Backdraft mylisz się odnośnie norm wahadłowych. Zawsze jest tak że jak wchodzi nowa norma to zastępuje ona poprzednią starszą. Tak jest zawsze, i w każdej nowej normie, rozporządzeniu, ustawie jest zapis że zastępuje ona starą. I taki też jest zapis w nowej normie która jest oznaczona
PN-EN 1846. Jednakże wprowadzenie nowej normy spowodowałoby maleńki
burdel toteż zdedydowano się zastosowa tzw. wariant wahadłowy tj. możliwośc stosowania albo starej albo nowej normy, ale
nigdy obu jednocześnie!!! W praktyce stosuje się stary system oznakowania ponieważ taki wszedł nam już w "w krew". A nowe oznakowanie? jest trochę dłuższe i dla nowicjuszy jest lekko
skomplikowane.
Tak więc stara norma to: PN-79/M-51300,
nowa norma to: PN-EN 1846-1:2000 Samochody pożarnicze. Podział i oznaczenie
Norma ta jest oficjalnym tłumaczeniem normy europejskiej EN 1846-1:1998.
Norma europejska EN 1846-1:1998 została przyjęta przez Europejski Komitet Normalizacyjny (Comite Europeen de Normalisation) dnia 11 grudnia 1997r. Zgodnie z wewnętrznymi przepisami CEN/CENELEC członkowie CEN są zobowiązani do nadania normie europejskiej statusu normy krajowej, bez wprowadzania jakichkolwiek zmian[/I
Tak w dużym skrócie to nowa norma dzieli pojazdy pożarnicze na:
a) w zależności od masy rzeczywistej całkowitej pojazdu (MMR) (tzn.
- lekkie (L) 2t <MMR<= 7,5t
- średnie (M) 7,5t <MMR <=14t
- ciężkie (S) 14t<MMR
I tu pojawia się pytanie co zrobi jeśli mamy samochód operacyjny który waży (razem z kierowcą, ponieważ do MMR pojazdów dodajemy również wagę kierowcy (75kg)) 1900kg? Odpowiedz jest prosta. Wrzucamy do auta 4 worki cementu (po 25kg każdy) i już mamy pojazd lekki!!!
w zależności od zdolności do poruszania się na odpowiednich nawierzchniach:
- drogowe (miejskie),
- uterenowione,
- terenowe.
To co podałem wyżej to jest duży skrót.
Dla przykładu podam że:
cysterna czyli GCBAM 18/8 będzie miec oznaczenie wg nowej normy PN -EN 1846-1 S-1-2-18000-8,
Typowy jelcz GCBA 5/24 może mie takie oznaczenie PN-EN 1846-1 S-1-6-5000-8/2400-0
IVECO MAGIRUS DLK-37 Vario CC
Na podwoziu IVECO Euro Cargo 150E27 czyli popularne SD 37 bedzie tak miało PN-EN-1846-1 M-1-3-37/17-0-1
a RENAULT KERAX 370.19 dCi rok prod. 2003 czyli GCBA 4,5/32 tak PN-EN 1846-1 S-2-6-4500-8