Chciałem się podzielić z wami moją wiedzą na temat BRAM garażowych. Myślę, że informacje – bardzo ogólne - które zaraz tu przedstawię mogą być przydatne wszystkim tym, którzy planują kupić nową bramę do strażnicy.
1. Jaką wybrać?? Chcąc kupić bramę musimy wiedzieć, CO chcemy mieć. Jak kraj szeroki cała masa producentów i pośredników oferuję szeroką gamę bram. Są bramy otwierane w górę oraz na boki. Najbardziej jednak funkcjonalne są te otwierane w górę. Dlatego polecam wszelkiego typu bramy segmentowe.
Jak sama nazwa wskazuje brama składa się z paneli (segmentów) połączonych ze sobą zawiasami. Bramę unoszona jest na linkach stalowych. Panele wykonane są najczęściej z blachy stalowej z wypełnieniem z pianki poliuretanowej.
2. Na co zwracać uwagę przy składaniu zamówienia.OK. Podjęliśmy decyzję – kupujemy bramę segmentową znaleźliśmy dostawcę i już pojawił się uśmiechnięty przedstawiciel handlowy.
Zaczyna pomiary – przyjrzyjcie się czy „ściąga” wymiar dokładnie! Nie mówcie mu, co ma robić, ale okażcie niezadowolenie, gdy robi to niedbale – z doświadczenia wiem, że najwięcej kłopotów z realizacją zamówienia są właśnie niedokładnie ściągnięte wymiary.
I teraz pierwsze schody. Zwróćcie uwagę, jakiego typu zaproponuje wam prowadzenie, (czyli jak i gdzie przemieści się brama po otwarciu). Rozróżniamy następujące typy:
PROWADZENIE NORMALNE – standardowe rozwiązanie, stosowane wszędzie tam gdzie mamy do dyspozycji około 500mm nadproża (odległość od górnego progu do sufitu). Panele po otwarciu leżą równolegle do sufitu.
PROWADZENIE PIONOWE – brama otwiera się pionowo w górę. Warunkiem zastosowania tego rozwiązania jest wysokość nadproża wielkości bramy, – czyli inaczej rzecz biorąc brama musi się zmieścić w całości na ścianie nad otworem.
PROWADZENIE NISKIE – dysponujemy nadprożem odpowiednio niższym niż jakieś 500mm. Brama otwiera się w podobny sposób jak przy prowadzeniu standardowym tyle, że inaczej rozwiązany jest sposób zamontowania i konstrukcji. Wał ze sprężynami, (które ciągną bramę)może wówczas zamontowany być w innym miejscu.
PROWADZENIE WYSOKIE – To jak by połączenie pionowego ze standardowym. Do jakiegoś momentu brama otwiera się „po ścianie” dopiero na jakiejś tam wysokości łamie się pod sufitem.
PROWADZENIE PRZYDACHOWE – brama otwiera się po skosie dachu, (jeśli takowy jest).
Nie dajcie sobie wmówić, że najlepszy będzie standard i już. Sprawdźcie, jakie są możliwości. Podam przykład. Założenie brama ma mieć 2500mm szerokości i 3200mm wysokości. Dysponujecie garażem o wysokości 4300mm, czyli de facto macie jakieś 1100mm nadproża. Zastosowanie opcji standard będzie ok., ale sprawi, że prowadnice poziome, (czyli elementy, na które wjedzie brama po otwarciu) zwisać wam będą z sufitu na około metrowej długości podwiesiach. Uwierzcie mi praktyczniej jest zastosować wówczas prowadzenie wysokie. Zyskujemy wtedy więcej przestrzeni nad samochodem przy otwartej bramie i oczywiście widok estetyczny jest lepszy.
Jeśli już wiecie, jakie prowadzenie pora na napęd bramy. Jeśli chodzi o ręczne – sprawa jest prosta – montują wam łańcuch i po sprawie. Nad otwieraniem ręcznym nie ma, co się rozpisywać. Jeśli natomiast decydujecie się na napęd elektryczny z góry musicie wiedzieć, jakie dodatkowe opcje chcecie mieć. Jeśli chcecie by brama automatyczne otwierała się w górę a w dół zjeżdżała przy przytrzymanym guziku wystarczy wam tak zwane sterowanie standard, czyli tak zwane 24v. I teraz uwaga przy tego typu sterowaniu brama nie może automatycznie zamykać się!! Przepisy mówią dokładnie: brama podczas automatycznego zamykania natrafiając na przeszkodę ma zatrzymać się i niezwłocznie otworzyć się – i to do pełnego otwarcia. Sterownik standardowy może pracować w automacie jednak przy natrafieniu na przeszkodę zatrzyma się tylko – jest to nie zgodne z przepisami.
Sterowanie bramy, które ja znam dobrze i mogę polecać to firmy GFA o oznaczeniu TS961. Wszechstronne. Współpracuje z wieloma urządzeniami. Można podłączyć do bramy fotokomórki, radary, otwieranie zdalne, pętle indukcyjne, konsole, stacyjki, dodatkowe tastery. Z bramą można sprzęgnąć światła ostrzegawcze, instalację wentylacyjną, syreny i masę innych urządzeń. Rozwiązanie TS961 jest sprzedawane jako opcja droższa jednak polecam. Jeśli zdecydujecie się na nie, a wiecie, że często chlapiecie wodą po garażu weźcie je w obudowie o zwiększonej odporności na wilgoć, (IP65 będzie ok.)
No to mamy już bramę, wiemy, jakie prowadzenie, wybraliśmy napęd i sterowanie. Możemy pomyśleć o przeszkleniach blatów. Mamy do dyspozycji dwa rozwiązania: Pierwsze to okienka w blacie a drugie to całe blaty wykonane z aluminiowej panoramy.
Panoramy
Cała brama z panoram
Osobiście odradzam okienka – okropnie wyglądają a panorama prezentuje się doskonale!!
W bramie możemy zamontować furtkę. Moja uwaga, – jeśli nie musimy koniecznie nie róbmy tego. Z furtkami zawsze jest po pewnym czasie problem…
3. Podpisujemy zamówienie.Uśmiechnięty przedstawiciel przedstawił wam ofertę „góra” wyłożyła kasę. Podpisujecie zamówienie. I teraz bardzo ważna sprawa – dokładnie przeczytajcie protokół uzgodnień montażowych!! Są w nim najczęściej takie zapisy, że klient ma przygotować zasilanie do bramy, ma być taka i taka wtyczka. W uwagach, jeśli przedstawiciel pozostawi zapis, że są krzywe ściany musicie je „po prostować”. Czytajcie dokładnie, bo tam również są zapisy o karach umownych. Niech przedstawiciel firmy tłumaczy wam punkt po punkcie – tekst, że to standardowa umowa niech powie teściowej.
4. Realizacja zamówienia.Często trwa to jakieś od 3 do nawet 8 tygodni. Ale jak już będzie zbliżał się ten dzień skontaktuje się z wami ktoś z serwisu – najczęściej na około 14 dni przed zaplanowanym montażem. Wypyta was czy jesteście przygotowani do montażu. Kiedy można przywieść bramę i poda termin, kiedy ten montaż odbędzie się. Moja osobista prośba – dla takiego człowieczka bądźcie mili… On jest ostatni na linii frontu. Czasami ktoś najzwyczajniej spieszy sprawę a on musi jakoś próbować poukładać wszystkie niezależne od niego elementy. Nie wdzięczna praca uwierzcie mi.
„I ndejszla wiekopomna chwila” brama u was, godzina 8, przed garaż zajeżdża bus wychodzi wesoła ekipa (dwuosobowa) chłopaków od montażu. Najpierw wyciągają papiery, metrówki i zaczynają pomiary. Zwracałem uwagę na dokładność ściągania wymiarów. Niestety przygoda z bramą niekiedy w tym momencie się kończy – brama ni jak nie wlezie. Chłopaki wkurzeni bez dniówki, (bo nie zamontują), wy wkurzeni, bo opóźnienie. Brama wraca do firmy i znowu czekacie. Jednak, gdy wszystko jest ok. i nie ma przeszkód montaż średniej bramy nie trwa dłużej niż 8 do 10 godzin. Moja rada – zróbcie chłopakom kawę albo coś,.. Jeśli będziecie dla nich w porządku nie odwalą wam popeliny a może i zamontują lepiej niż standardowo.
5. Protokół przekazania technicznego.Brama jest zamontowana, śmiga w górę i w dół jak trzeba!! Zwróćcie uwagę na to czy: nie strzela przy otwieraniu, czy odbije wam się od ramienia (przy pracy automatycznej w dół), po otwarciu nie tańczy tam na górnych prowadnicach – nie powinna, sprawdźcie czy panele nie są porysowane. Wszystkie zastrzeżenia, jakie macie zapiszcie w protokole. Musicie go podpisać, bo jeśli nie zrobicie tego chłopaki otworzą bramę i zablokują. Wszystkie uwagi w protokole muszą zastać usunięte. Do momentu usunięcia możecie wstrzymać płatność za montaż.
6. SERWISCzęsto jest tak, że wraz z fakturom otrzymujecie DTR i gwarancję. Jest tam taki zapis: producent udziela 3 lat gwarancji na produkt pod warunkiem wykonania dwa razy do roku płatnych przeglądów technicznych na zlecenie klienta. Jeśli olewacie gwarancję nie ma tematu. Jeśli natomiast chcecie jej proponuję podpisać umowę serwisową. Wynegocjujecie lepszą cenę za usługę. Jeśli zdarzy wam się zapomnieć o przeglądzie bez niej tracicie gwarancję. Jeśli natomiast podpiszecie umowę serwisową domagajcie się zapisu, że to ONI mają tego pilnować i jest po sprawie. Dobrze zamontowana brama, serwisowana nie sprawia żadnych kłopotów.
PODSUMOWANIETo tylko zarys baaardzo obszernego tematu. Jeśli macie jakieś pytania chętnie odpowiem na nie.
Jako ciekawostkę podam, że jak wśród samochodów tak i wśród bram są Mercedesy. Nie pytajcie o cenę, ale taka brama to już najwyższa półka…, Bramy Butzbach podnoszone z włókna szklanego to:
• Cała powierzchnia bramy przepuszcza światło
• Wysoka stabilność przy nieznacznej wadze
• Niewielkie zapotrzebowanie powierzchni przy wszelkich wysokościach bram
• Opatentowana technika ze sprawdzoną instalacją bezpieczeństwa
Ale to już zupełnie inna historia.
http://www.butzbach.com/industrie/i_flash/Hubtor_2.swf