Znalazłem coś takiego.Informacja jaką ZOSP RP przekazuje na swojej stronie.
Zgodnie z założeniami ustawodawcy celem ustawy jest uchylenie wymogu ukończenia kursu dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi przez funkcjonariuszy Państwowej Straży Pożarnej, Policji, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Służby Więziennej i Inspekcji Transportu Drogowego oraz
przez osoby kierujące pojazdami uprzywilejowanymi OSP. Wprowadzone zmiany świadczą o tym, że legislator skłania się ku stanowisku, iż kierujący pojazdami uprzywilejowanymi w służbach mundurowych i OSP nabywają niezbędne umiejętności już w ramach szkoleń wewnętrznych.Obowiązkowe ukończenie kursu dla kierujących pojazdami uprzywilejowanym i przez członków OSP byłoby jedynie powtórzeniem nabytych umiejętności w ramach tych szkoleń.
Obowiązek przechodzenia kursów dla innych osób kierujących pojazdami uprzywilejowanymi (np. ratownictwa medycznego) został utrzymany, ponieważ osoby te nie uzyskiwały odpowiednich umiejętności w ramach szkoleń wewnętrznych.
Członek OSP nie musi posiadać ukończonego kursu dla kierujących po jazdami uprzywilejowanymi, które miały prowadzić ośrodki doskonalenia techniki jazdy stopnia wyższego.
Szkolenia kierowców pojazdów uprzywilejowanych OSP będą prowadzone przez Państwową Straż Pożarną. Tak jak jest to czynione dotąd.
Szkolenia członków OSP odbywają się na podstawie dokumentu pod nazwą
„System szkolenia członków ochotniczych straży pożarnych biorących bezpośredni udział w działaniach ratowniczych” zatwierdzonego przez Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej przy akceptacji Prezesa Zarządu Głównego ZOSP RP.
Zatem wedle przepisów:
By móc kierować pojazdem uprzywilejowanym OSP od 4 stycznia 2016 r. członek OSP musi:
1) mieć ukończone 21 lat,
2 )posiadać prawo jazdy odpowiedniej do rodzaju pojazdu kategorii,
3) uzyskać orzeczenia:
a) lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem uprzywilejowanym,
b) psychologiczne o braku przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdem uprzywilejowanym,
4) posiadać zaświadczenie wydane przez gminę potwierdzające, że ma być kierującym pojazdem OSP,
5)posiadać zezwolenie na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym w zakresie określonej kategorii prawa jazdy.
Tyle wedle interpretacji przez ZOSP RP i przepisów.
Natomiast patrząc na w/w warunki jakie trzeba spełnić aby zostać kierowcą w OSP , należało by dodać że zezwolenie "wkładkę" o której jest mowa w punkcie 5, otrzymamy pod warunkiem że mamy ukończony kurs "Szkolenie kierowców- konserwatorów sprzętu ratowniczego OSP " które jest w
SYSTEMie SZKOLENIA CZŁONKÓW OCHOTNICZYCH STRAŻY POŻARNYCH BIORĄCYCH BEZPOŚREDNI UDZIAŁ W DZIAŁANIACH RATOWNICZYCH.
I takie zaświadczenie powinno się załączyć do wniosku o wydanie wkładki zamiast zaświadczeń o kursie podstawowym lub uzupełniającym.
Jak wynika z informacji ukończenie tego kursu jest równoznaczne z ukończeniem kursu na pojazdy uprzywilejowane co jednocześnie daje uprawnienia do prowadzenia wszystkiego.
Od siebie dodam że w przypadku wielu osób pozostaje jednak nie smak braku równości w konfrontacji między formacjami mundurowymi a społeczeństwem cywilnym, które za podobny kurs musi zapłacić.
To jest dopiero uczciwe podejście ustawodawcy w przypadku pozyskiwania uprawnień i wykorzystywania ich do celów prywatnych. Potem dziwimy się że społeczeństwo wytyka służbom mundurowym wiele spraw, ale ten przypadek po raz kolejny daje przykład dlaczego tak jest.
Jednak muszę przyznać że nie miałem racji jeśli idzie o prowadzenie na wkładkach z OSP itd.opierając się oczywiście na powyższej informacji którą uważam za wiarygodną.