2 lata temu "rozgryzałem" problem i wyszło mi coś takiego:
"Z chwilą, gdy sytuacja pozwala na transport uszkodzonego zbiornika/cysterny należy wdrożyć następującą procedurę:
Zgodnie z rozporządzeniem MSWiA z dnia 2 sierpnia 2002r. w sprawie usuwania pojazdu jeden z wymienionych w tym rozporządzeniu podmiotów (Policja, Straż Graniczna, organy celne, Inspekcja Transportu Drogowego, osoba dowodząca akcją ratowniczą, wyznaczone przez starostę jednostki usuwające pojazdy lub prowadzące parkingi strzeżone) powinien wydać "Dyspozycję usunięcia pojazdu" stanowiącą załącznik do tego rozporządzenia. W dyspozycji należy m. in. wskazać, kto dokonuje usunięcia zbiornika/cysterny oraz wskazać parking strzeżony, na który zbiornik /cysternę należy przetransportować.
W przypadku cystern przewożących materiały niebezpieczne musi to być "parking ADR" (tj. parking, na które są usuwane pojazdy przewożące towary niebezpieczne, w myśl Rozporządzenia Ministra SWiA z dnia 14 sierpnia 2003r.). Należy zidentyfikować i ustalić zasady współpracy z takimi parkingami na terenie województwa.
Można dopuścić inne niż „parking ADR” miejsce dostarczenia zbiornika/cysterny, np. w sytuacji, gdy rozładunek cysterny wymaga technologii lub urządzeń niedostępnych na miejscu zdarzenia.
Po rozładowaniu i umyciu zbiornika/cysterny Policja lub ITD powinna wydać "dyspozycję uwolnienia pojazdu".
Należy przypomnieć, że zgodnie z punktem 6.8.2.4.4 ADR "Zbiornik lub jego wyposażenie, których stan bezpieczeństwa mógł ulec zmianie w wyniku naprawy, modernizacji lub wypadku, powinien być poddany badaniu nadzwyczajnemu", tzn. że bez pisemnej opinii rzeczoznawcy nie jest możliwe dopuszczenie dalszego transportu materiału niebezpiecznego przez cysternę/zbiornik, który brał udział w wypadku."
Pozdrawiam