Autor Wątek: Cnbop dla używanego auta w OSP  (Przeczytany 23114 razy)

Offline lesny

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 49
Odp: Cnbop dla używanego auta w OSP
« Odpowiedź #50 dnia: Luty 22, 2020, 20:31:02 »
Mariusz P. Cena wynika z monopolu CNBOP. Na wolnym rynku byłoby to 1/3 ceny. W UE są normy na samochody pożarnicze. Producent produkując maszynę spełniającą odpowiednie normy zharmonizowane na w domniemaniu produkt bezpieczny. Koniec kropka. Co takiego bada CNBOP i jeszcze jak to bada to lepiej byście nie wiedzieli bo przy niektórych producentach wygląda to .. no bardzo słabo.
A na marginesie to jak sobie np. Niemcy radzą bez CNBOP. No tam auta łamią się w pół i wypadają z zakrętów...Mariuszu nie broń fikcji!

Offline mariuszp

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 747
Odp: Cnbop dla używanego auta w OSP
« Odpowiedź #51 dnia: Luty 23, 2020, 07:23:27 »
Mariusz P. Cena wynika z monopolu CNBOP. Na wolnym rynku byłoby to 1/3 ceny. W UE są normy na samochody pożarnicze. Producent produkując maszynę spełniającą odpowiednie normy zharmonizowane na w domniemaniu produkt bezpieczny. Koniec kropka. Co takiego bada CNBOP i jeszcze jak to bada to lepiej byście nie wiedzieli bo przy niektórych producentach wygląda to .. no bardzo słabo.
A na marginesie to jak sobie np. Niemcy radzą bez CNBOP. No tam auta łamią się w pół i wypadają z zakrętów...Mariuszu nie broń fikcji!
o jakiej cenie mówisz?
przeczytaj post ze zrozumieniem
cena za dokumenty jest cena urzędową , którą określa Państwo
cena za badania ( laboratorium ) jest cena ustalana przez instytut ale uwierz mi CNBOP nie jest najdroższym instytutem
Fikcja to jest to co teraz KG ministerstwo prezydent zafunduje OSP
będzie rozporządzenie dla samochodów używanych - CNBOP wystawi dokumenty , i weźmie kasę ( tak to prawda) i nic z autem nie zrobi bo nie ma dokumentacji technicznej auta - i to jest fikcja
pamiętaj że właścicielem CNBOP jest ministerstwo spraw wewnętrznych czyli Państwo przełoży kasę OSP do swojej kieszeni
nie bronię CNBOP ale mają do powiedzenia tyle ile ż za okupacji - KG i Minister tutaj piszcie :)

Offline jgk

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 741
Odp: Cnbop dla używanego auta w OSP
« Odpowiedź #52 dnia: Luty 23, 2020, 11:23:48 »
Kolego kiedyś wkleiłem link zawierający, temat parametrów i jak wyglądają badania pojazdów ,czy zawierało wszystko nie wiem ale pokazywało na czym to polega.
Cytuj
prościej by było wprowadzić zapis że OSP może sprowadzić auto zgodne z normą dla aut pożarniczych  ( tu mamy pare norm dla aut ) , norma dla silnika nie wiem np Euro 4 ( wojsko i służby są zwolnione ze stosowania aut z najnowszymi normami ) i nie starsze niż ... lub przebieg
Kto ma stwierdzić czy konkretny pojazd jest zgodny z jakąkolwiek normą pomimo że posiada jakiś dokument?.
Co do normy silnika nie powinno być żadnej-o ile silnik jest na tyle ekologiczny że nie zagraża bezpieczeństwu mam na myśli dymienie.
Przebieg nie odzwierciedla stanu technicznego urządzeń zamontowanych na pojeździe.Przebieg może być mały a armatura, autopompa i całą reszta może być w stanie agonalnym.
Według mnie jak dojdzie do sytuacji kiedy świadectwo będzie wydawane na piękne oczy bo niby spełnia jakieś tam normy które pokrywają się z obowiązującymi u nas to będzie katastrofa począwszy od ich użytkowników po użytkowników  nowych aut bo nie wierzę że  producenci nowych aut nie obniżą jakości sprzętu w nowych pojazdach a to zapewne szybko wyjdzie w czasie eksploatacji i w obu przypadkach będzie płacz i lament.Taka na marginesie będąc na ostatnich ćwiczeniach miałem okazję porozmawiać z jednostkami które stały się posiadaczami nowych pojazdów iveco, kamazów, manów i z tego co mówią  porażka bez serwisów się nie obejdzie co chwilę coś się dzieje zatem czego mozna się spodziewać po używanych.Może kiedyś inaczej podchodzono do projektowania kto wie.
« Ostatnia zmiana: Luty 23, 2020, 11:28:38 wysłana przez jgk »

Offline oliwier

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.349
Odp: Cnbop dla używanego auta w OSP
« Odpowiedź #53 dnia: Marzec 08, 2020, 14:41:03 »
Projekt zmian w Ustawie o ochronie przeciwpożarowej, która ma obowiązywać od 1 lipca 2020
Art. 3. W ustawie z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U.z 2019 r. poz. 1372, 1518 i 1593) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 7:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Dopuszczenia do użytkowania wyrobów, o których mowa w ust. 1, zwane dalej „dopuszczeniami”, w formie świadectwa dopuszczenia, wydają instytuty badawcze Państwowej Straży Pożarnej, wskazane przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych.”,
b) ust. 7–9 otrzymują brzmienie:
„7. Dopuszczony wyrób podlega oznakowaniu przez producenta znakiem instytutu badawczego Państwowej Straży Pożarnej, który wydał dopuszczenie.
8. W okresie, o którym mowa w ust. 3, wyroby, na które zostało wydane dopuszczenie podlegają kontroli zgodności wyrobu z wymaganiami technicznymi, dokonywanej przez instytut badawczy Państwowej Straży Pożarnej, który wydał dopuszczenie.
9. W przypadku negatywnych wyników kontroli, o której mowa w ust. 8, instytut badawczy Państwowej Straży Pożarnej, który wydał dopuszczenie może je cofnąć.”;
2) po art. 7 dodaje się art. 7a w brzmieniu:
„Art. 7a. 1. Wprowadzenie do użytkowania w jednostkach ochrony przeciwpożarowej, o których mowa w art. 15 pkt 1a–6 i 8, pojazdów pożarniczych używanych przez co najmniej 5 lat na terenie innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej albo w Republice Turcji oraz w państwach członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) będących stroną umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, licząc od daty pierwszej rejestracji poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej, służących zapewnieniu bezpieczeństwa publicznego lub ochronie zdrowia i życia oraz mienia albo wykorzystywanych do prowadzenia działań ratowniczych, jest możliwe po uprzednim uzyskaniu pozytywnej opinii technicznej, wydawanej przez instytuty badawcze Państwowej Straży Pożarnej, zwanej dalej „opinią”.
2. Opinia wydawana jest bezterminowo i jednostkowo dla każdego z pojazdów, w ramach indywidualnego postępowania.
3. W przypadku gdy w pojazdach, o których mowa w ust. 1, zostaną dokonane zmiany konstrukcyjne, materiałowe lub technologiczne mogące mieć wpływ na właściwości użytkowe pojazdów albo rozszerzenie lub zmianę zakresu ich zastosowania, przed dalszym użytkowaniem pojazdów w jednostkach ochrony przeciwpożarowej, nabywca, właściciel lub użytkownik informuje o tym instytut badawczy Państwowej Straży Pożarnej, który wydał opinię.
4. Po otrzymaniu informacji, o której mowa w ust. 3, instytut badawczy Państwowej Straży Pożarnej, który wydał opinię, przeprowadza kontrolę wpływu wprowadzonych zmian na spełnienie wymagań techniczno-użytkowych, o których mowa w ust. 7, zwaną dalej „kontrolą”, i w zależności od jej wyniku:
1) utrzymuje w mocy wydaną opinię;
2) zmienia wydaną opinię;
3) cofa wydaną opinię.
5. Do procedury wydania opinii oraz przeprowadzenia kontroli w odniesieniu do pojazdów, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się art. 7.
6. Za wydanie opinii i przeprowadzenie kontroli pobierane są opłaty przez instytut badawczy Państwowej Straży Pożarnej, który wydał opinię lub przeprowadził kontrolę.
Wysokość opłaty ustala się na podstawie rzeczywiście poniesionych kosztów, z uwzględnieniem liczby godzin pracy i stawki godzinowej.
7. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia, tryb wydawania opinii oraz przeprowadzenia kontroli dla pojazdów, wymagania techniczno-użytkowe dla pojazdów, w tym dopuszczalny dotychczasowy czas ich użytkowania, dokumenty wymagane do uzyskania opinii oraz szczegółowe czynności przy wydawaniu, kontroli albo cofaniu opinii, a także wysokość opłaty za wydanie opinii, biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia bezpiecznego korzystania z pojazdów, zapewnienie możliwie najmniejszego negatywnego wpływu pojazdów na środowisko,
przeznaczenie pojazdów oraz sposób ich wykorzystania, rzeczywiste koszty poszczególnych czynności oraz konieczność zapewnienia sprawnego wykonywania czynności.”.
PRAWDZIWY STRAŻAK NIE UŻYWA APARATU.
PRAWDZIWY STRAŻAK PO AKCJI IDZIE SIĘ WYRZYGAĆ :)

Offline oliwier

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.349
Odp: Cnbop dla używanego auta w OSP
« Odpowiedź #54 dnia: Marzec 08, 2020, 14:45:56 »
Wprowadzenie do użytkowania w jednostkach ochrony przeciwpożarowej, o których mowa w art. 15 pkt 1a–6 i 8, pojazdów pożarniczych używanych przez co najmniej 5 lat"
Co z pojazdami młodszymi niż 5 lat sprowadzonymi z zagranicy. Będą musiały mieć opinię techniczną, świadectwo dopuszczenia czy też nic nie będą musiały mieć?
PRAWDZIWY STRAŻAK NIE UŻYWA APARATU.
PRAWDZIWY STRAŻAK PO AKCJI IDZIE SIĘ WYRZYGAĆ :)

Offline jgk

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 741
Odp: Cnbop dla używanego auta w OSP
« Odpowiedź #55 dnia: Marzec 08, 2020, 17:12:10 »
Cytuj
Co z pojazdami młodszymi niż 5 lat sprowadzonymi z zagranicy. Będą musiały mieć opinię techniczną, świadectwo dopuszczenia czy też nic nie będą musiały mieć?

 użytkowanie
 
Cytuj
jest możliwe po uprzednim uzyskaniu pozytywnej opinii technicznej, wydawanej przez instytuty badawcze Państwowej Straży Pożarnej, zwanej dalej „opinią”.

Pytanie raczej co z autami  starszymi niż 5 lat bo i takowe są kupowane skoro  ma być brany dopuszczalny dotychczasowy czas ich użytkowania. Użytkowanie z  norm PSP ?Czyli przebieg nie większy niż i wiek nie więcej niż 12 lat dla co niektórych aut?
W efekcie i tak trzeba będzie za papier zapłacić, pytanie jaki będzie koszt doprowadzenia auta do obowiązujących norm aby go wydano.
« Ostatnia zmiana: Marzec 08, 2020, 17:21:46 wysłana przez jgk »

Offline EljotNes

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 213
Odp: Cnbop dla używanego auta w OSP
« Odpowiedź #56 dnia: Marzec 08, 2020, 21:23:35 »
Wprowadzenie do użytkowania w jednostkach ochrony przeciwpożarowej, o których mowa w art. 15 pkt 1a–6 i 8, pojazdów pożarniczych używanych przez co najmniej 5 lat"
Co z pojazdami młodszymi niż 5 lat sprowadzonymi z zagranicy. Będą musiały mieć opinię techniczną, świadectwo dopuszczenia czy też nic nie będą musiały mieć?
logiczne normalne świadectwo inaczej producenci jak Rosenbauer mogli by sprzedawać bez świadectwa,  a nasi lokalni ze świadectwem czyli drożej

cnbop i tak umywa ręce bo wystawia dokument jednorazowo na każdy pojazd indywidualnie /pewnie niezła kolejka może być/, a jak cos to
pkt
W przypadku gdy w pojazdach, o których mowa w ust. 1, zostaną dokonane zmiany konstrukcyjne, materiałowe lub technologiczne mogące mieć wpływ na właściwości użytkowe pojazdów albo rozszerzenie lub zmianę zakresu ich zastosowania, przed dalszym użytkowaniem pojazdów w jednostkach ochrony przeciwpożarowej, nabywca, właściciel lub użytkownik informuje o tym instytut badawczy Państwowej Straży Pożarnej, który wydał opinię.
i biada ci jeżeli coś przerobiłeś/zmodyfikowałeś we własnym zakresie

Offline jgk

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 741
Odp: Cnbop dla używanego auta w OSP
« Odpowiedź #57 dnia: Marzec 11, 2020, 20:07:12 »
Cytuj
https://osp.pl/artykuly/koniec-z-certyfikatem-cnbop-dla-uzywanych-wozow-gasniczych-jest-projekt-ustawy,21038/

Zastanawiające jest to że koszt 7-8 tys za auto, czyli po nowemu trzeba będzie przebadać 10 aby zarobić to co dziś badając 1 auto.
Przeliczyli że będzie to masa aut do przebadania, łącznie z tymi które już są zatem liczą zapewne na zarobek, nie wierzę że dopuszczą aby byli stratni.
Skoro biorą pod uwagę nawet auta które już są, a wiadomo kasa musi się zgadzać a nadmiar mamony nie zaszkodzi,to wcale nie będę zaskoczony jak dojdzie do sytuacji że wymuszą na OSP nie mających  papieru do przymusowego badania pod pretekstem wycofania auta, a kolejnym argumentem zapewne będzie że usługa staniała.

Offline gadzina92

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 241
Odp: Cnbop dla używanego auta w OSP
« Odpowiedź #58 dnia: Wrzesień 01, 2020, 11:56:59 »
Czy ktoś widział projekt rozporządzenia MSWiA określającego wymagania jakie musi spełnić używane auto z zagranicy? Przepisy wchodzą w życie 1 października ale póki co wszyscy mówią o ogólnych wymaganiach (tzn. wiek do 30 lat i 5 lat użytkowania za granicą w jednostkach ochrony ppoż.), natomiast nie spotkałem się z żadnymi szczegółami...

Offline Radhezz

  • Audaces fortuna iuvat
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.712
  • Getting too old for this shit
Odp: Cnbop dla używanego auta w OSP
« Odpowiedź #59 dnia: Wrzesień 01, 2020, 19:20:10 »
Coś gdzieś czytałem że do badań trzeba będzie załączyć instrukcję obsługi pojazdu... przetłumaczoną. Teraz pytanie czy chodzi o podwozie, czy o cały pojazd pożarniczy z zabudową. Znając życie - to drugie. Auta bez instrukcji z góry odpadają, a przetłumaczenie instrukcji która pewnie ma format małej książki będzie kosztować krocie.

Także tego, mogą sobie pogratulować - zderegulowali :szalony:
Powyższy post wyraża opinię autora w dniu dzisiejszym. Autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podania przyczyny.
Oświetlenie i nagłośnienie ostrzegawcze - montaż, naprawa, modyfikacje => OGŁOSZENIE

Offline strazak998

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 607
Odp: Cnbop dla używanego auta w OSP
« Odpowiedź #60 dnia: Październik 27, 2020, 08:58:51 »
Jest już rozporządzenie - https://dziennikustaw.gov.pl/DU/2020/1878

Offline mariuszp

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 747
Odp: Cnbop dla używanego auta w OSP
« Odpowiedź #61 dnia: Październik 28, 2020, 16:17:46 »
podobno kolejka pod CNBOP jak na skupie :)

Offline Bartolini2721

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 28
Odp: Cnbop dla używanego auta w OSP
« Odpowiedź #62 dnia: Październik 31, 2020, 23:28:53 »
Byłem z wnioskiem następnego dnia po ogłoszeniu rozporządzenia o godzinie 10.00 I byłem drugi xd

Offline wujo 2010

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 1.814
Odp: Cnbop dla używanego auta w OSP
« Odpowiedź #63 dnia: Listopad 01, 2020, 13:52:41 »
Byłem z wnioskiem następnego dnia po ogłoszeniu rozporządzenia o godzinie 10.00 I byłem drugi xd
Jaki koszt badania , jakie dokumenty i najważniejsze czy trzeba coś przerabiać ?
Bądź uprzejmy i staraj się pomóc innym. Jeśli nie masz nic wartościowego do dodania w danym temacie, nie pisz, i tak zostanie to skasowane przez moderatorów :)

Offline Bartolini2721

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 28
Odp: Cnbop dla używanego auta w OSP
« Odpowiedź #64 dnia: Listopad 01, 2020, 15:30:20 »
10000 zł brutto.  Dokumenty te co w rozporządzeniu. Tak trzeba trochę przerabiać pod polskie przepisy ale  to są kosmetyczne sprawy w zależności od samochodu. Najważniejsze, że pojazd w końcu zacznie służyć.  W środę samochód jedzie na badania to w przyszłym tygodniu napisze co dokładnie trzeba zrobić bo wszystko robiłem w ciemno.

Offline Fistach

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.339
Odp: Cnbop dla używanego auta w OSP
« Odpowiedź #65 dnia: Listopad 02, 2020, 10:26:58 »
Przerobić trzeba tak aby to pasowało do wymogów w Polsce. W jednym aucie będzie np. tylko zmiana nasad a w innym trzeba będzie np. dodać środek i dozownik środka pianotwórczego. Wszystko zależy od tego jakie się auto kupiło.

Offline Fredek

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 449
Odp: Cnbop dla używanego auta w OSP
« Odpowiedź #66 dnia: Grudzień 11, 2020, 23:19:29 »
10000 zł brutto.  Dokumenty te co w rozporządzeniu. Tak trzeba trochę przerabiać pod polskie przepisy ale  to są kosmetyczne sprawy w zależności od samochodu. Najważniejsze, że pojazd w końcu zacznie służyć.  W środę samochód jedzie na badania to w przyszłym tygodniu napisze co dokładnie trzeba zrobić bo wszystko robiłem w ciemno.
Jak poszło? Czy komuś udało się już wprowadzić wg tej procedury samochód do podziału?

Offline Bartolini2721

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 28
Odp: Cnbop dla używanego auta w OSP
« Odpowiedź #67 dnia: Grudzień 12, 2020, 11:57:23 »
Tak otrzymaliśmy opinie jako drugi pojazd w kraju i pojazd jest w pb. Ogólnie trzeba zwrócić uwagę na dmc pojazdu bo my przez wrzucony sprzęt mieliśmy przekroczone dmc o 80kg I musieliśmy kombinować (To co będzie wrzucone w cnbop na samochód może na nim jeździć). Cena poniżej 10 000 zł brutto.

Offline pb11

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 1.433
Odp: Cnbop dla używanego auta w OSP
« Odpowiedź #68 dnia: Grudzień 12, 2020, 12:29:19 »
Ogólnie cena nie jest stała wynika z roboczogodzin i oscyluje około 10 tysi. Zależy czy pewne czynności, badania należy powtórzyć czy nie.

Offline lukaszenko

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 330
Odp: Cnbop dla używanego auta w OSP
« Odpowiedź #69 dnia: Listopad 09, 2023, 21:28:43 »
Trochę czasu upłyneło od ostatniego wpisu. Czy są jednostki którym nie udało się uzyskać pozytywnej opinii?
Chcemy zakupić pojazd z 1993r, gdzieś uzyskałem opinie, że pojazd ponad 30 lat nie uzyska opinii? Pojazd jest w podziale, w swd również. Czy iść w ten temat czy szukać młodszego?
I ósmego dnia Bóg stworzył strażaka

"co nie uśmierci, to podwójnie wzmocni mnie"

Offline Prezes91

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 5
Odp: Cnbop dla używanego auta w OSP
« Odpowiedź #70 dnia: Listopad 10, 2023, 09:24:03 »
Jeżeli pojazd jest w podziale i w SWD nie potrzeba Ci wówczas opinia

Offline rocky323

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 375
Odp: Cnbop dla używanego auta w OSP
« Odpowiedź #71 dnia: Listopad 10, 2023, 14:50:36 »
Jeżeli pojazd jest w podziale i w SWD nie potrzeba Ci wówczas opinia

Bzdura.

Offline joker26

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 410
Odp: Cnbop dla używanego auta w OSP
« Odpowiedź #72 dnia: Listopad 10, 2023, 15:10:15 »
Niestety samochód pożarniczy powyżej 30 lat musi przejść procedurę taką samą jak współcześnie wytwarzane pojazdy. Do 30 lat można starać się o uproszczoną opcję czyli opinię techniczną. To, że jest w SWD-PSP i ktoś go używa, nie ma żadnego znaczenia. Do końca br. można używać auta bez certyfikatu czy opinii.

Offline Orijale1

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 6
Odp: Cnbop dla używanego auta w OSP
« Odpowiedź #73 dnia: Listopad 11, 2023, 13:38:41 »
Możesz podać jakieś źródło tych informacji? Wynika to z jakiegoś zarządzenia KGPSP, czy innego aktu prawnego? Chciałbym się zagłębić w temat. Posiadamy w PB Mercedesa Atego z 2006 bez certyfikatu CNBOP, i rozumiem że zgodnie z tym co piszesz musimy do końca roku przejść procedurę wydania opinii technicznej? Wydaje się to być nielogiczne, ponieważ wynika z tego że prawo będzie działać wstecz.

Offline joker26

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 410
Odp: Cnbop dla używanego auta w OSP
« Odpowiedź #74 dnia: Listopad 11, 2023, 14:22:12 »
Sprawa dotyczy pojazdów sprowadzanych z zagranicy, użytkowanych i rejestrowanych po raz  pierwszy w Polsce, w roku 2007 i wyżej (momentu kiedy weszły nowe regulacje kwestii certyfikowania pojazdów). Do 2006 przepisy w tym zakresie były dość "liberalne" .