krawędzi i klamek.

Kierowca DCE. Niegdyś ambitny, a teraz tylko OSP i rezerwista. I to też w wolnej chwili tyko.
Powyższy post wyraża opinię autora w dniu dzisiejszym. Autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podania przyczyny.
Oświetlenie i nagłośnienie ostrzegawcze - montaż, naprawa, modyfikacje => OGŁOSZENIE

Offline jgk

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 741
Odp: Uprawnienia do kierowania pojazdem uprzywilejowanym
« Odpowiedź #78 dnia: Kwiecień 08, 2021, 17:20:35 »
Wytłuściłeś
Cytuj
Jeśli naczelnikiem jest osoba bez uprawnień to Stowarzyszenie łamie przepisy a nie PSP.Osoba taka nie ma żadnych uprawnień i podlega pod art 231 KK
jednak zapomniałeś wytłuścić  dalszą część tekstu
Cytuj
jeśli podejmuje  decyzje oczywiście o konsekwencjach dowie się  jak coś pójdzie nie tak
Widzę że jesteś zaskoczony że istnieje odpowiedzialność karna tak jak inni  nie dowierzają ze jest wymagany kurs. 
Takie są fakty. Gdyby owy naczelnik  posiadał  szkolenie do pełnienia tej funkcji to w ramach tego kursu otrzymał by wiedzę na temat obowiązków i odpowiedzialności w tym karnej jaka na nim spoczywa.
To że dla wiele OSP to takie  prywatno -społeczne  folwarki gdzie robi się  co chce wychodząc z założenia że bez NAS to nic się da zrobić wszystko padnie to nie mój problem.
Odpowiedz sobie na pytanie czy osoba będąca naczelnikiem bez uprawnień która ma obowiązek dowodzić na akcjach r/t  nie posiadająca nawet jak pisze kolega  uprawnień dowódcy będzie podlegać pod ten artykuł czy wszyscy machną ręką że nic się nie stało jak ktoś będzie musiał ponieść odpowiedzialność?
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 08, 2021, 17:39:25 wysłana przez jgk »

Offline rocky323

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 140
Odp: Uprawnienia do kierowania pojazdem uprzywilejowanym
« Odpowiedź #79 dnia: Kwiecień 08, 2021, 17:34:29 »
Gdzie ten kurs jest wymagany? Pod jakim względem wymagany? Wymagany do czego?

U mnie w OSP naczelnik nie ma nawet kursu dowódców. Wybrało go walne zebranie a od tego czasu nie była w KP PSP organizowana taka ilość szkoleń by go przeszkolić. Bo tu było za mało miejsc, a to miał żniwa a to miał za krótki staż od kursu podstawowego. No i co? "nie mam Pana płaszcza i co mi Pan zrobisz?".  Jedyne dwie osoby co mają kurs dowódców nie chcą być naczelnikami ani nawet w zarządzie no i co? Zmusisz ich?

Po drugie uczestniczyłem 8 lat temu w kursie konserwatorów. Na szczęście po nim były tylko 3-4 edycję. Sprawa jest tego typu. Ile można razy słuchać o organizacji ochrony przeciwpożarowej? Na temacie z budowy autopomp i motopomp wybrany do prowadzenia był młody oficer który zakręcił się przy schemacie układu wodno-pianowego GCBA 5/24 czym spowodował jeden wielki śmiech i nikt do niego już poważnie nie podchodził, nie mówiąc już o tym że mylił simpleks z dupleksem(bo łączność i alarmowanie też była, a przecież każdy ma szkolenia do pracy w sieci PSP). Wisienką na torcie było pokazywanie starym chłopom jak się odpala motopompę PO-5 co więcej razy ochotnicy to robili niż prowadzący zajęcia.

Chłopie, czy to nie ty mówiłeś w którymś temacie że jednostek spoza KSRG SK nie może dysponować bo przepisy nie pozwalają? :rofl:

Chyba że masz jakieś uzdrowienie na chroniczne braki w miejscach na kursie podstawowym, zawsze zbierają 40 chętnych a ja z jednostki od 2 lat mam 6 osób do przeszkolenia. Ale tylko jeden z nich ma prawo jazdy, jak go nie zakwalifikują to pozostałych nie ma jak przeszkolić, a jak pozostałych zostawią to nie będą mieli jak dojeżdżać na następne szkolenie jakieś.