Autor Wątek: elektormobilność- czy mamy problem?  (Przeczytany 8691 razy)

Offline vade

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 217
elektormobilność- czy mamy problem?
« dnia: Wrzesień 24, 2019, 11:24:16 »
https://motoryzacja.interia.pl/raporty/raport-samochody-elektryczne/samochodyelektryczne/news-splonelo-bmw-i8-i-strazacy-maja-problem,nId,3219016

Witam. Jak w waszych jednostkach jesteście przygotowywani do działań z udziałem tego typu pojazdów? Czy są już jakieś szkolenia? Czy producenci samochodów przesyłają materiały dotyczące procedur  w trakcie wypadków czy pożarów? Itd.
Z artykułu wynika,że wody nie powinno się używać, a zagrożenie pożarem duże. Co z bezpieczeństwem osób uwięzionych w pojazdach w trakcie wypadku? Wydobycie takich osób trwa czasami kilkanaście min. co jak w trakcie dojdzie do przegrzania baterii , które wywołają pożar? Co z bezpieczeństwem ratowników?   

Offline sismondi

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 398
Odp: elektormobilność- czy mamy problem?
« Odpowiedź #1 dnia: Wrzesień 24, 2019, 14:03:15 »
Nasz kraj nie jest jeszcze gotowy na takie pojazdy więc dopóki nie stworzy się warunków do eksploatacji pojazdy te nie powinne być sprzedawane u nas ponieważ stwarzają zagrożenie .....

Offline radk177

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 284
Odp: elektormobilność- czy mamy problem?
« Odpowiedź #2 dnia: Wrzesień 24, 2019, 14:13:54 »
Tutaj ciekawa publikacja o hybrydach i elektrykach, może się przydać do doskonalenia zawodowego w JRG. https://www.ppoz.pl/index.php/ratownictwo-i-ochrona-ludnosci/1892-hybrydy-na-drodze

Offline młody13

  • "Wolność nie jest dana raz na zawsze. Trzeba ją stale zdobywać na nowo...” Św. Jan Paweł II
  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 729
Odp: elektormobilność- czy mamy problem?
« Odpowiedź #3 dnia: Wrzesień 24, 2019, 14:52:25 »
Nasz kraj nie jest jeszcze gotowy na takie pojazdy więc dopóki nie stworzy się warunków do eksploatacji pojazdy te nie powinne być sprzedawane u nas ponieważ stwarzają zagrożenie .....

Zgadzam się z kolegą https://demotywatory.pl/4918387/W-Holandii-zapalil-sie-hybrydowy-BMW-i8-Ugasic-samochod Nie mamy takich zestawów . :gwiazdki:

Offline Fireman81r

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 69
Odp: elektormobilność- czy mamy problem?
« Odpowiedź #4 dnia: Wrzesień 24, 2019, 20:06:57 »
Pojawiły się już skrypty z procedurami postępowania w zdarzeniach z pojazdami hybrydowymi/elektrycznymi, póki co jeszcze oficjalnie nie obowiązują, jak znajdę link do tych procedur to wrzucę.

Offline Fistach

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.340
Odp: elektormobilność- czy mamy problem?
« Odpowiedź #5 dnia: Wrzesień 25, 2019, 08:21:39 »
Nasz kraj nie jest jeszcze gotowy na takie pojazdy więc dopóki nie stworzy się warunków do eksploatacji pojazdy te nie powinne być sprzedawane u nas ponieważ stwarzają zagrożenie .....
hahahahaha dobre ;)

Materiałów, zwłaszcza w języku angielskim czy niemieckim jest mnóstwo (a pierwsze jakie się pojawiały - albo inaczej - pierwsze na które natrafiłem i posiadam sa z 2004 roku (15 lat temu - nie zdążyliśmy się przygotować w 15 lat to chyba w kolejne 15 nie zdążymy). Wystarczy poświęcić chwilę czasu żeby się z nimi zapoznać i przygotować polskojęzyczne materiały, a następnie rozesłać po jednostkach. Przedstawiciele producentów samochodów hybrydowych czy elektrycznych też chętnie podjadą np. przy okazji warsztatów z ratownictwa technicznego.

Offline Fireman81r

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 69
Odp: elektormobilność- czy mamy problem?
« Odpowiedź #6 dnia: Wrzesień 25, 2019, 12:17:05 »
Tak, materiałów jest mnóstwo ale mi chodziło o takie które rekomenduje KG PSP, które to mogą obowiązywać bo na identycznym wzorze obowiązuje już postepowanie z acetylenem. W zasadach jest postepowanie z w/w pojazdami podczas wypadku, pożaru i zatopienia jak i to, jakie informacje powinny być zawarte w protokole przekazania miejsca zdarzenia podczas tych przypadków.

Offline sismondi

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 398
Odp: elektormobilność- czy mamy problem?
« Odpowiedź #7 dnia: Wrzesień 25, 2019, 13:54:35 »
Nasz kraj nie jest jeszcze gotowy na takie pojazdy więc dopóki nie stworzy się warunków do eksploatacji pojazdy te nie powinne być sprzedawane u nas ponieważ stwarzają zagrożenie .....
hahahahaha dobre ;)

Materiałów, zwłaszcza w języku angielskim czy niemieckim jest mnóstwo (a pierwsze jakie się pojawiały - albo inaczej - pierwsze na które natrafiłem i posiadam sa z 2004 roku (15 lat temu - nie zdążyliśmy się przygotować w 15 lat to chyba w kolejne 15 nie zdążymy). Wystarczy poświęcić chwilę czasu żeby się z nimi zapoznać i przygotować polskojęzyczne materiały, a następnie rozesłać po jednostkach. Przedstawiciele producentów samochodów hybrydowych czy elektrycznych też chętnie podjadą np. przy okazji warsztatów z ratownictwa technicznego.
hahaha to dlaczego do tej pory nic nie ruszyło w tym kierunku tak przyjadą i spalimy samochód elektryczny albo hybrydowy ......;)

Offline vade

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 217
Odp: elektormobilność- czy mamy problem?
« Odpowiedź #8 dnia: Wrzesień 27, 2019, 10:29:41 »
Producenci poj. elektrycznych na pewno nie będą chętnie opowiadać jakie to zagrożenie niesie  kolizja w takim samochodzie. To są nowe i bardzo kosztowne zabawki, od których nie należy odstraszać, a przyciągać bogatych nabywców. Druga sprawa to ekologia, bo przy pożarze takiego samochodu wylanie 11 czy 17 ton wody do tego stworzenie dodatkowego zagrożenia  ekologicznego, bo ta woda po zajściu w reakcję z tymi bateriami gdzieś musi spłynąć, to chyba nie wiele ma wspólnego z ekologią , o której tyle się mówi i reklamuje. Tu nasuwa sie pytanie czy na miejsce takiego pożaru wzywać pluton chemiczny w celu rozpoznania tego zagrożenia i ewentualnego usunięcia?

To,że są jakieś materiały na ten temat, no dobra, ale my ponoć jesteśmy służbą profesjonalną działająca w oparciu o procedury, wytyczne itd. A w tym  przypadku jak i w wielu innych okazuje sie ,że jesteśmy dyletantami. Tutaj kłania się brak nowoczesnego szkolenia w PSP.

W krajach takich jak Niemcy,Belgia, Holandia czy Francja strażacy mogą sobie pozwolić na zatopienie takiego pojazdu w kontenerze z wodą lub innego rodzaju improwizacje, bo nie są obciążeni pisaniem z byle gówna analizy, do tego dochodzi ubezpieczyciel no i producent.
Ogólnie rzecz ujmując nadchodzi nowe dla nas znane tylko ze słyszenia, a trzeba powiedzieć ,że Polska to kraj do którego chętnie sprowadzane są samochody używane niejednokrotnie po kolizjach do tego naprawiane po kosztach i to takie auta będą stanowić zagrożenie.

PS. szkoda, że ten temat został przeniesiony bo sprawa aktualna i rozwojowa

Offline Fistach

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.340
Odp: elektormobilność- czy mamy problem?
« Odpowiedź #9 dnia: Wrzesień 27, 2019, 19:06:27 »
hahaha to dlaczego do tej pory nic nie ruszyło w tym kierunku tak przyjadą i spalimy samochód elektryczny albo hybrydowy ......;)

no to już nie do mnie pytanie ;)

Producenci poj. elektrycznych na pewno nie będą chętnie opowiadać jakie to zagrożenie niesie  kolizja w takim samochodzie. To są nowe i bardzo kosztowne zabawki, od których nie należy odstraszać, a przyciągać bogatych nabywców. Druga sprawa to ekologia, bo przy pożarze takiego samochodu wylanie 11 czy 17 ton wody do tego stworzenie dodatkowego zagrożenia  ekologicznego, bo ta woda po zajściu w reakcję z tymi bateriami gdzieś musi spłynąć, to chyba nie wiele ma wspólnego z ekologią , o której tyle się mówi i reklamuje. Tu nasuwa sie pytanie czy na miejsce takiego pożaru wzywać pluton chemiczny w celu rozpoznania tego zagrożenia i ewentualnego usunięcia?
Ale przecież przyjeżdżają np. na ostatnie warsztaty w jednej z JRG czy na Rescue Days.

To,że są jakieś materiały na ten temat, no dobra, ale my ponoć jesteśmy służbą profesjonalną działająca w oparciu o procedury, wytyczne itd. A w tym  przypadku jak i w wielu innych okazuje sie ,że jesteśmy dyletantami. Tutaj kłania się brak nowoczesnego szkolenia w PSP.
No to skoro są materiały, są dostępni producenci to należy wypracować zalecenia (nie lubię słowa procedury) odnośnie takich działań.


Offline Peter134

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 8
Odp: elektormobilność- czy mamy problem?
« Odpowiedź #10 dnia: Wrzesień 28, 2019, 10:35:05 »
Jak zwykle będziemy uprawiać partyzantkę i druciarstwo. Na stronie producentów są instrukcje First responders/emergency response. Pomijając pożary takich samochodów, które jednak będą rzadsze od chociażby kolizji. I tu pojawia się cały problem każdy samochód ma inną procedurę zabezpieczania go. W zwykłych samochodach rozmieszczenie podstawowych elementów jest mniej więcej podobne-zbiornik paliwa z tyłu, ew.butla z gazem w bagażniku, czasem trzeba tylko akumulatora poszukać. Natomiast w samochodach elektrycznych, szczególnie się tu uczepię Tesli, sama procedura awaryjnego otworzenia maski(normalnie otwiera się elektrycznie) jest różna w zależności od modelu. :gwiazdki:

Offline Eqinox

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 6.543
Odp: elektormobilność- czy mamy problem?
« Odpowiedź #11 dnia: Wrzesień 28, 2019, 12:36:09 »
Nie wiem gdzie wy widzicie problem?
Dowódca musi mieć ubezpieczenie od błędnych decyzji a strażak OC (służbowe) i wtedy każdą Teslę otworzę w 2 minuty (lub szybciej) wystarczy łapka i stihl stal beton z diamentową tarczą a jak mało to ciężkie holmatro. 
Niech się PSP martwi czemu nie realizuje się szkoleń (i nie opracowuje procedur) w tym zakresie natomiast wałkuje się lanie wody na duże odległości jakby to był jakiś wyczyn.
PS. bardziej mnie martwią ostatnio domowe instalacje fotowoltaiczne niż auta typu Tesla. 
Ciężkie czasy tworzą silnych mężczyzn...
Silni mężczyźni tworzą dobre czasy...
Dobre czasy tworzą słabych mężczyzn...
Słabi mężczyźni tworzą ciężkie czasy...

Offline peterek

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.237
Odp: elektormobilność- czy mamy problem?
« Odpowiedź #12 dnia: Listopad 04, 2022, 19:34:30 »
https://e.autokult.pl/holek-odplynal-mowiac-o-elektrykach-zasiegi-jak-tylko-dajesz-prawdziwie-gazu-to-maleja-dwukrotnie,6829679438596608a
Ciekawa i zaburzająca "jedyny właściwy trend" wypowiedz Hołka. Artykuł raczej słaby, ale ciekawe są niektóre komentarze pod artykułem.
pozdrawiam