Autor Wątek: Cnbop dla używanego auta w OSP  (Przeczytany 6990 razy)

Offline młody13

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 357
Cnbop dla używanego auta w OSP
« dnia: Październik 12, 2019, 13:07:06 »
Witam . Próbował ktoś z kolegów certyfikować swoje auto w Józefowie ? Jaki koszt Cnbop i czy gra warta zachodu ? Auto Renault Midliner 4x4 zabudowa Camiva  91 rok prod.

Offline fireman90

  • Jajakobyły...
  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 343
Odp: Cnbop dla używanego auta w OSP
« Odpowiedź #1 dnia: Październik 12, 2019, 17:58:20 »
Spróbuj skontaktować się z tą jednostką https://www.facebook.com/osp.karczewice/ , w połowie lipca odbierali z Józefowa certyfikowanego M*A*N-a (co prawda karosowanego na używanym podwoziu).

Offline Dolot

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 34
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Cnbop dla używanego auta w OSP
« Odpowiedź #2 dnia: Październik 13, 2019, 21:56:28 »
W załączeniu kosztorys, który otrzymałem po zwróceniu się do CNBOP z prośbą o podanie kosztów wydania świadectwa.

Offline mulat81

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 553
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Cnbop dla używanego auta w OSP
« Odpowiedź #3 dnia: Październik 13, 2019, 22:54:34 »
Wyciąganie kasy, tym bardziej że bada Państwowa instytucja dla służb ratunkowych a nie komercyjnych.... 😠😠😠

Offline młody13

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 357
Odp: Cnbop dla używanego auta w OSP
« Odpowiedź #4 dnia: Październik 14, 2019, 22:05:58 »
Wyciąganie  kasy, tym bardziej że bada Państwowa instytucja dla służb ratunkowych a nie komercyjnych.... 😠😠😠

A słyszał ktoś o oddawaniu sprawy zasadności CNBOP w państwach UE do sądu lub do Trybunału Sprawiedliwości w Strasburgu ? Pozdrawiam  :straz: Czekam na info

Offline młody13

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 357
Odp: Cnbop dla używanego auta w OSP
« Odpowiedź #5 dnia: Październik 27, 2019, 22:55:00 »
Dobra już wiem ile wynosi certyfikat . A jeszcze pytanie odnośnie homologacji podwozia bo do tego badania mam dostarczyć . Gdzie tego szukać jak auto z 91 roku  :szalony:

Offline EljotNes

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 186
Odp: Cnbop dla używanego auta w OSP
« Odpowiedź #6 dnia: Październik 30, 2019, 10:44:08 »
pamiętaj to jest badanie /taka weryfikacja/, a nie świadectwo cnbop te dostaniesz dopiero gdy pojazd będzie spełniał wymogi, a co trzeba będzie ewentualnie zrobić/przerobić dowiesz sie po badaniach i dopiero możesz wycenić ew koszty dodatkowe

Online wujo 2010

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 1.715
  • Płeć: Mężczyzna
Bądź uprzejmy i staraj się pomóc innym. Jeśli nie masz nic wartościowego do dodania w danym temacie, nie pisz, i tak zostanie to skasowane przez moderatorów :)

Offline krzysiek_2k

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 276
Odp: Cnbop dla używanego auta w OSP
« Odpowiedź #8 dnia: Styczeń 14, 2020, 14:46:44 »
Właściciel jednej z firm sprowadzających samochody z zagranicy i robiącej też zabudowy w rozmowie telefonicznej powiedział mi, że są gotowi przeprowadzić certyfikację sprowadzonego samochodu, natomiast trzeba się liczyć z tym, że będzie to koszt ok. 100 tysięcy złotych. Wiąże się to z przygotowaniem dokumentacji pojazdu, jaką należy przedstawić w Józefowie, a także z kosztami samych badań i wystawieniem certyfikatu przez Centrum. Inna sprawa że przedstawiciel CNBOP nie potrafił powiedzieć ile będzie kosztować certyfikacja, bo sam koszt certyfikatu i sprawdzenie dokumentacji to jedno, a badania techniczne itd. to drugie.

Offline jgk

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 568
Odp: Cnbop dla używanego auta w OSP
« Odpowiedź #9 dnia: Styczeń 14, 2020, 18:14:45 »
Gdyby doszło do sytuacji że certyfikat miałby kosztować 10 tyś zł, to zakładam że spadł by drastycznie popyt na nowe auta produkowane na rodzimym rynku.Dziś wiele OSP jest zmuszona  do ciułania kasy i zakupu nowego auta z racji małej ilości na rynku wozów bojowych z certyfikatem lub problemem jest jego braki, do tego są to zazwyczaj auta mocno leciwe i zużyte. Dlatego raczej nie popuszczą jeśli idzie o certyfikat za duża kasa do stracenia.A przecież rodzimi producenci też wykładają  kasę na certyfikaty i zapewne też są przeciwni takim działaniom. 

Offline lolek

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 24
Odp: Cnbop dla używanego auta w OSP
« Odpowiedź #10 dnia: Styczeń 14, 2020, 18:18:27 »
Minister broni się w swojej wypowiedzi tym że samochodu mają być bezpieczne spełniać wymagania, normy itd - niech wskaże chociaż jedno użytkowane w Polsce auto spełniające wymagania!
CNBOP jest zobligowane do sprawdzenia zgodności samochodu z PN-EN 1846 i innymi wymaganiami, a oni robią sobie jakieś wymyślone przez siebie śmieszne badania (lub nie) i dają kwit.

Offline jgk

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 568
Odp: Cnbop dla używanego auta w OSP
« Odpowiedź #11 dnia: Styczeń 14, 2020, 19:43:10 »
I tutaj nasuwa się pytanie które już kiedyś zadałem czy polscy producenci robią auta dla zagranicznych straży zapewne tak oraz  czy oni kupują nasze używane auta ? Jeśli tak, to czy owe  pojazdy mają  narzucone wymagania danego kraju  i wprowadzają auto z swoimi normami i pod tym katem auto są budowane przerabiane certyfikowane czy wprowadzają z tym czym jest czyli polskim certyfikatem. Łatwo się psioczy ze nam nie pozwalają pytanie jak jest w innych krajach.

Offline młody13

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 357
Odp: Cnbop dla używanego auta w OSP
« Odpowiedź #12 dnia: Styczeń 14, 2020, 20:12:42 »
I tutaj nasuwa się pytanie które już kiedyś zadałem czy polscy producenci robią auta dla zagranicznych straży zapewne tak oraz  czy oni kupują nasze używane auta ? Jeśli tak, to czy owe  pojazdy mają  narzucone wymagania danego kraju  i wprowadzają auto z swoimi normami i pod tym katem auto są budowane przerabiane certyfikowane czy wprowadzają z tym czym jest czyli polskim certyfikatem. Łatwo się psioczy ze nam nie pozwalają pytanie jak jest w innych krajach.
Chyba jesteśmy w UE to i normy powinny być ujednolicone a nie jakiś wymysł ,bo co że niby auta naszych producentów lepsze niż producentów w UE ?  Tak krawiec kraje (OSP Gmina ) jak mu kasy starczy. Auta producentów zachodnich nie są gorsze !!!  A jeśli chodzi o stan techniczny od tego są stacje diagnostyczne .  :kwit:

Offline jgk

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 568
Odp: Cnbop dla używanego auta w OSP
« Odpowiedź #13 dnia: Styczeń 14, 2020, 20:33:41 »
No tak mówisz przegląd ok niby unia ale przeglądu pojazdu nie zrobisz zagranicą i jakoś nikt nie ma pretensji co więcej angliki pomijając że kierownica nie po tej stronie ale da rade to przeskoczyć to już światła eliminują takie auto do przejścia przeglądu w Polsce gdybyś chciał nim jeździć.No i niby unia a jednak diagnostyka nie przepuści bo światła świecą nie w tą stronę.Jakoś nikt tego nie ujednolica bo z tego jest kasa, kasa, podatki, vat,instytucje,stołki,poparcia innymi słowy biznes.

Offline gallanonim

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 24
Odp: Cnbop dla używanego auta w OSP
« Odpowiedź #14 dnia: Styczeń 14, 2020, 20:39:45 »
Czy nasze lepsze od zagranicznych albo odwrotnie? Na pewno nasze samochody są dostosowane do norm i zwyczajów przyjętych w naszym pożarnictwie,  tak jak zagraniczne do norm i zwyczajów użytkownika. Sam bezsens cyrografów od uczonych z Józefowa polega na tym, że każdy samochód od nich cyrograf dostanie, aby tylko miał nasze nasady do węży, a zapłacić trzeba fortunę. Gdyby jeszcze były jakieś normy, co ma u nas w Polsce posiadać ma samochód pożarniczy, w jaki sposób i gdzie rozmieszczone, jeden obligatoryjny regulamin do tego, obowiązujący nie tylko PSP, ale całe pożarnictwo w ogóle, to skrupulatne badania uczonych z Józefowa miałyby jakiś sens. A tak, to przy panującej pod tym względem wolnej amerykance, gdzie nie tylko w OSP, ale nawet w jednostkach zawodowych utrzymuje się milion typów podwozi i dwa miliony zabudów, badanie wozów zagranicznych na określające ogólniki i oczywiste oczywistości normy to śmieszność

Offline jgk

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 568
Odp: Cnbop dla używanego auta w OSP
« Odpowiedź #15 dnia: Styczeń 14, 2020, 21:28:22 »
Cytuj
Czy nasze lepsze od zagranicznych albo odwrotnie?
Tego nie wiem ale może to coś wyjaśni dlaczego jest tak a nie inaczej czy aktualne nie wiem.
 
Cytuj
https://www.cnbop.pl/wydawnictwa/ksiazki/system_dopuszczen_i_odbiorow.pdf
Czy jest robione coś więcej ..............?
« Ostatnia zmiana: Styczeń 14, 2020, 21:32:52 wysłana przez jgk »

Offline mariuszp

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 672
Odp: Cnbop dla używanego auta w OSP
« Odpowiedź #16 dnia: Styczeń 15, 2020, 08:28:56 »
Problem z dopuszczeniami CNBOP polega przede wszystkim na jednym mamy rozporządzenie odnośnie świadectw z roku 2010 - było one opracowywane w latach 2007-2009 - w roku 2014 pamiętam spotkanie z Gen. Kowalskim który obiecywał wprowadzenie nowelizacji na dniach - generał od kuchni japońskiej przetrzymał nowelizację rozporządzenia w biurku nie robiąc w temacie nic  mamy rok 2020 i nadal w temacie cisza - CNBOP ma skrepowane ręce rozporządzeniem , które może tylko i wyłącznie zmienić KG PSP więc pod ten adres trzeba składać pytania - pan generał od kuchni japońskiej obiecał że świadectwo dla OSP na uzywany samochód ma kosztować 10.000 PLN tylko zapomniał o paru drobiazgach
- CNBOP jest jednostką samofinansująca
- koszty samej dokumentacji dopuszczającej ( nie badań) określa Minister na podstawie średniego wynagrodzenia w przemyśle a te wzrosło w ostatnich latach o 80%
koszty dopuszczenia samochodu nowego są niższe od używanego ponieważ producent podwozia dostarcza  wielu dokumentów gotowych a producenci aut używają sprzętu który już został przebadany i nie stanowi kosztu ( autopompy,proporcjonery, działka itd)
dla auta używanego do którego jedyny dokument to dowód rejestracyjny badanie w CNBOP to wyzwanie z którym nie tylko nie za bardzo wiedzą co zrobić ale nie mają tez dostatecznie wolnego czynnika ludzkiego
KG możę sobie wszystko wymyślić więc ma szansę błysnąć jak rozwiązać problem aut używanych w OSP administracyjnie bez angażowania w to CNBOP - może minimalny wiek auta , kraje EU , silnik mają mądre głowy dadzą rade :)
 

Offline Fistach

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.306
Odp: Cnbop dla używanego auta w OSP
« Odpowiedź #17 dnia: Styczeń 15, 2020, 08:39:16 »
KG możę sobie wszystko wymyślić więc ma szansę błysnąć jak rozwiązać problem aut używanych w OSP administracyjnie bez angażowania w to CNBOP - może minimalny wiek auta , kraje EU , silnik mają mądre głowy dadzą rade :) 
Nie zrobi tak bo trzeźwo myślące OSP, znające się na sprzęcie i taktyce nie będa chciały auta od polskiego producenta tylko będą wolały kupić 10 - 15 letnie OSP z Austrii czy Niemiec, odświeżyć zabudowę kupując nowe uchwyty na sprzęt, montując nowe sygnały świetlne i dźwiękowe - i to za 1/3 lub 1/4 ceny nowego polskiego samochodu bojowego ;) Będą miały te jednostki patenty, których do dziś nie ma u polskich producentów.

I tutaj nasuwa się pytanie które już kiedyś zadałem czy polscy producenci robią auta dla zagranicznych straży zapewne tak oraz  czy oni kupują nasze używane auta ? Jeśli tak, to czy owe  pojazdy mają  narzucone wymagania danego kraju  i wprowadzają auto z swoimi normami i pod tym katem auto są budowane przerabiane certyfikowane czy wprowadzają z tym czym jest czyli polskim certyfikatem. Łatwo się psioczy ze nam nie pozwalają pytanie jak jest w innych krajach.
Chyba jesteśmy w UE to i normy powinny być ujednolicone a nie jakiś wymysł ,bo co że niby auta naszych producentów lepsze niż producentów w UE ?  Tak krawiec kraje (OSP Gmina ) jak mu kasy starczy. Auta producentów zachodnich nie są gorsze !!!  A jeśli chodzi o stan techniczny od tego są stacje diagnostyczne .  :kwit:
Normy są ujednolicone. Problem polega na tym, że każdy kraj członkowski, do ujednoliconych norm może dołożyć dodatkowe swoje obostrzenia, z założeniem, że nie są gorsze niż to co zalecają normy UE. Więc jeśli KG wymyśli, że na aucie mają być 3 szybkie natarcia to taki zapis (choć bezsensowny) możemy (prawnie) mieć.

Offline Radhezz

  • Semper Paratus
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.566
  • Płeć: Mężczyzna
  • OSP i nie tylko...
Odp: Cnbop dla używanego auta w OSP
« Odpowiedź #18 dnia: Styczeń 15, 2020, 10:29:10 »
Temat wałkowany od lat, tylko wraca okresowo.

Certyfikaty już od dawna nie mają żadnej wartości merytorycznej. Także to wszystko w zasadzie się nadaje do zaorania tylko, bo certyfikacja nie powinna też dotyczyć nowych samochodów. CNBOP ewentualnie powinien się zająć opracowywaniem zarówno częściowych i całościowych wzorcowych SIWZ-ów, ale z zastrzeżeniem, że ostateczny wybór odnośnie stosowania opracowanych zapisów należał by wyłącznie do zamawiającego. Innymi słowy: co by chciał, to by zostawił, co by chciał to by dodał, a co nie pasuje to by wywalił. Dzięki temu każda jednostka mogłaby sobie zamówić/kupić taki wóz jakiego potrzebuje na swoim terenie przy miejscowych uwarunkowaniach, a nie taki jaki dostał cyrograf. To już nie te czasy że na cały kraj były produkowane 2 typy wozów jeden GCBA i jeden GBA, a jak coś trzeba było przerobić to się modyfikowało na własną rękę - to nie komuna. W tej chwili idiotyczne są przepisy które wykluczają z użytkowania pojazdy nie spełniające np. normy emisji Euro 6, albo mające kabinę na więcej niż 6 osób.

A te bzdury o bezpieczeństwie, to można tylko śmiechem zbyć - bo o tym czy pojazd jest bezpieczny w ruchu decyduje diagnosta, ewentualnie z rzeczoznawcą, a nie wysokość nasady tłocznej od ziemi.
Kierowca CE. Niegdyś ambitny, a teraz tylko OSP i szeregowy rezerwy. I to też w wolnej chwili tyko.
Powyższy post wyraża opinię autora w dniu dzisiejszym. Autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podania przyczyny.
Oświetlenie i nagłośnienie ostrzegawcze - montaż, naprawa, modyfikacje => OGŁOSZENIE