Mamy pewien problem. W zeszłym roku, za środki własne OSP kupiliśmy samochód pożarniczy(stanowi on własność OSP a nie Gminy), który wymaga kilku napraw oraz przeróbek. Szacujemy, że koszt tych prac wyniesie ok. 15-20 tys zł. W związku z tym planujemy się zwrócić do Gminy o dotację celową na ramont i doposażenie tego auta. No i tu właśnie zaczynają się schody. Wójt twierdzi, że nie można udzielić nam takiej dotacji, ponieważ wcześniej musiałby rozpisać konkurs dla organizacji pozarządowych na zlecenie zadań własnych gminy (ochrona p.poż) i dopiero wówczas można przekazywać dotacje organizacji, która taki konkurs wygra. Z kolei ustawa o ochronie przeciwpożarowej w art. 32 ust.2 nakłada na gminę obowiązek ponoszenia kosztów wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i utrzymania gotowości bojowej ochotniczej straży pożarnej.
I teraz moje pytanie: czy gmina może udzielić nam tej dotacji, czy też może powinna zapłacić za naprawę z własnego budżetu? Osobiście przypuszczam, że w tym przypadku konkurs jest zbędny, ale jeżeli się mylę proszę o sprostowanie. Dodam tylko, że jesteśmy w KSRG, posiadamy status organizacji pożytku publicznego i po remoncie zamierzamy przekazać ten samochód na własność Gminie. Pewnie ktoś się zastanowi, dlaczego nie chcemy go przekazać przed remontem? Odpowiedź jest prosta, ponieważ: po pierwsze chcemy go zrobić tak żeby spełniał nasze oczekiwania (co będzie trudne, gdy będzie remontować i doposażać go Gmina), a po drugie za te same pieniądze zrobimy więcej, ponieważ gmina zapłaci za niektóre rzeczy 22% VAT , a my 7%.