W mojej komendzie zwrócono się do nas z prośbą o zaopiniowanie nowego dokumentu dotyczącego szkoleń. Dlatego usiadłem poczytałem, podumałem i coś spisałem. Moje rozmyślania wrzucam poniżej. Może ktoś ma jeszcze jakieś uwagi i sugestie. Ale nie chodzi mi że jest coś źle bo jest źle aby tylko coś napisać. Tylko konkretny punkt i konkretna propozycja. Ja wiem, że dokument jest bardzo ogólny w porównaniu do poprzedniego. Ale na pewno coś można go ocenić.
III. Podmioty uprawnione do nadzoru i realizacji szkoleń
pkt 4
Organizatorem szkolenia podstawowego strażaków ratowników Ochotniczych Straży Pożarnych oraz szkoleń specjalistycznych opartych o programy dedykowane dla członków Ochotniczych Straży Pożarnych jest komenda powiatowa/miejska Państwowej Straży Pożarnej.
Gdzie są zapisane programy dedykowane. System szkolenia z 2006 roku zawierał programy szkoleń a nowy ich nie ma.
IV. Kwalifikacje i uprawnienia
pkt 5
Osoby, które ukończyły szkolenie:
· szkolenie Dowódców Ochotniczych Straży Pożarnych, Naczelników Ochotniczych Straży Pożarnych, Komendantów Gminnych ZOSP RP według programów obowiązujących do 2006 roku,
· szkolenie według Programu szeregowców Ochotniczych Straży Pożarnych według programów obowiązujących do 2006 roku,
· strażaków ratowników Ochotniczych Straży Pożarnych – część I według Systemu szkolenia członków Ochotniczych Straży Pożarnych biorących bezpośredni udział
w działaniach ratowniczych z 2006 roku;
zobowiązane są niezwłocznie od ukazania się nowelizacji systemu szkolenia, zdać egzamin teoretyczny i praktyczny potwierdzający nabyte uprawnienia w ramach szkolenia uzupełniającego. Realizację szkolenia uzupełniającego o którym mowa, należy przeprowadzić w wojewódzkich ośrodkach szkolenia PSP zgodnie z zasadami prowadzenia i dokumentowania szkoleń. Po zakończeniu egzaminu z wynikiem pozytywnym, zachowują swoje dotychczasowe uprawnienia.
Zapis jest nieprecyzyjny. W przypadku dowódców, naczelników i komendantów gminnych czy chodzi o szkolenia ukończone przed 2006 rokiem i nie uzupełnione w myśl zapisów Systemu szkolenia z 2006 roku. Czy też osoby które ukończyły szkolenia przed 2006 i uzupełniły je po 2006 w myśl Systemu szkolenia z 2006 roku musze znów podejść do egzaminu aby potwierdzić swoje uprawnienia. Jeśli pomimo uzupełnienia szkoleń w myśl zapisów Systemu z 2006 roku znów należy podejść do egzaminu potwierdzającego posiadane uprawnienia to chyba PSP nie wierzy sama sobie. To samo dotyczy strażaków, którzy ukończyli szkolenie część I. Z proponowanego zapisu wynika, że osoby te zdobyły uprawnienia ale teraz się niedowierza tym uprawnieniom i trzeba je zweryfikować. I do tego jeszcze w wojewódzkich ośrodkach szkolenia. Przecież Ci ludzie mają problem wyrwać się na szkolenie w KP a co dopiero do KW.
Dodatkowo zapis niezwłocznie jest zapisem bardzo nieprecyzyjnym. Dodatkowo jeśli w życie wszedłby proponowany dokument to trudno jest zrealizować niezwłocznie przeszkolenie iluś osób. Tym bardziej, że strażacy w OSP nie są w dyspozycji, w służbie tak jak strażacy w PSP.
pkt 8
Osoby, które ukończyły szkolenie według Programu szeregowców Ochotniczych Straży Pożarnych oraz szkolenie przygotowujące do pracy w aparatach oddechowych, według programów obowiązujących do 2006 roku, zachowują swoje uprawnienia do sprawnego
i bezpiecznego wykonywania zadań ratowniczo-gaśniczych.
Brak konsekwencji. Jedne szkolenia honoruje się a inne nie.
pkt 9
Osoby, które ukończyły Szkolenie operatorów sprzętu wg programów szkolenia obowiązujących do 2006 roku, zachowują uprawnienia do pełnienia funkcji Kierowców-konserwatorów sprzętu ratowniczego OSP.
Brak konsekwencji. Jedne szkolenia honoruje się a inne nie.
pkt 13
Osoby, które w ramach szkoleń podstawowych dla strażaków ratowników Ochotniczych Straży Pożarnych odbyły zajęcia praktyczne z zakresu tematyki sprzętu ochrony dróg oddechowych w zastępczych komorach dymowych, zobowiązane są niezwłocznie od ukazania się nowelizacji systemu szkolenia, odbyć w ramach doskonalenia zawodowego ćwiczenia praktyczne (test wydolnościowy i ćwiczenie) w komorze dymowej.
Co oznacza termin zastępcza komora dymowa. Jeśli ktoś odbył zajęcia praktyczne w typowej komorze dymowej nie należącej do PSP to już jest zdyskwalifikowany i musi znów przejść przez komorę?
pkt 14
Wszystkie nabyte kwalifikacje i uprawnienia uznaje się za ważne, pod warunkiem okazania dokumentu potwierdzającego nabycie kwalifikacji i uprawnień w ramach szkoleń strażaków ratowników Ochotniczych Straży Pożarnych, szkoleń w ramach ochrony przeciwpożarowej, również dokumenty potwierdzające odbycie zastępczej służby wojskowej w jednostkach organizacyjnych PSP.
Komu okazać te dokumenty i do kiedy? Przecież, wszystkie szkolenia są rejestrowane w PSP. Teraz mamy wszyscy znów potwierdzać że PSP nas przeszkoliło.
pkt 15
Osoby, o których mowa w pkt. 5 do czasu odbycia szkoleń uzupełniających zachowują uprawnienia do udziału w pomocniczych czynnościach ratowniczych w ramach udzielania pomocy innym służbom i podmiotom ratowniczym, z wyłączeniem działań porządkowo-ochronnych.
Zgodnie z art. 19.1b ustawy o ochronie przeciwpożarowej udział w działaniach ratowniczych mogą brać członkowie OSP, którzy przeszli szkolenie pożarnicze organizowane przez PSP. W mojej ocenie żaden akt prawa ogólnie obowiązującego nie stanowi o tym, iż strażacy OSP którzy uzyskali uprawnienia państwowe do udziału w działaniach ratowniczych, tracą te uprawnienia lub muszą je uzupełnić. I żaden akt prawny nie odnosi się do omawianego tu dokumentu. Zgodnie z tą logiką, jeśli ktoś już nabył uprawnienia to je posiada. W innym wypadku należałoby może i poddać szkoleniom uzupełniającym lub mówić o utracie uprawnień przez rzeszę funkcjonariuszy PSP bo nastąpiły jakieś zmiany.
V. Organizacja szkoleń członków OSP
pkt 1
Szczegółowe zasady realizacji szkoleń członków Ochotniczych Straży Pożarnych określają programy szkoleń, zatwierdzone przez Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej.
A może byśmy mogli poznać te indywidualne programy szkoleń dla OSP. Chyba że będziemy się opierać na dokumencie z 2006 roku. ale chyba w tym miejscu należałoby się do nich odnieść.
pkt 4
Szkolenia wstępne z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy podczas organizacji szkolenia podstawowego strażaków ratowników Ochotniczych Straży Pożarnych należy organizować jako zajęcia uzupełniające na zasadach właściwych dla szkolenia podstawowego w zawodzie strażak, zgodnie 6 z § 8 Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 roku w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 180, poz. 1860 z późn. zm.).
Czy w związku z tym będzie wystawiany dokument potwierdzający odbycie szkolenia wstępnego wydany na podstawie przytoczonego rozporządzenia.
Pkt 8
Na szkolenie podstawowe strażaków ratowników Ochotniczych Straży Pożarnych szkolenia realizowane na poziomie specjalistycznym i dowódczym opartych o programy dedykowane dla członów Ochotniczych Straży Pożarnych mogą być przyjmowani strażacy Państwowej Straży Pożarnej i innych jednostek ochrony przeciwpożarowej oraz osoby kierowane przez urzędy pracy.
A kto będzie wysyłał na badania lekarskie osobę skierowaną na szkolenie przez urząd pracy? Pewnie urząd pracy. A kto w takiej sytuacji słuchacza wyposaży w umundurowanie i sprzęt, które posiadają aktualne świadectwa dopuszczenia do użytkowania w jednostkach ochrony przeciwpożarowej. PSP czy OSP? I kto nakaże OSP użyczyć umundurowanie i wyposażenie obcej osobie.
VI. Przygotowanie, organizacja i przebieg egzaminu potwierdzającego nabyte uprawnienia członków Ochotniczych Straży Pożarnych
pkt 1
W komisji egzaminacyjnej w charakterze obserwatora może zasiadać przedstawiciel Związku Ochotniczych Straży Pożarnych właściwego szczebla. Ustalenia w przedmiotowym zakresie podejmie organizator szkolenia.
W jakim charakterze przedstawiciel ZOSP miałby uczestniczyć w egzaminie. Nie każdy funkcyjny ZOSP posiada odpowiednią wiedzę. Sprecyzowałbym, iż chodzi tu o przedstawiciela posiadającego odpowiednie przeszkolenie np. dowódcę, naczelnika lub komendanta gminnego.
pkt 4
Przedstawicielowi Związku Ochotniczych Straży Pożarnych uczestniczącemu w pracach zespołu egzaminacyjnego nie wolno udzielać zdającym żadnych wyjaśnień dotyczących zadań egzaminacyjnych ani dyskutować, czy komentować ich treści i zapisów, zgłaszać komisji egzaminacyjnej wniosków
Skoro już ta osoba jest w komisji to dlaczego ma być dyskryminowana. Stąd i konieczność uwzględnienia uwagi z pkt 1.
pkt 12
Przystąpienie do części praktycznej egzaminu końcowego, o którym mowa w pkt. 11 uwarunkowane jest również odbyciem/realizacją w ramach szkolenia podstawowego
i szkoleń uzupełniających strażaków ratowników Ochotniczych Straży Pożarnych:
· szkolenia okresowego z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy,
· z wynikiem pozytywnym ćwiczenia praktycznego (test wydolnościowy i ćwiczenie) w komorze dymowej,
· szkolenia w zakresie pracy w radiowej sieci UKF ochrony przeciwpożarowej,
· treści programowych w zakresie kierowania ruchem drogowym.
Jak rozumieć kwestię szkolenia okresowego w zakresie bhp w OSP. Nie istnieje podstawa prawna regulująca szkolnie okresowe w tej materii. A skoro nie ma podstawy prawnej to w wielu powiatach nie ma szkoleń okresowych z bhp. Art. 19.1b ustawy o ochronie kwestie ważności określa tylko w stosunku do badań lekarskich. W związku z tym nasuwają się pytania:
1. Na jakiej podstawie przeprowadzać okresowe szkolenia bhp?
2. Kto ma te szkolenia przeprowadzać dla OSP?
3. Na czyj koszt?
Jak na razie nikt nie potrafi odpowiedzieć na te pytania wałkowane już od kilku lat.
pkt 18
Słuchacz, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu końcowego lub poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, określonym przez organizatora szkolenia. Egzaminy w ramach terminów dodatkowych przeprowadza się zgodnie z zasadami egzaminu końcowego.
W obecnym czasie często zdarza się, że strażak uczestniczy w szkoleniu a na egzamin nie przychodzi ze względu na wykonywaną pracę. Jest to oczywiste i nie można takiej osoby zmusić do rezygnacji z pracy. Aby wystąpić naprzeciw takim problemom proponuję dodać zapis stanowiący iż, osoba taka może przystąpić do zaliczenia podczas najbliższego lub kolejnego egzaminu na podobnym szkoleniu.
VII. Zasady dokumentowania szkoleń
pkt 8
Z przebiegu szkoleń opartych o programy dedykowane dla członów Ochotniczych Straży Pożarnych sporządzana jest dokumentacja szkoleniowa w postaci:
· karta skierowania na szkolenie (załącznik nr 2),
· decyzja organizatora o rozpoczęciu szkolenia,
· plan zajęć,
· dziennik lekcyjny (załącznik nr 3),
· decyzja właściwego Komendanta Wojewódzkiego w sprawie powołania Komisji egzaminacyjnej do przeprowadzenia egzaminu końcowego,
· arkusz ocen z egzaminu (załącznik nr 4),
· protokół komisji egzaminacyjnej (załącznik nr 5),
· zaświadczenie o ukończeniu szkolenia których mowa w pkt. 2 (załącznik nr 1),
· ewidencja wydanych zaświadczeń których mowa w pkt.5 (załącznik nr 6).
Czy karta skierowania na szkolenie (załącznik nr 2) nie powinna zawierać klauzuli o udzieleniu zgody na przetwarzanie danych osobowych (chodzi głównie o numer PESEL).
I po co komu adres zamieszkania strażaka OSP? Skoro mamy go identyfikować po nr pesel to po co adres?
WNISKI
Stworzono propozycję nowego dokumentu, który tak naprawdę oprócz zapisów że jak strażak z OSP pójdzie do pracy w PSP to od razu może jeździć do działań, nie wprowadza nic nowego. Poprzedni dokument z 2006 roku miał nieprecyzyjne zapisy. Ten nowy jeszcze bardziej jest nieprecyzyjny. Dotychczasowy dokument opisywał jakie zagadnienia powinien umieć strażak ochotnik. nowy dokument nic o takich sprawach nie wspomina. Poprzedni dokument stawiał w jakimś stopniu nacisk na doświadczenie. Na następny szczebel w hierarchii można było się wspiąć po upłynięciu jakiegoś czasu. Teraz nie jest to określone. Wiec dowódcą można zostać od razu po.... no właśnie po czym i po ilu.
Nie konsultowanie dokumentu z ZOSP można odebrać jako coś o was ale bez was. Pomijam fakt z kim to w ZG ZOSP konsultować. Ale społeczeństwo obywatelskie wymagałoby aby konsultować to z przedstawicielami organizacji, której dany dokument dotyczy.