Co do pierwszego pytania - pierwszy wątek dot. wytycznych do informacji ze zdarzeń
- tak są inne wytyczne dot. uzupełniania informacji ze zdarzenia
- u nas w województwie zostały wdrożone poleceniem komendanta wojewódzkiego równocześnie wskazując odpowiedzialnych za meldunki oraz ich okresową kontrolę
Powstały po to, by bez problemu filtrować dany zakres zdarzeń nas interesujący, do tego był konsultowany w naszym wydziale operacyjnym z różnymi specjalistami (chemia, medyka, niezależni doradcy)
Do tego doprecyzowuje odpowiedzialność za meldunki i odpowiedzialnych.
Do tego jest porządek w województwie
PONIŻEJ TEKST TEGO CO OPRACOWALIŚMY U NAS
JEŚLI KTOŚ CHCE, PROSZĘ O WYKORZYSTANIE WE WŁASNYCH OPRACOWANIACH,
WSZYSTKO NAD CZYM JA PRACUJĘ JAK WIECIE PRZEKAZUJĘ DO WYKORZYSTANIA DLA WSZYSTKICH
Polecenie Komendanta Wojewódzkiego dot. wytycznych do informacji ze zdarzeń
W związku z pracami nad ujednoliceniem nazewnictwa obiektów oraz danymi zawieranymi w informacji ze zdarzeń, a także rodzajem tych zdarzeń
wprowadzam od dnia ………….r Wytyczne dot. uzupełniania danych w informacji ze zdarzenia. (dot. wybranych tematów zawartych w instrukcji)
Odpowiedzialnymi za poprawność sporządzonej informacji ze zdarzenia w odpowiednich wydziałach wskazuję:
Naczelnika Wydziału Operacyjnego – za poprawność informacji ze zdarzenia, przy którego likwidacji nie biorą udziału zastępy JRG, a dokumentację sporządza Dyspozytor w PSK/MSK.
Dowódca Jednostki Ratowniczo – Gaśniczej, na terenie chronionym przez daną jednostkę – za poprawność informacji ze zdarzenia, przy których biorą udział zastępy JRG, a dokumentację sporządza kierujący działaniami
Polecam osobom odpowiedzialnym okresową kontrolę poprawności zawartych danych w informacji ze zdarzenia jak również ciągłości meldunków w bazie danych.
Wytyczne dotyczące uzupełniania danych o obiekcie i rodzaju zdarzenia podczas wypełniania dokumentacji ze zdarzeń w poniższych przypadkach:
1. Zdarzenia związane z usuwaniem owadów
OSY, PSZCZOŁY, SZERSZENIE – w przypadku działań związanych z usuwaniem tych owadów miejscem zdarzenia jest obiekt, na którym (w którym) zagnieździły się owady i zagrażają życiu i zdrowiu ludzi tam przebywających, po myślniku dodajemy dużymi literami nazwę owada; należy przyjąć taki standard: Budynek mieszkalny/gospodarczy – OSY/PSZCZOŁY/SZERSZENIE na poddaszu/w ścianie/na drzewie itd.
2. Pożary
ZBOŻE, SŁOMA, RŻYSKO – obiektem prowadzenia działań w tym przypadku jest obiekt ZBOŻE, SŁOMA, RŻYSKO (pisane dużymi literami) z dopisaniem lokalizacji miejsca pożaru charakteryzującego niezbędnego do kodu działu obiektu i właściciela; należy przyjąć taki standard: ZBOŻE na pniu, SŁOMA po kombajnie, RŻYSKO itd.
STÓG – jeśli chodzi o pożar stogów piszemy dużymi literami: STÓG słomy / siana
TRAWA – pożar tego rodzaju piszemy wg. szablonu: TRAWA (dużymi literami) i dodatkowo dopuszcza się dopisać przed lub po tej nazwie miejsce zbliżające charakterystykę miejsca pożaru wg. szablonu: Nasyp kolejowy – TRAWA, Nieużytki/Pole/Łąka/Pobocze drogi – TRAWA, TRAWA na nieużytkach/polu/łące/poboczu drogi itp. Kod obiektu i właściciela nadajemy wg. miejsca pożaru trawy
POSZYCIE LEŚNE, TRAWA w lesie – obowiązkowo traktujemy te zdarzenia jako pożar lasu – rodzaj – pokrywy gleby.
3. Silne wiatry
KONAR DRZEWA, DRZEWO – dużymi literami piszemy te obiekty podczas zdarzeń związanych z silnymi wiatrami, np.: KONAR DRZEWA na jezdni (w liczbie pojedynczej – dokładną liczbę piszemy w opisówce), pochylone DRZEWO nad drogą, DRZEWO na drodze itp. Kod obiektu i właściciela w przypadku drzew i konarów na jezdni to: Jezdnia, droga, Pobocze itd., w przypadku pochylonych drzew - DRZEWO
Obowiązkowo podczas tych zdarzeń zaznaczamy rodzaj zdarzenia – silne wiatry (oczywiście, jeśli było spowodowane zagrożenie silnym wiatrem, nie był to zgorzel)
Podczas działań likwidacji zagrożeń na dachach, poddaszach itp. obiektem działań jest budynek mieszkalny/gospodarczy itp., dopuszczalne jest dodanie po myślniku opisu działań wskazujących usuwane zagrożenia np.: Budynek mieszkalny/gospodarczy – cegły na gzymsie/blacha na dachu/spadający eternit itd. Obowiązkowym również jest zaznaczenie rodzaju zagrożenia – silne wiatry.
4. Zdarzenia związane z opadami deszczu itp.
POMPOWANIE WODY – czynność tę dopisujemy dużymi literami po myślniku przy zdarzeniach tego rodzaju, ale obiektem działań jest Budynek mieszkalny/gospodarczy itd., dopuszcza się dodać skąd jest pompowana woda w celu bliższego opisu zdarzenia np.: Budynek mieszkalny/gospodarczy – POMPOWANIE WODY z piwnicy/kanału kablowego itd.
Obowiązkowo zaznaczamy w meldunku rodzaj zdarzenia – Opady deszczu, jeśli zdarzenie nastąpiło po opadach
Jeśli powyższe pompowanie wody w piwnicy wynikało z wybicia wody z gleby (NIE z zalanie piwnicy otworami po opadach deszczu – wtedy zaznaczamy rodzaj – Przybory wód)
Również wtedy, kiedy wyleje rzeka pobliska i wszystko będzie zalane itp
Zaznaczenie 2 rodzajów (Opad deszczu i Przybór wód) zdarzenia klasyfikuje dokładnie, iż w czasie wystąpienia zdarzenia zalanie piwnicy nastąpiło w związku z przyborem wody ( nie wlaniu się wody do piwnicy) po intensywnym opadzie deszczu.
5. Usuwanie plam substancji chemicznych (cieczy np. ropopochodnych)
PLAMA OLEJU – podczas zdarzeń usuwania zagrożenia związanego z rozlanymi substancjami tego typu na drogach, bez udziału środka transportu (nawet, jeśli przypuszczamy, że jest to z pojazdu mechanicznego) NIE ZAZNACZAMY rodzaju – w komunikacji drogowej, obiektem jest jezdnia, droga, pobocze itd. i taki kod obiektu i właściciela zaznaczamy, natomiast dopisujemy po myślniku co jest usuwane, np.: Droga krajowa/wojewódzka/powiatowa – PLAMA OLEJU
Podczas takich zdarzeń, jeśli na miejscu zdarzenia (lub w pobliżu) jest sprawca (pojazd) zanieczyszczenia drogi substancją niebezpieczną i posiadamy jego dane dopisujemy go do obiektu jako drugi i również kod obiektu i właściciela jako dodatkowy i dopiero wtedy zaznaczamy rodzaj – w komunikacji drogowej
6. Zagadnienie dot. ekologicznego rodzaju zagrożenia
zdarzenie ekologiczne jest wtedy gdy wystąpiło zanieczyszczenie substancjami chemicznymi:
- powierzchni ziemi np. gleby, poboczy dróg, rowów melioracyjnych itp., które mogą zanieczyścić środowisko naturalne
- akwenów
- atmosfery związkami chemicznymi np. na skutek awarii instalacji, cysterny, zbiornika, pojemnika itp., świadomego rozpylenia wystąpiła lub mogła wystąpić emisja substancji do atmosfery
- wód podziemnych
Nie jest zdarzenie ekologicznym, jeśli np. substancja chemiczna np. olej napędowy rozlany na ulicy, zostaje uprzątnięty i zneutralizowany (nie ma styku ze środowiskiem – zabezpieczono i uszczelniono studzienki deszczowe oraz rewizyjne układu kanalizacyjnego)
7. Dane o zdarzeniach medycznych
Zdarzenie medyczne- miejscowe zagrożenie podczas którego występuje zagrożenie dla życia i zdrowia ludzkiego i konieczne było udzielanie przedlekarskiej lub lekarskiej pomocy medycznej poszkodowanym, przez ratowników podmiotu systemu. Jeżeli więc w zdarzeniu osobom poszkodowanym pomocy udzielały wyłącznie podmioty spoza KSRG, np. pogotowie ratunkowe, a siły PSP i OSP nie uczestniczyły w żadnej czynności ratowniczej związanej z udzielaniem pomocy osobom poszkodowanym - zdarzenie to nie może zostać zakwalifikowane jako medyczne (mimo tego, że były osoby poszkodowane).
Niezależnie od tego kto osobom poszkodowanym udzielał pomocy wypełnia się rubryki dotyczące udzielanej pomocy medycznej oraz liczby rannych w zdarzeniu (ranny to każda osoba, którą przekazano personelowi służby zdrowia – niekoniecznie potem zabrana do szpitala)
W celu analizy pomocy udzielanej przez zastępy OSP w rubryce z imieniem i nazwiskiem koordynującego działaniami medycznymi należy wpisać za nazwiskiem druha udzielającego pomocy dużymi literami „OSP” (przypominamy, iż w sytuacji braku na miejscu zdarzenia lekarza koordynatora, koordynacja medycznych działań ratowniczych należy do KDR z ramienia PSP lub OSP – Wytyczne do organizacji ratownictwa medycznego w KSRG, część II pkt. 11)
Jeśli pomocy poszkodowanym udziela tylko pogotowie, należy wypełnić rubrykę odnośnie koordynacji działań medycznych wpisując (w miarę możliwości) nazwisko lekarza udzielającego pomocy.
Ewakuacja – zawsze zaznaczamy, jeśli ratownicy PSP lub OSP przemieszczali osobę poszkodowaną, w rozumieniu że jego obecność w tym zastanym miejscu stanowi dla niego zagrożenie dla zdrowia lub życia.
8. Samochody POLICYJNE
- nie jako sprzęt specjalistyczny (bo są to sam. osobowe), lub jak dojedzie prokurator samochodem POLICJI (w nowej wersji EWID-ST jest Policja, ale nie cały kraj posiada ten program – to są dane na potrzeby SWD)
- specjalistycznym sprzętem jest np. pomoc drogowa, samolot medyczny itp.
9. Osy, pszczoły, szerszenie
– przypuszczalna przyczyna zdarzenia zawsze wpisujemy: nietypowe zachowanie zwierząt – kod 32
10. zakładka samoloty/śmigłowce
– ilość zrzutów (użyty sprzęt) należy uzupełniać tylko przy pożarach
11. MZ – kiedy małe, kiedy lokalne, kiedy średnie, duże itp. (ilość środków, poszkodowanych, zmarłych, użycie sprzętu itp./itd.)
- wyjaśnione w instrukcji wypisywania dokumentacji ze zdarzeń
- małe to te, które nie wymagają użycia sprzętu z samochodu, dalej to lokalne, średnie, duże itd. wg. ustaleń zagrożenia
12. Sporządził/wprowadził do bazy dokumentację:
a. udział tylko OSP, informację przekazano telefonicznie:
- w: opisówce dokumentacji (pkt. 33.6) wpisujemy, że sporządzono dokumentację na podstawie rozmowy telefonicznej z ….. (np. dh Kowalski Jan, Naczelnik OSP; itp.)
- w rubryce sporządził i wprowadził do bazy - dane dyspozytora
b. w działaniach brał udział PSP z powiatu sąsiedniego (tylko)
- dokumentację (wzór nr 2) ręcznie pisze d-ca akcji, przesyła do właściwej terytorialnie jednostki mailem/fax-em łącznie z biorącymi udział (wzór 11), dyspozytor wprowadzając do bazy EWID swoje dane uzupełnia tylko w rubryce wprowadził do bazy, załączając pocztę d-cy akcji jako dokument, na jakiego podstawie wprowadzono dane do bazy
13. Przybyli na miejsce zdarzenia:
wg. własnych potrzeb inne służby (porządkowe itp), ale z pewnością:
przybyłych funkcyjnych tylko wtedy, gdy nie przejęli dowodzenia lub np. grupa operacyjna z KW lub KP przyjechała operacyjnym (z nazwiskami i stopniami)
władze samorządowe, rządowe, np. prokurator, konserwator zabytków, burmistrz i inni
policja, pogotowie ratunkowe, energetyczne inne służby ratownicze uwzględnione w powiatowych siatkach bezpieczeństwa - wpisuje sporządzający meldunek z czasami dojazdu - NA PODSTAWIE KARTY MANIPULACYJNEJ SPORZĄDZONEJ PRZEZ DYSPOZYTORA PSK/MSK
14. POMOC POLICJI, POMOC POGOTOWIU
– w tego typu zdarzeniach wpisujemy dużymi literami, czy to przy oświetleniu terenu, czy pomocy przy ewakuacji poszkodowanego do karetki itp/itd. np.: Oświetlenie terenu – POMOC POLICJI,/POMOC POGOTOWIU itd.
15. ŚMIECI
- w przypadku tego typu pożaru miejscem zdarzenia jest obiekt, na którym (w którym) wystąpił pożar, po myślniku (lub przed) piszemy dużymi literami ŚMIECI;- należy przyjąć takie standardy: Budynek mieszkalny / gospodarczy / opuszczony - ŚMIECI lub ŚMIECI w kontenerze/śmietniku/opuszczonym domu/budynku itp.
16. Dot. pkt 5 w informacji ze zdarzenia – Ulica
W przypadku zdarzeń na drogach należy bezwzględnie wpisywać numer drogi wg. szablonu: DK01; DK25; DW552, DP3521
- (dużymi literami DK, bez spacji, nr drogi wg. szablonu: krajowa 2 cyfry, wojewódzka 3 cyfry, powiatowa 4 cyfry)
jeśli zdarzenie wystąpiło w miejscowości przez którą przechodzi droga krajowa, wojewódzka, powiatowa i posiada nazwę własną należy po nazwie własnej i myślniku drogi dopisać DK… np.: ul. Łódzka – DK01
- w przypadku skrzyżowań ulic należy wpisać oba numery dróg – (nawet po ich nazwach własnych wg. powyższego szablonu np. skrzyżowanie ulic Łódzkiej i Toruńskiej, DK01/DK10; Łódzka/Toruńska DK01/DK10; skrzyżowanie dróg DK01/DK10
Informuję, iż należy uzupełniać dane dot. zdarzeń na drogach krajowych, wojewódzkich powiatowych. W innych przypadkach dróg zezwala się na wewnętrzne ustalenia na szczeblu powiatowym np. DROGA GMINNA, INNA, itp.